Hifi thread

Oops, my bad. Ik las 'kwaliteits speakers met een goeie power supply'. De hand was weer eens sneller dan het oog.:oops:
Op zich zou dat wel snor moeten zitten; het gaat hier om versterkers 'made in Japan' die nog gebouwd zijn als tanks...
Zal wel in orde zijn dan :).
En zoals @Polle32 zegt, een makkelijke impedantiecurve vergt ook een pak minder inspanning van versterkers.
 
Kan ook bij glimlacht van vandaag.
Mijn yamaha ax-470 vandaag eens opengedaan die al een tijdje op zolder reserve lag en gemaakt gekregen.

Volumeknop of kanaalknop kraakte en/of enkel links of rechts geluid.

Alles uit elkaar gehaald en potentiometer en knoppen eens gekuist en behandeld met speciale contactspray.
 
Kan ook bij 'Wat heb je vandaag gekocht'.

In plaats van mijn eerste twee opties voor een vintage versterker (een Sony en een Kenwood), uiteindelijk voor een derde gegaan: een Yamaha CA-810:

yamaha.jpg


Gekocht van een vriendelijke oudere man (eerste eigenaar), zowat in mijn achtertuin. Verkocht als set met bijpassende tuner. Super solide gebouwd, tijdloze uitstraling, 65 WPC, weegt een ton. Hier ga ik nog lang veel plezier van hebben...
 
Weet niet goed waar ik mijn vraag moet plaatsen.

Zijn er in de buurt van Lierde/ninove winkels die advies kunnen geven i.v.m. geluidsinstallatie?
Uit ons plafond komen 4 audiokabels (rood/zwart) (2 vooraan links en rechts en 2 links en recht in het midden van de kamer) en aan de muur van de tv is zo een afdekplaatje met dan die uitgangen, vermoed ik.

We vragen ons af of we die kabels beter dichtsteken en een soundbar zouden kopen of er toch voor pakweg 1000 euro hier al een systeem voor beschikbaar is. Boxen mogen niet te groot zijn aangezien 2 ervan in het midden van de kamer zitten.

Wij kennen er zelf niets van dus misschien beter op zoek naar iemand die ons kan adviseren in de hoop dat het allemaal niet te duur uitvalt.
 
Weet niet goed waar ik mijn vraag moet plaatsen.

Zijn er in de buurt van Lierde/ninove winkels die advies kunnen geven i.v.m. geluidsinstallatie?
Uit ons plafond komen 4 audiokabels (rood/zwart) (2 vooraan links en rechts en 2 links en recht in het midden van de kamer) en aan de muur van de tv is zo een afdekplaatje met dan die uitgangen, vermoed ik.

We vragen ons af of we die kabels beter dichtsteken en een soundbar zouden kopen of er toch voor pakweg 1000 euro hier al een systeem voor beschikbaar is. Boxen mogen niet te groot zijn aangezien 2 ervan in het midden van de kamer zitten.

Wij kennen er zelf niets van dus misschien beter op zoek naar iemand die ons kan adviseren in de hoop dat het allemaal niet te duur uitvalt.

Als je niet echt kennis of interesse hebt in hifi of home theatre zou ik gewoon voor een degelijke soundbar gaan, daar is niets mis mee en als je over €1000 spreekt, ga je zeer zeer goeie modellen kunnen vinden.
 
enkel plafond speakers is ook niet echt aan te raden voor audio-bij-een-scherm, maar kan wel tof zijn voor lounge of achtergrond muziek door te spelen.

hier komen ze volgende maand de plafond met plafond speakers installeren, heb de speakers gekocht voor een 500 euro voor 4 stuks. polk 6.5 inch woofers. maar daar moet dus nog een klankkast bij, bekabling , montage etc. niet aan te raden voor een leek.

soundbar is imo geen hifi, maar beter dan geluid uit een plat scherm.
 
Ik zoek nog een versterker , geen nieuwe , liefst wa cintage maar ik zou begot niet weten waar en welke ik moet zoeken .
 
Ik zoek nog een versterker , geen nieuwe , liefst wa cintage maar ik zou begot niet weten waar en welke ik moet zoeken .

Weet je wel al waar je die versterker voor gaat gebruiken? Wil je er bijvoorbeeld een platenspeler op kunnen aansluiten? Hoeveel watt wil je? Is afstandsbediening een must? Heb je reeds luidsprekers waar de versterker mee moet kunnen omgaan (dat was mijn bekommernis bij het zoeken naar een vintage amp, zie hierboven)?

