Hifi thread

Met spijt in het hart heb ik mijn jbl l65 jubals weggegeven ter adoptie, tot als ik terug een grotere ruimte heb om deze te plaatsen.

Heeft iemand aanraders v speakers waar ik eens moet naar gaan luisteren?

Medium-sized ruimte, en graag zo klein mogelijk.

Prijs speelt geen rol, maar geen speakers van 3k / stuk aub
 
Nog niet naargekeken, maar ik zet het op het lijstje. Ik heb hier wel een paar B&W dm601 staan die wat meer umpf aan mijn mids gaven. Dus ben niet direct op zoek naar bookshelf speakers, mag gerust wat steviger.

En de leegte zal heel moeilijk te vullen zijn, maar ben toch naar iets opzoek dat wat compacter is en het toch kan benaderen.
 
(Moderne) B&W is toch heel treble-heavy. Dat moet wel uw ding zijn, dus best es gaan luisteren als dat kan.

Ikzelf speel met KEF R5 vloerstanders (€2000 voor het paar, toch goedkoper dan €3000 per stuk :p) . Die KEFs zijn wel ontwikkeld om vrij neutraal te zijn. Lijkt in het begin weinig exciting, maar ze zijn ook totaal niet vermoeiend imo. KEF heeft nu nieuwe R-series 'Meta', maar de oudere kan je misschien ergens aan een korting vinden? Da's wel een deal.

Focal heeft ook verschillende modellen die de moeite zijn. Dynaudio is al duurder..

Ook populair online zijn actieve monitors van Genelec of Neumann, maar die zijn wel vaak goed prijzig en zetten ook niet in op esthetiek (als dat belangrijk voor je is)
 
KEF R3 is nu overal in promotie door de R3 meta (je kunt nu de R3 oppikken voor rond 1000 euro/paar en voor die prijs vind je imo niet beter).

Genelecs zijn ook aanraders als je de GLM versies koopt waarbij je room EQ kunt applyen met de GLM module. Meer geschikt voor nearfield maar als je de grotere modellen koopt hebben die ook genoeg output voor bv op grotere afstanden dan 2m naar te luisteren.

KEF LS50 meta als je er een subwoofer wilt bijplaatsen want onder 85 hz hebben die dat imo wel nodig als je niet nearfield gaat (en zelfs voor midfield kunnen ze maar tot +- 85 db gaan dus is ook een afweging dat je moet maken, ook zeer midrange forward dus is ook wel een compleet ander geluid dan jouw vintage JBLs)

Moderne Bowers zou ik ook persoonlijk afraden door de treble heavy emphasis, maar als dat idd jouw ding is...
 
B&W dm14 zijn inderdaad wel treble heavy en de mid-range is een beetje op de achtergrond precies, weet niet goed hoe het te zeggen.
Voor mij een goede palette cleanser tussen de studio monitoren hier die de bass wat accentueren (of gewoon wel afspelen)
Klipsch schijnt ook treble heavy te zijn, maar vooral goede midrange, ik vind ze ideaal voor home cinema hier. Die is wel EQ'd.
Tis maar wat je doel is en voorkeuren.
 
Hoi!

Ik wil graag naar mijn platen luisteren in de best mogelijke kwaliteit, maar ook binnen een redelijk budget.
De ruimte waarin mijn collectie komt te staan:


(voor zij die de sketchup niet kunnen/willen zien)

In die bruine kast met grijsblauwe deuren komen de platen, daar bovenop de platenspeler.
In de plafond steken betonnen steunbalken, ik dacht daarin deze luidsprekers te monteren, gericht naar de zetel en de platenkast toe.
Die muur rechts van de zetel moet nog kijken hoe veel daar van gesloopt kan worden, tis een ruimte achter de garage en kan zijn dat dat een steunmuur is. Staat wel wat in de weg voor de ruimte maar soit.


Ik heb er al eens naar geluisterd in ne winkel, klinkt wat mij betreft goed maar ik laat mij ook gerust adviseren moest iemand een alternatief hebben. Door de layout van de ruimte is het niet gemakkelijk om staande speakers te gebruiken dus ik denk wel dat ophangen een must is. Het is vooral handig dat ze een beugel hebben en dat ze kunnen roteren. Ze zijn weatherproof, wat ik in principe niet nodig heb dus als er een alternatief is dat goedkoper is, even goed/beter klinkt, maar niet weatherproof is, is dat zeker een optie.

Mijn platenspeler is een Technics SL1210.
Ik luister naar alles gaande van Iggy Pop tot Battles tot The Misfits tot Bonobo tot IDLES tot King Gizzard tot MF DOOM.

Misschien wat concretere vragen voor jullie:

- ik heb op dit moment een tonar banana element er op steken waarvan de naald vervangen moet worden. Ik zou graag overschakelen op een ander element. Hebben jullie aanraders?
- hebben jullie een aanrader voor een versterker?
- heb ik een pre-amp nodig?
- dingen die ik vergeet, rekening mee moet houden?
Ondertussen zijn de verbouwingen achter de rug en heb ik een zalige ruimte om muziek te luisteren en te werken.
Uiteindelijk ist zo geworden:

Heb toch redelijk wat tips opgedaan hier uit het topic.

Wat foto'kes van hoe het geworden is, van de platencollectie, en van de setup.

Nagaoka MP-200 gekocht op aanraden van @shiftyke
geen wall mounted speakers gekocht, wel in de kast gezet, misschien ook niet ideaal maar eerlijk gezegd vind ik het allemaal heerlijk klinken.
Leak 130 versterker + cd-speler op de kop kunnen tikken op 2dehands.
Wharfedale Dentons op de kop kunnen tikken op 2dehands.
SL1210 die ik al jaren en jaren heb, net nog eens binnen gedaan voor een onderhoud.
 
Laatst bewerkt:
Enkele vraagjes:

Omdat mijn Yamaha R-S202D receiver geen phono amp heeft verbind ik er mijn platenspeler mee via een aparte pre-amp (dit toestel) en volgens de voorgeschreven (en volgens mij logische) manier: RCA van platenspeler naar Input op pre-amp, massakabel van platenspeler aan grondschroef van pre-amp, RCA van Output pre-amp naar Line In van receiver.
Nu is het zo dat al vanaf de eerste keer dat ik de pre-amp aanzette, ik een 'brom' hoorde door mijn speakers (die er niet is als ik andere invoerbronnen kies), maar ik nam dat een beetje voor lief met het idee van: 'als je vinyl speelt moet je geen hoge audiokwaliteit verwachten' en meestal was het nog wel te doen. Echter, een paar maanden geleden werd het gebrom steeds erger en trad er ook vervorming op, in die mate dat ik sindsdien nauwelijks nog een LP gedraaid heb. Ik merkte ook dat het niveau van het gebrom veranderde als ik wat me de pre-amp schoof dus daar moest duidelijk een probleem zijn.
Vandaag eens de tijd genomen om een paar tests te doen:

- pre-amp via andere RCA-kabel met receiver verbonden: gebrom
- platenspeler rechtstreeks op phono-ingang van mijn Kenwood-midiketen van 1991 aangesloten: perfect, niet het minste ruis of gebrom
- platenspeler via pre-amp op andere ingang van mijn Kenwood aangesloten: hetzelfde gebrom als met de Yamaha receiver

Eens naar de verkoper van de pre-amp gebeld en ben niet zeker of hij me wel goed begreep want hij beweerde dat ik ook de receiver met een massakabel met de grondschroef van de pre-amp moet verbinden. Kan dit? In ieder geval staat het zo niet in de instructies van de pre-amp.

De pre-amp is al uit garantie en aangezien de R-S202D vervangen geen optie is zie ik enkel de volgende mogelijkheden:

1 - nieuwe (misschien betere, maar wss ook duurdere) pre-amp kopen (hoewel deze ook al €46 kostte)
2 - een aparte (vintage) versterker kopen met phono-ingang enkel voor de platenspeler

Persoonlijk neig ik meer naar de tweede optie omdat een extra versterker in de toekomst altijd nog wel ergens voor te gebruiken is. Anderzijds zal ik dan steeds met banaanstekkers mijn speakers moeten 'ompluggen' (en hopen dat dat goed blijft gaan) of daar nog een switch tussen zetten (zijn die dingen betrouwbaar?).

