Hifi thread

Alvast dank!
In bijlage pdf met toegevoegde foto's.

Situatieschets
Het ziet er uit als een standaard 5.1 setup met een zone 2 voor de buiten speakers.

Die coax is eigenlijk een mono RCA/tulp die voor een actieve (sub)woofer dient.

Je zou simpelweg een AVR voor 5.x en zone 2 kunnen kopen en de kabels in de muur daarmee verbinden. De Onkyo TX NR 676e zou perfect gaan.

Qua speakers moet je letten dat ze mountable zijn op de muren/het plafond, daar heb ik nog geen ervaring mee.

Daarnaast zou het helpen als je wist welke kabels in die muur maar welke speaker leiden, maar dat is ook empirisch te achterhalen door te proberen en horen waar geluid uit komt.
 
Ondertussen de vinyl wereld binnengestapt (allez ja, de platenspeler wereld; ik kocht regelmatig vinyls).
Eerlijk wel heerlijk om een plaat op te leggen, het geeft wat extra ervaring.

Nu goed, daarnaast is het ene schijtzooi om dat zo proper mogelijk te laten spelen en proper te displayen in een woonkamer.
Voor dat laatste heb ik de hele troep in de bureau gezet om op de studio monitors naar te luisteren en dat werkt.

Alleen moet ik er nog een pre-amp tussensmijten om op hetzelfde niveau te passeren door de input selector (3 RCA-tuples met een selector knob voor cassette, radio en platenspeler) die dan naar de audio interface/Mac mini gaat.
Momenteel klinkt het ook nog niet 100% clean. Wellicht ook met de cartridge te maken, die skipt en hopped vaak.

Voldoet eender welke pre-amp?
Voldoet eender welke cartridge?
 
Als uw naald 'skipt en hopped' staat die volgens mij niet goed afgesteld. Afhankelijk van wat voor arm uw speler heeft, moet je de naalddruk en anti-skating kunnen instellen zodanig dat zelfs de goedkoopste naald behoorlijk gaat tracken.
 
Hey @NDEFCB jij speelde met een P-mount naald zeker? Heb je al gekeken om die eens te vervangen? Met een P-mount zou de aflijning automatisch goed moeten zijn, dan moet je wel zien dat je platenspeler zelf waterpas staat en niet in de onmiddellijke buurt van je boxen om trillingen wat te minderen.

Pre-amp moet je matchen met de cartridge in principe, maar er bestaan meerdere goeie budget modelletjes om je op weg te zetten, bv bij Project, Cambridge Audio etc.
 
Welke platenspeler heb je en welke cartride, we zullen daar al mee beginnen voor we de rabbithole induiken :coolbrows:
Direct Drive Turntable AP-A201/C, ergens tweedehands op de kop kunnen tikken en werkt redelijk maar ik zou wat willen prullen en dus die rabbithole inspringen. :)
Hey @NDEFCB jij speelde met een P-mount naald zeker?
denk het wel
Heb je al gekeken om die eens te vervangen? Met een P-mount zou de aflijning automatisch goed moeten zijn, dan moet je wel zien dat je platenspeler zelf waterpas staat en niet in de onmiddellijke buurt van je boxen om trillingen wat te minderen.
het geslipt en het gehop daalt noemenswaardig/verdwijnt nadat de buitenste groeven zijn gepasseerd.
Pre-amp moet je matchen met de cartridge in principe, maar er bestaan meerdere goeie budget modelletjes om je op weg te zetten, bv bij Project, Cambridge Audio etc.
op amazon vind ik er van 30 euro tot 500 euro. Ik zou niet meteen meer dan 100 euro erin willen smijten om dan te zien dat het de cartridge of de naald was.
 
Direct Drive Turntable AP-A201/C, ergens tweedehands op de kop kunnen tikken en werkt redelijk maar ik zou wat willen prullen en dus die rabbithole inspringen. :)

Hmmm van zo'n types weet ik niet veel, heb je de handleiding al gevonden?

op amazon vind ik er van 30 euro tot 500 euro. Ik zou niet meteen meer dan 100 euro erin willen smijten om dan te zien dat het de cartridge of de naald was.

Wat gebruik je nu dan? Een goed phono trapje is nooit een slechte investering hoor, onder de 100 euro vind je wel iets bij Pro-Ject.
 
Hmmm van zo'n types weet ik niet veel, heb je de handleiding al gevonden?
die mens had alle handleidingen nog bij de spullen de em verkocht. In origineel plastieken hoesje ook. Een vervang naald/stylus zou de 'RS-33' moeten zijn volgens de handleiding.
Wat gebruik je nu dan? Een goed phono trapje is nooit een slechte investering hoor, onder de 100 euro vind je wel iets bij Pro-Ject.
Momenteel gebruik ik de ingebouwde phono van de audio interface, die kon niet genoeg versterken en moest volledig opengedraaid worden om een hoorbaar geheel te krijgen. Die versterkt bijvoorbeeld ook mijn microphone, die hebben ook veel versterking nodig dus had gehoopt dat dit voldoende zou zijn.

Daarvoor ook getest met de ingebouwde phono van de AVR in de woonkamer, daar klonk het wel al veel beter. Uiteraard wel wat ruis, kleine geluidsartefacten die er niet mogen zijn ook.

Eender welke pre-amp/phono van Project zou moeten voldoen? bijvoorbeeld deze:
 
Hoe oud is de cartridge / naald? Als de afstelling ok is en de naald toch veel skipt is het rubber van de ophanging mogelijk versleten.
Wel vreemd dat het vooral aan de buitenste groeven is, want anti-skating problemen (en dus skippen) doen zich vaker voor bij de binnenste groeven (de naald staat daar in een veel scherpere hoek in de groeven). Zijn jouw platen wel mooi vlak?
 
de naald lijkt mij extreem schuin te staan, het beschermkapje is ook verloren geraakt, misschien daarmee.

PBMmxo1.jpg
 
Je kan normaal gewoon de stylus (het voorstel deel op de cartridge) verwijderen en vervangen (courant te verkrijgen blijkbaar).
 
Het kan alleen maar beter gaan klinken é :wink:.

Waarschijnlijk is de stylus ooit eens in aanraking gekomen met een stofdoek, dat is een notoire naaldenkiller (samen met kinderen, katten en zatte vrienden die denken dat ze Grandmaster Flash zijn).
 
Toen mijn zoontje een jaar of twee was heeft ie eens een dure naald om zeep geholpen (AT OC9mkIII)... I was not amused.

Daar heb ik ook ooit eens een fratske mee meegemaakt.

Ik had mijn ATOC9 MK3 twee dagen en de ganse cantilever viel er uit met een klein hartje gebeld naar de winkel en die zei zelf dat het niet normaal was en heb gratis een nieuwe gekregen.
 
Allez ne nieuwe stylus met een pre-ampke en er zit al een pak minder storing op. Nu is het feitelijk aan hoor baar. Degelijk volume, ook.

vg0SIIh.mp4
 
Als noob heb ik volgende vraag.Ik heb een Focal Elegia gekocht met als kabel 3.5 mm naar 3.5 mm.Deze hoofdtelefoon word aangesloten op een Sony ZX300.Deze heeft ook een 4.4 mm balanced uitgang.Als ik hier een kabel voor koop kan die 4.4 mm uitgang van mijn dap dan schade toebrengen aan mijn hoofdtelefoon?Hogere spanning?
Thanks.
 
Terug
Bovenaan