Zelf vond ik mijn versterker op 2dehands; het kan nooit kwaad daar je zoektocht te beginnen (zoek onder Audio, TV en Foto >>> Versterkers en Ontvangers) om eens te kijken wat er te koop staat zodat je beter kan bepalen wat bij jou past. Neem in ieder geval je tijd.
Voor het opzoeken van specificaties en gebruikerservaringen van vintage versterkers is HiFiEngine erg handig. Youtube kan ook veel informatie verschaffen (zo stond ik bvb op het punt een vintage Sony versterker te kopen, totdat ik er achter kwam dat vintage Sonys gebruik maakten van heel specifieke, tegenwoordig nog moeilijk te vinden chips).

Wel goed om in het achterhoofd te houden op sites zoals 2dehands: in het zog van de viny-revival is ook vintage audio terug populair geworden en er zijn altijd gladjanussen die dit gebruiken om snel geld te verdienen (lees: overal op garageverkopen e.d. goedkoop inkopen, er eens met een doek overgaan en dan doorverkopen aan 2 of 3 maal hogere prijs). Als je écht vintage wil heb je toch al snel te maken met toestellen van 30-40 jaar oud en hoewel er toen wel wat steviger gebouwd werd kan je toch voor verassingen komen te staan.
Zelf gaan kijken én testen is dus altijd de boodschap. Zelf had ik het geluk te kunnen kopen van een eerste eigenaar die het wel leuk vond om te verkopen aan iemand uit de buurt (wat wel aangaf dat deze persoon eerlijk was).

Als je wat meer zekerheid wil en weet wat je wil kan je misschien ook terecht bij iemand die vintage audio herstelt en terug te koop aanbiedt. Weet niet van welke regio je bent maar in Beveren-Leie zit bijvoorbeeld Audio-Vintage, een éénmanszaak van een technicus die - puur als hobby - oudere toestellen terug op orde zet en verkoopt aan een schappelijke prijs - vaak nog mét garantie.

Succes!:)
 
Ik kocht onlangs een Focal Elegia headphone met Ifi Go Blu DAC/AMP (promotie op de site van Fnac, vreemd genoeg enkel de Franstalige site).

Hoewel ik onder de indruk ben van de geluidskwaliteit die de hoofdtelefoon en de DAC/AMP bieden, is er toch een soort van fomo opgetreden omdat iets in mij zegt dat een puur bekabelde DAC/AMP oplossing nóg beter zou kunnen klinken (zeker omdat die Focal toch ook al meer naar het premium segment neigt)

Omdat dat toch weer een investering zou zijn van enkele honderden euro, wilde ik hier eens polsen of een puur bekabelde DAC/AMP zijn geld wel waard is tov een draadloze. Of zou de geluidskwaliteit enkel bij bepaalde muziekgenres (bijv. klassieke muziek) of in het algemeen slechts minimaal hoorbaar beter zijn?
 
Ik kocht onlangs een Focal Elegia headphone met Ifi Go Blu DAC/AMP (promotie op de site van Fnac, vreemd genoeg enkel de Franstalige site).

Hoewel ik onder de indruk ben van de geluidskwaliteit die de hoofdtelefoon en de DAC/AMP bieden, is er toch een soort van fomo opgetreden omdat iets in mij zegt dat een puur bekabelde DAC/AMP oplossing nóg beter zou kunnen klinken (zeker omdat die Focal toch ook al meer naar het premium segment neigt)

Omdat dat toch weer een investering zou zijn van enkele honderden euro, wilde ik hier eens polsen of een puur bekabelde DAC/AMP zijn geld wel waard is tov een draadloze. Of zou de geluidskwaliteit enkel bij bepaalde muziekgenres (bijv. klassieke muziek) of in het algemeen slechts minimaal hoorbaar beter zijn?
Als je die gebruikt als bekabelde geluidskaart zal je imo niets missen. Bluetooth hangt er van af welke codec.
 
Voor bluetooth gebruik ik LDAC (volgens mij de beste codec).
Ik denk dat ik gewoon beter één van de belangrijkste hifi regels zelf eens toepas: eerst zelf ergens gaan luisteren alvorens te kopen :unsure:
 
subwoofer hier kapot net, wellicht de internal amp die opgeblazen is.
Klipsch SPL-150. 800 euro nieuwprijs. 330 euro reparatieprijs. ging wel mooi tot 16hz.

Twijfel om de reparatie uit te stellen en een KRK S10.4 te kopen in de plaats. Dan ben ik zeker dat het werkt.
Later heb ik dan een tweede subwoofer in het systeem, wat normaliter voor een meer even response zorgt.

Aan de andere kant, 800 euro is niet zoveel, dat heb ik net ook aan behang uitgegeven voor de cinema kamer ... :unsure:
 
Ik ga het hier posten omdat ik misschien sneller iemand bereik met audio kennis dan in buy and sell Aankoopadvies.

Het is ook niet gericht op grote speakers of dergelijke maar ik ben op zoek naar een setje wireless earbuds en aangezien ik elke dag 2x 1.5u pendel mag dat kwaliteit met een prijs zijn en ik ben mijn bedraad setje van JBL beu.

Na wat te kijken en te lezen en 100 meningen online te vinden zit ik nog met 3 setjes als kans hebber.

- Sony WF-1000XM5 : 299 Euro maar kan ik krijgen aan 125 Euro.

- Bang&Olufsen Beoplay EX : 348 Euro maar kan ik krijgen aan 170 Euro

- Bowers & Wilkins Pi7 S2 : 299 maar kan ik krijgen aan 35 Euro , Nee geen typfout.

Nu zou je op het eerste zicht zeggen " ja hallo no Brainer, setje B&W voor 35 Euro "
Maar ze hebben ook een paar dingen die ik als nadeel zou kunnen zien zoals oa mediocre ANC tov de Sony en B&O, geen volume control op de buds.

Dan nog lijken ze een no brainer voor 35 Euro maar de B&O EX vind ik persoonlijk mooier en hebben wat meer functies ÷ een extra setje Comply medium tips erbij ( Sony's hebben ook een soort foam tips ) en ik heb redelijke moeilijke oren, met airpods pro bv kreeg ik nooit een goede seal aan de linkerkant.

Persoonlijk neig ik naar de B&W omdat ze maar 35 euro zijn en blijkbaar wel goed klinken, of de B&O's omdat ze net een tikje beter zouden moeten zijn en wat meer functies in de app/op de buds en ze zouden dan "maar" 140 Euro meer zijn dan de B&W's.
Sony WF-1000XM5 zijn blijkbaar ook goede buds maar ik ga er van uit ( misschien foutief ) dat B&W of B&O beter zijn.
 
Ik ga het hier posten omdat ik misschien sneller iemand bereik met audio kennis dan in buy and sell Aankoopadvies.

Het is ook niet gericht op grote speakers of dergelijke maar ik ben op zoek naar een setje wireless earbuds en aangezien ik elke dag 2x 1.5u pendel mag dat kwaliteit met een prijs zijn en ik ben mijn bedraad setje van JBL beu.

Na wat te kijken en te lezen en 100 meningen online te vinden zit ik nog met 3 setjes als kans hebber.

- Sony WF-1000XM5 : 299 Euro maar kan ik krijgen aan 125 Euro.

- Bang&Olufsen Beoplay EX : 348 Euro maar kan ik krijgen aan 170 Euro

- Bowers & Wilkins Pi7 S2 : 299 maar kan ik krijgen aan 35 Euro , Nee geen typfout.

Nu zou je op het eerste zicht zeggen " ja hallo no Brainer, setje B&W voor 35 Euro "
Maar ze hebben ook een paar dingen die ik als nadeel zou kunnen zien zoals oa mediocre ANC tov de Sony en B&O, geen volume control op de buds.

Dan nog lijken ze een no brainer voor 35 Euro maar de B&O EX vind ik persoonlijk mooier en hebben wat meer functies ÷ een extra setje Comply medium tips erbij ( Sony's hebben ook een soort foam tips ) en ik heb redelijke moeilijke oren, met airpods pro bv kreeg ik nooit een goede seal aan de linkerkant.

Persoonlijk neig ik naar de B&W omdat ze maar 35 euro zijn en blijkbaar wel goed klinken, of de B&O's omdat ze net een tikje beter zouden moeten zijn en wat meer functies in de app/op de buds en ze zouden dan "maar" 140 Euro meer zijn dan de B&W's.
Sony WF-1000XM5 zijn blijkbaar ook goede buds maar ik ga er van uit ( misschien foutief ) dat B&W of B&O beter zijn.
Ikzelf heb me begin dit jaar de versie 4 van die Sony's aangeschaft, ook voor te pendelen met de trein. Kan niet vergelijken me die andere die je aanhaalt of met de laatste versie 5 van de Sony.

Ik ben er algemeen content van, want ik kan luisteren on the go wat de reden voor aanschaf was. Ik moet wel zeggen dat ze niet altijd even stevig blijven zitten. Ik luister sowieso niet meer naar muziek of andere zaken in het verkeer (veiligheid), maar ik zou die Sony's ook niet echt aanraden hiervoor of voor mee te gaan joggen. Als ze wat lossen heeft dat ook zijn impact op de ANC. Maar binnen een treinwagon vind ik die algemeen wel goed. Qua connectie heb ik nog geen echte problemen gehad, Spotify herkent de buds altijd snel etc. Online vind je wat kritiek op de kwaliteit van calls, maar persoonlijk heb ik daar geen problemen mee. Ik ben echter op dit vlak geen kritische user.

Ik heb mijn buds via de app licht ge-EQ'd (Google 'Harmann Curve' eens). Hierna geen zware issues met de sound.

Samsungs en Sennheisers worden online nog vaak aangeraden als hebbende goede producten maar daar ook weer geen persoonlijke ervaring mee.

Algemeen dus best content, maar te weinig ervaring met andere producten om deze echt als 'het beste' te kunnen aanraden. Lange termijn ben ik ook wat argwanend tegenover of dit gaat blijven ondersteund worden met updates etc, maar da's een issue met 90% van dergelijke tech-speelgoedjes lijkt me.
 
Ik ga het hier posten omdat ik misschien sneller iemand bereik met audio kennis dan in buy and sell Aankoopadvies.

Het is ook niet gericht op grote speakers of dergelijke maar ik ben op zoek naar een setje wireless earbuds en aangezien ik elke dag 2x 1.5u pendel mag dat kwaliteit met een prijs zijn en ik ben mijn bedraad setje van JBL beu.

Na wat te kijken en te lezen en 100 meningen online te vinden zit ik nog met 3 setjes als kans hebber.

- Sony WF-1000XM5 : 299 Euro maar kan ik krijgen aan 125 Euro.

- Bang&Olufsen Beoplay EX : 348 Euro maar kan ik krijgen aan 170 Euro

- Bowers & Wilkins Pi7 S2 : 299 maar kan ik krijgen aan 35 Euro , Nee geen typfout.

Nu zou je op het eerste zicht zeggen " ja hallo no Brainer, setje B&W voor 35 Euro "
Maar ze hebben ook een paar dingen die ik als nadeel zou kunnen zien zoals oa mediocre ANC tov de Sony en B&O, geen volume control op de buds.

Dan nog lijken ze een no brainer voor 35 Euro maar de B&O EX vind ik persoonlijk mooier en hebben wat meer functies ÷ een extra setje Comply medium tips erbij ( Sony's hebben ook een soort foam tips ) en ik heb redelijke moeilijke oren, met airpods pro bv kreeg ik nooit een goede seal aan de linkerkant.

Persoonlijk neig ik naar de B&W omdat ze maar 35 euro zijn en blijkbaar wel goed klinken, of de B&O's omdat ze net een tikje beter zouden moeten zijn en wat meer functies in de app/op de buds en ze zouden dan "maar" 140 Euro meer zijn dan de B&W's.
Sony WF-1000XM5 zijn blijkbaar ook goede buds maar ik ga er van uit ( misschien foutief ) dat B&W of B&O beter zijn.
Tweakers heeft net een grondige review van een aantal earbuds gepost. De b&w en b&o zitten er wel niet bij..
 
Tweakers heeft net een grondige review van een aantal earbuds gepost. De b&w en b&o zitten er wel niet bij..
Thanks, had ik al gelezen een tijdje terug.
Ik ga denk ik voor de Sony WF-1000XM5, nu 249 ipg 299 met Black Friday en met korting die ik nog extra kan krijgen betaal ik dan nog 75 Euro voor een setje XM5's.

Zijn ook pas uit dus moet geen schrik hebben voor een "betere" opvolger op korte termijn en de Sony app is het meest omvangrijk + de ANC is beter dan op de B&W of de B&O en de XM5's zijn de enige van de 3 met LDAC en hebben de beste batterijduur vd 3.

De B&O's zouden net nog een tikje beter klinken maar ik denk niet tot op een punt dat het 100 Euro verschil waard is tov de Sony's.
 
Mijn CA-810 is al een tijdje binnen voor een onderhoud en ik begon mijn LPs toch wel wat te missen. Ik kon natuurlijk mijn 'brommende' phono-preamp terug aan mijn Bluetooth receiver hangen maar toen ik deze 2 in een hoekje van een kleine elektrozaak zag staan dacht ik: laat ik mezelf een cadeautje doen voor mijn verjaardag:

PC120344.jpg


Fisher (eigenlijk Sanyo, dus 'made in Japan') CC-3000 en BA-3000 voor-en eindversterker. NOS (40 jaar lang in de winkel gestaan, nooit verkocht geraakt), 65 WPC, incl handleidingen en schema's: €200.
Normaal doe ik niet snel impulsaankopen maar analoge VU-meters blijken toch zo'n beetje mijn Kryptonite te zijn. Desondanks geen miskoop gedaan want na aansluiten serieus onder de indruk van de phono-amp; klinkt echt gewéldig goed, volgens mij nog beter dan de CA-810...maar voor beiden heb ik wel een plaatsje. Deze gaat niet meer weg.:giggle:
 
Mocht er iemand interesse hebben: ik verkoop mijn AVM all-in-one versterker (met streamer, hoofdtelefoon- en phonoversterker, cd-speler en lots of power)…
 
De oude (lees: 25+ jaar) Onkyo toren van ons moeder is komen te gaan. Iemand een idee wat een aanvaardbare stereoketen is met DAB én CD (die combinatie is belangrijk)?
 
Terug
Bovenaan