Hifi thread

@HumbleDeer wat is uw professionele mening over spikes?
Ik snap niets van de uitleg die ik op het internet lees, ze spreken elkaar alleen maar tegen.

Zou voor onder de ELACs zijn, die gaan op een soort mdf-meubel staan, dus niet op een statief.
Spikes, rubberen voetjes (welke?), of geen van beide?
 
Wat heb je al geprobeerd om te zien waar je het beste je sub zet?
Mijn TV staat op een 4x2 Kallax kast, mijn HS7’s staan er naast en ik zit er pakweg 2m voor met een klein bureautje (ik gebruik de TV als monitor). De HS8S past niet in de Kallax en kan er niet voor, op of achter staan. De enige mogelijkheid is om hem nog meer off-center te zetten dan mijn nearfields zelf maar met maar 1 sub gaat dat gegarandeerd op niets trekken.
 
Mijn TV staat op een 4x2 Kallax kast, mijn HS7’s staan er naast en ik zit er pakweg 2m voor met een klein bureautje (ik gebruik de TV als monitor). De HS8S past niet in de Kallax en kan er niet voor, op of achter staan. De enige mogelijkheid is om hem nog meer off-center te zetten dan mijn nearfields zelf maar met maar 1 sub gaat dat gegarandeerd op niets trekken.
basklanken zijn voor het grootste deel omnidirectioneel. Dus zolang je sub's voorkant parallel staat met je monitors is het weinig probleem.

probeer de subwoofer crawl. Zet de subwoofer waar jij normaal zit, en ga rondkruipen in je kamer om de plek te vinden waar de bas het beste klinkt (niet het luidste) en zet daar je subwoofer. Als dat achteraan je kamer is (en dus de driver richting jou gaat, tegen de richting van je monitors) moet je de fase 180 graden draaien.
 
@HumbleDeer wat is uw professionele mening over spikes?
Ik snap niets van de uitleg die ik op het internet lees, ze spreken elkaar alleen maar tegen.

Zou voor onder de ELACs zijn, die gaan op een soort mdf-meubel staan, dus niet op een statief.
Spikes, rubberen voetjes (welke?), of geen van beide?
Spikes werken. Maar ze werken daarom niet beter dan rubberen voetjes. Ik gebruik zelf rubberen voetjes, deze specifiek: https://www.gotron.be/rubberen-voetsteunen-voor-klankkasten.html

Spikes zijn niet per-se beter dan rubberen voetjes. In vele manieren zijn ze zelfts slechter, omdat volledig decouplen ook niet echt is wat je wilt. Hetgeen dat je weg wilt (met voetjes bvb) is de dissonante, harmonische resonaties in wat verbonden is aan je sub, zoals je vloer etc. Bij monitors en hogere klankkasten is decouplen wel weer meer belangrijk, maar wat voor mij het beste werkt is een bak met zand, daarop een plaatje hout, en daarop de monitors. Zo zweven de monitors op het zand, en het zand dempt elk en alle resonaties.

bak met zand is trouwens waarom we met vinyl platen nog altijd kunnen spelen in super luide, diepe bas rijke plaatsen. De vibraties zijn niet energiek genoeg om het zand te bewegen.

Ik ben trouwens niet super professioneel in akoestiek en zo. Het is een hobby, welleens waar véél te ver gegaan.
 
basklanken zijn voor het grootste deel omnidirectioneel. Dus zolang je sub's voorkant parallel staat met je monitors is het weinig probleem.

probeer de subwoofer crawl. Zet de subwoofer waar jij normaal zit, en ga rondkruipen in je kamer om de plek te vinden waar de bas het beste klinkt (niet het luidste) en zet daar je subwoofer. Als dat achteraan je kamer is (en dus de driver richting jou gaat, tegen de richting van je monitors) moet je de fase 180 graden draaien.
Het probleem is dat er maar 1 sub zou komen (en er dus enkel extreem links/rechts plaats) is.

Budget van 2 subs heb ik niet over voor “de sub-ervaring”, dan smijt ik de 12000W aan subs op mijn werk wel wat vaker open.
 
Laatst bewerkt:
Het verschil kan klein zijn, of dag en nacht naargelang WAAR (akoestiek) en WAT(welke componenten) je samen zet.
Dit is zo extreem belangrijk maar wordt door velen onderschat, mijn hele setup heeft ondertussen al 4 verschillende plekken in huis gehad, van de huidige locatie ben ik het meest tevreden!

wat spikes betreft, ik hoor geen verschil in mijn setup maar ze kunnen wel degelijk nut hebben.
 
Het probleem is dat er maar 1 sub zou komen (en er dus enkel extreem links/rechts plaats) is.

Budget van 2 subs heb ik niet over voor “de sub-ervaring”, dan smijt ik de 12000W aan subs op mijn werk wel wat vaker open.
Dat hoeft ook niet. Ik heb ook maar 1 sub (alhoewel ik wel aan een tweede identieke werk.)
Gezien basklanken voornamelijk omnidirectioneel zijn doet het er niet toe waar ze van komen, of als het uit 1 speaker komt.
 
Dit is zo extreem belangrijk maar wordt door velen onderschat, mijn hele setup heeft ondertussen al 4 verschillende plekken in huis gehad, van de huidige locatie ben ik het meest tevreden!

wat spikes betreft, ik hoor geen verschil in mijn setup maar ze kunnen wel degelijk nut hebben.
Ze kunnen nut hebben, evenveel als rubberen voetjes. Spikes zien er misschien wel tof uit, dat wel. we zullen maar niet spreken van de rest, straks komt de snake oil man terug
 
Ze kunnen nut hebben, evenveel als rubberen voetjes. Spikes zien er misschien wel tof uit, dat wel. we zullen maar niet spreken van de rest, straks komt de snake oil man terug
Nochtans Ik heb hier net een zakje met magnetische keien gekocht uit het Oeral gebergte, als ik deze over mijn speakers strooi, sprankelen mijn mids plotseling als nooit te voren en de bass is zo tight, alsof Paul McCartney live in mijne living zit en dat voor maar €1999 de kilo 🤣

Mijn staan op spikes wegens esthetische redenen (degene die bij de speakers zaten, geen dure)
 
Nochtans Ik heb hier net een zakje met magnetische keien gekocht uit het Oeral gebergte, als ik deze over mijn speakers strooi, sprankelen mijn mids plotseling als nooit te voren en de bass is zo tight, alsof Paul McCartney live in mijne living zit en dat voor maar €1999 de kilo 🤣

Mijn staan op spikes wegens esthetische redenen (degene die bij de speakers zaten, geen dure)
je doet het niet goed. Zolang je geen zilverkabels hebt met een diameter van tenminste 00gauge, dan ga je altijd inferieur geluid hebben. Nog niet te spreken van al die mensen die hun kabels op de grond laten liggen. Doe je toch niet!

/sarcasm/ voor de onwetenden
 
Dat hoeft ook niet. Ik heb ook maar 1 sub (alhoewel ik wel aan een tweede identieke werk.)
Gezien basklanken voornamelijk omnidirectioneel zijn doet het er niet toe waar ze van komen, of als het uit 1 speaker komt.
Mja, een sub mag misschien vaak omni zijn, als die extreem rechts staat dan komt het geluid van extreem rechts en niet van extreem links (tenzij de akoestiek dat doet dmv reflectie) en is er directionaliteit aanwezig waarmee je een beetje geoefend paar oren (de mijne alleszins) niet voor de zot kunt houden.
 
Laatst bewerkt:
Mja, een sub mag misschien vaak omni zijn, als die extreem rechts staat dan komt het geluid van extreem rechts en niet van extreem links (tenzij de akoestiek dat doet dmv reflectie) en is er directionaliteit aanwezig waarmee je een beetje geoefend paar oren (de mijne alleszins) niet voor de zot kunt houden.
Dan is je kamer het probleem, niet de sub. Ik mag m'n sub helemaal achteraan m'n studio plaatsen. Als de fase en delay juist staat (fracties van miliseconden) dan klinkt het net alsof die voor m'n neus staat.
 
Dan is je kamer het probleem, niet de sub. Ik mag m'n sub helemaal achteraan m'n studio plaatsen. Als de fase en delay juist staat (fracties van miliseconden) dan klinkt het net alsof die voor m'n neus staat.
Sorry, die uitleg is mooi, maar als je een sub extreem links of rechts, verder naar buiten dan de toppen gaat gaan plaatsen, dan is de kans groot dat ik 't gehoord heb dat die maar van 1 kant komt.

Oa. de Charlatan, Kinky Star & Trefpunt (muziekcafé's in Gent) hebben allemaal heel lang langs 1 kant een defecte sub gehad wat mij onmiddellijk opviel tijdens het checken van de installatie voor een soundcheck en ik had nochtans geen visuele indicatie dat er een sub ontbrak want de kapotte stond er gewoon nog (en dat zijn niet de enige 3 plekken waar ik mij daar aan gestoord heb).

Ik herken het zeker minder snel dan pakweg de toppen die langs 1 kant niet werken, maar de kans is héél groot dat ik mij er aan ga ergeren als ik het thuis zo doe als dagelijkse luisterplek.

(PS: en €1000 om een top-of-the-bill system engineer te laten komen om de boel uit te meten en in te stellen heb ik er ook niet voor over 😀)
 
Laatst bewerkt:
De Marantz versterker is gisteren toegekomen, en ik moet zeggen mijn 70s JVC SK-33's die ik van de oma heb gekregen hebben nog nooit zo goed geklonken.

De ELACs daarentegen hebben vertraging opgelopen, tot begin januari zelfs. Omdat ik mijn bestelling al in november had geplaatst en er toch naar uitkeek om een hele kerstvakantie lang te genieten van een serieuze upgrade, heb ik gewoon gecanceld en op Bol.com een categorie hoger gaan shoppen - een setje KEF LS 50 Meta's (die ik ook al ernstig overwogen had in eerste instantie maar wou niet te zot doen :unsure: ), donderdag geleverd, heujj!

Dat maakt van mijn "instapsysteem" toch een set-up van meer dan 1500 Euro, daar zou ik toch even mee voort moeten kunnen.
 
Je hoeft ook helemaal geen persoon in te huren. Daarom doe ik ook alles zelf :ROFLMAO:
Goed voor u als ge dat kunt, 't is een stiel apart. Ik weet alleszins dat ik een sub die niet een beetje maar compleet verkeerd staat zelf niet strak en centraal ga kunnen doen klinken tot op het punt dat mijn (effe stoefen) geoefende oren content gaan zijn.

Maar goed, de sub zal er een dezer wel komen ... Zal het beluisteren, uitmeten, aan prutsen en dan waarschijnlijk gewoon een ander meubel zetten.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan