Ook daarom is de Pride dus nog steeds nodig.

Vinden jullie dat een pride echt helpt om homonegativiteit te bestrijden? Ik heb absoluut niets tegen de holebi-gemeenschap en ik ken genoeg mensen die het zijn maar ik vind die pride juist het onderstrepen en het juist in the picture plaatsen van al die clichés die er rond dat milieu hangt. Die beelden dat ze er van tonen zijn toch vaak verschrikkelijk om aanzien mannen moeten zich als queens verkleden, mannen moeten zich en mannen moeten zich vrouwelijk gedragen. Plus hoe cliché maar het gebeurt gewoon zulke dagen maakt de latex industrie gewoon massa's winsten omdat er toch ook veel losse flodders geslagen worden. Dit gebeurt in weinige andere milieus's aan dezelfde hoeveelheid. Dit zijn zaken die ze in de hand hebben.
Ik erger me daar als buitenstaander enorm aan, net zoals het feit dat het songfestival plots het feestje is geworden van de homo's & lesbiennes; waardoor heel de cultuur is veranderd, heb ik één man gezien zonder op hakken te lopen? Ik vind dat het allemaal door ons strottenhoofd wordt geduwd en we aanvaarden het maar met open armen. Idem met dat BLM, onze Rode duivels hoe hypocriet kun je zijn zeg... wel een eigen vliegtuig hebben waar het personeel nog geen minimum loon krijgen of wel naar Qatar gaan waar er zoveel doden zijn gevallen. Maar daar krijgen we geen meningen over he... nee, wat met het vingertje staan zwaaien als er iets gebeurd in Amerika en dat dan ook nog durven op te dragen aan heel de wereld. Die selectieve verontwaardiging mag best wel gaan stoppen.

Wat niet wil zeggen dat er rond deze thema's van homonegativiteit en homohaat niets gedaan moet worden maar misschien moeten we de vinger eens op de wonden leggen en het eens omdraaien? Zij vinden anno 2021 dat ze allemaal gelijk zijn en dat het geen taboe meer mag zijn en dat het geaccepteerd moet worden? Vinden jullie nu niet dat zij zichzelf vaak een circuit opleggen van schimmigheid, dat zij zelf altijd hun community zo goed mogelijk afschermen van de rest en dat daar nu ook niet bepaald enige transparantie in zit of altijd de meest kuise zaken gebeuren? En ja het zou niet mogen en het zou niet kunnen dat er in Brussel omdat men andere godsdienst benijd er meer homohaat is als ergens anders, dat kan niet en dat mag niet in ons land. Maar ik denk dat er ook wel veel kan opgelost worden door transparantie. Kom eens verder dan de gay-bar - uberhaupt waarom bestaat dat in hokjes denken nog? Hetero bar, holebi bar ik hoopte dat we dat stadium eigenlijk voorbij waren maar dat houden ze daar in LGBQT community ook wel hard in ere hé, heeft nog maar weinig te maken met gelijkheid of niet.- Ook zij moeten misschien eens verder komen dan hun eigen community gaan. Moet hand in hand lopen kunnen ? ja, moet kussen kunnen? ja er mag eigenlijk geen enkel destrictie zijn voor dit hier maar hoeft dat per se? Als ik weg ging met mijn vrouw dan hoefde we dat ook niet per se tentoon te stellen voor heel de Meir? plus ik raad hen ook aan die LGBTQ communitiy om eens in eigen boezem te zien ook zij hebben hun waarden en oordelen op de maatschappij en dat is niet altijd even rooskleurig, ook daartusse zitten racisten, ook daartussen zitten mensen met slechte bedoelingen. Want zij achten zich vaak wel superieur en zijn als eerste om het calimero-gedrag te beginnen.

Ik weet het zo niet. Die puberteitsremmers worden al redelijk lang gebruikt. Ze worden sowieso al voorgeschreven aan veel jongere kinderen die te vroeg beginnen puberen. Het is maar nu een stuk oudere transkinderen ze voorgeschreven krijgen dat er zoveel tam tam rond komt.
Maar dat ze worden voorgeschreven wanneer er medisch iets verkeerd is en kinderen te snel puberen vind ik geen argument om het automatisch ok te vinden in andere gevallen. Ik snap het doel hé, maar dat blijft toch wel vrij ingrijpend denk ik.

Ik erger me daar als buitenstaander enorm aan, net zoals het feit dat het songfestival plots het feestje is geworden van de homo's & lesbiennes; waardoor heel de cultuur is veranderd, heb ik één man gezien zonder op hakken te lopen? Ik vind dat het allemaal door ons strottenhoofd wordt geduwd en we aanvaarden het maar met open armen. Idem met dat BLM, onze Rode duivels hoe hypocriet kun je zijn zeg... wel een eigen vliegtuig hebben waar het personeel nog geen minimum loon krijgen of wel naar Qatar gaan waar er zoveel doden zijn gevallen. Maar daar krijgen we geen meningen over he... nee, wat met het vingertje staan zwaaien als er iets gebeurd in Amerika en dat dan ook nog durven op te dragen aan heel de wereld. Die selectieve verontwaardiging mag best wel gaan stoppen.
Dat de Rode Duivels de BLM zaak steunen, vind ik eigenlijk vrij logisch. Ja, het is een grotendeels Amerikaans fenomeen maar voetbal is ook een globale sport. Lukaku krijgt nog steeds met oerwoudgeluiden te maken in Italië. Zelfs hier in België hoor ik het nog af en toe terugkomen in de tribunes, al is het gelukkig al sterk verminderd met vroeger. Wel akkoord ben ik met je andere punt, ik ben ook enorm teleurgesteld dat het muisstil blijft rond de situatie in Qatar. Nu ja, behalve een vage T-shirt voor een interland. Slavernij in mensonterende toestanden en niemand durft zich afvragen waar het voetbal mee bezig is? De CEO van de KBVB zei alvast dat een boycott enkel de arbeiders zou treffen. Ik lach me dood.

Langs de andere zijde heb je iemand zoals Marcus Rashford die zich quasi fulltime inzet voor goede doelen, meer geld gedoneerd heeft dan zijn eigen net worth, en op zijn eentje erin slaagde om de Britse regering meerdere U-turns te laten maken om kinderen uit arme gezinnen gratis maaltijden te bezorgen. Een jongen die zelf opgroeide in een arm gezin en openlijk gesproken heeft over al het racisme dat hij heeft meegemaakt. En ook hij wordt op sociale media overstelpt met racistische berichten en zelfs in het stadion fluiten mensen hem uit. Dus laat ons aub niet doen alsof hypocrisie de voornaamste reden is waarom iemand zoals Rashford wordt uitgefloten.

En ja het zou niet mogen en het zou niet kunnen dat er in Brussel omdat men andere godsdienst benijd er meer homohaat is als ergens anders, dat kan niet en dat mag niet in ons land. Maar ik denk dat er ook wel veel kan opgelost worden door transparantie. Kom eens verder dan de gay-bar - uberhaupt waarom bestaat dat in hokjes denken nog? Hetero bar, holebi bar ik hoopte dat we dat stadium eigenlijk voorbij waren maar dat houden ze daar in LGBQT community ook wel hard in ere hé, heeft nog maar weinig te maken met gelijkheid of niet.- Ook zij moeten misschien eens verder komen dan hun eigen community gaan. Moet hand in hand lopen kunnen ? ja, moet kussen kunnen? ja er mag eigenlijk geen enkel destrictie zijn voor dit hier maar hoeft dat per se? Als ik weg ging met mijn vrouw dan hoefde we dat ook niet per se tentoon te stellen voor heel de Meir? plus ik raad hen ook aan die LGBTQ communitiy om eens in eigen boezem te zien ook zij hebben hun waarden en oordelen op de maatschappij en dat is niet altijd even rooskleurig, ook daartusse zitten racisten, ook daartussen zitten mensen met slechte bedoelingen. Want zij achten zich vaak wel superieur en zijn als eerste om het calimero-gedrag te beginnen.
Je beseft dat gay bars ontstaan zijn zodat homoseksuele mensen in een open en inclusief milieu konden socializen zonder daarvoor veroordelende blikken te krijgen? Of om bv. andere homoseksuele mensen te ontmoeten en daten, in een normale bar is dat veel moeilijker. Zijn die vandaag de dag nog relevant? Jazeker, zij het minder dan vroeger (en als je naar de cijfers kijkt, zie je ook dat het aantal gaybars afneemt). Alhoewel België het qua LGBT wetgeving goed doet, zijn er nog steeds grote problemen. Dan denk ik bv. aan de problemen met homofobie in de moslimgemeenschap. Of dat de grootste partij in de polls voor een heteronormatieve samenleving blijft ijveren met kopstukken die claimen dat de beste remedie voor HIV heteroseksualiteit is. En ja, ikzelf ben opgegroeid in een rechts en gelovig milieu en kreeg homofobie met de paplepel ingegeven. Om terug te komen op het voetbalvoorbeeld, waarom denk je dat er nul profspelers zich als homoseksueel hebben geout in het voetbal? We hebben nog een lange weg te gaan.

En waarom maak je hier de veronderstelling dat LGBT mensen zich enkel in gay bars bevinden? En het is goed dat je beseft dat LGBT personen mensen zijn zoals ieder ander, al vind ik het vreemd dat je dit punt zelfs moet maken. Of je LGBT bent of niet zegt niets over je personaliteit en of je een goed of slecht persoon bent en er is niemand die het tegenovergestelde claimt.

Sorry om het te zeggen maar jouw post zit vol foutieve veronderstellingen waaruit ik afleid dat jij niet echt een gezond en accuraat beeld van LGBT mensen in je hoofd hebt.

Nog even toevoegen dat je als hetero ook perfect een homo bar kan binnen stappen hoor. Daar gebeuren niet zo'n zotte dingen hoor. Da's in de eerste plaats vooral een café waar een homoseksueel koppel zijn affectie voor elkaar kan tonen, zonder daar "schrik" voor te hebben.

Nog even toevoegen dat je als hetero ook perfect een homo bar kan binnen stappen hoor. Daar gebeuren niet zo'n zotte dingen hoor. Da's in de eerste plaats vooral een café waar een homoseksueel koppel zijn affectie voor elkaar kan tonen, zonder daar "schrik" voor te hebben.
Lijkt mij dat ze dat overal zouden moeten kunnen.

ik begrijp dat dit een historisch gegeven is dat gegroeid is omdat dat vroeger niet kon.
Maar in de hedendaagse maatschappij zouden we moeten afstappen van zulke segregaties.
Lijkt mij dat de pijnpunten dan ook sneller naar boven komen.

Zie ook de raciale segregatie in onze steden. Daar hebben de problemen ook decennia kunnen woekeren tot de problemen ver buiten de segregated areas vloeiden.

Daarom snap ik niet waarom er plots de laatste 5 jaar, de identity politics weer plots zo boomen.
We waren in de jaren 90 de juiste weg ingeslagen, door het niet over kleur te hebben.

Maar aantal jaar geleden besloot men in progressieve kringen om de dalende stemmen aantallen terug te winnen door terug constant de race card te trekken en altijd maar te lopen zeuren over kleur, seksuele voorkeur of geslacht.
Wat ervoor gezorgd heeft dat het discours van de progressieven van vandaag, eigenlijk heel gelijk loopt het het discours van een vlaams blok in de jaren 80-90, maar dan gespiegeld. Voor de liefhebbers van ironie, is dat smullen.

Lijkt mij dat ze dat overal zouden moeten kunnen.

ik begrijp dat dit een historisch gegeven is dat gegroeid is omdat dat vroeger niet kon.
Maar in de hedendaagse maatschappij zouden we moeten afstappen van zulke segregaties.
Lijkt mij dat de pijnpunten dan ook sneller naar boven komen.
Segratatie, please.
Misschien eens effectief binnenstappen?
Zoals StevenFM zegt, je hebt geen flauw idee waar je het over hebt.
Zie ook de raciale segregatie in onze steden. Daar hebben de problemen ook decennia kunnen woekeren tot de problemen ver buiten de segregated areas vloeiden.

Daarom snap ik niet waarom er plots de laatste 5 jaar, de identity politics weer plots zo boomen.
We waren in de jaren 90 de juiste weg ingeslagen, door het niet over kleur te hebben.

Maar aantal jaar geleden besloot men in progressieve kringen om de dalende stemmen aantallen terug te winnen door terug constant de race card te trekken en altijd maar te lopen zeuren over kleur, seksuele voorkeur of geslacht.
Wat ervoor gezorgd heeft dat het discours van de progressieven van vandaag, eigenlijk heel gelijk loopt het het discours van een vlaams blok in de jaren 80-90, maar dan gespiegeld. Voor de liefhebbers van ironie, is dat smullen.
Het is een complot van de progressieve politiek! :unsure:
Misschien, heel misschien, is er toch nog altijd werk aan de winkel?
Niet zoveel als x jaar geleden, fair enough. Maar duidelijk heel veel meer dan je wilt beseffen.

Dit zijn toch twee heel verschillende zaken?
maar wel het zelfde middel dat dus aan veel jongere kinderen wordt gegeven en dan hoor je niemand ernaar kraaien. Dat terwijl dat toch ook maar is om op latere leeftijd een iets langere lengte te bekomen en niet te ver vooruit te lopen op leeftijdgenootjes. De usecase voor transgender personen is een heel stuk noodzakelijker.

Die 80% is dan ook onzin natuurlijk. Dat ging niet eens over transgender kinderen. Het is niet omdat een jongen lang haar heeft dat zijn ouders hem gaan dwingen van geslacht te veranderen.
Dat gaat weldegelijk ook over transgender kinderen. Het is niet omdat sommige kinderen die enkel gender nonconforming zijn, door experten, verkeerdelijk gediagnosticeerd worden met gender dysforie, dat de cijfers niet kloppen of actueel zijn. Je hebt namelijk geen flauw idee of diagnoses tot gender dysforie die nu gesteld worden accurater zijn dan die uit de studies.

Ik weet het zo niet. Die puberteitsremmers worden al redelijk lang gebruikt. Ze worden sowieso al voorgeschreven aan veel jongere kinderen die te vroeg beginnen puberen. Het is maar nu een stuk oudere transkinderen ze voorgeschreven krijgen dat er zoveel tam tam rond komt.
Je gaat ontzettend lichtzinnig over off-label use van medicatie op kinderen door dat te vergelijken met het geïndiceerd gebruik voor totaal andere doeleinden en waarbij individuen niet onvruchtbaar gemaakt worden.

Laatst bewerkt door een moderator:
Je haalt zaken door elkaar. Het is niet off-label, het maakt individuen niet onvruchtbaar en het doel is in beide gevallen het afremmen van de puberteit. Ik ga er ook helemaal niet lichtzinnig over. Niemand gaat daar lichtzinnig over. Zoals reeds vaker aangehaald gaat een arts die niet liggen uitdelen als m&ms.

Je haalt zaken door elkaar. Het is niet off-label, het maakt individuen niet onvruchtbaar en het doel is in beide gevallen het afremmen van de puberteit. Ik ga er ook helemaal niet lichtzinnig over. Niemand gaat daar lichtzinnig over. Zoals reeds vaker aangehaald gaat een arts die niet liggen uitdelen als m&ms.
Afkomen met 'gewoon op de pauze knop drukken' is lichtzinning.

Beweren dat de indicatie dezelfde is, dat het gebruik ervan niet off-label is en dat de fertiliteit niet in het gedrang komt zijn wetenschappelijke leugens:

Suppression of puberty with gonadotropin-releasing hormone agonist analogs (GnRHa) in the pediatric transgender patient can pause the maturation of germ cells, and thus, affect fertility potential. Testosterone therapy in transgender men can suppress ovulation and alter ovarian histology, while estrogen therapy in transgender women can lead to impaired spermatogenesis and testicular atrophy. The effect of hormone therapy on fertility is potentially reversible, but the extent is unclear.

