Hifi thread

Onder de slechte invloed van Shiftyke (als ik binnen een jaar nog altijd geen gordijnen heb is het uw schuld) zijn de oberons uiteindelijk Opticon 6'en geworden, en staat hier nu ook een Cambridge Audio CXA60 in de living want mijn arme Onkyo kon niet meer mee.
Ik verwacht elke dag een ongerust telefoontje van de bank, maar ben nog nooit zo gelukkig geweest.

Als het een troost is, ik heb ook geen gordijnen
 
Ultima 40mk2 speakers in combinatie met een Yamaha RX-V 379 receiver hier.
Basic af 2.0 settup dat hier al 5tal jaar goed dienst doet. Voor surround heb ik nog wel een koptelefoon of 2 maar mijn HD595 van 14jaar geleden is nog steeds een belachelijk goede investering.
Foto van home theater:
Is dat scherm zo klein of u living en speakers zo groot?
 
Ultima 40mk2 speakers in combinatie met een Yamaha RX-V 379 receiver hier.
Basic af 2.0 settup dat hier al 5tal jaar goed dienst doet. Voor surround heb ik nog wel een koptelefoon of 2 maar mijn HD595 van 14jaar geleden is nog steeds een belachelijk goede investering.

Is dat scherm zo klein of u living en speakers zo groot?
is een 55 inch oled van 2017. zal binnenkort wel eens geupdate worden naar een 65 of groter. misschien is de foto niet goed getrokken, want klein vind k et voorlopig niet.

Zag net dat er een home theater topic is, daar straks wat meer fotos posten.
 
Voor muziek zijn die HS8 speakers voldoende qua range. Deuren trillen soms mee, akoestische demping komt nog. Had niet verwacht dat deze zo goed gingen zijn. Denk wel dat een sub de sound wat meer laid back kan maken. In de living met de hometheater heb ik precies wat minder last van listening fatigue. daar kan ik uren aan een stuk luisteren.
Die listening fatigue is typisch voor studiomonitors, zeker als het je eerste zijn. Maar je raakt gewend aan je monitors, en dan heb je daar geen last meer van. Mijn eerste monitors waren Yamaha HS50M, en toen ook last van gehad. Bij de overstap naar HS7 geen last meer van gehad maar dat zijn heel gelijkaardige monitors natuurlijk.

De sub heeft de boel dik verbeterd. Het extreem laag in James Blake - Limit To Your Love klinkt zalig, geen basnoten die verdwijnen of vervormen zoals dat op sommige systemen wel eens durft gebeuren omdat de tonen te laag zijn voor wat ze kunnen weergeven :) Theoretisch zouden de HS7's zelf nu ook beter klinken omdat ze de laagste tonen niet meer moeten weergeven, maar daar merk ik niet veel van.

Ah gij hebt zo een gecalibreerde mic?
Aan het twijfelen om zo eentje aan te schaffen, maar voorlopig weinig nulls en peaks waar ik last van heb ;-), misschien voor de studio te optimaliseren ooit.
Heb een Behringer ECM8000 maar geen calibratie file, voor een juiste meting is dat nodig ... Maar om te prutsen aan het cross-over punt en snel te zien of het op andere frequenties niet erger wordt, is zo'n goedkope meet mic zeker voldoende.
 
Laatst bewerkt:
Met zo'n geluidsinstallatie moet je minstens voor een 75" gaan. :D
Ik kan alleen maar een beamer / projector aanraden. :) Alleen misschien niet voor de grootste puristen; wij projecteren direct op een witte muur en halen dus niet de grootst mogelijke resolutie. Maar persoonlijk vind ik de beeldgrootte belangrijker voor immersie dan het aantal te behalen k's..
 
Ik kan alleen maar een beamer / projector aanraden. :) Alleen misschien niet voor de grootste puristen; wij projecteren direct op een witte muur en halen dus niet de grootst mogelijke resolutie. Maar persoonlijk vind ik de beeldgrootte belangrijker voor immersie dan het aantal te behalen k's..
Op termijn is dit een goed idee. Al zou ik voor de full package gaan en een echt silver screen kopen met een projector die HDR 8K kan, maar dan ben ik nog wel een jaartje aan het sparen.
 
misschien dat de kenners hier er meer zicht op hebben, wat kan ik nog vragen voor volgende spullen?
 
Die listening fatigue is typisch voor studiomonitors, zeker als het je eerste zijn. Maar je raakt gewend aan je monitors, en dan heb je daar geen last meer van. Mijn eerste monitors waren Yamaha HS50M, en toen ook last van gehad. Bij de overstap naar HS7 geen last meer van gehad maar dat zijn heel gelijkaardige monitors natuurlijk.

De sub heeft de boel dik verbeterd. Het extreem laag in James Blake - Limit To Your Love klinkt zalig, geen basnoten die verdwijnen of vervormen zoals dat op sommige systemen wel eens durft gebeuren omdat de tonen te laag zijn voor wat ze kunnen weergeven :) Theoretisch zouden de HS7's zelf nu ook beter klinken omdat ze de laagste tonen niet meer moeten weergeven, maar daar merk ik niet veel van.


Heb een Behringer ECM8000 maar geen calibratie file, voor een juiste meting is dat nodig ... Maar om te prutsen aan het cross-over punt en snel te zien of het op andere frequenties niet erger wordt, is zo'n goedkope meet mic zeker voldoende.
Die limit to your love is inderdaad een goede test ( dat extreem laag is rond de 40hz ? ). Klinken stevig op de HS8's, al geven de subs in de woonkamer wat extra gevoel mee.

Iedereen heeft wel zo een track die het laag moet testen bij een nieuwe (sub) setup. Mijne is bijvoorbeeld:
of:

Even de room modes in mijn home studio kamer gesimuleerd, zie ik wel een piek rond 40hz, veel ruimte voor verbetering:

 
Ah, de hifi-tread is hier ook al opgestart. Nice!

Na vele omzwervingen binnen de medium tot high-end, staat hier momenteel de volgende set te spelen:
- Wilson Benesch Vertex speakers
- AVM Audio CS5.2 all-in-one
- Gerestaureerde Dual CS510 met Shure M95-GLM element (oudje, met een nieuwe Hyper Elliptical stylus)

c17unesl.jpg
 
Voor ~300 euro aan 'bass traps' (wat is de officiële benaming?) geïnstalleerd vandaag.
Verschil is immens, onverwacht veel betere response.
Enkel de mid-range reflecties komen nu beter door.

Zo ga ik er ook nog wat bijbestellen voor in de woonkamer.
Blijft wat contra-intuïtief, zulke absorberende elementen plaatsen, maar het schijnt goed te werken.
 
Ah, de hifi-tread is hier ook al opgestart. Nice!

Na vele omzwervingen binnen de medium tot high-end, staat hier momenteel de volgende set te spelen:
- Wilson Benesch Vertex speakers
- AVM Audio CS5.2 all-in-one
- Gerestaureerde Dual CS510 met Shure M95-GLM element (oudje, met een nieuwe Hyper Elliptical stylus)

c17unesl.jpg
Den Jumping Jack is ook gearriveerd zie ik ;)
 
Hey allen, even een praktisch vraagje. Ik heb thuis een Marantz PM 5005 versterker waar ik 2 Wharfedale diamond 220 speakers tweedraads heb aangesloten. Nu wil ik deze uitbreiden naar een multiroom en 2 sets van 2 speakers extra aansluiten (dezo mogen aangesloten op 1 zone), zonder af te doen aan qualiteit van sound de wharfedale speakers. Hoe los ik dit best op en waar rekening mee te houden (impedence etc) ?

1) Ipv de tweedraadse aansluiting, kanaal A gebruiken voor 1 draads en dan de 2x2 extra speakers doorlussen met elkaar via kanaal B ?
Is dit mogelijk, hoe te doen en waar rekening mee te houden ?
- Geeft deze setup een verminderde kwaliteit door het gebruik van eendraads ipv tweedraads ?
Nadeel dat ik kan bedenken hier is geen controle over het volume van de verschillende zones.

2) Gebruik van een multi-channel speaker selector switch. Behoud je met zo een device dezelfde kwaliteit voor je output, of hant dit ook van device tot device ? Kan je met zo een device je speakers ook tweedraads aansluiten ?
+ Afzonderlijk instellen van volume per zone.
- Extra device dat ingeschakeld moet worden.

3) Andere oplossingen ?
xl_pm5005_n_sg_re_new.png
 
Laatst bewerkt:
Een switch doet geen afbreuk aan uw geluid (heeft trouwens ook geen stroom nodig).

Kijk eens naar uw luidsprekers hun weerstand/vermogen en vergelijk dit met je versterker. Misschien zorgt parallel of serieel aansluiten voor een betere match.
 
Hey allen, even een praktisch vraagje. Ik heb thuis een Marantz PM 5005 versterker waar ik 2 Wharfedale diamond 220 speakers tweedraads heb aangesloten. Nu wil ik deze uitbreiden naar een multiroom en 2 sets van 2 speakers extra aansluiten (dezo mogen aangesloten op 1 zone), zonder af te doen aan qualiteit van sound de wharfedale speakers. Hoe los ik dit best op en waar rekening mee te houden (impedence etc) ?

1) Ipv de tweedraadse aansluiting, kanaal A gebruiken voor 1 draads en dan de 2x2 extra speakers doorlussen met elkaar via kanaal B ?
Is dit mogelijk, hoe te doen en waar rekening mee te houden ?
- Geeft deze setup een verminderde kwaliteit door het gebruik van eendraads ipv tweedraads ?
Nadeel dat ik kan bedenken hier is geen controle over het volume van de verschillende zones.

2) Gebruik van een multi-channel speaker selector switch. Behoud je met zo een device dezelfde kwaliteit voor je output, of hant dit ook van device tot device ? Kan je met zo een device je speakers ook tweedraads aansluiten ?
+ Afzonderlijk instellen van volume per zone.
- Extra device dat ingeschakeld moet worden.

3) Andere oplossingen ?
xl_pm5005_n_sg_re_new.png
Er staat een indicatie van de accepteerbare impedanties als ik inzoom op de foto.
Stel je wil zone A + B, dan moet de nominale impedantie tussen 8 en 16 ohm liggen, enkel A en enkel B accepteren tussen 4 en 16.
Je kan dus wat spelen met serie/parallel.

Al kan dat vlug een knoeiboel worden (ik heb het ook gedaan voor zone 2 bij mij, dan wel met een draadloze transmitter ertussen).

Veiliger lijkt mij om een kleine versterker er tussen te steken of een transmitter/versterker combo. Op die manier heb je wat meer controle over volume en kan je ze op elke plek met netsnoer zetten.

mini versterker , deze mag je bij mij gratis komen ophalen, maar zo duur is het niet eens.

draadloze oplossing , zeer tevreden van, valt nooit weg en moet niet telkens aan/uitgeschakeld worden (tenzij je dat wil).
 
De 2 speakers die ik nu heb om vinyl te beluisteren:

2 weg, 8 ohm speaker
Gevoeligheid: 86db/W/m.
Versterker vermogen: 25 - 100 Watt

De versterker:

Power Output (8 / 4 Ohm RMS) 40 W / 55 W

Bedoeling:

Ik zou nu graag eens 2 sets van 2 kleine speaker bijkopen voor aan de wand/plafond te monteren.
 
Terug
Bovenaan