Misschien nog andere opties? Over een maand ofzo wordt mijn op maat gemaakte uitbreiding voor mijn TV-kast geleverd en zou ik graag alles geïnstalleerd hebben zodat ik weer eens zorgeloos een plaatje kan draaien...
 
Heb je de massakabel al eens gewoon weggelaten? Die phonoversterker heeft geen geaarde stekker dus die massa haalt weinig uit. Een massakabel van phonoversterker naar de versterker kan ook….
 
Goed punt. Heb het net eens getest met de combinatie platenspeler/pre-amp/Kenwood versterker.
Als ik de massakabel van de platenspeler niet aansluit dan krijg ik net hetzelfde gebrom, misschien nog iets erger. Daarna eens geprobeerd met een massakabel van de Kenwood versterker naar de pre-amp, en eveneens van de pre-amp naar de platenspeler. Ook hier weer gebrom.
Daarna ter controle de platenspeler nog eens rechtstreeks op de Kenwood aangesloten (mét massakabel) en opnieuw: gewoonweg perfect; niet het minste geluid totdat de naald het vinyl raakt.
Lijkt dus geen zoden aan de dijk te zetten; en aangezien de Kenwood een geaarde stekker heeft en de Yamaha niet neem ik aan dat het op de Yamaha zeker niet zal lukken.
Toch bedankt voor de suggestie!

Trouwens, nog een bedenking. Als ik mijn Technics platenspeler (waar het hier over gaat) op de Kenwood versterker aansluit zonder massakabel dan krijg ik ook gebrom. De platenspeler die bij de Kenwood-midiketen hoort heeft echter geen massakabel en geen geaarde stekker en toch werkt die probleemloos zonder gebrom (haalt wel zijn stroom van de Kenwood versterker maar ook hier met een niet geaarde stekker)...
 
@Taxandrian
steken de apparaten allemaal in dezelfde stopcontact/verdeler?
mogelijks is er daar een introductie van spanningsverschil.
ik zou een ander stopcontact proberen en/of andere stopcontactverdeler proberen.
 
@Taxandrian
steken de apparaten allemaal in dezelfde stopcontact/verdeler?
mogelijks is er daar een introductie van spanningsverschil.
ik zou een ander stopcontact proberen en/of andere stopcontactverdeler proberen.

Bedankt! Heb het net eens geprobeerd, met de pre-amp via verlengkabel in het stopcontact van een andere kamer maar helaas met hetzelfde resultaat.
Terzijde: ik sta er wel van te kijken hoe perfect alles werkt (en klinkt!) op een versterker van meer dan 30 jaar oud die niet eens top-of-the-line was (Kenwood A-74). Vintage dan toch beter dan nieuw (prijs/kwaliteit) als het op phono pre-amps aankomt?
 
Gebrom kan echt aan heel veel dingen liggen en er is echt niets vervelender dan gebrom maar meestal zit de pre-amp er wel voor iets tussen.

Ik had het ook voorgehad en het lag aan de voeding van de pre-amp, ik heb de voeding moeten "afzonderen" van alle andere electronische apparatuur.

Gebrom kan ook komen door een slechte RCA aansluiting maar dan kan je dan vaststellen door eens wat te draaien met de tulpjes.

Wat nog lastiger is, is wanneer er zware elektrische apparaten op dezelfde stroomkring zaten, mijn platenspeler staat momenteel op zolder en die wordt met een klein elektrisch vuurtje verwarmd, van zodra dat vuurtje opstond werd er brom geïntroduceerd. Dan heb ik dat vuurtje op een andere kring gezet en was het ok.