Transgender individuals may express the desire to have biological children and should be educated on the FP options available to them, including oocyte cryopreservation and uterus preservation for transmen and sperm cryopreservation for transwomen.

Zoals ik al zei ben je dingen door elkaar aan het halen. Dat gaat voornamelijk over HRT en chirurgische geslachtsverandering en niet over puberteitsremmers. Sommige puberteitsremmers kunnen een effect hebben op je potentieel maar dan enkel als je ze toedient voor 12 jaar en dan nog is het effect minimaal en omkeerbaar zodra je ermee stopt. De non transgender kinderen die deze middelen nog veel jonger toegediend krijgen zijn niet onvruchtbaar.

Laatst bewerkt:
Zoals ik al zei ben je dingen door elkaar aan het halen. Dat gaat voornamelijk over HRT en chirurgische geslachtsverandering en niet over puberteitsremmers.
Opnieuw niet waar.
Puberteitsremmers zijn FSH, LH en/of GnRH onderdrukkende medicatie, exact dat wat in het artikel vermeld staat:

Suppression of puberty with gonadotropin-releasing hormone agonist analogs (GnRHa)

De studie gaat wel degelijk voornamelijk over HRT en chirurgische geslachtsverandering. In het kleine stukje dat je eruit quote staat letterlijk dat remmers de ontwikkeling pauzeren. Zodra men stopt gaat die ontwikkeling verder. Da's een enkele zin want de rest van je quote gaat over HRT. Nogmaals, non transgender kinderen die deze middelen veel jonger toegediend krijgen zijn niet onvruchtbaar. Transkinderen zijn zo goed als altijd al vruchtbaar wanneer ze de remmers voorgeschreven krijgen en ze draaien de klok niet terug dus die blijven ook vruchtbaar.

Laatst bewerkt:
Vinden jullie dat een pride echt helpt om homonegativiteit te bestrijden? Ik heb absoluut niets tegen de holebi-gemeenschap en ik ken genoeg mensen die het zijn maar ik vind die pride juist het onderstrepen en het juist in the picture plaatsen van al die clichés die er rond dat milieu hangt. Die beelden dat ze er van tonen zijn toch vaak verschrikkelijk om aanzien mannen moeten zich als queens verkleden, mannen moeten zich en mannen moeten zich vrouwelijk gedragen. Plus hoe cliché maar het gebeurt gewoon zulke dagen maakt de latex industrie gewoon massa's winsten omdat er toch ook veel losse flodders geslagen worden. Dit gebeurt in weinige andere milieus's aan dezelfde hoeveelheid. Dit zijn zaken die ze in de hand hebben.

Wat niet wil zeggen dat er rond deze thema's van homonegativiteit en homohaat niets gedaan moet worden maar misschien moeten we de vinger eens op de wonden leggen en het eens omdraaien? Zij vinden anno 2021 dat ze allemaal gelijk zijn en dat het geen taboe meer mag zijn en dat het geaccepteerd moet worden? Vinden jullie nu niet dat zij zichzelf vaak een circuit opleggen van schimmigheid, dat zij zelf altijd hun community zo goed mogelijk afschermen van de rest en dat daar nu ook niet bepaald enige transparantie in zit of altijd de meest kuise zaken gebeuren? En ja het zou niet mogen en het zou niet kunnen dat er in Brussel omdat men andere godsdienst benijd er meer homohaat is als ergens anders, dat kan niet en dat mag niet in ons land. Maar ik denk dat er ook wel veel kan opgelost worden door transparantie. Kom eens verder dan de gay-bar - uberhaupt waarom bestaat dat in hokjes denken nog? Hetero bar, holebi bar ik hoopte dat we dat stadium eigenlijk voorbij waren maar dat houden ze daar in LGBQT community ook wel hard in ere hé, heeft nog maar weinig te maken met gelijkheid of niet.- Ook zij moeten misschien eens verder komen dan hun eigen community gaan. Moet hand in hand lopen kunnen ? ja, moet kussen kunnen? ja er mag eigenlijk geen enkel destrictie zijn voor dit hier maar hoeft dat per se? Als ik weg ging met mijn vrouw dan hoefde we dat ook niet per se tentoon te stellen voor heel de Meir? plus ik raad hen ook aan die LGBTQ communitiy om eens in eigen boezem te zien ook zij hebben hun waarden en oordelen op de maatschappij en dat is niet altijd even rooskleurig, ook daartusse zitten racisten, ook daartussen zitten mensen met slechte bedoelingen. Want zij achten zich vaak wel superieur en zijn als eerste om het calimero-gedrag te beginnen.
Heel uw post is echt garbage, no offence. Je hebt geen flauw idee waar je over praat.
Educate yourself please. "Waarom bestaat dat in hokjes denken nog". Probeer eens een man te kussen of een hand vast te houden in een gewone bar en see what happens.

