Het Xi-tijdperk van China (a.k.a.: het Chinatopic)

- Rusland: "Wij gaan de wereld in een kernoorlog storten!!! :angry: :angry: :angry: :angry:"
- China, India, ... : "Uhu, ok, doe gerust hoor, maar heb je toevallig nog wat goedkope olie die we kunnen overkopen?".
Van wat ik hoor is de relatie Rusland-China toch al wat bekoeld de laatste maanden, net omdat China het niet vindt kunnen dat Rusland steeds maar ballonnetjes over kernwapens oplaat. Maar eerlijk gezegd, in internationale betrekkingen verwachten dat iedereen volgens een consistent waardepatroon handelt, in plaats van egoistisch voor de eigen belangen op te komen, is behoorlijk naïef. Europa doet dat en wordt weggelachen, en onze geopolitieke invloed is dan ook compleet nihil.

Met het vingertje wijzen en onze bezorgdheid uiten over mensenrechtenschendingen in het buitenland heeft ons nog niet veel opgeleverd. Heel de Sahelregio is de afgelopen jaren buiten onze invloedssfeer geraakt, en heeft volop toenadering gezocht tot Rusland dat veel transactioneler te werk gaat.
 
Van wat ik hoor is de relatie Rusland-China toch al wat bekoeld de laatste maanden, net omdat China het niet vindt kunnen dat Rusland steeds maar ballonnetjes over kernwapens oplaat. Maar eerlijk gezegd, in internationale betrekkingen verwachten dat iedereen volgens een consistent waardepatroon handelt, in plaats van egoistisch voor de eigen belangen op te komen, is behoorlijk naïef. Europa doet dat en wordt weggelachen, en onze geopolitieke invloed is dan ook compleet nihil.

Met het vingertje wijzen en onze bezorgdheid uiten over mensenrechtenschendingen in het buitenland heeft ons nog niet veel opgeleverd. Heel de Sahelregio is de afgelopen jaren buiten onze invloedssfeer geraakt, en heeft volop toenadering gezocht tot Rusland dat veel transactioneler te werk gaat.
Op het wereldtoneel zijn dan ook weinig spelers te vinden die zonder schaamtegevoel met hun vingertje mogen wijzen. Frankrijk/Sahel is dan ook een mooi voorbeeld hoe het dekolonisatieproces een impact heeft op de complexe relaties tussen de voormalige kolonie en kolonisator en hoe een land als Rusland daar heel handig gebruik van maakt om die twee tegen elkaar op te zetten.

In Israël is het morele krediet van het Westen dan ook op een minimum beland.
 

Ondergrondse Chinese politiestations in Europa die Chinese expats en dissidenten monitoren, het is in Frankrijk geen "vermoeden" meer.
 
Op het wereldtoneel zijn dan ook weinig spelers te vinden die zonder schaamtegevoel met hun vingertje mogen wijzen.
Aha, het 'both sides do bad things' argument.
Succesvol gebruikt door Trump in 2016 tegen Clinton.

Europa en de US hebben 100% zeker met de vinger te wijzen.
Het is 100x beter voor de mediane burger om daar te leven dan in Rusland of China.
Empirisch bewijs: richting van economische migratie. Of gelijk welke migratie for that matter.
De burger stemt met zijn voeten, alle ophitsing ten spijt.


Ondergrondse Chinese politiestations in Europa die Chinese expats en dissidenten monitoren, het is in Frankrijk geen "vermoeden" meer.
Yep, ook in de US vorig jaar:

 
Aha, het 'both sides do bad things' argument.
Succesvol gebruikt door Trump in 2016 tegen Clinton.

Europa en de US hebben 100% zeker met de vinger te wijzen.
Het is 100x beter voor de mediane burger om daar te leven dan in Rusland of China.
Empirisch bewijs: richting van economische migratie. Of gelijk welke migratie for that matter.
De burger stemt met zijn voeten, alle ophitsing ten spijt.
Net zoals whataboutism kan "both sides" relevant zijn, wat het in dit geval ook is. Iedereen heeft boter op zijn hoofd. Het Westen wijst graag met het vingertje maar is daarin hypocriet. Wat stemmen met de voeten betreft is Iran daar al langer kampioen in. Haast iedereen studeert daar voor ingenieur, maar de brain drain is enorm. Ook Rusland (maar ook Oekraïne) kampt met een demografisch deficit dat op lange termijn niet goed uitdraait.
 
