Hifi thread

Drie jaar geleden met de verhuis mijn Pro-ject platenspeler en versterker verkocht (Q-acoustics boxen heb ik nog), maar sinds kort heb ik hier meer en meer spijt van gekregen.

Wat is nu de goedkoopste doch ietwat deftige manier om terug platen te kunnen spelen? Tweedehands durf ik niet gaan en ik vermoed dat die all-in-one systemen á la Crosley toch niet dat zijn? Nieuwe platenspeler en versterker zou al snel 400 euro zijn, vermoed ik, en zou graag zo goedkoop mogelijk uitkomen.
Niemand?
 
Drie jaar geleden met de verhuis mijn Pro-ject platenspeler en versterker verkocht (Q-acoustics boxen heb ik nog), maar sinds kort heb ik hier meer en meer spijt van gekregen.

Wat is nu de goedkoopste doch ietwat deftige manier om terug platen te kunnen spelen? Tweedehands durf ik niet gaan en ik vermoed dat die all-in-one systemen á la Crosley toch niet dat zijn? Nieuwe platenspeler en versterker zou al snel 400 euro zijn, vermoed ik, en zou graag zo goedkoop mogelijk uitkomen.

Versterker en platenspeler voor 400 euro, das niet makkelijk hoor.

Eventueel een Pro-Ject Primary E die kost niet zo heel veel maar verwacht er niet zoveel van. Welke Q-Acoustics speakers heb je?
 
Ik ben indertijd begonnen met een Audio Technica AT120. Niets super fancy, maar heeft toch vele jaren dienst gedaan. Ingebouwde phono stage is niet denderend,maar zo kun je toch al aansluiten op een gewone versterker of eventueel zelfs pc. Laatste versies kunnen misschien ook al iets meer geëvolueerd zijn, maar daar ken ik minder details van
 
zo een platenspeler van degelijke kwaliteit, hoeveel kost dat eigenlijk? 300, 400 euro?

zelf ben ik al een jaartje aan het zoeken naar een soort van retro kast met een cassete speler, platenspeler, cd speler etc in, voor op de bureau. liefst ook direct te koppelen aan PC. ik heb zelf wat oude mediadragers maar zelfs een cd speler ontbreekt hier :)
 
Versterker en platenspeler voor 400 euro, das niet makkelijk hoor.

Eventueel een Pro-Ject Primary E die kost niet zo heel veel maar verwacht er niet zoveel van. Welke Q-Acoustics speakers heb je?
De 3010 of 3020 versie, maar weet niet meer van buiten dewelke juist...
 
Iedereen heeft een andere definitie van degelijk natuurlijk.

Nen Technics 1200GR is ong. €1500 excl. naald en da's buy for life. Lijkt veel geld, maar als je een beetje serieuze verzamelaar wordt gaat uw collectie rap een veelvoud van die prijs waard zijn...

In elk geval zijn zo van die gimmicky retro spelers te mijden als de pest. Echt ni doen, dat
 
De 3010 of 3020 versie, maar weet niet meer van buiten dewelke juist...
Die hebben niet veel power nodig das al iets!

Voor € 400 ga ik niet veel kunnen vinden tenzij we tweedehands gaan maar als er een beetje rek op uw budget zit zou ik de Cambridge AXA35 (€395) versterker nemen, die heeft 35Wpc ideaal voor je Q's en heeft ingebouwde phono stage, die je anders apart moet kopen. Vervolgens kan je de Project Primary E nemen voor €260 euro. Dan heb je voor €655 een mooie set waar je veel plezier aan gaat beleven.

Besparen op de versterker zou ik niet doen, mocht je op de draaitafel willen besparen, heel misschien met de Audio Technica AT-LP60, niet erg mooi en van minderwaardige materialen maar dat zou wel "de beste van de slechtste" moeten zijn.
 
Iedereen heeft een andere definitie van degelijk natuurlijk.