De studie gaat wel degelijk voornamelijk over HRT en chirurgische geslachtsverandering. In het kleine stukje dat je eruit quote staat letterlijk dat ze de ontwikkeling pauzeren. Zodra men stopt gaat die ontwikkeling verder. Da's een enkele zin want de rest van je quote gaat over HRT. Nogmaals, non transgender kinderen die deze middelen veel jonger toegediend krijgen zijn niet onvruchtbaar.
- In het artikel dat ik link gaat het letterlijk over 'suppression of puberty' aka puberteitsremmers, niet alleen HRT zoals je beweert.

- Jij beweert opnieuw zeer lichtzinnig dat bij stopzetting 'de ontwikkeling verder gaat' terwijl daar in het artikel staat dat 'het effect op fertiliteit potentieel omkeerbaar is maar dat de reikwijdte daarvan ongekend is.'
The effect of hormone therapy on fertility is potentially reversible, but the extent is unclear.

- Je beweert dat er enkel bij kinderen -12jaar 'minimaal' fertiliteitsproblemen kunnen ontstaan terwijl de studies waarbij men bij 43 van de 49 patienten verschrompelde teelballen obeserveert adolescenten zijn.
In children treated with GnRHa, 43 of 49 patients had a decrease in testicular volume (24).

- Afkomen dat non transgender kinderen ook niet onvruchtbaar worden is irrelevant van puberteitsremmers. Dit is in tegenstelling tot het toekennen van puberteitsremmers aan transgender kinderen een ander geïndiceerd gebruik op een andere leeftijd en dat bovendien stopgezet wordt zodra de kinderen puberteitsleeftijd bereiken en secundaire geslachtskenmerken zich moeten ontwikkelen.

De discussie gaat sowieso niet over chirurgie want dat is permanente sterilisatie.

de discussie over BLM en racisme in het voetbal gaan we niet hier ook nog eens voeren
Sorry om het te zeggen maar jouw post zit vol foutieve veronderstellingen waaruit ik afleid dat jij niet echt een gezond en accuraat beeld van LGBT mensen in je hoofd hebt.

Ik pleit voor meer transparantie, ik vind het een gesloten community die een niet al te beste reputatie heeft in de lokale gedeelten. Het zijn ook altijd maar dezelfde mensen die daar in die ketens zitten en ja die houden dat wereldje heel gesloten maar ook met de nodige stereo type in stand. Maar er zitten ook veel gematigde mensen tussen die ik zelden aan bod zie komen die veel en veel meer gematigder zijn die wel een afspiegeling vormen van het dagelijkse en maatschappij. Moet dit nu altijd zo uitgesproken stereo type zijn?

Ik ken heel veel homos en lesbiennes die zich helemaal niet vereenzelvigen met LGBT. Omdat die groep in de jaren zo geëvolueerd zijn naar extreme. Die kennissen zeggen allemaal kijk ik wil een gewoon normaal leven en heel die community hoeft voor mij niet want wij hoeven die knop niet in te duwen van ongelijkheid, want zo voelen we ons ook niet.

Dus ja ik vind dat een LGBT café niet meer van deze tijd is. Ik vind dat zo'n afzondering niet meer hoeft dezer tijden en ja ik wil die uitdaging wel aangaan... neem mij mee naar een café en breng een LGBT koppel mee en ze doen bepaalde handeling. Ik denk ondertussen wel dat het globaal geaccepteerd wordt. Dat er een minderheid aan problemen zijn wil ik niet wegstoppen en als er iemand in mekaar wordt geslagen, dient dat aandacht te krijgen maar misschien focust heel die gemeenschap zich daar een beetje te hard op? We leven nu eenmaal in een maatschappij waar het geven en vooral nemen is.

