Het Xi-tijdperk van China (a.k.a.: het Chinatopic)

En alweer geraakt de discussie nooit verder dan. "ja maar daar is er geen democratie", "ja maar persvrijheid dit", "ja, maar pas op voor de gele gevaar".
Dat weten we, dat riedeltje wordt al zo lang gezongen. De plaat blijft hangen.

En alweer geraakt de discussie nooit verder dan. "ja maar daar is er geen democratie", "ja maar persvrijheid dit", "ja, maar pas op voor de gele gevaar".
Dat weten we, dat riedeltje wordt al zo lang gezongen. De plaat blijft hangen.

Als jij, wellicht verwend door de 75 jaar vrede in Europa, niet meer in staat bent om het belang en de waarde in te zien van zaken als democratie en persvrijheid en niet langer in staat bent om de fragiliteit daarvan in te zien, dan moet je je maar eens wat inlezen in de Europese geschiedenis zou ik zeggen.

Of denk je nu werkelijk dat de Chinese Communistische staatspartij hier in Europa massaal politieke invloed aan het inkopen zijn om wat meer plastiek speelgoed te kunnen verkopen misschien?

Als jij, wellicht verwend door de 75 jaar vrede in Europa, niet meer in staat bent om het belang en de waarde in te zien van zaken als democratie en persvrijheid en niet langer in staat bent om de fragiliteit daarvan in te zien, dan moet je je maar eens wat inlezen in de Europese geschiedenis zou ik zeggen.

Of denk je nu werkelijk dat de Chinese Communistische staatspartij hier in Europa massaal politieke invloed aan het inkopen zijn om wat meer plastiek speelgoed te kunnen verkopen misschien?
ja, maar de analyse mag diepzinniger. Wat minder simplisme, wat minder datzelfde afgezaagde plaat aub.

Hier start met dit: https://www.standaard.be/cnt/dmf20210202_98135227 Waarom gaan de EU leiders plat op de buik?

"Bondgenoten"

Wanneer hebben Frankrijk of de VS ons eigenlijk geholpen waarbij het niet om 100% eigenbelang ging?

Altruïsme bestaat niet in geopolitiek. Dat heb ik ook nooit beweerd.

Wat ik wél heb beweerd is dat Frankrijk en de VS nu toevallig wel dezelfde waarden en normen delen als ons. Uiteraard hebben de VS en Frankrijk zich niet massaal in de strijd gegooid om ons land te verdedigen tegen nazi-Duitsland omwille van onze mooie ogen. Maar wel om het democratische (kapitalistische) systeem te verdedigen.

Dus ga je nu beweren dat China dezelfde waarden en normen delen als ons? Of ga je toegeven dat we toch dichter bij Frankrijk en de VS leunen?

Wat ik wél heb beweerd is dat Frankrijk en de VS nu toevallig wel dezelfde waarden en normen delen als ons. Uiteraard hebben de VS en Frankrijk zich niet massaal in de strijd gegooid om ons land te verdedigen tegen nazi-Duitsland omwille van onze mooie ogen. Maar wel om het democratische (kapitalistische) systeem te verdedigen.

Dus ga je nu beweren dat China dezelfde waarden en normen delen als ons? Of ga je toegeven dat we toch dichter bij Frankrijk en de VS leunen?

Natuurlijk geef ik toe dat we dichter bij de VS en Frankrijk leunen. En als we onszelf al zouden moeten verkopen, dan liefst aan een westerse grootmacht met dezelfde democratische waarden. Maar wat ik wil zeggen is dat we eigenlijk als land niet echt meer soeverein zijn, we hebben bijna alles verkocht en zijn voor zo goed als alles afhankelijk van ofwel invoer, ofwel verantwoording aan buitenlandse aandeelhouders of holdings. En of dat nu Chinezen of Amerikanen zijn, punt blijft dat we gewoon geen fluit meer te zeggen hebben en enkel nog dienen als een soort wingewest.

En wat is nu juist uw punt? Dat we geen 5g mogen laten installeren door China, want Amerika leunt dichter bij ons qua waarden? Dat we ons veiliger moeten voelen wanneer Amerika ons afluistert en niet China?

owkay....

ja, maar de analyse mag diepzinniger. Wat minder simplisme, wat minder datzelfde afgezaagde plaat aub.

Hier start met dit: https://www.standaard.be/cnt/dmf20210202_98135227 Waarom gaan de EU leiders plat op de buik?

Wat is het nut om dieper te gaan discussiëren als de overgrote meerderheid in dit topic nog niets eens een flauw benul heeft van de verwevenheid tussen Chinese bedrijven de Communistische staatspartij? Ik vind het nogal ironisch dat jij hier dan wil beginnen over "diepere discussies". Laat ons eerst beginnen wandelen vooraleer we beginnen lopen.

En "dezelfde afgezaagde plaat", misschien moet er dan eerst eens gereageerd worden op hetgeen ik zeg? Er is hier nog niemand die ingegaan is op die Chinese verwevenheid. Er is hier nog niemand die ingegaan is op de Chinese tentakels in Europa. Sijpelt het niet goed door of steken jullie de kop in het zand?

Wat is het nut om dieper te gaan discussiëren als de overgrote meerderheid in dit topic nog niets eens een flauw benul heeft van de verwevenheid tussen Chinese bedrijven de Communistische staatspartij? Ik vind het nogal ironisch dat jij hier dan wil beginnen over "diepere discussies". Laat ons eerst beginnen wandelen vooraleer we beginnen lopen.

En "dezelfde afgezaagde plaat", misschien moet er dan eerst eens gereageerd worden op hetgeen ik zeg? Er is hier nog niemand die ingegaan is op die Chinese verwevenheid. Er is hier nog niemand die ingegaan is op de Chinese tentakels in Europa. Sijpelt het niet goed door of steken jullie de kop in het zand?
Dat is té basic informatie voor mij.

@mac-bc kan je eens kort en bondig beschrijven hoe een worst-case scenario van Chinese dominantie er voor u uitziet?
Voorts graag ook een realistische oplossing die werkt voor het westen op de lange termijn. Want tot nu toe heb ik enkel een doorgedreven vorm van isolationisme gelezen. Maar als je dat isolationisme even doortrekt, is dat momenteel gewoon niet rendabel op de lange termijn.
Het is niet omdat je China niet 100% kunt vermijden dat je daarom direct gemakkelijkheidshalve de handdoek in de ring moet gooien natuurlijk.

Zoals ik al gezegd heb:
- Het is niet Vlaanderen tegen China, het is niet België tegen China, het is niet Europa tegen China, ... Het is het vrije, democratische Westen tegen China. Dat wil zeggen: Europa, de VS, Canada, Australië, Zuid-Korea, Japan, ... tegen China (en Rusland). Daar zit het schisma.
- Ja, Apple haalt ook onderdelen uit China etc. maar het design, de marketing, ... en vooral de winst blijven in de VS. Zeer belangrijke nuance.
- En zelfs al is het een 100% Chinees product, dan kun je dit nog altijd via Bol.com bestellen i.p.v. via Alibaba zodat tenminste de distributeursmarge Europees blijft.

En uiteraard geldt steeds: hoe lokaler, hoe beter.
Eigen dorp > regio > land > Europa > Het Vrije Westen > .....> en op de allerlaatste plaats landen als China en Rusland.
Hoe ga je dat juist regelen?
De action bezoekende consument zichzelf laten informeren?
Op ieder product dat te koop wordt aangeboden zowel B2C als B2B een 'nutriscore-label' plakken van hoe goed dit product is in zijn loskoppeling tov China?
Chinese investeerders discrimineren en hierdoor Belgische jobs riskeren? Vb: Volvo Gent.
Consistent efficiëntere zonnepanelen, microchips, elektrische batterijen of grondstoffen van medicijnen verbieden vanuit China?