Kan natuurlijk zijn dat je pre-amp aan het stuk gaan is. Als je een nieuwe budget voorversterker wil is de ART DJPRE II een goeie optie, kost om en bij de €70.

Verder blijft het dus wel degelijk deze situatie :D

CXQ1ir-WQAU7TSA.png
 
Kan natuurlijk zijn dat je pre-amp aan het stuk gaan is. Als je een nieuwe budget voorversterker wil is de ART DJPRE II een goeie optie, kost om en bij de €70.
CXQ1ir-WQAU7TSA.png
Tsja, gezien de tests die ik heb gedaan kan het bijna niet anders dan dat de pre-amp zelf niet naar behoren werkt (en dat waarschijnlijk nooit gedaan heeft).
Een nieuwe kopen is natuurlijk een optie, maar dan voeg je toch altijd weer een extra schakel toe. En aangezien rechtstreeks aansluiten op een vintage versterker mét phono amp wél perfect werkt, wil ik toch eerder voor een aparte (vintage) versterker voor de platenspeler gaan.
Dat betekent dan wel luidsprekers ompluggen maar inderdaad: als ik gebruiksgemak wilde zou ik geen platen draaien.:smile:

Anderzijds: weer een goed excuus om nog eens op hi-fi jacht te gaan op 2dehands.:biglaugh:
 
Toch nog even polsen voor de zekerheid.
Ik heb 2 vintage versterkers op het oog: 1 van 40 WPC (8Ω) en 1 van 50 WPC (8Ω).
Mijn speakers zijn B&W DM 310s. Gaat dit lukken? Zoals zo vaak (in mijn ervaring) wordt het ingewikkelder naarmate je er meer over leest...ik wil echter gewoon zeker zijn dat er niks kapot gaat...
 
Toch nog even polsen voor de zekerheid.
Ik heb 2 vintage versterkers op het oog: 1 van 40 WPC (8Ω) en 1 van 50 WPC (8Ω).
Mijn speakers zijn B&W DM 310s. Gaat dit lukken? Zoals zo vaak (in mijn ervaring) wordt het ingewikkelder naarmate je er meer over leest...ik wil echter gewoon zeker zijn dat er niks kapot gaat...
Ja hoor. 40 a 50W voor 2 bookshelves is genoeg hoor. Zeker als het kwaliteits versterkers zijn tenminste, met een goeie power supply.
En al vergen de meeste b&w's wat poeier om ze dan echt te doen zingen, zeker nog genoeg denk ik. Zo'n speakers zijn nu ook niet gemaakt om zeer luid te gaan. Je hoeft hier geen grote woofers aan te sturen of moeilijke impedanties.
 
Ja hoor. 40 a 50W voor 2 bookshelves is genoeg hoor. Zeker als het kwaliteits versterkers zijn tenminste, met een goeie power supply.

Niet zeker wat je met dat laatste bedoelt; het zijn passieve speakers dus ze hebben geen eigen power supply. Misschien dat ze net daarom wat meer 'oomph' nodig hebben (hoewel ze volgens de specs geschikt zijn voor 25W tot 100W)?
Wat ik in ieder geval vaak lees (maar ook soms weer net niet) is dat als je een te lichte versterker op een te zware speaker aansluit je hiermee de versterker kan beschadigen (al is nooit duidelijk hoe groot het verschil mag zijn).
 
De voeding van de versterker die je gaat kopen bedoelde ik. Een goedkope 100w versterker kan soms slechter zijn dan een goeie van 50w omdat ze bvb op de power supply gaan sparen bij de goedkopere exemplaren.
 
De voeding van de versterker die je gaat kopen bedoelde ik. Een goedkope 100w versterker kan soms slechter zijn dan een goeie van 50w omdat ze bvb op de power supply gaan sparen bij de goedkopere exemplaren.
Oops, my bad. Ik las 'kwaliteits speakers met een goeie power supply'. De hand was weer eens sneller dan het oog.:oops:
Op zich zou dat wel snor moeten zitten; het gaat hier om versterkers 'made in Japan' die nog gebouwd zijn als tanks...
 
Terug
Bovenaan