Het Xi-tijdperk van China (a.k.a.: het Chinatopic)

Een fysieke oorlog met China is denk ik het allerlaatste wat heel de wereld wil . Dat zou echt katastrofaal zijn.

China heeft gewoon een heel ander verleden , heel andere mentaliteit en cultuur dan ons . We mogen blij zijn dat die hier niet vlak naast ons wonen . Vrienden zal het Westen er nooit meer worden ,handelspartners is het al van vanouds.
 
Vandaag nog een artikel in Het Nieuwsblad, ik ga het hier omwille van de regels niet volledig posten:


Grote buitenlandse ketens dus, die én goedkoper zijn én vlotter te bereiken (opletten dat ik nu geen andere mac-be-gevoelig onderwerp aanhaal ;-)). Deze zorgen ervoor dat de lokale handel doodbloedt.

Men kan de mond vol hebben van winkelhieren etc, maar voor het gros van de mensen primeert prijs boven principe. Er is inderdaad een boost wat betreft korte-keten, ook boerenmarkten trekken veel volk. Maar dat zijn toch altijd de of meer gegoede, of echt ecologisch bewuste mensen die je daar aantreft hoor. Ik ben de zuivere en lokale producten ook wel genegen, dus ik steun het zeker.

Maar er is een reden dat er meer volk staat aan te schuiven aan de Primark dan aan een winkel van een Belgisch confectiemerk (wat hoogstwaarschijnlijk ook overzees geproduceerd wordt). Trouwens over textiel gesproken, mijn nonkel was industrieel ingenieur in de textielsector, als die gedurende zijn carrière geen vijf faillissementen of overnames meegemaakt heeft zullen het er geen zijn. Die hele sector is buiten enkele niches volledig dood in België. Nochtans steden zoals Aalst en Kortrijk zijn groot geworden door de textielindustrie, in Aalst blijft er ondertussen niets meer van over, in Kortrijk denk ik wel maar het is ook niet meer wat het ooit was.

Hoeveel industriële sites hier in België staan al geen jaren of decennia leeg, of hebben een conversie ondergaan naar woon- of recreatiegebied? Stap eens in je wagen en rij eens naar Charleroi of Luik, en aanschouw die teloorgegane industrie.

Of de automobielindustrie hier in België, hoeveel fabrieken + toeleveranciers hebben alleen de laatste 10 jaar de deuren niet gesloten?

Je kan er eigenlijk eindeloos over doorgaan, nog een geluk dat we de haven van Antwerpen hebben en goed gelegen zijn.

1) Ja, prijs is belangrijk. Maar mits sensibilisering kan herkomst aan belang winnen in de afweging.
2) Ja, er is veel productie verloren gegaan in dit land. Maar daar is wel een grote dienstensector voor in plaats gekomen. We moeten nu alleen zorgen dat we enkele kritische productiesectoren opnieuw naar Europa halen. En mag ik hier eens een positieve noot aan toevoegen? Middels de steeds verder doorgedreven automatisering zal het argument "goedkope Chinese arbeidskrachten" steeds minder belang hebben. Bijkomend, zoals Conradus zei, verkort je de toevoerketen en kun veel sneller op bepaalde noden inspelen. Just-in-time manufacturing als uitgangspunt.

Neen, ik zou Europese productie niet ten dode opschrijven. Er zijn economische redenen om terug in Europa aan productie te doen + Corona heeft enkele pijnpunten blootgelegd waardoor er meer politieke steun zal zijn daarvoor. Dus kunnen we die doemscenario's in de vuilbak gooien?
 
En mag ik hier eens een positieve noot aan toevoegen? Middels de steeds verder doorgedreven automatisering zal het argument "goedkope Chinese arbeidskrachten" steeds minder belang hebben. Bijkomend, zoals Conradus zei, verkort je de toevoerketen en kun veel sneller op bepaalde noden inspelen. Just-in-time manufacturing als uitgangspunt.

Dat in combinatie met lagere MOQ's kan inderdaad zeer interessant zijn voor de Europese markten.
 
1) Ja, prijs is belangrijk. Maar mits sensibilisering kan herkomst aan belang winnen in de afweging.
2) Ja, er is veel productie verloren gegaan in dit land. Maar daar is wel een grote dienstensector voor in plaats gekomen. We moeten nu alleen zorgen dat we enkele kritische productiesectoren opnieuw naar Europa halen. En mag ik hier eens een positieve noot aan toevoegen? Middels de steeds verder doorgedreven automatisering zal het argument "goedkope Chinese arbeidskrachten" steeds minder belang hebben. Bijkomend, zoals Conradus zei, verkort je de toevoerketen en kun veel sneller op bepaalde noden inspelen. Just-in-time manufacturing als uitgangspunt.

Neen, ik zou Europese productie niet ten dode opschrijven. Er zijn economische redenen om terug in Europa aan productie te doen + Corona heeft enkele pijnpunten blootgelegd waardoor er meer politieke steun zal zijn daarvoor. Dus kunnen we die doemscenario's in de vuilbak gooien?
Mijn werkgever is een nieuwe vestiging begonnen in Oekraine , wordt dit het China van Europa?
 
China is een succesverhaal geworden mede dankzij onze politiek tov dat land.
Decennialang gebruikt als goedkope leverancier, ondertussen zijn ze zo groot en machtig geworden dat je niet meer zonder hen kan en nu steken ze de machtigste natie van de wereld zelfs naar de kroon.

In de vorige wereldoorlogen was het bepalend in welke mate je uw productieapparaat kon inschakelen in uw oorlogsmachine.
Onze productie is grotendeels naar ginder verhuisd, dus ik hoop niet dat het ooit tot een rechtstreekse oorlog komt. :p

Langs de ene kant vind ik het beangstigend: mensenrechtenschendingen, vriendjespolitiek, beknotting van vrije meningsuiting, ...
Maar als je het Westen bekijkt, telt vooral geld en zijn er ook compleet andere regels voor de gegoeden tov het klootjesvolk. Journalisten of klokkenluiders worden hier even goed de mond gesnoerd of vermoord.

Ethisch krijg ik het wel niet over mijn hart om te investeren in Chinese bedrijven...

@mac-bc
Het verbaast me dat je geen fan bent van de milieu-aanpak van China.
Eénkindpolitiek/tweekindpolitiek is véél minder belastend en qua zonne-/windenergie zijn ze eerder koploper.
 
Jij zegt hier dus dat "ieder voor zich" = "nationalisme"? Bizar.

Ik pleit voor meer gemeenschapsdenken. Minder elk individu voor zich, meer opkomen voor ons Westers samenlevingsmodel.

Dus hoe meer bevolking = per definitie de winnaar. En daarbij moeten we ons neerleggen. Zoiets?

En dan mag ik jou niet fatalistisch noemen? Bizar.
We moeten er ons niet bij neerleggen, maar het is wel een enorm competitief voordeel.
Voor software... meer bevolking = meer data = betere algoritmes. Bijvoorbeeld voor betere self driving auto's is dit effectief van toepassing.
Voor onderzoek en ontwikkeling: meer onderzoekers die in dezelfde taal bijdragen (ipv een 2de taal als Engels in Europa)
Concurrentie: meer bevolking zorgt voor meer start-ups. De interne concurrentie in de Chinese markt is énorm. Enkel de winnaars worden groot en richten zich dan naar het buitenland. Maar intern is er ook 'oneerlijke' concurrentie tussen Chinese bedrijven onderling. Competitie zwartmaken, ideëen stelen, talenten afkopen, etc is daar schering en inslag.

Fyi, China is nog altijd een ontwikkelingsland. Het heeft nog altijd een relatief laag HDI en BBP/capita.
Dat er zoveel mensen wonen geeft gewoon een vertekend beeld van hoe 'arm' het eigenlijk nog wel is. Zuid-Korea, Japan en Taiwan staan nog altijd mijlenver voor.
China is een land dat met 2 snelheden gaat. Langs de ene kant de rijke stedelingen (pakweg 300 miljoen man ofzo), langs de andere kant het arme platteland, met pakweg 1 miljard inwoners (maar niet meer straatarm). Gemiddeld genomen is het inderdaad nog altijd arm. Maar de rijke inwoners zijn met evenveel als de volledige US.
2) Ja, er is veel productie verloren gegaan in dit land. Maar daar is wel een grote dienstensector voor in plaats gekomen. We moeten nu alleen zorgen dat we enkele kritische productiesectoren opnieuw naar Europa halen. En mag ik hier eens een positieve noot aan toevoegen? Middels de steeds verder doorgedreven automatisering zal het argument "goedkope Chinese arbeidskrachten" steeds minder belang hebben. Bijkomend, zoals Conradus zei, verkort je de toevoerketen en kun veel sneller op bepaalde noden inspelen. Just-in-time manufacturing als uitgangspunt.

Neen, ik zou Europese productie niet ten dode opschrijven. Er zijn economische redenen om terug in Europa aan productie te doen + Corona heeft enkele pijnpunten blootgelegd waardoor er meer politieke steun zal zijn daarvoor. Dus kunnen we die doemscenario's in de vuilbak gooien?
Ze zijn idd nog altijd veel goedkoper als het Westen, maar ze zijn al even niet meer de goedkoopste. De echt goedkope krachten zijn in Bangladesh, Vietnam etc. De automatisering en roboficatie in China is volop bezig, zeker ter voorbereiding van de vergrijzing die er daar zit aan te komen.
 
Mijn werkgever is een nieuwe vestiging begonnen in Oekraine , wordt dit het China van Europa?
Mijn vorige werkgever in Hongarije.
Zal duren tot daar de levensstandaard verhoogt en het daar ook te duur wordt.

Uit China waren ze al grotendeels vertrokken omdat het daar te duur werd, productie ging naar Vietnam onder andere.

Over welke incidenten heb je het dan?
Daphne Caruana Galizia, Julian Assange, Snowden, ...
 
Mijn vorige werkgever in Hongarije.
Zal duren tot daar de levensstandaard verhoogt en het daar ook te duur wordt.

Uit China waren ze al grotendeels vertrokken omdat het daar te duur werd, productie ging naar Vietnam onder andere.


Daphne Caruana Galizia, Julian Assange, Snowden, ...
Die grote bedrijven gaan altijd op zoek naar de goedkoopste werkkracht , dat was ooit China , maar dat zal worden verlegd naar andere landen , er zijn 1 miljard Afrikanen ook , als China er verder in slaagt om ook daar meer industrie te creeëren (waar het Westen gefaald heeft), zal er mss ooit een tijdperk komen dat het niet meer langer Made In China is maar Made In Africa.
 
Daphne Caruana Galizia, Julian Assange, Snowden, ...
Enkel die eerste was een echte journalisten, de reactie op die moord is er één van algemene afkeur geweest en de dader is opgepakt. Er kunnen mensen van de overheid medeplichtig zijn maar dan zijn ze in overtreding van hun eigen wet en zullen ze dat verborgen moeten houden. Dat is nog iets heel anders waar journalisten oppakken omdat ze dingen zeggen die je niet wil.

Bij Snowden en Assange gaat het ook vooral over het lekken van geheimen, niet over journalistiek. Ik vind het ook niet ok dat die vervolgd zouden worden, zeker omdat dat lekken zaken aan het licht heeft gebracht die de bevolking echt wel moet weten maar je kan dat ook niet gewoon gelijkstellen met het muilkorven van klokkenluiders en journalisten in het algemeen. Er zijn veel journalisten die het de regeringen hier enorm lastig maken en die hoeven absoluut niks te vrezen.
 
Het gaat ginder echt wel hard:

Huawei investeert miljard dollar in elektrische en zelfrijdende auto’s​

Het Chinese technologieconcern Huawei gaat dit jaar zo’n miljard dollar (840 miljoen euro) investeren in onderzoek naar elektrische en zelfrijdende auto's. Daarmee wil het bedrijf de concurrentie aangaan met onder meer Tesla en het Chinese Xiaomi.
 
Anekdotisch:
Wat mij enorm opviel bij mijn vorige werkgever is het opleidingsniveau van Chinezen.
Die waren ENORM capabel en intelligent.

Schril contrast met de Vietnamezen/Indiërs/Hongaren/ ... waarmee ik diende samen te werken.

Er zijn veel journalisten die het de regeringen hier enorm lastig maken en die hoeven absoluut niks te vrezen.
Ik zeg niet dat het in dezelfde mate gebeurt als in een autoritair land, ik mag hopen van niet...
Maar dat het hier niet gebeurt, is ook niet waar.
 
Anekdotisch:
Wat mij enorm opviel bij mijn vorige werkgever is het opleidingsniveau van Chinezen.
Die waren ENORM capabel en intelligent.

Schril contrast met de Vietnamezen/Indiërs/Hongaren/ ... waarmee ik diende samen te werken.


Ik zeg niet dat het in dezelfde mate gebeurt als in een autoritair land, ik mag hopen van niet...
Maar dat het hier niet gebeurt, is ook niet waar.

Anekdotisch: veel mensen die ik ken die samenwerken met Chinezen aan onderzoeksprojecten aan de universiteit zeggen dat ze enorm goed kunnen copy/pasten en veel werken maar dat er weinig creativiteit en vindingrijkheid in zit. En dat verbaast mij eigenlijk niet wanneer je opgegroeid bent in een cultuur waarbij je niet teveel zelf moet denken, laat staan kritisch denken, omdat de staat wel voor u zal denken.

En dat ze altijd met hun opgedane kennis onmiddellijk terugkeren naar China om er daar mee aan de slag te gaan. Veel geven en weinig terugkrijgen. Een beetje zoals gans hun business model dus.
 
Die grote bedrijven gaan altijd op zoek naar de goedkoopste werkkracht , dat was ooit China , maar dat zal worden verlegd naar andere landen , er zijn 1 miljard Afrikanen ook , als China er verder in slaagt om ook daar meer industrie te creeëren (waar het Westen gefaald heeft), zal er mss ooit een tijdperk komen dat het niet meer langer Made In China is maar Made In Africa.

Lol. Nog nooit zo'n eufemisme gelezen van de uitbuiting die China daar in Afrika organiseert.

Dat onderscheid, die twee maten en twee gewichten is toch weer bizar om vast te stellen:
- Als Het Westen daar "industrie gaat creëren" dan noemen we het consequent kolonialisme en uitbuiting
- Als China daar de mensen en grondstoffen gaat uitbuiten, dan noemen we het "industrie creëren"
 
China is een land dat met 2 snelheden gaat. Langs de ene kant de rijke stedelingen (pakweg 300 miljoen man ofzo), langs de andere kant het arme platteland, met pakweg 1 miljard inwoners (maar niet meer straatarm). Gemiddeld genomen is het inderdaad nog altijd arm. Maar de rijke inwoners zijn met evenveel als de volledige US.

Dat zal wel voor een stuk zo zijn, maar Gini coëfficiënt is voor China een stuk lager (=dus inkomen wordt meer herverdeeld) dan voor de VS.
Dus de gemiddelde Chinese "rijke stedelingen" zijn economisch bijlange niet zo'n elite zoals de rijkeren in de VS dat wel zijn.

Ja, China groeit snel. Maar nee, China is nog steeds een ontwikkelingsland weliswaar met een snelgroeiende midden- en bovenklasse.
Het gaat nog wel even (lees: >30 jaar) duren vooraleer China kan tippen aan de Westerse landen qua welvaart, zeker nu de groei al een aantal jaar year-over-year lijkt te vertragen.
 
Daphne Caruana Galizia, Julian Assange, Snowden, ...

Waren dat journalisten? Bizar. Dat is het eerste wat ik daarvan hoor.

Die mensen hebben top secret staatsgeheimen gelekt, wat zelfs in een rechtstaat als de onze gewoon strafbaar is hoor. Dus wat is uw punt nu eigenlijk? Dat we het strafwetboek in de vuilnisbak moeten gooien? Welaan dan, als dat zo'n fantastisch idee is dan stel je u maar verkiesbaar om het te introduceren hé.

Als dit in Rusland of China zou gebeurd zijn, dan had je er vanaf dag 1 nooit meer iets van gehoord. Dan was het zelfs verboden voor journalisten om erover te berichten. Het feit alleen al dat je hier nu die namen kan noemen, bewijst al dat je ongelijk hebt. Je beseft het alleen niet.
 
Terug
Bovenaan