Nen Technics 1200GR is ong. €1500 excl. naald en da's buy for life. Lijkt veel geld, maar als je een beetje serieuze verzamelaar wordt gaat uw collectie rap een veelvoud van die prijs waard zijn...

In elk geval zijn zo van die gimmicky retro spelers te mijden als de pest. Echt ni doen, dat
Van die all in one retro spelers ging ik inderdaad links laten liggen.
Die hebben niet veel power nodig das al iets!

Voor € 400 ga ik niet veel kunnen vinden tenzij we tweedehands gaan maar als er een beetje rek op uw budget zit zou ik de Cambridge AXA35 (€395) versterker nemen, die heeft 35Wpc ideaal voor je Q's en heeft ingebouwde phono stage, die je anders apart moet kopen. Vervolgens kan je de Project Primary E nemen voor €260 euro. Dan heb je voor €655 een mooie set waar je veel plezier aan gaat beleven.

Besparen op de versterker zou ik niet doen, mocht je op de draaitafel willen besparen, heel misschien met de Audio Technica AT-LP60, niet erg mooi en van minderwaardige materialen maar dat zou wel "de beste van de slechtste" moeten zijn.
Bedankt voor de tip. Al kom ik van een Pro-ject debut carbon en een Onkyo A-9010 als versterker. Dan zou uw voorstel al een upgrade zijn, terwijl ik eerder een downgrade voor de geest had. Al zal mijn vorige setup voor vele adiofielen allicht het laagste van het laagste zijn 😁.

Moet je sowieso voor de combinatie platenspeler - versterker - speakers gaan? (cfr phono)
 
Mooie combo! Die Dali's hebben een redelijk specifiek klankbeeld (vreemd woord eigenlijk) die mij ook best kunnen bekoren. Niet zo vol als een Wharfedale of Canton, maar ijzersterk in het middengebied.

Ik heb eigenlijk geen idee hoe dit te vergelijken valt met andere boxen in deze pricerange. Dit is hoe ik HiFi heb ontdekt en deze heb ik dus ook gekocht :D Klink lekker!
 
Moet je sowieso voor de combinatie platenspeler - versterker - speakers gaan? (cfr phono)

Aangezien je passieve speakers hebt zal je altijd een versterker nodig hebben en als je platen wil luisteren, ga je altijd een phono-stage nodig hebben, al dan niet een losstaand model, ingebouwd in de versterker of platenspeler.

Audiomateriaal kost altijd wel een centje maar het blijft relevant ongeacht de leeftijd. Een iPhone van van 5 jaar oud is rijp voor recupel, hifi materiaal kan na 30 jaar nog steeds heerlijk klinken.
 
versterker is het eerste wat ik gekocht heb 4 jaren geleden en is het enige dat ik nog niet vervangen heb. Nu aan het twijfelen, maar ik ga nog een jaartje wachten tot het chip tekort (hopelijk) achterwege is.
 
Graag advies gevraagd indien mogelijk. We kennen zelf weinig van audio.
We hebben een huis gekocht van audio liefhebbers met volgende voorzieningen.
Woonkamer:
Hoeken: zwart/rode draden voorzien voor passieve luidsprekers in hoeken ruimte (4x). Draden vertrekken vanuit tv kast.
Draad voorzien (coax?) vanuit tv meubel richting ingebouwde kast (voor subwoofer blijkbaar).
Kabeltje voorzien voor luidspreker onder tv (enkel gelijkaardig aan deze voor passieve luidspreker), vanuit tv meubel naar net onder tv.

Terras:
zwart/rode draad voorzien voor passieve buitenluidspreker (1x).

Welke setup kan ik hierop voorzien (versterker/luidsperkers/switches)? We kennen zelf weinig van audio. Liefst niet te duur (sporadisch gebruik) - 2de hands mogelijk?
We hadden graag 2 zones (binnen en buiten) apparte te regelen.
 
Graag advies gevraagd indien mogelijk. We kennen zelf weinig van audio.
We hebben een huis gekocht van audio liefhebbers met volgende voorzieningen.
Woonkamer:
Hoeken: zwart/rode draden voorzien voor passieve luidsprekers in hoeken ruimte (4x). Draden vertrekken vanuit tv kast.
Draad voorzien (coax?) vanuit tv meubel richting ingebouwde kast (voor subwoofer blijkbaar).
Kabeltje voorzien voor luidspreker onder tv (enkel gelijkaardig aan deze voor passieve luidspreker), vanuit tv meubel naar net onder tv.

Terras:
zwart/rode draad voorzien voor passieve buitenluidspreker (1x).

Welke setup kan ik hierop voorzien (versterker/luidsperkers/switches)? We kennen zelf weinig van audio. Liefst niet te duur (sporadisch gebruik) - 2de hands mogelijk?
We hadden graag 2 zones (binnen en buiten) apparte te regelen.
ik zou graag helpen, maar de beschrijvingen zijn mij te vaag. Kan je foto's of links doorsturen?
 
Ik ben al jaren in twijfel om een platenspeler te kopen. Boven in de slaapkamer staat een Cambridge CX60 gekoppeld aan 2 B&W CM1 S2 speakers maar daar luisteren we amper muziek dus het is wat zonde dat deze imo mooie setup daar stof staat te vergaren.
Aangename verrassing dat mijn vrouw laatst zelf zei dat een platenspeler wel mooi zou staan in de woonkamer :oink::biglaugh: Deze setup zou een Sonos Playbar vervangen dus dat wordt een gigantische stap voorwaarts.

Ik zou er graag niet meer dan €500 aan willen geven en op dat prijspunt wordt volgens internet toch een tweestrijd tussen de Pro-Ject Carbon EVO, net boven budget en de Rega Planar 2.
 
Ik ben al jaren in twijfel om een platenspeler te kopen. Boven in de slaapkamer staat een Cambridge CX60 gekoppeld aan 2 B&W CM1 S2 speakers maar daar luisteren we amper muziek dus het is wat zonde dat deze imo mooie setup daar stof staat te vergaren.
Aangename verrassing dat mijn vrouw laatst zelf zei dat een platenspeler wel mooi zou staan in de woonkamer :oink::biglaugh: Deze setup zou een Sonos Playbar vervangen dus dat wordt een gigantische stap voorwaarts.

Ik zou er graag niet meer dan €500 aan willen geven en op dat prijspunt wordt volgens internet toch een tweestrijd tussen de Pro-Ject Carbon EVO, net boven budget en de Rega Planar 2.
Ik vermoed dat je nog een phono stage nodig hebt in die €500 ?
 
Laatst bewerkt:
Nee die reken ik apart (en was ik vergeten, waarvoor dank :shy:)

Ideaal dan heb je de twee beste opties al gevonden denk ik. Ik denk dat geen van beide beter is dan de andere en beide enorm veel bang for the buck geven. De Pro-Ject zal iets meer premium aanvoelen maar Rega zit al zeer lang in de business dus die kunnen met 'minder' mogelijks meer. Welke je kiest, je zal altijd een top speler in huis halen.

Ik denk niet dat er nog andere alternatieven zijn, tenzij de collega's hier nog ideetjes hebben? Tweedehands kan een optie zijn als het wat blitser moet?
 
Bedankt voor de info al @shiftyke. Tweedehands kan ook, maar ik ken er zelf weinig van dus heb er geen idee van hoe ik kan nakijken of de componenten nog in orde zijn (opzoeken hierover kan uiteraard wel, maar goed).

Kan ik iets fout doen door de Pro-Ject Phono Box S2 te nemen als phono stage? Ik dacht initieel bij Cambridge te blijven maar ik weet niet of het de meerprijs waard is.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan