Maar waarom zou een kleuter het verwarrend vinden dat een leerkracht met 'juf' en 'meester' kan worden aangesproken? Een hypothetisch kind noemt zijn ouders toch ook 'mama' of 'papa' terwijl dat voor de rest van de wereld 'Jos' of 'Marianne' is. Het is niet dat non-binaire personen afwisselen, en de ene dag met 'Juf' en de andere dag met 'meester' wil worden aangesproken. Dat zou inderdaad verwarrend kunnen.
Hetzelfde over de opmerkingen over de kledingdracht van een non-binaire personen. Als een juf de ene dag met naaldhakken en een strak jurkje les komt geven, en de dag erna haar sneakers en een jeansbroek aanheeft zal hier niemand over klagen. Waarom zou een (als man geboren) non-binair persoon dat niet mogen? Dat is juist waar heel het non-binaire vandaan komt.
Bij enkele hier heb ik de indruk dat ze nog niet volledig beseffen waarvoor het non-binaire juist staat. Het is niet zo dat die personen afhankelijk van 'met welk been ze uit bed stappen' kiezen of ze die dag als man of vrouw door het leven gaan. Het zijn ook geen personen die twijfelen over of ze man of vrouw zijn (al kan het bij sommige wel een eerste stap zijn richting transgender). Nee, deze personen voelen hun zowel GEEN man als GEEN vrouw. En dan heb ik het niet over hun geslachtsorganen, maar over wat de maatschappij als van hen als man en vrouw verwacht. Bezie het als een soort van middelvinger naar de maatschappij die afhankelijk van man/vrouw je in een bepaalde hokje probeert te stoppen en je halve toekomst al voorspeld. Het klinkt misschien tegenstrijdig dat die personen zichzelf in een hokje plaatsen terwijl ze juist tegen het man/vrouw-hokje zijn, maar dat is dan juist het gevolg van de maatschappij iets pas kan begrijpen als het in een hokje zit.
Misschien moeten sommigen zich eens afvragen waarom bepaalde verwachtingen er bij genders zijn...
- Waarom mogen mannen geen hakken dragen?
- Waarom mogen mannen geen jurk dragen?
- Waarom moeten vrouwen hun lichaamsbeharing scheren?
- Waarom moeten vrouwen 'grote' borsten hebben?
- Waarom mogen mannen niet wenen?
- ...?
Allemaal dingen die de maatschappij er vanaf kinds af aan instampt, en waar weinigen zich nadien nog vragen over stellen.
Mensen die hier schrikken van een man in een jurk... waarom schrik je daarvan? Omdat je vind dat dat niet mooi is? Omdat je vanaf je 3 maanden hoort dat dat niet mag, en enkel voor vrouwen is?
Al bij al denk ik (als cisman) dat de maatschappij er een stuk vooruit op zou gaan wanneer gender geen maatschappelijke rol meer speelt en het geslacht iets is dat enkel maar voor medische (en eventueel romantische) doeleinden nuttig is.
En de opmerkingen over 'aandachtszoekers'... over elk maatschappelijk onderwerp heb je altijd de mediageile extreme types. Maar het is niet omdat je Anuna De Wever een irritant kutkind vind, dat je niet kan vinden dat er dringend maatschappelijk iets moet gedaan worden tegen de klimaatsverandering.
Ik lees vnl veel dat het steeds maar weer "de maatschappij" is die voorschrijft hoe we ons horen te gedragen of te kleden, ons in een hokje steekt en zelfs onze toekomst voorspelt. Ik vind dat altijd zo een dooddoener. Uiteindelijk zijn het wel de mensen, en dan doorheen de eeuwen heen, die de maatschappij gevormd hebben.
En ja, uiteraard worden vanuit commercieel en marketing oogpunt bepaalde dingen gepromoot en gelanceerd, maar uiteindelijk blijft daar wel nog steeds de vrije markt spelen. Pas wanneer iets aanslaat bij het grote publiek zal "de maatschappij" dat ook zo gaan opnemen en als "standaard" gaan beschouwen. Het zijn dus wel nog steeds de mensen zelf die dat bepalen (in een vrije wereld in elk geval). Dan mag nog een kleine groep verontwaardigd gaan zeggen of bepalen dat een man met ongeschoren benen en een bierbuik over straat mag lopen in een lederen minirokje met naaldhakken onder, als het merendeel van de mensen dat gewoon vies, lelijk en degoutant gaat vinden gaat dat nooit aanvaard worden door "de maatschappij". Maar dat heeft imo helemaal niets te maken met het "inpeperen vanaf jonge leeftijd".
Allemaal dingen die de maatschappij er vanaf kinds af aan instampt, en waar weinigen zich nadien nog vragen over stellen.
Mensen die hier schrikken van een man in een jurk... waarom schrik je daarvan? Omdat je vind dat dat niet mooi is? Omdat je vanaf je 3 maanden hoort dat dat niet mag, en enkel voor vrouwen is?
Dan vind ik uitspraken zoals deze zo geweldig cliché en nogal blind voor hoe de samenleving door de eeuwen heen geëvolueerd is. Want we mogen ook niet voorbij gaan aan wat een man tot man maakt en een vrouw tot vrouw. In de bronstijd en ijzertijd was de klederdracht van mannen en vrouwen al verschillend. Ik denk nu niet dat men toendertijd al stil stond bij genderidentiteit en de hele psychologie daarachter. Nee, het was toen puur én biologie en comfort. En dan blijkt dat de klederdracht voor vrouwen verschilt in die van mannen.
Waarom mogen mannen geen hakken dragen? Ze mogen dat wel, sterker nog, in de jaren 70 en 80 was het zelfs mode, vraag maar aan pakweg Prince of James Brown. Maar de doorsnee man en zijn anatomie is niet echt geschikt voor het rondlopen op pumps met hakken van 10cm me dunkt. Vrouwen overigens eigenlijk ook niet, maar soit, het lukt ze toch iets eleganter dan de doorsnee man. Maar niemand verplicht er hen toe.
Waarom mogen mannen geen jurk dragen? Ze mogen dat zeker, door de eeuwen heen hebben ze het ook gedragen, zelfs vrij kort in pakweg de Romeinse tijd. Maar opnieuw, de doorsnee kleedjes die men in pakweg de Zara vindt, zijn niet geschikt voor het doorsnee mannenlichaam.
Waarom moeten vrouwen hun lichaamsbeharing scheren? Ze moeten dat niet, niemand verplicht hen daartoe. Maar als de doorsnee man of vrouw dat mooier en prettiger vindt dan is dat niet "de maatschappij" die dat opdringt. En dan beslis je nog steeds zelf of je dat wilt doen of niet.
Waarom moeten vrouwen 'grote' borsten hebben? Oei, moet dat? Ik ben alvast zelf een billenman, geen borstenman. Als je jezelf door dergelijke zaken laat leiden, dan is er imo vnl iets mis met hoe je zelf naar de zaken kijkt. Ik kan in elk geval niet rond mij zien dat "de vrouw" grote borsten moeten hebben en dat dit er van jongs af ingepeperd wordt.
Waarom mogen mannen niet wenen? Oei, mag dat niet? Of hebben bepaalde hormonen er ook mee te maken dat vrouwen sneller wenen dan mannen? Iets als testosteron en zo?
Die hormonen verklaren overigens ook wel best veel voor hoe de verhoudingen tussen mannen en vrouwen doorgaans liggen. Veel meer dan "de maatschappij". Want nogmaals, die verhoudingen waren er al in de prehistorie, toen er van een beïnvloedende maatschappij nog geen sprake was, maar alles vnl werd gedaan vanuit de drang om te overleven.
Het is vaak ook de kip en het ei hé. Brengt pakweg Hunkemöller sexy lingerie uit omdat mannen dat nu eenmaal mooi vinden bij vrouwen en daar opgewonden van geraken (hormonen, weet je wel), of vinden mannen dat mooi omdat Hunkemöller dat uitbrengt en ons opdringt?
Ik kijk eerder naar de eerste stelling, uw post beoordeelt het imo eerder als de 2de.