Ter info : 58 Genders !!!
  • Agender (mensen zonder gender)
  • Androgyne
  • Androgynous
  • Bigender (iemand die zich volledig vrouw én volledig man voelt)
  • Cis (de genderidentiteit van het individu komt overeen met het gedrag of de rol die past bij iemands geslacht)
  • Cisgender
  • Cis Female
  • Cis Male
  • Cis Man
  • Cis Woman
  • Cisgender Female
  • Cisgender Male
  • Cisgender Man
  • Cisgender Woman
  • Female to Male
  • FTM (transseksueel: van vrouw tot man)
  • Gender Fluid
  • Gender Nonconforming
  • Gender Questioning
  • Gender Variant
  • Genderqueer (overkoepelende term voor iedereen die zich niet vrouw of man voelt)
  • Intersex (iemand die geboren is met geslachtsorganen die niet overeenkomen met mannelijke of vrouwelijke)
  • Male to Female
  • MTF (transseksueel: van man tot vrouw)
  • Neither
  • Neutrois
  • Non-binary
  • Other
  • Pangender
  • Trans
  • Trans* (asterix creëert een overkoepelende term)
  • Trans Female
  • Trans* Female
  • Trans Male
  • Trans* Male
  • Trans Man
  • Trans* Man
  • Trans Person
  • Trans* Person
  • Trans Woman
  • Trans* Woman
  • Transfeminine
  • Transgender
  • Transgender Female
  • Transgender Male
  • Transgender Man
  • Transgender Person
  • Transgender Woman
  • Transmasculine
  • Transsexual
  • Transsexual Female
  • Transsexual Male
  • Transsexual Man
  • Transsexual Person
  • Transsexual Woman
  • Two-Spirit

Dit kan toch gewoon niet!? In die lijst staan toch zaken die hetzelfde zijn niet!? Wat is het verschil tussen cisgender male and cisgender man bijvoorbeeld? Of zijn dat gewoon termen die door elkaar gebruikt worden en hetzelfde kunnen betekenen? Oprechte vraag trouwens, ik snap er gewoon niet veel van.

Dat zal ik zelf wel bepalen. Als je veel issues aanhaalt lijkt het me niet meer dan logisch dat ik er apart op reageer.
Je gaat niet in op mijn argumenten maar herhaalt gewoon die van jou; dan is het logisch dat het lijkt op in herhaling vallen.

Jouw argumenten komen gewoon neer op het marginaliseren en negeren van zaken waarvan ik nochtans voorbeelden gaf waarom ze nét wel belangrijk zijn. Zowel op het vlak van het medische, competitiesport als partnerkeuze kan je een transpersoon niet gelijk stellen als aan iemand van het geslacht dat die persoon wilt bereiken, omdat dat gewoon serieuze gevolgen heeft.
Wat maakt dat ik inderdaad vind dat ik gelijk heb als ik stel dat een transman/vrouw niet zoals het politiek correcte mantra wilt een échte man/vrouw kan worden als je het vanuit een wetenschappelijk/filosofisch perspectief benadert.

Elk vakgebied heeft uiteraard zijn eigen jargon, maar onvermijdelijk dringen delen van dat jargon ook door in het dagdagelijkse leven van mensen die leek zijn op dat gebied, als je dan gaat continu zaken gaat herdefiniëren... wel dat is wat die LGBT+-discussie zo vervelend maakt, goalposts verschuiven want biseksualiteit - iets wat toch intussen al goed ingeburgerd was - is ineens iets anders, definities worden gewijzigd in een woordenboek en plots is dat de nieuwe waarheid en dan krijg je een lijst van 58+ genders die je zelf als een provocatie ziet?

& sorry, als ik fragmenten hoor als: "er zijn jongens, er zijn meisjes en dan ben ik er" (om even die K2 zoekt K3 kandidaat te parafraseren zonder zijn naam te gebruiken) dan vind ik ook dat mijn stelling dat dat klinkt als iemand met een behoefte om uniek te zijn te staven. Al helemaal wanneer die persoon er gewoon duidelijk uitziet als één van die twee categorieën volgens de eendentest ("If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck.").

Gebeurt dat überhaupt? Ik zou denken dat zulke mensen zich dan louter met hun voornaam laten aanspreken, veel simpelere oplossing.
Dat was dacht ik ook min of meer de boodschap van die kandidaat voor K3 (al heb ik het maar half meegekregen dus misschien heb ik iets gemist), namelijk dat kleuters daar niet mee moeten worden lastig gevallen?