^dan mag in realiteit niemand met "de vinger" wijzen, is dat dan zoveel beter? Het is niet omdat je mogelijks zelf ook boter op het hoofd hebt, dat je geen punt kan maken. Ook een hypocriet kan gelijk hebben.
 
^dan mag in realiteit niemand met "de vinger" wijzen, is dat dan zoveel beter? Het is niet omdat je mogelijks zelf ook boter op het hoofd hebt, dat je geen punt kan maken. Ook een hypocriet kan gelijk hebben.
Dat is waar, maar dat maakt de hypocriet niet onschuldig. Die nuance en bedenking wordt al eens vergeten.
 
Net zoals whataboutism kan "both sides" relevant zijn, wat het in dit geval ook is. Iedereen heeft boter op zijn hoofd. Het Westen wijst graag met het vingertje maar is daarin hypocriet.
Als het Westen beter is, veel beter, dan mag het kritiek uiten, ook al is het zeker niet perfect.
 
Los daarvan, vanuit helicopterperspectief en niet vanuit mijn Europese bril, begrijp ik het volledig dat China Taiwan wil, of Rusland Oekraïne.

Europa en de US zijn geïndustrialiseerd, gebruikten oa. fossiele brandstoffen, kolonialisme, vele oorlogen en annexaties etc.
De US hebben een aaneengesloten continent, met quasi alle grondstoffen/water/bomen/woestijn/zon/sneeuw wat ze maar nodig hebben; met boven en onder vriendelijke buurlanden, en verder enkel de oceaan.
Daarnaast hebben ze nog wat strategische eilanden met Hawaii, Guam, etc.
Europa zit onder de US paraplu, en hebben met Malta/Cyprus/Franse overzeese gebieden ook een aantal strategische punten bij de vleet.
Enkel Turkije en Rusland als buur, aan 1 kant slechts. Voor de rest oceaan.

Dan is het natuurlijk heel comfortabel voor het Westen om te zeggen "Vanaf nu zijn er internationale wetten (the international legal order) waarbij je geen enkel land meer mag annexeren, + aan allerlei zogezegde regels moet voldoen, zodat de huidige geopolitieke status quo voor eeuwig ongewijzigd blijft". (= US en EU ongenaakbaar)

Dus vanuit die optiek snap ik Rusland/China/Iran volledig.
Maar in Europa/US is het beter voor de mediane burger, met hogere levensstandaard, minder corruptie, zelfbeschikking (democratie), rechtsstaat enzovoort.
Dus uiteraard steun ik, puur uit eigenbelang, de US en Europa.
Dat sommigen als Westerling China/Rusland steunen, begrijp ik dan ook langs geen kanten.
 
Laatst bewerkt:

Beangstigende situatie daar rond Taiwan.
Voor China niets beter om binnenlandse problemen onder de mat te vegen dan oorlogstaal praten?

Mag er niet aan denken moest China ooit echt overgaan tot een invasie.
Dát zou pas de trigger worden voor de volgende oorlog tussen de nieuwe en tanende grootmacht(en).
 

Beangstigende situatie daar rond Taiwan.
Voor China niets beter om binnenlandse problemen onder de mat te vegen dan oorlogstaal praten?

Mag er niet aan denken moest China ooit echt overgaan tot een invasie.
Dát zou pas de trigger worden voor de volgende oorlog tussen de nieuwe en tanende grootmacht(en).
Taiwan bevoorraden zal alleszins een pak moeilijker gaan dan Oekraïne, dan zal de VS die blokkade met spierballengerol moeten doorbreken of met geweld en dat betekent een rechtstreekse confrontatie met China.
 
Spierballengerol. Al eens gezien hoe groot Taiwan is? Dat is niet in te nemen met voetvolk, zelfs niet met het grootste voetvolkleger van de wereld. Komt er nog eens bij dat ze dat volk moeten vervoeren per boot, laat Taiwan daar nu eens goed tegen uitgerust zijn. Komt er nog eens bij dat Taiwan één gigantische versterkte burcht is, puur al door het natuurlijke oorzaken. En ook daar is Taiwan al decennia zich voor aan het voorbereiden. De VS en een grote NAVO vloot zit aan de verste kant van het eiland.

Het enige dat een inval in Taiwan veroorzaakt is MAD voor China. Taiwan, de grootste chipproducent in de wereld, ook voor China, kan niet zonder gigantische schade zomaar worden ingenomen. En het gevolg is een wereldwijd conflict dat zijn interesse in chipfabricage komt verdedigen.

Ik zou hier een paar zeer verhelderende en feiten-opsommende yt filmpjes zetten als bron. Maar de laatste keer werd dat weggezet als zever van spammers en AI stemmen, zonder dat men het bekeken heeft. Dus enkel op aanvraag nu nog :p
 
Spierballengerol. Al eens gezien hoe groot Taiwan is? Dat is niet in te nemen met voetvolk, zelfs niet met het grootste voetvolkleger van de wereld. Komt er nog eens bij dat ze dat volk moeten vervoeren per boot, laat Taiwan daar nu eens goed tegen uitgerust zijn. Komt er nog eens bij dat Taiwan één gigantische versterkte burcht is, puur al door het natuurlijke oorzaken. En ook daar is Taiwan al decennia zich voor aan het voorbereiden. De VS en een grote NAVO vloot zit aan de verste kant van het eiland.

Het enige dat een inval in Taiwan veroorzaakt is MAD voor China. Taiwan, de grootste chipproducent in de wereld, ook voor China, kan niet zonder gigantische schade zomaar worden ingenomen. En het gevolg is een wereldwijd conflict dat zijn interesse in chipfabricage komt verdedigen.

Ik zou hier een paar zeer verhelderende en feiten-opsommende yt filmpjes zetten als bron. Maar de laatste keer werd dat weggezet als zever van spammers en AI stemmen, zonder dat men het bekeken heeft. Dus enkel op aanvraag nu nog :p
Een invasie van Taiwan zal wel iets weg hebben van Operation Downfall, de geplande militaire invasie van de Japanse thuislanden. Honderdduizenden slachtoffers (zowel militair als burgerlijk). Met het grote verschil dat met Amerikaanse steun de Chinezen het moeilijk gaan krijgen om manschappen en voorraden over de Straat van Taiwan te sturen. In WOII hadden de geallieerden totale dominantie over de zee in 1945. Tenzij de Chinezen iets achter de hand hebben om de Amerikaanse vloot af te schrikken door een vliegdekschip tot zinken te brengen, wat ik betwijfel.

Zal er wel op neerkomen of de Amerikanen de ballen hebben om Taiwan te verdedigen of niet, zeker?
 
Hoeveel jaar zijn we in dit topic en hier in westerse media (met Holslag op kop) al aan't praten over de imminente inval van China in Taiwan?
Vooralsnog behalve de zoveelste flyover 'bedreiging'... *krekels*

Volgende week gaan de Chinese & Amerikaanse defense chiefs zelfs samenzitten in Singapore. Ik zou dat een positieve evolutie durven noemen.

 
Spierballengerol. Al eens gezien hoe groot Taiwan is? Dat is niet in te nemen met voetvolk, zelfs niet met het grootste voetvolkleger van de wereld. Komt er nog eens bij dat ze dat volk moeten vervoeren per boot, laat Taiwan daar nu eens goed tegen uitgerust zijn. Komt er nog eens bij dat Taiwan één gigantische versterkte burcht is, puur al door het natuurlijke oorzaken. En ook daar is Taiwan al decennia zich voor aan het voorbereiden. De VS en een grote NAVO vloot zit aan de verste kant van het eiland.

Het enige dat een inval in Taiwan veroorzaakt is MAD voor China. Taiwan, de grootste chipproducent in de wereld, ook voor China, kan niet zonder gigantische schade zomaar worden ingenomen. En het gevolg is een wereldwijd conflict dat zijn interesse in chipfabricage komt verdedigen.

Ik zou hier een paar zeer verhelderende en feiten-opsommende yt filmpjes zetten als bron. Maar de laatste keer werd dat weggezet als zever van spammers en AI stemmen, zonder dat men het bekeken heeft. Dus enkel op aanvraag nu nog :p
Ze kunnen het eiland gewoon afsluiten van de buitenwereld. Op een gegeven moment is het eten op, of de olie, of medicijnen, ... of iets anders dat behoorlijk kritisch is.

Bruutweg binnenvallen gaat aan beide kanten enorm veel slachtoffers maken.
 
Hoeveel jaar zijn we in dit topic en hier in westerse media (met Holslag op kop) al aan't praten over de imminente inval van China in Taiwan?
Nergens. Want dat woord 'imminente' dat je daar geniepig invoegt is wel behoorlijk belangrijk in deze discussie. De feiten zijn de feiten, en China is weldegelijk druk aan het opvoeren, alsook zijn militaire capaciteiten gevoelig aan het uitbreiden. Wat ik in de westerse media vooral hoor is dat de tragere economische groei een remmende factor vormt op de ambities van de CCP voor hereniging, alsook dat een militair conflict nog altijd als een last resort wordt gezien met potentieel ongelofelijke materiele en economische schade, wat de stabiliteit van de CCP op het vasteland kan aantasten. Maar anderzijds blijft Xi herhalen dat hereniging een belangrijk doel blijft.

Alles wat ik erover lees maakt voor mij duidelijk dat de CCP nog altijd zeer gretig aast op Taiwan, maar dat de omstandigheden gewoon niet gunstig zijn. Zowel op economisch, militair, en geopolitiek niveau zijn de omstandigheden voor een invasie ongunstig. Was het even makkelijk om Taiwan binnen te rollen als de Tibetaanse hoogvlakte, dan was er al lang geen onafhankelijk Taiwan meer.

Doen alsof de invasie er niet komt omdat de CCP veel redelijker en diplomatischer is dan de 'propaganda' die we in het westen voorgeschoteld krijgen (wat jouw verhaal lijkt te zijn) lijkt mij een broodje aap.

Ze kunnen het eiland gewoon afsluiten van de buitenwereld. Op een gegeven moment is het eten op, of de olie, of medicijnen, ... of iets anders dat behoorlijk kritisch is.

Bruutweg binnenvallen gaat aan beide kanten enorm veel slachtoffers maken.
Dat kunnen ze niet, want dan komen ze in rechtstreekse aanvaring met de 7de vloot van de VS. Bovendien is Taiwan een zeer belangrijke chip-exporteur, als ze heel dat eiland gaat afsluiten gaan ze héél veel landen enorm kwaad maken.
 
Dat kunnen ze niet, want dan komen ze in rechtstreekse aanvaring met de 7de vloot van de VS. Bovendien is Taiwan een zeer belangrijke chip-exporteur, als ze heel dat eiland gaat afsluiten gaan ze héél veel landen enorm kwaad maken.
Oorlog moet niet altijd rationeel zijn, maar gewoon de beste keuze maken uit enkel maar slechte scenario's. Misschien heeft dit scenario minder slachtoffers dan de troepen op land te sturen. Als je kijkt naar Rusland, dan was deze inval ook niet de meest slimme tactische keuze, maar het was misschien het beste scenario dat Rusland op dat moment kon brengen.

Veel zal ook afhangen van de VS. Allicht zullen zo voor de aanval genoeg lobbywerk gedaan hebben (lees mensen omgekocht) om op z'n minst een paar dagen 'tijd' te kopen voordat de VS keihard terug slaat. Op een paar dagen tijd kunnen ze behoorlijk wat schade verrichten.

Hun militaire opbouw is té groot, ik zie een aanval binnen dit en 10 jaar toch echt gebeuren.
Op het internet zie je ook gigantisch veel oefeningen waar ze VS vliegdekschepen nabouwen in het hout om zo kwetsbaarheden etc te zoeken, rakketten te testen. Ik maak me er toch wat zorgen over.
 
Nergens. Want dat woord 'imminente' dat je daar geniepig invoegt is wel behoorlijk belangrijk in deze discussie. De feiten zijn de feiten,
Geniepig invoegen lol.

Holslag heeft in 2015 een boek uitgebracht genaamd "China's coming war with Asia".
Dat is nu al meer als 9 jaar dat die hierover aan het doemspreken is. Laatste keer dat hij vollenbak in het nieuws ermee kwam was in feb 2022 toen Rusland Oekraïne binnenviel.

Feit is dat er nog geen enkel schot is gelost.

en China is weldegelijk druk aan het opvoeren, alsook zijn militaire capaciteiten gevoelig aan het uitbreiden.
Het is niet meer als logisch dat je als economische grootmacht ook je economische belangen gaat verdedigen. Dat heeft ieder rijk in de geschiedenis van de mensheid gedaan. Dus niet meer dan normaal dat wanneer je economisch groeit je ook je militaire capaciteiten verhoogd.

Wat ik in de westerse media vooral hoor is dat de tragere economische groei een remmende factor vormt op de ambities van de CCP voor hereniging, alsook dat een militair conflict nog altijd als een last resort wordt gezien met potentieel ongelofelijke materiele en economische schade, wat de stabiliteit van de CCP op het vasteland kan aantasten. Maar anderzijds blijft Xi herhalen dat hereniging een belangrijk doel blijft.
Daar komen we dan inderdaad overeen. China beschouwt Taiwan dan wel als een Chinese provincie, zoals hierboven al eerder aangegeven zal de reactie van het Westen gigantisch zijn als ze met geweld Taiwan zouden binnenvallen. MAD. Oorlog is een last resort.

Alles wat ik erover lees maakt voor mij duidelijk dat de CCP nog altijd zeer gretig aast op Taiwan, maar dat de omstandigheden gewoon niet gunstig zijn. Zowel op economisch, militair, en geopolitiek niveau zijn de omstandigheden voor een invasie ongunstig. Was het even makkelijk om Taiwan binnen te rollen als de Tibetaanse hoogvlakte, dan was er al lang geen onafhankelijk Taiwan meer.
Als mijn ma kloten had, was't mijn pa. Taiwan is een eiland met grillig reliëf. En zoals eerder hier ook al gepost: die economische groei zal niet snel meer terugkomen hoor. Reden: de vergrijzing. En dat geldt automatisch voor de manschappen in het leger ook.

Doen alsof de invasie er niet komt omdat de CCP veel redelijker en diplomatischer is dan de 'propaganda' die we in het westen voorgeschoteld krijgen (wat jouw verhaal lijkt te zijn) lijkt mij een broodje aap.

Onder Xi is het allemaal veel minder redelijk dan vroeger. Maar dat wij hier een gekleurd beeld binnenkrijgen van China, dat staat als een paal boven water. Dat is echt geen leugen.

Dat kunnen ze niet, want dan komen ze in rechtstreekse aanvaring met de 7de vloot van de VS. Bovendien is Taiwan een zeer belangrijke chip-exporteur, als ze heel dat eiland gaat afsluiten gaan ze héél veel landen enorm kwaad maken.

Goh, TSMC is momenteel fabrieken aan't uitrollen in Dresden, in Arizona en Japan. Dat is niet eenvoudig, want je kan die gebouwen wel zetten, je moet ze wel nog succesvol laten draaien en blijkbaar gaat dat niet eenvoudig. Daar hebben ze nu nog Taiwanezen voor nodig. Maar vroeg of laat zal dat "Chips schild" niet meer zo sterk zijn.

Wat ik persoonlijk wel nog zie gebeuren is dat Taiwan zich 'vrijwillig' gaat aansluiten bij China, zonder bloedvergieten. Onder zware militaire druk (China) en onder zware geopolitieke druk (het Westen dat uiteindelijk geen oorlog wilt).
 
Feit is dat er nog geen enkel schot is gelost.

E zijn wel degelijk reeds verschillende landen slachtoffer geworden van Chinese expansiedrang en agressie. India is militairen verloren in hun laatste grens schermutseling met China maar ook Malesie, de Filipijnen, Vietnam, ... zijn al volk verloren. Hun schepen bestoken regelmatig de kustwachten en andere schepen van omringende landen en ze hebben ook reeds schepen gezonken.

En dan hebben we het nog niet over assassinaties, offensive cyber, politiekantoren op foreign soul, ...

Ze spreken zelf van wolf warrior "diplomacy". We moeten de Chinese dreiging wel degelijk ernstig nemen.
 
E zijn wel degelijk reeds verschillende landen slachtoffer geworden van Chinese expansiedrang en agressie. India is militairen verloren in hun laatste grens schermutseling met China maar ook malesie, de filipijnen, Vietnam zijn Al volk verloren. Hun schepen bestoken regelmatig de kustwachten en schepen van omringende landen en er zijn reeds schepen gezonken.


En dan hebben we het nog niet over assassinaties, offensive cyber, politiekantoren op foreign soul, ...

Ze spreken zelf van wolf warrior "diplomacy". We moeten de Chinese dredging wel degelijk ernstig nemen.
Ik had het over het Chinese / Taiwanese conflict natuurlijk.
 
Terug
Bovenaan