Ik vind dat hand in hand lopen en kussen zeker moet kunnen in het openbaar voor mensen van hetzelfde geslacht. Maar je weet toch ook wel zelf en volledig ten onrechte, waar je dit best niet teveel doet. In Brugge en rond Jan Breydel doe je best ook geen Anderlecht attributen aan. Is het verboden? Neen maar het kan aanstoot geven. Sta ik daar achter neen, dat er daar nog veel werk is en of dat onomkeerbaar is betwijfel ik tot spijt van wie het benijd.
Want als het dan over die bepaalde godsdiensten gaat daar is het taboe en daar wordt het verzwegen waardoor er geen grens meer is kijk maar naar landen als Pakistan bv.

Maar dan kom ik weer op het woord transparantie. Het zou veel van deze problemen wegebben.

- In het artikel dat ik link gaat het letterlijk over 'suppression of puberty' aka puberteitsremmers, niet alleen HRT zoals je beweert.
Het gaat over onvruchtbaarheid en dus voornamelijk over HRT wat maar deels omkeerbaar is en chirurgische geslachtsverandering wat praktisch niet omkeerbaar is. 1 paragraaf gaat over puberteitsremmers en het effect op vruchtbaarheid tijdens het nemen ervan alvorens vruchtbaarheid is ontwikkeld.

- Jij beweert opnieuw zeer lichtzinnig dat bij stopzetting 'de ontwikkeling verder gaat' terwijl daar in het artikel staat dat 'het effect op fertiliteit potentieel omkeerbaar is maar dat de reikwijdte daarvan ongekend is.'
The effect of hormone therapy on fertility is potentially reversible, but the extent is unclear.
nogmaals hormone therapy is idd maar deels omkeerbaar maar dat is niet hetzelfde als puberteitsremmers.

- Je beweert dat er enkel bij kinderen -12jaar 'minimaal' fertiliteitsproblemen kunnen ontstaan terwijl de studies waarbij men bij 43 van de 49 patienten verschrompelde teelballen obeserveert adolescenten zijn.
In children treated with GnRHa, 43 of 49 patients had a decrease in testicular volume (24).

Hier is het volledige stuk ipv jouw selectieve quote;
GnRHa-based pubertal suppression is reversible, but it also pauses maturation of germ cells, which could affect fertility potential (21-23). In children treated with GnRHa, 43 of 49 patients had a decrease in testicular volume (24). Similarly, a study of 87 girls with precocious puberty while on GnRHa showed a decrease in ovarian and uterine size during treatment, which subsequently increased in size with resumption of menstruation approximately 1 year after discontinuing therapy (25).

Maw tijdens het gebruik zal het idd ontwikkeling en dus ook de ontwikkeling van fertiliteit afremmen. Echter wanneer je het remmen stopt zal de ontwikkeling verder gaan. En zoals reeds gezegd de meeste transkinderen zijn reeds vruchtbaar als ze remmers voorgeschreven krijgen en die blijven dus ook vruchtbaar. Maar ook non transgender kinderen die ze krijgen vooraleer ze vruchtbaarheid ontwikkelen worden dus wel degelijk vruchtbaar wanneer ze stoppen met de remmers.

Als je even logisch nadenkt. Men gebruikt die remmers al meer dan 40 jaar bij kinderen van 6 tot 12 jaar zodat ze langer blijven groeien en niet te veel zouden vooruit lopen op hun klasgenootjes. Men gaat die echt niet onvruchtbaar maken gewoon om op termijn wat centimeters te winnen. En 40 jaar in gebruik dus ja het is geweten dat die mensen gewoon kinderen hebben rondlopen.