Anderzijds denk ik niet dat kleuters daar door verward zouden zijn. Kinderen van die leeftijd nemen zoiets gewoon aan. Misschien zelfs niet slecht dat die tegenstelling jongen - meisje op die manier wat wordt genuanceerd, want die krijgt op die leeftijd vaak een heel groot gewicht. Zonder daar natuurlijk al te diep op in te gaan, nergens voor nodig.

Als je de notie van non binariteit onzin vindt en niet wilt dat je kinderen daar mee geconfronteerd worden, dan begrijp ik dat je spreekt over "verwarrend". Maar da's louter een eufemisme dan natuurlijk.

Ik heb dat programma ook nog niet volledig bekeken, intussen wel deels (en de kandidaat in kwestie hier is alvast geen groot talent dat het tot bij K3 zal schoppen). Als hij het op de voornaam houdt, dan is dat prima. Als de HLN-titel: “De kindjes in mijn klas mogen me zowel juf als meester noemen” klopt, neen, sorry dan ben ik "traditioneel" en zou ik niet willen dat kinderen daarmee geconfronteerd worden op die leeftijd.
"Verwarrend" is dan misschien een eufemisme voor onwenselijk inderdaad, zelfs wanneer kleuters daar veel minder kritisch en goedgeloviger tegenover staan.

Betekent dan dat ik heel de notie van non-binariteit onzin vind? Goh, ik kan me inbeelden dat er mannen zijn die zich niet het meest stereotiep mannelijk voelen of vrouwen vrouwelijk, maar een volwaardige aparte categorie daartussen of daarbuiten met dan ook nog een aparte voornaamwaarden die je zou moeten hanteren die allesbehalve normaal taalgebruik zijn? (toch als het over een individu en niet het meervoud daarvan gaat). Tja, op een spectrum van zinnig tot onzinnig, zou ik dat eerder tot dat laatste rekenen en beschouwen als een schreeuw om aandacht.

Dit kan toch gewoon niet!? In die lijst staan toch zaken die hetzelfde zijn niet!? Wat is het verschil tussen cisgender male and cisgender man bijvoorbeeld? Of zijn dat gewoon termen die door elkaar gebruikt worden en hetzelfde kunnen betekenen? Oprechte vraag trouwens, ik snap er gewoon niet veel van.
Inderdaad, die lijst is een samenraapsel van Engelse en Nederlandse termen, ook afkortingen van dezelfde term die dubbel geteld worden, samen met nog enkele "overkoepelende termen" . Zonder bronvermelding (opties van FB, verteld door ABC en naverteld door DPG kranten) lijkt dat natuurlijk spectacular. Als je er Frans en Duits bijhaalt komt je zelfs aan 200. Het is maar welk punt je wil maken natuurlijk :unsure: vandaar, @LOBO0901 : louter provocatie, informatieve meerwaarde : 0.

Inderdaad, die lijst is een samenraapsel van Engelse en Nederlandse termen, ook afkortingen van dezelfde term die dubbel geteld worden, samen met nog enkele "overkoepelende termen" . Zonder bronvermelding (opties van FB, verteld door BBC en naverteld door DPG kranten) lijkt dat natuurlijk spectacular. Als je er Frans en Duits bijhaalt komt je zelfs aan 200. Het is maar welk punt je wil maken natuurlijk :unsure: vandaar, @LOBO0901 : louter provocatie, informatieve meerwaarde : 0.

Ok, thx voor de bevestiging, het leek mij al onmogelijk en extreem verwarrend. Wanneer je even op Google zoekt naar een lijst van verschillende genders krijg je ook wel zeer uiteenlopende aantallen afhankelijk van de lijst (12 tot …), best wel verwarrend allemaal, maar ik ga er niet van wakker liggen.

Als je het allemaal wat bekijkt, snap je wel waarom er zoveel controverse over kan ontstaan. Facebook heeft 58 mogelijkheden om uw gender aan te geven (ik heb geen FB, dus misschien zijn het er nu meer). Een “nieuwsmedium” publiceert die lijst, andere media pikken het op en dan gaan enkelen dat identificeren als “er zijn 58 genders”, begrijpelijk dat het zo snel kan gaan.

Ik geef heel eerlijk toe dat ik het zelf moeilijk zou hebben als mijn zoon/dochter in een klas zou zitten waar de leerkracht aangeeft dat de leerlingen hem/haar zowel juf als meester mogen noemen, op dat gebied ben ik gewoon traditioneel/conservatief ingesteld.

Op zich gaat het voor mij niet zozeer om wie die persoon is of hoe die persoon zich identificeert, maar wel om het feit dat ik het zelf verwarrend zou vinden voor mijn kinderen. Als die persoon zich gewoon voorstelt als “leerkracht” Martijn heb ik daar geen probleem mee, ik vind het gewoon onnodig om bij kleuters gewoon te zeggen dat ze hem “juf” en “meester” mogen noemen.

Zoals je zelf aangeeft gewoon aanspreken met de voornaam en dan is er voor mij ook geen probleem.

Het is in mijn geval zelfs niet dat ik de notie van non-binair nonsens vind, ik vind gewoon dat je kleuters daar nog niet expliciet mee moet confronteren.

Wanneer sommigen dit bericht gaan lezen kan ik mij al inbeelden dat de vraag gaat komen “Wanneer mag je kinderen daar dan wel mee confronteren?”. In mijn ogen is dat van zodra ze in staat zijn die concepten wat te plaatsen. Ik heb zelf geen kinderen, dus geen idee op welke leeftijd dat zou zijn, maar you get the point.
Maar waarom zou een kleuter het verwarrend vinden dat een leerkracht met 'juf' en 'meester' kan worden aangesproken? Een hypothetisch kind noemt zijn ouders toch ook 'mama' of 'papa' terwijl dat voor de rest van de wereld 'Jos' of 'Marianne' is. Het is niet dat non-binaire personen afwisselen, en de ene dag met 'Juf' en de andere dag met 'meester' wil worden aangesproken. Dat zou inderdaad verwarrend kunnen.

Hetzelfde over de opmerkingen over de kledingdracht van een non-binaire personen. Als een juf de ene dag met naaldhakken en een strak jurkje les komt geven, en de dag erna haar sneakers en een jeansbroek aanheeft zal hier niemand over klagen. Waarom zou een (als man geboren) non-binair persoon dat niet mogen? Dat is juist waar heel het non-binaire vandaan komt.

Bij enkele hier heb ik de indruk dat ze nog niet volledig beseffen waarvoor het non-binaire juist staat. Het is niet zo dat die personen afhankelijk van 'met welk been ze uit bed stappen' kiezen of ze die dag als man of vrouw door het leven gaan. Het zijn ook geen personen die twijfelen over of ze man of vrouw zijn (al kan het bij sommige wel een eerste stap zijn richting transgender). Nee, deze personen voelen hun zowel GEEN man als GEEN vrouw. En dan heb ik het niet over hun geslachtsorganen, maar over wat de maatschappij als van hen als man en vrouw verwacht. Bezie het als een soort van middelvinger naar de maatschappij die afhankelijk van man/vrouw je in een bepaalde hokje probeert te stoppen en je halve toekomst al voorspeld. Het klinkt misschien tegenstrijdig dat die personen zichzelf in een hokje plaatsen terwijl ze juist tegen het man/vrouw-hokje zijn, maar dat is dan juist het gevolg van de maatschappij iets pas kan begrijpen als het in een hokje zit.
Misschien moeten sommigen zich eens afvragen waarom bepaalde verwachtingen er bij genders zijn...
  • Waarom mogen mannen geen hakken dragen?
  • Waarom mogen mannen geen jurk dragen?
  • Waarom moeten vrouwen hun lichaamsbeharing scheren?
  • Waarom moeten vrouwen 'grote' borsten hebben?
  • Waarom mogen mannen niet wenen?
  • ...?
Allemaal dingen die de maatschappij er vanaf kinds af aan instampt, en waar weinigen zich nadien nog vragen over stellen.
Mensen die hier schrikken van een man in een jurk... waarom schrik je daarvan? Omdat je vind dat dat niet mooi is? Omdat je vanaf je 3 maanden hoort dat dat niet mag, en enkel voor vrouwen is?

Al bij al denk ik (als cisman) dat de maatschappij er een stuk vooruit op zou gaan wanneer gender geen maatschappelijke rol meer speelt en het geslacht iets is dat enkel maar voor medische (en eventueel romantische) doeleinden nuttig is.

En de opmerkingen over 'aandachtszoekers'... over elk maatschappelijk onderwerp heb je altijd de mediageile extreme types. Maar het is niet omdat je Anuna De Wever een irritant kutkind vind, dat je niet kan vinden dat er dringend maatschappelijk iets moet gedaan worden tegen de klimaatsverandering.

Maar waarom zou een kleuter het verwarrend vinden dat een leerkracht met 'juf' en 'meester' kan worden aangesproken? Een hypothetisch kind noemt zijn ouders toch ook 'mama' of 'papa' terwijl dat voor de rest van de wereld 'Jos' of 'Marianne' is. Het is niet dat non-binaire personen afwisselen, en de ene dag met 'Juf' en de andere dag met 'meester' wil worden aangesproken. Dat zou inderdaad verwarrend kunnen.

Hetzelfde over de opmerkingen over de kledingdracht van een non-binaire personen. Als een juf de ene dag met naaldhakken en een strak jurkje les komt geven, en de dag erna haar sneakers en een jeansbroek aanheeft zal hier niemand over klagen. Waarom zou een (als man geboren) non-binair persoon dat niet mogen? Dat is juist waar heel het non-binaire vandaan komt.

Bij enkele hier heb ik de indruk dat ze nog niet volledig beseffen waarvoor het non-binaire juist staat. Het is niet zo dat die personen afhankelijk van 'met welk been ze uit bed stappen' kiezen of ze die dag als man of vrouw door het leven gaan. Het zijn ook geen personen die twijfelen over of ze man of vrouw zijn (al kan het bij sommige wel een eerste stap zijn richting transgender). Nee, deze personen voelen hun zowel GEEN man als GEEN vrouw. En dan heb ik het niet over hun geslachtsorganen, maar over wat de maatschappij als van hen als man en vrouw verwacht. Bezie het als een soort van middelvinger naar de maatschappij die afhankelijk van man/vrouw je in een bepaalde hokje probeert te stoppen en je halve toekomst al voorspeld. Het klinkt misschien tegenstrijdig dat die personen zichzelf in een hokje plaatsen terwijl ze juist tegen het man/vrouw-hokje zijn, maar dat is dan juist het gevolg van de maatschappij iets pas kan begrijpen als het in een hokje zit.
Misschien moeten sommigen zich eens afvragen waarom bepaalde verwachtingen er bij genders zijn...
  • ...?
Allemaal dingen die de maatschappij er vanaf kinds af aan instampt, en waar weinigen zich nadien nog vragen over stellen.
Mensen die hier schrikken van een man in een jurk... waarom schrik je daarvan? Omdat je vind dat dat niet mooi is? Omdat je vanaf je 3 maanden hoort dat dat niet mag, en enkel voor vrouwen is?

Al bij al denk ik (als cisman) dat de maatschappij er een stuk vooruit op zou gaan wanneer gender geen maatschappelijke rol meer speelt en het geslacht iets is dat enkel maar voor medische (en eventueel romantische) doeleinden nuttig is.

En de opmerkingen over 'aandachtszoekers'... over elk maatschappelijk onderwerp heb je altijd de mediageile extreme types. Maar het is niet omdat je Anuna De Wever een irritant kutkind vind, dat je niet kan vinden dat er dringend maatschappelijk iets moet gedaan worden tegen de klimaatsverandering.

Ik heb al aangegeven dat het goed mogelijk is dat ik het er zelf lastiger mee heb dan kleuters dat eventueel zouden doen. Dat zal ik pas merken wanneer ik zelf kinderen heb.

Ik begrijp dat ze zich noch man noch vrouwen voelen, maar ik vind het dan wel verwarrend dat de persoon uit K2 zoekt K3 zegt dat kinderen hem juf en meester mogen noemen. Binnen een schoolcontext zijn dat toch termen die geassocieerd worden met vrouw enerzijds en man anderzijds. Dat vind ik dan weer wel onduidelijk. Als die persoon gewoon wordt aangesproken bij de voornaam is dat geen punt, akkoord mee.

Er wordt toch helemaal niet verwacht van vrouwen dat ze grote borsten hebben? Dat is een schoonheidsideaal dat sommige mannen hebben, ik bijvoorbeeld helemaal niet (I’m an ass man). Sommige vrouwen vinden zeer gespierde mannen knap, anderen niet. Dat vind ik een verkeerde vergelijking. Ik denk ook wel dat mannen de dag van vandaag toch mogen wenen ook? Zo ervaar ik dat toch, ik ween niet vaak, maar als ik dat doe heb ik niet het gevoel dat ik vreemd wordt bekeken.

Facebook heeft 58 mogelijkheden om uw gender aan te geven (ik heb geen FB, dus misschien zijn het er nu meer).
Ik vond dit wel curieus dus ik ben eens gaan kijken. Facebook heeft 3 mogelijkheden om uw gender aan te passen: male, female, custom.
En bij custom kan je invullen wat je wil en aanduiden met welke voornaamwoorden je wil aangesproken worden. Dat is een nuance verschil vind ik..

FA_zn8xVIAEdd_p

Geen discriminatie, want is (gelukkig) in de juiste richting. Transgenders toegang ontzeggen op een feest, zou dat ook geen probleem zijn voor Unia? :wtf:

Met op alles een label te willen plakken, nog meer ruimte voor polarisatie imo
Man / vrouw / x , lijkt mij voldoende

Laatst bewerkt:
FA_zn8xVIAEdd_p

Geen discriminatie, want is (gelukkig) in de juiste richting. Transgenders toegang ontzeggen op een feest, zou dat ook geen probleem zijn voor Unia? :wtf:

Met op een alles een label te willen plakken, nog meer ruimte voor polarisatie imo

Ik kan me voorstellen dat de problemen hoofdzakelijk veroorzaakt worden door mannen. Net zoals ik me kan voorstellen dat Marokkaanse jongeren bovengemiddeld verantwoordelijk zijn voor vechtpartijen in bepaalde café's.
De oplossing "alle mannen buitengooien" of "alle Marokkanen buitengooien" is dan ook tot op zekere hoogte begrijpelijk, maar niet aanvaardbaar.

Ik vond dit wel curieus dus ik ben eens gaan kijken. Facebook heeft 3 mogelijkheden om uw gender aan te passen: male, female, custom.
En bij custom kan je invullen wat je wil en aanduiden met welke voornaamwoorden je wil aangesproken worden. Dat is een nuance verschil vind ik..

Ik heb zelf zoals gezegd geen FB dus had mijn punt gebaseerd op dat artikel, was wel een Amerikaans artikel, dus misschien is het daar anders of is dat ook gewoon niet correct, uiteraard ook mogelijk.

FA_zn8xVIAEdd_p

Met op alles een label te willen plakken, nog meer ruimte voor polarisatie imo

En dan die titel
(cis)-mannen aan de deur zetten: is dat discriminatie? :lol:

Moet je "man" es vervangen door "homo's, Marokannen, zwarten,..." en de politiek en BV's sprongen er op social media op om zoiets af te keuren.
Om maar aan te tonen hoe discriminatie nog altijd leeft.

Ter info : 58 Genders !!!
  • Agender (mensen zonder gender)
  • Androgyne
  • Androgynous
  • Bigender (iemand die zich volledig vrouw én volledig man voelt)
  • Cis (de genderidentiteit van het individu komt overeen met het gedrag of de rol die past bij iemands geslacht)
  • Cisgender
  • Cis Female
  • Cis Male
  • Cis Man
  • Cis Woman
  • Cisgender Female
  • Cisgender Male
  • Cisgender Man
  • Cisgender Woman
  • Female to Male
  • FTM (transseksueel: van vrouw tot man)
  • Gender Fluid
  • Gender Nonconforming
  • Gender Questioning
  • Gender Variant
  • Genderqueer (overkoepelende term voor iedereen die zich niet vrouw of man voelt)
  • Intersex (iemand die geboren is met geslachtsorganen die niet overeenkomen met mannelijke of vrouwelijke)
  • Male to Female
  • MTF (transseksueel: van man tot vrouw)
  • Neither
  • Neutrois
  • Non-binary
  • Other
  • Pangender
  • Trans
  • Trans* (asterix creëert een overkoepelende term)
  • Trans Female
  • Trans* Female
  • Trans Male
  • Trans* Male
  • Trans Man
  • Trans* Man
  • Trans Person
  • Trans* Person
  • Trans Woman
  • Trans* Woman
  • Transfeminine
  • Transgender
  • Transgender Female
  • Transgender Male
  • Transgender Man
  • Transgender Person
  • Transgender Woman
  • Transmasculine
  • Transsexual
  • Transsexual Female
  • Transsexual Male
  • Transsexual Man
  • Transsexual Person
  • Transsexual Woman
  • Two-Spirit
*kopiëert lijst naar Excel*

*duplicaten verwijderen*

Wat moet ik mij nu in hemelsnaam hierbij voorstellen?

• ...?

Ik lees vnl veel dat het steeds maar weer "de maatschappij" is die voorschrijft hoe we ons horen te gedragen of te kleden, ons in een hokje steekt en zelfs onze toekomst voorspelt. Ik vind dat altijd zo een dooddoener. Uiteindelijk zijn het wel de mensen, en dan doorheen de eeuwen heen, die de maatschappij gevormd hebben.

En ja, uiteraard worden vanuit commercieel en marketing oogpunt bepaalde dingen gepromoot en gelanceerd, maar uiteindelijk blijft daar wel nog steeds de vrije markt spelen. Pas wanneer iets aanslaat bij het grote publiek zal "de maatschappij" dat ook zo gaan opnemen en als "standaard" gaan beschouwen. Het zijn dus wel nog steeds de mensen zelf die dat bepalen (in een vrije wereld in elk geval). Dan mag nog een kleine groep verontwaardigd gaan zeggen of bepalen dat een man met ongeschoren benen en een bierbuik over straat mag lopen in een lederen minirokje met naaldhakken onder, als het merendeel van de mensen dat gewoon vies, lelijk en degoutant gaat vinden gaat dat nooit aanvaard worden door "de maatschappij". Maar dat heeft imo helemaal niets te maken met het "inpeperen vanaf jonge leeftijd".

Dan vind ik uitspraken zoals deze zo geweldig cliché en nogal blind voor hoe de samenleving door de eeuwen heen geëvolueerd is. Want we mogen ook niet voorbij gaan aan wat een man tot man maakt en een vrouw tot vrouw. In de bronstijd en ijzertijd was de klederdracht van mannen en vrouwen al verschillend. Ik denk nu niet dat men toendertijd al stil stond bij genderidentiteit en de hele psychologie daarachter. Nee, het was toen puur én biologie en comfort. En dan blijkt dat de klederdracht voor vrouwen verschilt in die van mannen.

Waarom mogen mannen geen hakken dragen? Ze mogen dat wel, sterker nog, in de jaren 70 en 80 was het zelfs mode, vraag maar aan pakweg Prince of James Brown. Maar de doorsnee man en zijn anatomie is niet echt geschikt voor het rondlopen op pumps met hakken van 10cm me dunkt. Vrouwen overigens eigenlijk ook niet, maar soit, het lukt ze toch iets eleganter dan de doorsnee man. Maar niemand verplicht er hen toe.
Waarom mogen mannen geen jurk dragen? Ze mogen dat zeker, door de eeuwen heen hebben ze het ook gedragen, zelfs vrij kort in pakweg de Romeinse tijd. Maar opnieuw, de doorsnee kleedjes die men in pakweg de Zara vindt, zijn niet geschikt voor het doorsnee mannenlichaam.
Waarom moeten vrouwen hun lichaamsbeharing scheren? Ze moeten dat niet, niemand verplicht hen daartoe. Maar als de doorsnee man of vrouw dat mooier en prettiger vindt dan is dat niet "de maatschappij" die dat opdringt. En dan beslis je nog steeds zelf of je dat wilt doen of niet.
Waarom moeten vrouwen 'grote' borsten hebben? Oei, moet dat? Ik ben alvast zelf een billenman, geen borstenman. Als je jezelf door dergelijke zaken laat leiden, dan is er imo vnl iets mis met hoe je zelf naar de zaken kijkt. Ik kan in elk geval niet rond mij zien dat "de vrouw" grote borsten moeten hebben en dat dit er van jongs af ingepeperd wordt.
Waarom mogen mannen niet wenen? Oei, mag dat niet? Of hebben bepaalde hormonen er ook mee te maken dat vrouwen sneller wenen dan mannen? Iets als testosteron en zo?

Die hormonen verklaren overigens ook wel best veel voor hoe de verhoudingen tussen mannen en vrouwen doorgaans liggen. Veel meer dan "de maatschappij". Want nogmaals, die verhoudingen waren er al in de prehistorie, toen er van een beïnvloedende maatschappij nog geen sprake was, maar alles vnl werd gedaan vanuit de drang om te overleven.

Het is vaak ook de kip en het ei hé. Brengt pakweg Hunkemöller sexy lingerie uit omdat mannen dat nu eenmaal mooi vinden bij vrouwen en daar opgewonden van geraken (hormonen, weet je wel), of vinden mannen dat mooi omdat Hunkemöller dat uitbrengt en ons opdringt?

Ik kijk eerder naar de eerste stelling, uw post beoordeelt het imo eerder als de 2de.

Laatst bewerkt:
Je kan het natuurlijk ook gewoon op Wikipedia opzoeken indien je effectief interesse hebt in de betekenis van 'intersex'.

Je kan het natuurlijk ook gewoon op Wikipedia opzoeken indien je effectief interesse hebt in de betekenis van 'intersex'.

Ah dan zijn we ook akkoord wat een man definieert dan. :unsure:

Een mannelijke mens heeft in de diploïde cellen (alle cellen behalve de geslachtscellen) een enkel X-chromosoom en een Y-chromosoom, en wordt gekenmerkt door de volgende geslachtsorganen:

Ik lees vnl veel dat het steeds maar weer "de maatschappij" is die voorschrijft hoe we ons horen te gedragen of te kleden, ons in een hokje steekt en zelfs onze toekomst voorspelt. Ik vind dat altijd zo een dooddoener. Uiteindelijk zijn het wel de mensen, en dan doorheen de eeuwen heen, die de maatschappij gevormd hebben.

En ja, uiteraard worden vanuit commercieel en marketing oogpunt bepaalde dingen gepromoot en gelanceerd, maar uiteindelijk blijft daar wel nog steeds de vrije markt spelen. Pas wanneer iets aanslaat bij het grote publiek zal "de maatschappij" dat ook zo gaan opnemen en als "standaard" gaan beschouwen. Het zijn dus wel nog steeds de mensen zelf die dat bepalen (in een vrije wereld in elk geval). Dan mag nog een kleine groep verontwaardigd gaan zeggen of bepalen dat een man met ongeschoren benen en een bierbuik over straat mag lopen in een lederen minirokje met naaldhakken onder, als het merendeel van de mensen dat gewoon vies, lelijk en degoutant gaat vinden gaat dat nooit aanvaard worden door "de maatschappij". Maar dat heeft imo helemaal niets te maken met het "inpeperen vanaf jonge leeftijd".
Ja dat is juist het punt, die personen voelen zich buiten de norm die de maatschappij voorschrijft. Dat dat doorheen de eeuwen gevormd is maakt op zich toch heel weinig uit.
En als het om kledingdracht gaat wordt dat wel 'ingepeperd', kinderen nemen snel dingen op uit hun omgeving. Als ze naar een kleidng winkel gaan is het duidelijk te zien welke kleding bij een jongen of meisje past. Op school, op straat, bij familie gaan ze ook zien dat jurken en hakken voor vrouwen zijn. En dat mannen hun lichaamsbeharing laten groeien. Het wordt er dus niet letterlijk ingepeperd maar tegen dat je (jong-)volwassen bent, heb je zelf die maatschappelijke normen al opgenomen.

Dan vind ik uitspraken zoals deze zo geweldig cliché en nogal blind voor hoe de samenleving door de eeuwen heen geëvolueerd is. Want we mogen ook niet voorbij gaan aan wat een man tot man maakt en een vrouw tot vrouw. In de bronstijd en ijzertijd was de klederdracht van mannen en vrouwen al verschillend. Ik denk nu niet dat men toendertijd al stil stond bij genderidentiteit en de hele psychologie daarachter. Nee, het was toen puur én biologie en comfort. En dan blijkt dat de klederdracht voor vrouwen verschilt in die van mannen.
Goed, elke stelling zal wel een basis hebben vanuit de geschiedenis, maar wat hebben we daar in deze tijden nog aan? Waarom blijven houden aan (verwateringen van) normen van decenia/eeuwen geleden? Je praat nu over comfort, ik heb nu (als cisman) nog nooit een jurk gedragen, maar ik kan me voorstellen dat in tijden van hittegolven een luchte jurk wel wat frisser aanvoelt dat een doordeweekse short.

Waarom mogen mannen geen hakken dragen? Ze mogen dat wel, sterker nog, in de jaren 70 en 80 was het zelfs mode, vraag maar aan pakweg Prince of James Brown. Maar de doorsnee man en zijn anatomie is niet echt geschikt voor het rondlopen op pumps met hakken van 10cm me dunkt. Vrouwen overigens eigenlijk ook niet, maar soit, het lukt ze toch iets eleganter dan de doorsnee man. Maar niemand verplicht er hen toe.
Waarom mogen mannen geen jurk dragen? Ze mogen dat zeker, door de eeuwen heen hebben ze het ook gedragen, zelfs vrij kort in pakweg de Romeinse tijd. Maar opnieuw, de doorsnee kleedjes die men in pakweg de Zara vindt, zijn niet geschikt voor het doorsnee mannenlichaam.
Waarom moeten vrouwen hun lichaamsbeharing scheren? Ze moeten dat niet, niemand verplicht hen daartoe. Maar als de doorsnee man of vrouw dat mooier en prettiger vindt dan is dat niet "de maatschappij" die dat opdringt. En dan beslis je nog steeds zelf of je dat wilt doen of niet.
Waarom moeten vrouwen 'grote' borsten hebben? Oei, moet dat? Ik ben alvast zelf een billenman, geen borstenman. Als je jezelf door dergelijke zaken laat leiden, dan is er imo vnl iets mis met hoe je zelf naar de zaken kijkt. Ik kan in elk geval niet rond mij zien dat "de vrouw" grote borsten moeten hebben en dat dit er van jongs af ingepeperd wordt.
Waarom mogen mannen niet wenen? Oei, mag dat niet? Of hebben bepaalde hormonen er ook mee te maken dat vrouwen sneller wenen dan mannen? Iets als testosteron en zo?
Je mag bij elk van deze stellingen een tegen argument geven, het neemt niet weg dat als ik morgen over straat loop in een jurk met hakken dat een overgroot deel van de personen wie ik tegenkom er enige commentaar of afgunst van zal hebben. En als er morgen een man op tv aan het wenen is in een of andere talkshow staat het internet vol van mensen die me 'minder man' zullen vinden. Dat is nu eenmaal hoe de maatschappij in elkaar zit momenteel. Of hoe de median inwoner van deze maatschappij denkt.
Dit deel staat wel vol vooroordelen:
  • Anatomie niet geschikt bij een doorsnee man? Hoezo? Omdat ze een bierbuik hebben? Dat is ook een keuze.
  • Eleganter op hakken? Zoek eens wat fragmenten op van Drag Race op Youtube en kom dan nog eens af met deze stelling. Misschien loopt een 'doorsnee' vrouw eleganter op hakken omdat ze dat ook al langer doet dan een 'doorsnee' man.
  • Jurken niet geschikt voor mannenlichamen.... oke. Ligt dan ook aan de keuzes die je maakt van levensstijl.
  • Als veel mensen het mooier vinden dat vrouwen geen lichaamsbeharing hebben is het per definitie wel de maatschappij die het hen opdringt.
Die hormonen verklaren overigens ook wel best veel voor hoe de verhoudingen tussen mannen en vrouwen doorgaans liggen. Veel meer dan "de maatschappij". Want nogmaals, die verhoudingen waren er al in de prehistorie, toen er van een beïnvloedende maatschappij nog geen sprake was, maar alles vnl werd gedaan vanuit de drang om te overleven.
Hormonaal zal je inderdaad altijd verschillen hebben. Is ook een van de hoofdredenen waarom vrouwen sneller in de zorg terrecht komen. Maar nog eens waarom zouden verhoudingen uit de prehistorie nog enige relevantie moeten hebben op onze huidige levensstijl?

Het is vaak ook de kip en het ei hé. Brengt pakweg Hunkemöller sexy lingerie uit omdat mannen dat nu eenmaal mooi vinden bij vrouwen en daar opgewonden van geraken (hormonen, weet je wel), of vinden mannen dat mooi omdat Hunkemöller dat uitbrengt en ons opdringt?

Ik kijk eerder naar de eerste stelling, uw post beoordeelt het imo eerder als de 2de.
Dit gaat puur over hormonen. Mijn originele post heeft niks met hormonen te maken. Dat vrouwen zich moeten scheren en jurk mogen dragen (en mannen niet) heeft toch niks met hormonen te maken? Tenzij je het over de hormonen van mannen hebt, en vrouwen dus enkel als lustobject dienen.

Terug
Bovenaan