Hifi thread

Goed voor u als ge dat kunt, 't is een stiel apart. Ik weet alleszins dat ik een sub die niet een beetje maar compleet verkeerd staat zelf niet strak en centraal ga kunnen doen klinken tot op het punt dat mijn (effe stoefen) geoefende oren content gaan zijn.

Maar goed, de sub zal er een dezer wel komen ... Zal het beluisteren, uitmeten, aan prutsen en dan waarschijnlijk gewoon een ander meubel zetten.
Da's ook waarom je de juiste plaats moet vinden voor je sub. Als je de juiste plaats kan vinden, dan gaat de room mode synchronisch met je subwoofer. De juiste plaats vinden zorgt er voor dat je beide niet een beetje, en niet compleet de verkeerde plaats hebt. :)
 
De Marantz versterker is gisteren toegekomen, en ik moet zeggen mijn 70s JVC SK-33's die ik van de oma heb gekregen hebben nog nooit zo goed geklonken.

De ELACs daarentegen hebben vertraging opgelopen, tot begin januari zelfs. Omdat ik mijn bestelling al in november had geplaatst en er toch naar uitkeek om een hele kerstvakantie lang te genieten van een serieuze upgrade, heb ik gewoon gecanceld en op Bol.com een categorie hoger gaan shoppen - een setje KEF LS 50 Meta's (die ik ook al ernstig overwogen had in eerste instantie maar wou niet te zot doen :unsure: ), donderdag geleverd, heujj!

Dat maakt van mijn "instapsysteem" toch een set-up van meer dan 1500 Euro, daar zou ik toch even mee voort moeten kunnen.
Als je graag shopt; ik ben samen met iemand anders een LS3-5a type mass dampened speaker aant maken met de SB acoustics SB26ADC, de beste vervanger van de Dayton Audio RS28A-4. De woofer blijft identiek aan de Tango, RS180-4. Mocht je ooit willen een setje maken of kopen, lmk.

Ik ben trouwens voor mijn eerste systeem nog altijd niet klaar. :p
 
Als je graag shopt; ik ben samen met iemand anders een LS3-5a type mass dampened speaker aant maken met de SB acoustics SB26ADC, de beste vervanger van de Dayton Audio RS28A-4. De woofer blijft identiek aan de Tango, RS180-4. Mocht je ooit willen een setje maken of kopen, lmk.

Ik ben trouwens voor mijn eerste systeem nog altijd niet klaar. :p
Sorry geen interesse ik ben compleet verliefd op mijn KEFs die (tegen alle verwachtingen in) vandaag zijn toegekomen.
 
Ik moet dringend gordijnen en kasten kopen en een tuin aanleggen en mijn huis inrichten dus ik heb nieuwe speakers gekocht. En omdat ik dan toch bezig was ook een receiver en een center speaker zodat ik eindelijk een deftige home theater heb.

Tweede vraag: volgende upgrade? Versterker of platenspeler?
Gordijnen, tegen de reflecties. :unsure:
 
Ik denk wel dat uwe Onkyo wel eens wat lucht zo kunnen zijn zowel voor de Oberons als de Opticons.

Ik had ook eerst mijn speakers geüpdrade dus heb ze een tijdje aangestuurd met een Cambridge Audio van 35Wpc, nu dat zal wel werken maar de volume knop zal wel stevig open gedraaid moeten worden.

Later geupgrade naar de Cambridge Audio CX80 met 80Wpc en alles klonk toch een pak beter.
De CX60, CX61 ondertussen is trouwens iets goedkoper maar ook goede keuze, degelijke DAC ook.

Maar bon alles op zijn tijd en natuurlijk best altijd zelf eens gaan luisteren, audio is zéér zéér subjectief. Een het meeste zit tussen de oren.
 
Ik moet dringend gordijnen en kasten kopen en een tuin aanleggen en mijn huis inrichten dus ik heb nieuwe speakers gekocht. En omdat ik dan toch bezig was ook een receiver en een center speaker zodat ik eindelijk een deftige home theater heb.
Dit wordt de setup
(front) Speakers: Dali Oberon 7 (zeer lang getwijfeld om voor opticons te gaan, maar lijkt me in mijn huidige kamer en setup momenteel de meerprijs niet waard). Upgrade van dali zensor 3, die worden mijn surrounds. Daarnaast ook een oberon vokal gekocht als center.
Versterker: Onkyo a-9010
Receiver: Denon AVR-X3600H
Streamer: raspberry pi 4 via hdmi en de tv, maar voor spotify ga ik nu gewoon de receiver gebruiken
Platenspeler: Pro-Ject Essential II met een Ortofon 2M Red

Nu zit ik met een vraag: Gaat het voor stereo beter zijn om nog steeds met de onkyo te werken en die via de pre-out met de receiver te verbinden, of gaat de Denon het zelf even goed/beter doen? Ze hebben ook alletwee een phono ingang. Ik weet dat een stereo amp het voor hetzelfde geld altijd beter gaat doen, maar hier zitten de twee wel in een andere prijsklasse. Ik ga gewoon zelf testen wat ik verkies natuurlijk, maar zou wel willen weten wat theoretisch het beste zou moeten zijn.

Tweede vraag: volgende upgrade? Versterker of platenspeler?
Leuk nieuw speelgoed!!

--> de impedantie-curve toont aan dat je met een mooie 4-ohm speaker zit.

--> de amp-sectie van uw Denon ziet er goed uit voor zo'n load. Dus je gaat onder "normaal gebruik" in 2-channel weinig problemen hebben, denk ik. :) Voor surround kan het misschien zijn dat je op de limieten van die receiver gaat botsen, afhankelijk van je gewenste volume...

De phono-sectie van uw Onkyo gaat waarschijnlijk iets beter zijn dan die van de Denon (?). Anders kan je naar de toekomst toe nog gaan uitkijken naar een apart phono-versterkertje, bv. van Pro-ject of Cambridge Audio ofzo, die prijs-kwaliteit degelijk zijn.

Qua andere upgrades zou je ook kunnen uitkijken naar een nieuwe naald (stylus, jaja)? De Red is nogal bruut van klank...
 
Stiekem hoop ik misschien wel een beetje dat het niet zal volstaan want dan mag (moet!) ik weer nieuw speelgoed kopen. Het gordijnenbudget is al op maar een kleerkast is in principe ook nergens voor nodig. De CXA60 stond hier al in het vizier!

En dat tuintje groeit wel vol met onkruid als je een paar weken wacht, een wild life garden is hip :unsure:
 
Niemand hier toevallig advies voor een setje actieve speakers? Probleem is dat de huidige inrichting niet toelaat voor een versterker in kwijt te kunnen. Belangrijkste punten: Bluetooth voor streaming, occasioneel een film, vooral muziek, dus soundbar+subwoofer ook niet per se nodig en aanvaardbare WAF (wife acceptance factor). Het oog wil ook wat en helaas is dat laatste het moeilijkste ;)
 
KEF Wireless II of de LSX als het budget wat minder is (nog steeds niet goedkoop maar het is natuurlijk wel een alles-in-één-systeem)? Alleszins zeer esthetisch.

Je kan ook eventueel de Ruark MR1 Mk2 bekijken (zijn wel eerder dekstop speakers, maar kan voldoende zijn). Die zijn nog een pak goedkoper en hebben ook een hele leuke retro look vind ik zelf!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn woonkamer setup:
- Versterker: Cambridge Audio CXA61
- Luidsprekers: B&W 706
- Subwoofer: B&W ASW608

Niet veel plaats dus daarom voor een 2.1 set gekozen, het leuke van een sub is dat je wel veel met settings kan spelen tot het perfect jouw smaak is :)
 
Mijn woonkamer setup:
- Versterker: Cambridge Audio CXA61
- Luidsprekers: B&W 706
- Subwoofer: B&W ASW608

Niet veel plaats dus daarom voor een 2.1 set gekozen, het leuke van een sub is dat je wel veel met settings kan spelen tot het perfect jouw smaak is :)
Ik laat de Realtime RTA Equalizer dat meten. Dan zit ik redelijk dicht bij goed genoeg :p
 
Zo weinig foto's hier, dit is toch bij uitstek hetgeen waar je het meest gestoef verwacht.

Sinds ik ben beginnen met werken (3 jaar ondertussen) heb ik mijn hometheater gekocht en uitgebreid:

Eerste loon:
- Onkyo TXNR676e
- 2 Klipsch Tower speakers (KLIPSCH R-26F)
Enkele maanden later:
- Center speaker (KLIPSCH R-25C)

Die setup klonk toen onwaarschijnlijk goed voor mij. Aan te raden voor beginners om een 3.0 setup te doen.

Weer enkele maanden later:
- 2 Surround speakers (KLIPSCH R-15M)
Maand later:
- Subwoofer (Klipsch 12 inch subwoofer)
Enkele maanden later:
- 2 Back surround speakers (Klipsch R-51M)
Half jaartje later:
- Subwoofer (Klipsch 15 inch subwoofer)

Kabels allemaal mooi in een goot, heeft veel moeite gekost.
Maar het meeste moeite is die subwoofers een zo plat mogelijke response geven in de woonkamer.
Daarvan heb ik gebruik gemaakt van Room Eq Wizard.
Momenteel enkel een kleine piek rond 60hz (+7db), die hoop ik met wat bass traps op te lossen.

Straks hier wat foto's van posten.

Sinds dit jaar ook een eigen home studio aan het proberen bouwen, begonnen met:

- 2 Yamaha HS8's
- Een Audio interface (Focusrite 4i4)
- 2 27 inch monitors.

Thuis werken is daardoor al een pak aangenamer.


 
Sinds dit jaar ook een eigen home studio aan het proberen bouwen, begonnen met:

- 2 Yamaha HS8's
- Een Audio interface (Focusrite 4i4)
- 2 27 inch monitors.

Thuis werken is daardoor al een pak aangenamer.


en een oprolbare piano? 😀

Die HS8 is zalig, ben zelf voor de HS7 gegaan omdat ik op termijn een sub wou en het extra vermogen van de HS8 niet nodig had. Anders had ik die hier nu ook staan.

En vandaag uiteindelijk de knoop doorgehakt :) Heb de HS8S subwoofer voor een prijsje kunnen krijgen bij een leverancier van m’n werkgever.

Nog niet te veel aan afgeregeld, gewoon standaard settings behalve de fase op de sub moeten omkeren omdat er veel verdween rond het cross-over punt. Nu enkel nog een klein bumpje rond 40Hz en klein dipje rond 100Hz. Een dezer mijn meet-micro eens zoeken om te zien wat er precies aan de hand is.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben vorige week naar een Hifi-winkel geweest in Laarne achter een paar kabels en ik ben thuisgekomen met een Dali 12 inch subwoofer.
Als ik hem meer dan 5% opendraai lijkt het alsof mijn huis elk moment kan instorten maar verder ben ik er supercontent van en heb ik mij zeker niet laten verleiden tot een impulsaankoop.

En nu zit ik dus ook in die fase dat ik eigenlijk een zeer leuk systeem heb maar "Goh ja misschien zou een betere versterker toch nog de moeite waard zijn ook al heb ik nog maar juist een nieuwe". Al een sjans dat ik al gordijnen heb.
 
en een oprolbare piano? 😀

Die HS8 is zalig, ben zelf voor de HS7 gegaan omdat ik op termijn een sub wou en het extra vermogen van de HS8 niet nodig had. Anders had ik die hier nu ook staan.

En vandaag uiteindelijk de knoop doorgehakt :) Heb de HS8S subwoofer voor een prijsje kunnen krijgen bij een leverancier van m’n werkgever.

Nog niet te veel aan afgeregeld, gewoon standaard settings behalve de fase op de sub moeten omkeren omdat er veel verdween rond het cross-over punt. Nu enkel nog een klein bumpje rond 40Hz en klein dipje rond 100Hz. Een dezer mijn meet-micro eens zoeken om te zien wat er precies aan de hand is.
Inderdaad een oprolbare piano. die silicone toetsen zijn brak, maar het werkt ok voor DAWs.

Voor muziek zijn die HS8 speakers voldoende qua range. Deuren trillen soms mee, akoestische demping komt nog. Had niet verwacht dat deze zo goed gingen zijn. Denk wel dat een sub de sound wat meer laid back kan maken. In de living met de hometheater heb ik precies wat minder last van listening fatigue. daar kan ik uren aan een stuk luisteren.

De home theater verdiende wat rumble (tot 15hz, Christopher Nolan films bvb ), met een dual sub set up.

Ah gij hebt zo een gecalibreerde mic?
Aan het twijfelen om zo eentje aan te schaffen, maar voorlopig weinig nulls en peaks waar ik last van heb ;-), misschien voor de studio te optimaliseren ooit.
 
Terug
Bovenaan