Laatst bewerkt:
Het gaat over onvruchtbaarheid en dus voornamelijk over HRT wat maar deels omkeerbaar is en chirurgische geslachtsverandering wat praktisch niet omkeerbaar is. 1 paragraaf gaat over puberteitsremmers en het effect op vruchtbaarheid tijdens het nemen ervan alvorens vruchtbaarheid is ontwikkeld.
Het gaat ook over het gebruik van diezelfde puberteitsremmers als hormoon therapie bij transgender adolescenten die reeds vruchtbaar zijn.

nogmaals hormone therapy is idd maar deels omkeerbaar maar dat is niet hetzelfde als puberteitsremmers.
Dat is wel hetzelfde. Puberteitsremmers zijn hormoon therapie. Hoe denk je dat die remmers anders werken? Op basis van suikerwater?

Hier is het volledige stuk ipv jouw selectieve quote;
GnRHa-based pubertal suppression is reversible, but it also pauses maturation of germ cells, which could affect fertility potential (21-23). In children treated with GnRHa, 43 of 49 patients had a decrease in testicular volume (24). Similarly, a study of 87 girls with precocious puberty while on GnRHa showed a decrease in ovarian and uterine size during treatment, which subsequently increased in size with resumption of menstruation approximately 1 year after discontinuing therapy (25).

Maw tijdens het gebruik zal het idd ontwikkeling en dus ook de ontwikkeling van fertiliteit afremmen. Echter wanneer je het remmen stopt zal de ontwikkeling verder gaan. En zoals reeds gezegd de meeste transkinderen zijn reeds vruchtbaar als ze remmers voorgeschreven krijgen en die blijven dus ook vruchtbaar. Maar ook non transgender kinderen die ze krijgen vooraleer ze vruchtbaarheid ontwikkelen worden dus wel degelijk vruchtbaar wanneer ze stoppen met de remmers.
Je kan zoveel vetdrukken als je wil. Het is niet omdat de ontwikkeling verder gaat dat dit geen gevolgen heeft op de fertiliteit. Dat maak jij ervan terwijl daar letterlijk staat dat de mate waarin geslachtscellen na de tijdelijke onderbreking van de rijping, herstellen, ongekend is en weldegelijk fertiliteitsproblemen kunnen geven.
Ook bepaalde dieetmedicatie die inwerkte op schildklierhormonen staat ervoor gekend dat ze bij meisjes op latere leeftijd onvruchtbaarheid konden veroorzaken.

Het heeft weinig zin om hier als absolute waarheid te poneren dat puberteitsremmers tijdens de puberteit (dwz. de fase van ontwikkeling reproductieve organen voor vruchtbaarheid) geen fertiliteitsproblemen veroorzaken wanneer de onderzoekers concluderen dat transgenders met een kinderwens best eicel- en sperma cryopreservatie overwegen. Als het allemaal zo reversibel is als jij beweert, zouden ze niet tot die conclusie komen he.

Met hormoon therapie doelt men op het toedienen van cross sex hormonen. Da's de stage na puberteitsremmers wanneer de persoon effectief voor transitie kiest. Die is idd niet volledig omkeerbaar. over puberteitsremmers zegt men specifiek dat deze wel reversible zijn. Het staat zo zwart op wit in de studie die je zelf deelde. Die could effect fertility potential slaat op het beginnen met remmers vooraleer je vruchtbaar bent. Iets wat hier in Belgie trouwens enkel gedaan wordt bij mensen die vroegtijdig beginnen puberen en niet voor transgender personen. Als een transgender persoon ook met remmers begon voor hij/zij vruchtbaar was en kinderen wilt dan dienen ze 6 maand te stoppen met puberteitsremmers vooraleer ze met hormoon therapie starten zodat hun vruchtbaarheid zich ontwikkeld en ze sperma of eitjes kunen cryopreserveren.

Men raadt transgender mensen met kinderwens eicel en sperma cryopreservatie aan omdat de studie voornamelijk over hormoon therapie en geslachtsverandering gaat en slechts 1 paragraaf wijdt aan puberteitsremmers. Als je enkel voor een paar jaar puberteitsremmers zou nemen en nadien niet voor transitie kiest is dit niet nodig en ben je gewoon vruchtbaar.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan