Maar nu doe je het dus weer: zeggen dat die kinderen gestuurd worden. Begeleiden is niet sturen.
Daar het beslissingsrecht bij minderjarigen juridisch gezien bij de ouders ligt, ligt het beslissingsrecht 100% bij de ouders. Dit is juridisch zo vastgelegd omdat (in de meeste gevallen) het kind niet in staat is om bepaalde belangrijke beslissingen te maken.

Dus ja, je kan dit zeker wel als sturen aanzien. Want de richting dat het uitgaat hangt 100% af hoe de ouders er tegenover staan.

En dan is er natuurlijk ook nog het aspect van beïnvloeding door de ouders. Nature vs nurture.

Langs de andere kant heeft het wel een reden waarom je u zo specifiek op zo een niche markt gaat richten natuurlijk. Dat is ofwel omdat je eerstelijns ervaring hebt ofwel uit opportunisme. Een dokter is ook maar een persoon die uiteindelijk gaat werken voor zijn boterham te verdienen. Geld is toch altijd een drijvende factor hierin.

Amai, dat is toch wel een zeer cynische wereldvisie hoor. Er bestaan ook nog mensen op deze wereld die iets doen omdat het hen interesseert hoor, omdat het hen passioneert. Niet louter en alleen omdat er geld mee te verdienen valt.

Transgender mensen levenslang opzadelen met de schadelijke onomkeerbare gevolgen van de verkeerde puberteit zie ik dan weer als mishandeling. Kinderen dwingen dat te ondergaan terwijl ze toegang hebben tot een pauzeknop. Dat is pas wreed. Zeker als je de mogelijke gevolgen mee beschouwt.
Dit gedramatiseer draagt natuurlijk weinig bij tot de discussie. Er is een reden waarom minderjarigen juridisch gezien geen beslissingsrecht hebben en waarom ze dit uitstellen tot ze 18 worden. Het zou maar zot zijn om dit principe overboord te gaan gooien voor zo'n zware, drastische, onomkeerbare ingrepen.

Dan is het te laat. Je zegt dat de ouders, experts en de persoon zelf het niet kunnen of mogen beslissen maar jij maakt zo de beslissing voor hen. Nogmaals laat het over aan de experts, de ouders en de persoon in kwestie. Doen alsof ouders hun kinderen dwingen van geslacht te veranderen is gewoon onzinnig.
Neen, niemand maakt een beslissing voor hen. Ze stellen gewoon voor om te wachten tot ze zelfstandig en juridisch gezien een valabele beslissing kunnen nemen.

Amai, dat is toch wel een zeer cynische wereldvisie hoor. Er bestaan ook nog mensen op deze wereld die iets doen omdat het hen interesseert hoor, omdat het hen passioneert. Niet louter en alleen omdat er geld mee te verdienen valt.
Uiteraard is dat uit een interesse en om mensen te helpen.
Maar de realiteit is ook dat het die mensen hun broodwinning is, dus kiezen voor een markt met weinig aanbod maar voldoende vraag is geen slechte beslissing.

Een arts kiest zelf welke behandelingen hij uitvoert en welke niet. Maar voldoende voorbeelden waar arts A zegt niet te behandelen en arts B wel wilt behandelen. Shoppen achter een behandeling is niet zo gek, toch zeker in de “cosmetische ingrepen”. Zo zijn er artsen die enkel maar falloplastie uitvoeren met voorafgaand een vaginectomie. Wat in mijn ogen enkel maar goed is ook.

Ik denk dat er al veel gezegd is over spijt. Maar deze website soms toch de argumenten tegen op.
Ik denk dat vele toch zich serieus mispakken aan het resultaat en achterblijven met een zeer groot spijtgevoel, waar de quality of life toch niet gestegen maar gedaald is.
Het gegeven van het is niet makkelijk is toch ook wel niet echt correct hoor. Ja je moet lang wachten, veel op gesprek gaan en screenings ondergaan. Maar voor zoiets ingrijpend is dat echt wel nog vrij makkelijk.

Uiteraard is dat uit een interesse en om mensen te helpen.
Maar de realiteit is ook dat het die mensen hun broodwinning is, dus kiezen voor een markt met weinig aanbod maar voldoende vraag is geen slechte beslissing.

Een arts kiest zelf welke behandelingen hij uitvoert en welke niet. Maar voldoende voorbeelden waar arts A zegt niet te behandelen en arts B wel wilt behandelen. Shoppen achter een behandeling is niet zo gek, toch zeker in de “cosmetische ingrepen”. Zo zijn er artsen die enkel maar falloplastie uitvoeren met voorafgaand een vaginectomie. Wat in mijn ogen enkel maar goed is ook.

Ik denk dat er al veel gezegd is over spijt. Maar deze website soms toch de argumenten tegen op.
Ik denk dat vele toch zich serieus mispakken aan het resultaat en achterblijven met een zeer groot spijtgevoel, waar de quality of life toch niet gestegen maar gedaald is.
Het gegeven van het is niet makkelijk is toch ook wel niet echt correct hoor. Ja je moet lang wachten, veel op gesprek gaan en screenings ondergaan. Maar voor zoiets ingrijpend is dat echt wel nog vrij makkelijk.
De review die ik eerder postte van Cornell University analyseerde 55 artikels over de impact van transitie op mentaal welzijn bij transgender personen.

Regrets following gender transition are extremely rare and have become even rarer as both surgical techniques and social support have improved. Pooling data from numerous studies demonstrates a regret rate ranging from .3 percent to 3.8 percent. Regrets are most likely to result from a lack of social support after transition or poor surgical outcomes using older techniques.

Spijtgevoel bestaat wel degelijk en de belangrijkste factoren zijn een gebrek aan sociale steun post-transitie (bv. familie en vrienden die banden doorbreken) en bv. complicaties door gedateerde operatietechnieken. Dan lijkt het me vrij duidelijk dat evolueren naar een inclusievere samenleving (zowel op individueel als institutioneel niveau) en focussen op een beter zorgaanbod twee voor de hand liggende oplossingen zijn om dit getal naar beneden te krijgen. De claim dat velen achterblijven met een zeer groot spijtgevoel lijkt me echter niet gegrond.

Uit eigen land heb je bv. de UGent die hier onderzoek naar voert en zij kwamen uit bij een gelijkaardige bevinding. Dit is natuurlijk wel een enkelvoudig onderzoek met een lage sample size, daarom dat ik liever naar reviews van vele artikels kijk in dit geval.

Laatst bewerkt:
Ik snap echt niet goed dat velen hier denken dat ouders daarop zitten te wachten en hun kinderen zelfs pushen tot geslachtsverandering. "als iedereen pubert en volwassen wordt dan wil je niet kind blijven." Je denkt toch niet dat artsen kinderen tegen hun zin puberteitremmers gaan voorschrijven enkel omdat de ouders daarom zouden vragen? Ouders hopen net jarenlang dat het maar een fase is en gaan daarom juist geen hulp zoeken tot het te laat is. Er is veel grotere druk te conformeren aan het binaire dan dat er druk zou zijn die kinderen dwingt tot transitie. Dat lijkt me zo evident dat ik het vreemd vind het te moeten neerscrhijven.

"Het gebeurt dat jongens in hun puberteit ineens fors veel testosteron gaan aanmaken en daarvoor amper kenmerken van een jongen had." Dat is toch net het probleem? Als je transgender bent dan is dat een echte hel zeker als je al sociaal presenteert als meisje. Dokters kunnen echt wel inschatten wie die remmers kan gebruiken en wie niet. Perfect omkeerbaar, de ontwikkeling van secundaire geslachtskenmerken terugdraaien is veel moeilijker tot onmogelijk.

Om het eens over iets anders te hebben, met name heteronormativiteit en homonegativiteit:
Een opvallende getuigenis uit de voetbalwereld: een Nederlandse profspeler op het allerhoogste niveau heeft zich in een podcast van de Nederlandse openbare omroep NOS uitgesproken over zijn geaardheid. "Mister X" zoals de makers van de podcast de anonieme voetballer noemen, komt niet uit de kast, omdat hij niet wil dat zijn geaardheid een gespreksonderwerp is, en omdat hij vreest voor zijn carrièrekansen, vooral in het buitenland.
Ook daarom is de Pride dus nog steeds nodig.

Ik snap echt niet goed dat velen hier denken dat ouders daarop zitten te wachten en hun kinderen zelfs pushen tot geslachtsverandering. "als iedereen pubert en volwassen wordt dan wil je niet kind blijven." Je denkt toch niet dat artsen kinderen tegen hun zin puberteitremmers gaan voorschrijven enkel omdat de ouders daarom zouden vragen? Ouders hopen net jarenlang dat het maar een fase is en gaan daarom juist geen hulp zoeken tot het te laat is. Er is veel grotere druk te conformeren aan het binaire dan dat er druk zou zijn die kinderen dwingt tot transitie. Dat lijkt me zo evident dat ik het vreemd vind het te moeten neerscrhijven.

"Het gebeurt dat jongens in hun puberteit ineens fors veel testosteron gaan aanmaken en daarvoor amper kenmerken van een jongen had." Dat is toch net het probleem? Als je transgender bent dan is dat een echte hel zeker als je al sociaal presenteert als meisje. Dokters kunnen echt wel inschatten wie die remmers kan gebruiken en wie niet. Perfect omkeerbaar, de ontwikkeling van secundaire geslachtskenmerken terugdraaien is veel moeilijker tot onmogelijk.
Langs de andere kant wat maakte u op uw 11 jaar een jongen? Of waarom identificeerde jij jezelf als jongen? Was dat de keuzes van speelgoed? Van gedragingen of nog iets anders?

Ouders hopen net jarenlang dat het maar een fase is en gaan daarom juist geen hulp zoeken tot het te laat is. Er is veel grotere druk te conformeren aan het binaire dan dat er druk zou zijn die kinderen dwingt tot transitie. Dat lijkt me zo evident dat ik het vreemd vind het te moeten neerscrhijven.
Wat bedoel je met "te laat"? Die paar jaar tussen de puberteit en 18 zullen nu wel echt niet het verschil gaan maken.

Om het eens over iets anders te hebben, met name heteronormativiteit en homonegativiteit:

Ook daarom is de Pride dus nog steeds nodig.
Wat gaat de pride oplossen in dit soort alleenstaande gevallen? Hij zegt zelf dat het maar een klein deel is van de supporters/spelers die er een probleem mee heeft, maar dat het hem vooral gaat om buitenlandse transfers. Dus wat gaat een pride in de benelux oplossen in het buitenland?

Ik was altijd redelijk typisch in lijn met de maatschappelijke verwachtingen, in alles dat je daar opsomt. Ik heb me ook nooit slecht in mijn vel gevoeld, nooit dat gevoel gehad dat ik in het verkeerde lichaam zat en dat dus ook nooit naar de buitenwereld toe gearticuleerd.

Het gaat ook niet zomaar over een jaartje "it's just a phase". Daar wordt niet licht over gegaan.

@Straddle ? Het gaat toch net over die paar jaren tussen de puberteit en 18? Je kan niet langs de ene kant beweren dat die cruciaal zijn omdat ze mensen zogezegd kunnen dwingen tot "desistence" en langs de andere kant dat ze niet belangrijk genoeg zijn om de pauze knop in te drukken zodat mensen op 18 zelf kunnen beslissen.

@Straddle ? Het gaat toch net over die paar jaren tussen de puberteit en 18? Je kan niet langs de ene kant beweren dat die cruciaal zijn omdat ze mensen zogezegd kunnen dwingen tot "desistence" en langs de andere kant dat ze niet belangrijk genoeg zijn om de pauze knop in te drukken zodat mensen op 18 zelf kunnen beslissen.
Er is niets "te laat" als je ze pas de beslissing laat nemen op op hun 18e voor zo'n drastische ingreep te gaan. Jij doet precies alsof er onomkeerbare schade bij komt kijken omdat ze tot hun 18e moeten wachten, wat onzin is.

Er is niets "te laat" als je ze pas de beslissing laat nemen op op hun 18e voor zo'n drastische ingreep te gaan. Jij doet precies alsof er onomkeerbare schade bij komt kijken omdat ze tot hun 18e moeten wachten, wat onzin is.
Euhm, wat denk je dat de puberteit doet met een persoon?

We hebben het toch gewoon over puberteitsremmers niet over geslachtsverandering ofzo? De gevolgen van puberteit zijn wel drastisch en grotendeels onomkeerbaar dus dan kan je toch beter op veilig spelen en FF de pauzeknop indrukken.

We hebben het toch gewoon over puberteitsremmers niet over geslachtsverandering ofzo? De gevolgen van puberteit zijn wel drastisch en grotendeels onomkeerbaar dus dan kan je toch beter op veilig spelen en FF de pauzeknop indrukken.
Dat is nu wel een beetje een understatement bij een ingrijpende hormonale behandeling hé.

de complexiteit van het menselijke lichaam toch ook niet onderschatten. Tis een nieuw vakgebied en laat ons toch met de nodige voorzichtigheid dit veld betreden.

Dat is nu wel een beetje een understatement bij een ingrijpende hormonale behandeling hé.

Ik weet het zo niet. Die puberteitsremmers worden al redelijk lang gebruikt. Ze worden sowieso al voorgeschreven aan veel jongere kinderen die te vroeg beginnen puberen. Het is maar nu een stuk oudere transkinderen ze voorgeschreven krijgen dat er zoveel tam tam rond komt.

Terug
Bovenaan