Er bestaan geen makkelijke antwoorden hierop. Maar in mijn ogen is isolationisme niet goed. Ik neem aan dat de Europese Commissie hier ook zo over denkt. Ik begrijp dat we onze afhankelijkheid kritisch moeten evalueren, maar met een Europese MAGA movement gaan we onszelf alleen maar in onze eigen voet schieten.

Natuurlijk geef ik toe dat we dichter bij de VS en Frankrijk leunen. En als we onszelf al zouden moeten verkopen, dan liefst aan een westerse grootmacht met dezelfde democratische waarden. Maar wat ik wil zeggen is dat we eigenlijk als land niet echt meer soeverein zijn, we hebben bijna alles verkocht en zijn voor zo goed als alles afhankelijk van ofwel invoer, ofwel verantwoording aan buitenlandse aandeelhouders of holdings. En of dat nu Chinezen of Amerikanen zijn, punt blijft dat we gewoon geen fluit meer te zeggen hebben en enkel nog dienen als een soort wingewest.

Ik ga dat niet ontkennen. Vandaar ook mijn eerder gepost prioriteitenlijstje;
Eigen dorp > Eigen regio > Eigen land > Europa > Het Vrije Westen > ... > China en Rusland.

Als de prioriteiten niet goed gerespecteerd worden vóór de 3 puntjes, zoals de verkoop van onze energieproductie aan het Franse Engie is dat jammer, dan is dat een gemiste kans, enzovoort. Volledig akkoord. Zo ben ik ook altijd voorstander geweest om bijvoorbeeld onze gevechtsvliegtuigen te vervangen door het Franse toptoestel Dassault Rafale in plaats van de Amerikaanse F35. Hopelijk bewijs ik hiermee geen blindelings vertrouwen te hebben in de VS maar nog steeds onze Europese belangen een schavotje hoger te plaatsen.
Maar als de prioriteiten niet goed gerespecteerd worden nà de 3 puntjes, zoals de doelbewuste overspoeling van onze Europese markt door goedkoop staatsgesubsidieerd Chinees staal of Huawei die onze Europese 5G-faciliteiten zou mogen bouwen, dan is dat niet louter "jammer" of "een gemiste kans" dan is dat ronduit gevaarlijk.

Dàt is het punt die ik hier wil maken. Maar velen onder jullie willen blijkbaar dat onderscheid (voor de puntjes, na de puntjes) niet maken en zouden zelfs China en de VS op gelijke hoogte zetten. Dat is gewoon absurd en getuigt van geen enkele geopolitieke strategische visie.

Voorts graag ook een realistische oplossing die werkt voor het westen op de lange termijn. Want tot nu toe heb ik enkel een doorgedreven vorm van isolationisme gelezen. Maar als je dat isolationisme even doortrekt, is dat momenteel gewoon niet rendabel op de lange termijn.

Hoe ga je dat juist regelen?
De action bezoekende consument zichzelf laten informeren?
Op ieder product dat te koop wordt aangeboden zowel B2C als B2B een 'nutriscore-label' plakken van hoe goed dit product is in zijn loskoppeling tov China?
Chinese investeerders discrimineren en hierdoor Belgische jobs riskeren? Vb: Volvo Gent.
Consistent efficiëntere zonnepanelen, microchips, elektrische batterijen of grondstoffen van medicijnen verbieden vanuit China?

Er bestaan geen makkelijke antwoorden hierop. Maar in mijn ogen is isolationisme niet goed. Ik neem aan dat de Europese Commissie hier ook zo over denkt. Ik begrijp dat we onze afhankelijkheid kritisch moeten evalueren, maar met een Europese MAGA movement gaan we onszelf alleen maar in onze eigen voet schieten.

Ik ben verheugd dat we hiermee al in het tweede luik zitten: de oplossing. Ik veronderstel dat het eerste luik, de probleemstelling, daarmee hopelijk van de baan is en er dus een zekere consensus bestaat over de mogelijke gevaren. Dat is al een superbelangrijk uitgangspunt.

Volledig isolationisme is uiteraard niet de oplossing. Wél moeten we strategische productiefaciliteiten terug naar Europa kunnen halen.
Verder vind ik uw "nutriscore"-idee ook niet slecht eerlijk gezegd. Waarom niet? Uiteraard niet specifiek gericht tegen China maar gewoon; hoe dichter gebabriceerd, hoe beter de score. Zou toch super zijn?
Chinese investeerders slechts tolereren tot 50% van de aandelen - 1. Waarom niet? De uitverkoop van onze degelijke merken en topproducten, om vervolgens met de opgedane kennis gewoon terug te keren naar China om van daaruit onze markt te overspoelen is echt nefast. Dat moet stoppen.

Waar China ons goed heeft liggen is het uitbuiten van ons open markt systeem. Het heeft de zwakte in ons systeem gedetecteerd en uitgebuit. Chinese bedrijven kunnen en mogen hier in Europa en de VS (tot voor kort) alles doen (inclusief de kennis opkopen en er ons vervolgens mee beconcurreren), terwijl onze Westerse bedrijven continu geweerd worden in China. Dat is een feit. Dat is een vorm van oneerlijke concurrentie die al 30-40 jaar geleden moest aangepakt worden. Maar het is nog niet te laat. We moeten terugvechten met gelijke wapens en dus ook restricties opleggen aan Chinese bedrijven op onze markt.
Het is jammer maar men heeft ons ertoe gedwongen. Ze mogen al blij zijn dat we het zover hebben laten komen en dat ze er hun exponentiële economische groei mee hebben kunnen verwezenlijken.

Ik ben verheugd dat we hiermee al in het tweede luik zitten: de oplossing. Ik veronderstel dat het eerste luik, de probleemstelling, daarmee hopelijk van de baan is en er dus een zekere consensus bestaat over de mogelijke gevaren. Dat is al een superbelangrijk uitgangspunt.

Volledig isolationisme is uiteraard niet de oplossing. Wél moeten we strategische productiefaciliteiten terug naar Europa kunnen halen.
Verder vind ik uw "nutriscore"-idee ook niet slecht eerlijk gezegd. Waarom niet? Uiteraard niet specifiek gericht tegen China maar gewoon; hoe dichter gebabriceerd, hoe beter de score. Zou toch super zijn?
Chinese investeerders slechts tolereren tot 50% van de aandelen - 1. Waarom niet? De uitverkoop van onze degelijke merken en topproducten, om vervolgens met de opgedane kennis gewoon terug te keren naar China om van daaruit onze markt te overspoelen is echt nefast. Dat moet stoppen.

Waar China ons goed heeft liggen is het uitbuiten van ons open markt systeem. Het heeft de zwakte in ons systeem gedetecteerd en uitgebuit. Chinese bedrijven kunnen en mogen hier in Europa en de VS (tot voor kort) alles doen (inclusief de kennis opkopen en er ons vervolgens mee beconcurreren), terwijl onze Westerse bedrijven continu geweerd worden in China. Dat is een feit. Dat is een vorm van oneerlijke concurrentie die al 30-40 jaar geleden moest aangepakt worden. Maar het is nog niet te laat. We moeten terugvechten met gelijke wapens en dus ook restricties opleggen aan Chinese bedrijven op onze markt.
Het is jammer maar men heeft ons ertoe gedwongen. Ze mogen al blij zijn dat we het zover hebben laten komen en dat ze er hun exponentiële economische groei mee hebben kunnen verwezenlijken.

Zou de doorsnee consument die x aantal Euro wil uitgeven aan bijvoorbeeld een nieuwe haardroger, 5% meer betalen voor een hogere 'nutriscore' omdat die haardroger gemaakt is in Lokeren in plaats van in Guangzhou?

Er zijn trouwens nog zeer weinig Belgische producten die hier ook effectief gemaakt worden, maar als je nog eens een nieuwe friteuse zoekt: https://fritel.com/

Zou de doorsnee consument die x aantal Euro wil uitgeven aan bijvoorbeeld een nieuwe haardroger, 5% meer betalen voor een hogere 'nutriscore' omdat die haardroger gemaakt is in Lokeren in plaats van in Guangzhou?

Er zijn trouwens nog zeer weinig Belgische producten die hier ook effectief gemaakt worden, maar als je nog eens een nieuwe friteuse zoekt: https://fritel.com/

Ik let daar altijd op ja. Er is namelijk een ecologische én een economische/geopolitieke meerwaarde aan verbonden.

En ik heb de indruk dat ik niet de enige ben:
- We hadden 2 jaar geleden de "Winkelhieren"-campagne
- Sinds de Corona-crisis de "koop-lokaal" campagne
- Korte keten voedsel is in opmars

Natuurlijk, je zal altijd een minder-gegoed gedeelte van de maatschappij hebben voor wie elke eurocent telt. Anderzijds ga je ook middenklasse en rijken hebben voor wie misschien niet elke eurocent telt maar die gewoon te egoïstisch, te kortzichtig, te fatalistisch en te onverschillig zijn voor dergelijke problemen. Zoals er hier in dit topic ook wat van zijn. Maar ik ben ervan overtuigd dat er mits dergelijke nabijheidsscore-labels een zekere aandacht voor het probleem kan gecreëerd worden die een verschuiving kan teweegbrengen.

Jij zegt hier dus dat "ieder voor zich" = "nationalisme"? Bizar.

Ik pleit voor meer gemeenschapsdenken. Minder elk individu voor zich, meer opkomen voor ons Westers samenlevingsmodel.

en ik zeg je dat we juist in de andere richting aan het evolueren zijn en dat we dankzij toegenomen nationalisme ons allemaal meer van elkaar isoleren zijn. Ik zou zelfs zeggen tribalisme want zelfs binnen naties worden de scheuren groter.

Dus hoe meer bevolking = per definitie de winnaar. En daarbij moeten we ons neerleggen. Zoiets?

En dan mag ik jou niet fatalistisch noemen? Bizar.

Natuurlijk wel maar dat is gewoon realistisch. China is geen 3e wereldland meer. Eender welke metriek je gebruikt, ze leveren alsmaar meer ingenieurs en innovatie af en dat zal met zo'n grote bevolkingspoel alleen maar verder toenemen. Beweren dat china ons niet aan't voorbijsteken is en op korte termijn de grootste economie wordt is het zonlicht ontkennen. We kunnen proberen ons strategisch in te kopen in bepaalde supply chains en high tech productie terug naar hier te halen zodat we niet te ver wegzakken en we verder economisch verstrengelen maar streven naar dominantie en china klein proberen houden das gewoon niet realistisch. Ze zullen meer te zeggen krijgen en das maar normaal ook. We kunnen de rest van de wereld niet eeuwig onder de knoet houden.

Ik bestempel hen niet als de vijand, ze gedragen zich zelf als de vijand. Maar dat weiger jij te zien. Net zoals Matthias55, Merlion en consoorten. Getuige geen enkele reactie op hun politieke bemoeienissen in Europa, de minimaliserende houding t.o.v. de Oeigoerse genocide, hun imperialistische houding in de Zuid-Chinese Zee met valse territoriale claims en het kunstmatig aanleggen van oorlogseilanden, enzovoort.

Weet je het niet? Of wil je het niet weten? Of erger nog: weet je het en vind je het allemaal dik OK?

Dat zijn geen vijandige acties tov ons. Het westen heeft overal legerbasisen zelfs tot aan chinas voordeur. Wij leggen ook claim op bepaalde betwiste gebieden en hebben ook nog steeds een hele hoop kolonies naast het feit dat wij ons ook overal inkopen om lokale bevolking uit te buiten voor lage lonen. In tegenstelling tot china schrikken wij er ook niet voor terug om oorlogen te starten ver buiten ons grondgebied (zolang de tegenstander een kleine garnaal is). Abu Grahib, Guantanamo en andere black sites, enhanced interrogation, extraordinary rendition, ... wij laten evengoed mensen verdwijnen en respecteren ook maar de mensenrechten als het ons uitkomt. Daarmee wil ik niet zeggen dat het ok is wat china allemaal doet. Gewoon dat je met een realpolitik bril naar de wereld moet kijken. Het verlichte westen tov mensenrechten schendend china das gewoon onze propaganda taal.

Again, en dan mag ik jou niet fatalistisch noemen? Je begint aan de match en je zegt al op voorhand dat je sowieso gaat verliezen.

Bovendien lijk je in een soort roze droomwereldje te geloven alsof China en het Westen hand in hand door de toekomst huppelen. Opnieuw bewijs je hiermee geen enkel inzicht te hebben in de toenemende agressie van China en zijn expanderende tentakels die ze, as we speak, rond onze Europese nek aan het leggen zijn.

En jullie gaan plat op de buik, omarmen de tentakels en zuchten "Ach, China zal sowieso sterker zijn. Amen." Volledige sousmission.

Jij spreekt in fatalistische termen van verliezen en winnen. Zo werkt het niet. Ja wij zullen aan invloed verliezen en china zal winnen. Je mag nog zo hard staan roepen als je wil das een evolutie die je niet kan tegenhouden. Jij zei "Ze mogen al blij zijn dat we het zover hebben laten komen en dat ze er hun exponentiële economische groei mee hebben kunnen verwezenlijken." Me dunkt dat wij blij mogen zijn dat wij 200 jaar hebben kunnen winnen.

De taal die jij gebruikt vind ik heel extreem en stuurt richting conflict. China is geen derde wereld land. We kunnen die niet afdreigen of rechtstreeks aanpakken. We kunnen enkel blijven proberen via diplomatie op zaken die wij belangrijk vinden te blijven hameren maar daarvoor moeten de relaties goed blijven. Zowel wij als china willen absoluut geen oorlog met elkaar. We testen de wateren, letterlijk en figuurlijk, rond elkaar al redelijk hard en we moeten oppassen dat het nooit te warm wordt want da's voor niemand goed.

en ik zeg je dat we juist in de andere richting aan het evolueren zijn en dat we dankzij toegenomen nationalisme ons allemaal meer van elkaar isoleren zijn. Ik zou zelfs zeggen tribalisme want zelfs binnen naties worden de scheuren groter.

Natuurlijk wel maar dat is gewoon realistisch. China is geen 3e wereldland meer. Eender welke metriek je gebruikt, ze leveren alsmaar meer ingenieurs en innovatie af en dat zal met zo'n grote bevolkingspoel alleen maar verder toenemen. Beweren dat china ons niet aan't voorbijsteken is en op korte termijn de grootste economie wordt is het zonlicht ontkennen. We kunnen proberen ons strategisch in te kopen in bepaalde supply chains en high tech productie terug naar hier te halen zodat we niet te ver wegzakken en we verder economisch verstrengelen maar streven naar dominantie en china klein proberen houden das gewoon niet realistisch. Ze zullen meer te zeggen krijgen en das maar normaal ook. We kunnen de rest van de wereld niet eeuwig onder de knoet houden.

Dat zijn geen vijandige acties tov ons. Het westen heeft overal legerbasisen zelfs tot aan chinas voordeur. Wij leggen ook claim op bepaalde betwiste gebieden en hebben ook nog steeds een hele hoop kolonies naast het feit dat wij ons ook overal inkopen om lokale bevolking uit te buiten voor lage lonen. In tegenstelling tot china schrikken wij er ook niet voor terug om oorlogen te starten ver buiten ons grondgebied (zolang de tegenstander een kleine garnaal is). Abu Grahib, Guantanamo en andere black sites, enhanced interrogation, extraordinary rendition, ... wij laten evengoed mensen verdwijnen en respecteren ook maar de mensenrechten als het ons uitkomt. Daarmee wil ik niet zeggen dat het ok is wat china allemaal doet. Gewoon dat je met een realpolitik bril naar de wereld moet kijken. Het verlichte westen tov mensenrechten schendend china das gewoon onze propaganda taal.

Jij spreekt in fatalistische termen van verliezen en winnen. Zo werkt het niet. Ja wij zullen aan invloed verliezen en china zal winnen. Je mag nog zo hard staan roepen als je wil das een evolutie die je niet kan tegenhouden. Jij zei "Ze mogen al blij zijn dat we het zover hebben laten komen en dat ze er hun exponentiële economische groei mee hebben kunnen verwezenlijken." Me dunkt dat wij blij mogen zijn dat wij 200 jaar hebben kunnen winnen.

De taal die jij gebruikt vind ik heel extreem en stuurt richting conflict. China is geen derde wereld land. We kunnen die niet afdreigen of rechtstreeks aanpakken. We kunnen enkel blijven proberen via diplomatie op zaken die wij belangrijk vinden te blijven hameren maar daarvoor moeten de relaties goed blijven. Zowel wij als china willen absoluut geen oorlog met elkaar. We testen de wateren, letterlijk en figuurlijk, rond elkaar al redelijk hard en we moeten oppassen dat het nooit te warm wordt want da's voor niemand goed.

Fyi, China is nog altijd een ontwikkelingsland. Het heeft nog altijd een relatief laag HDI en BBP/capita.
Dat er zoveel mensen wonen geeft gewoon een vertekend beeld van hoe 'arm' het eigenlijk nog wel is. Zuid-Korea, Japan en Taiwan staan nog altijd mijlenver voor.

Ik let daar altijd op ja. Er is namelijk een ecologische én een economische/geopolitieke meerwaarde aan verbonden.

En ik heb de indruk dat ik niet de enige ben:
- We hadden 2 jaar geleden de "Winkelhieren"-campagne
- Sinds de Corona-crisis de "koop-lokaal" campagne
- Korte keten voedsel is in opmars

Natuurlijk, je zal altijd een minder-gegoed gedeelte van de maatschappij hebben voor wie elke eurocent telt. Anderzijds ga je ook middenklasse en rijken hebben voor wie misschien niet elke eurocent telt maar die gewoon te egoïstisch, te kortzichtig, te fatalistisch en te onverschillig zijn voor dergelijke problemen. Zoals er hier in dit topic ook wat van zijn. Maar ik ben ervan overtuigd dat er mits dergelijke nabijheidsscore-labels een zekere aandacht voor het probleem kan gecreëerd worden die een verschuiving kan teweegbrengen.

Vandaag nog een artikel in Het Nieuwsblad, ik ga het hier omwille van de regels niet volledig posten:
Eén op tien winkels in Vlaanderen staat leeg en de grote economische klap van de coronacrisis moet nog komen. Bovendien mikken grote supermarkten steeds meer op de grote steenwegen, waardoor er minder volk in het centrum komt. De drie Vlaamse meerderheidspartijen komen daarom met een plan om de dorps- en stadscentra overeind te houden. “Als gemeenten laten betijen, moeten ze soms vaststellen dat het te laat is”, zegt Vlaams Parlementslid Robrecht Bothuyne.
Eind dit jaar zullen er 27.000 panden leeg staan, dik drieduizend meer dan nu volgens de schatting van onderzoeksbureau Locatus. In percentages is dat 13,3 procent. Voor een stuk is dat te wijten aan de bron van alle miserie, u raadt het al, corona. De opeenvolging van lockdowns hakt er stevig op in, klanten schakelen over op digitale aankopen. Maar er is meer aan de hand. Want de totale oppervlakte aan winkels is de voorbije vier jaar ook gestegen.
Buiten de dorps- en stadskernen kwam er in 2019 alleen 220.000 vierkante meter winkeloppervlak bij. Tussen nu en 2022 zitten er nog eens voor 315.000 vierkante meter aan plannen in de pijplijn. Boosdoeners zijn vooral Jumbo, Albert Heijn en Aldi. Die vestigen zich bovendien graag allemaal op een hoopje, langs een grote steenweg.

Grote buitenlandse ketens dus, die én goedkoper zijn én vlotter te bereiken (opletten dat ik nu geen andere mac-be-gevoelig onderwerp aanhaal ;-)). Deze zorgen ervoor dat de lokale handel doodbloedt.

Men kan de mond vol hebben van winkelhieren etc, maar voor het gros van de mensen primeert prijs boven principe. Er is inderdaad een boost wat betreft korte-keten, ook boerenmarkten trekken veel volk. Maar dat zijn toch altijd de of meer gegoede, of echt ecologisch bewuste mensen die je daar aantreft hoor. Ik ben de zuivere en lokale producten ook wel genegen, dus ik steun het zeker.

Maar er is een reden dat er meer volk staat aan te schuiven aan de Primark dan aan een winkel van een Belgisch confectiemerk (wat hoogstwaarschijnlijk ook overzees geproduceerd wordt). Trouwens over textiel gesproken, mijn nonkel was industrieel ingenieur in de textielsector, als die gedurende zijn carrière geen vijf faillissementen of overnames meegemaakt heeft zullen het er geen zijn. Die hele sector is buiten enkele niches volledig dood in België. Nochtans steden zoals Aalst en Kortrijk zijn groot geworden door de textielindustrie, in Aalst blijft er ondertussen niets meer van over, in Kortrijk denk ik wel maar het is ook niet meer wat het ooit was.

Hoeveel industriële sites hier in België staan al geen jaren of decennia leeg, of hebben een conversie ondergaan naar woon- of recreatiegebied? Stap eens in je wagen en rij eens naar Charleroi of Luik, en aanschouw die teloorgegane industrie.

Of de automobielindustrie hier in België, hoeveel fabrieken + toeleveranciers hebben alleen de laatste 10 jaar de deuren niet gesloten?

Je kan er eigenlijk eindeloos over doorgaan, nog een geluk dat we de haven van Antwerpen hebben en goed gelegen zijn.

Ze zijn nog in volle ontwikkeling das waar maar een natie met zo'n leger, kernwapens, een ruimtevaart programma dat niet meer moet onderdoen voor dat van ons, zoveel afstuderende hooggeschoolden en een middenklasse van 100en miljoenen mensen en counting, ... dat kan je geen derde wereld land meer noemen.

Ze zijn nog in volle ontwikkeling das waar maar een natie met zo'n leger, kernwapens, een ruimtevaart programma dat niet meer moet onderdoen voor dat van ons, zoveel afstuderende hooggeschoolden en een middenklasse van 100en miljoenen mensen en counting, ... dat kan je geen derde wereld land meer noemen.

Wat bedoel je met 'ons'? Ik denk zelfs dat alle Europese legers (enkel EU dan) samen zich nog niet zouden kunnen weren tegen een Chinese krijgsmacht. En dan bedoel ik zowel qua materiaal als qua overmacht als qua mentaliteit.

Als door aanvoerproblemen (zie wereldwijd tekort aan containers etc.) en door doorrekening van de CO2-transportkosten het verschil maar 5% + snellere levering van die uit Lokeren, dan denk ik niet dat we daar echt aan moeten twijfelen.

Zelfs met de US erbij zou het denk ik niet om aan te zien zijn. Mede om die reden denk ik ook dat het nooit zover zal komen. 🤞
China heeft carrier killers en is heel gesofisticeerd in software en digitale oorlogsvoering. Hun leger en arsenaal is eerder toegespits op het defensieve en niet zozeer offensieve en ze zouden ook sowieso eerder turtlen om een westerse aanval af te weren. Maar da's zon oorlog, niemand zou die winnen. Kans bestaat zelfs dat dat in de eindfase zou ontaarden in een nucleair MAD scenario.

Dus nee laat ons maar proberen het bij soft power te houden en zoveel mogelijk samen te werken en verder met elkaar te verstrengelen. Een zodanig verbonden economie dat we samen op en neer gaan.

Terug
Bovenaan