Waarom vindt men jambon's maatregelen nu vrouwonvriendelijk? Als ik het goed begrijp, zal je met 'halftijds werken' toch nog steeds recht hebben op een pensioen?
1) Vroeger moest je maar 104 dagen (= 13 uur per week) werken om een jaar mee te tellen voor het recht op een pensioen, nu is dat 156 dagen (= halftijds). Dat betekent minstens 2 zaken:
- mensen die vroeger tussen de 104 dagen en 156 dagen werkten, zien hun jaar plots niet meer meegeteld en moeten dus langer werken. Vervroegd pensioen wordt dus een heel aantal mensen ontnomen, terwijl ze er op basis van hun jaren wel recht op hadden tot voor kort. Zoveel, dat het voor sommigen 7 jaar langer werken kan betekenen.
- mensen die wél halftijds werken, zullen vaak ook niet hun jaar meegeteld zien, zelfs al hadden ze een voltijds contract. Werk je bvb halftijds, maar neem je eens een paar dagen verlof om dwingende redenen (ziekte kind, ...), dan telt dat jaar niet mee en moet je in de praktijk een jaar langer werken.
Bovendien leert een steekproef bij mijn familie/collega dat die 156 dagen zelfs al werk je écht halftijds zonder dag onderbreking niet altijd bereikt worden, door fouten in de personeelsregistratie. die absolute grens van nét de helft werkt niet en hebben ze ook al beseft door 5 dagen over de ganse carriere respijt te geven, maar dat zal vééééél te weinig zijn (een voltijdse collega heeft hier haar loonfiches én pensioenregistratie bekeken, zij kwam aan 304 dagen terwijl ze er 312 dat jaar zo moeten hebben.
2) pensioenmalus
Om recht te hebben op een vervroegd pensioen zonder malus (= soort boete) moet je minstens 35 jaar van 156 dagen hebben. Wie dus deels thuis blijft voor de kinderen, maar dan voltijds werkt nadat de jongste bvb 10 jaar is, zal niet vervroegd op pensioen kunnen zonder malus.
3) overlevingspensioen verdwijnt
Wie nu nog (denk ik) 58 of ouder is is en zijn partner verliest, krijgt een overlevingspensioen als die zelf maar een beperkt inkomen heeft. Dat was een geleidelijke uitdovende maatregel, maar verdwijnt nu in 1 klap. Dit treft in de overgrote meerderheid van de gevallen vrouwen die vaak jarenlang deeltijds werkten en nu in de praktijk niet meer aan een voltijdse job kunnen geraken op hogere leeftijd.
4) gelijkgestelde periodes tellen niet meer altijd mee
Gelijkgestelde periodes uit het verleden, die toen beloofd waren mee te tellen, zullen nu niet meer meetellen voor de berekening als ze meer dan 20% van je loopbaan betekenen. Dat betekent dus opnieuw vooral voor mensen die thuisbleven voor kinderen via diverse verlofstelsels, dat ze niet meer meetellen.
Wie me kent zal weten dat ik de PVDA géén warm hart toedraagt (verre van), maar de analyse hier klopt wel degelijk feitelijk grotendeels (toch wat de voorbeelden en cijfer, het stuk 5 is natuurlijk wel eerder politiek):
Zowel mannen als vrouwen worden geraakt door de pensioenplannen van de Arizona-regering, maar vrouwen extra hard. Na een periode waarin de pensioenkloof daalde dankzij de verhoging van de minimumpensioenen, zal ze nu terug stijgen.
www.pvda.be