Het Xi-tijdperk van China (a.k.a.: het Chinatopic)

Het probleem is natuurlijk dat China zich de voorbije decennia heeft toegelegt op het inpalmen van de gehele keten.
Zowel grondstoffen als halffabricaten als eindproducten voor zowel particulieren als de industrie.
Als je die allemaal apart bekijkt vanuit een economisch standpunt dan is alles altijd toppie.
Zie je ze tesamen in een geopolieke context dan kan je alleen maar bang worden. Onze industrie afbouwen gaat veel sneller dan we het ooit terug kunnen opbouwen (zonder onze economie en levensstandaard te slachtofferen).
 
Zijn de elektrische bussen van Vanhool beter dan die van BYD? En gewoon terzijde, 'belgische' bussen gebruiken ook gewoon een amerikaanse motor ipv iets belgisch of nog maar europees.
 
Zijn de elektrische bussen van Vanhool beter dan die van BYD? En gewoon terzijde, 'belgische' bussen gebruiken ook gewoon een amerikaanse motor ipv iets belgisch of nog maar europees.
Bedoel je de elektromotor? Want voor dieselmotoren gebruikt Van Hool voornamelijk motoren van MAN of DAF.
 
Wel. Volgens het radiointerview was de man van Van Hool neerbuigend over de kwaliteit van de Chinese bussen. "het verschil tussen Vanhool of VDV tegenover de BYD is duidelijk zichtbaar" Maar daarna blijkt dat een groot (meerderheids)percentage van de van hool bussen ook uit China komt. En dat ze gewoon niet kunnen leveren terwijl de lijn bussen NU nodig heeft.
 
Het gebruik van een metric van een handelstekort tussen twee landen vind ik op zich gewoon vrij onzinnig, feit dat het vooral gebruikt wordt in politieke discussies onderbouwt mijn argwaan.
We importeren meer uit China dan dat we er naar toe exporteren, so what? Blijkbaar kan China voor 7miljard zaken goedkoper produceren voor ons, wat ons enorm veel tijd energie en geld uitspaart, wat we uiteindelijk in andere markten/zaken kunnen steken - principe van Ricardo's comparatief voordeel maw. Een handelstekort of -surplus is niet inherent goed of slecht. Het is (allicht) net door zo een handelstekort met bepaalde landen dat je economische groei kan realiseren. Als het zo is dat we enkel "brol" importeren vanuit China, waarom zou het dan beter zijn om die "brol" zelf te produceren? Laat staat meer te betalen voor dezelfde "brol"?

Als het dan effectief zo is dat de Chinese Staat er enorm sterk in zit, dan zou ik vanuit een "anti-China" positie zelfs een feesthoedje opzetten omdat China dan blijkbaar haar samenleving collectief verarmd om überhaupt bedrijven te kunnen hebben die concurrentieel kunnen zijn met onze bedrijven. Meer zelfs. Als wij hier door die enorm Chinese subsidiering goedkopere EV's kunnen aankopen bv, of bussen, of whatever, dan moet onze overheid zich al niet bezig houden met de subsidies. De Chinese overheid subsidieert ons dan. Wij winnen, again.

Wow, ik weet niet waar ik moet beginnen.

1) Base Line: Als we zogezegd China zouden pijn doen door deze bestelling te plaatsen zonder dat daar ook significante voordelen aan verbonden zouden zijn voor hen, waarom zou China daar dan vrijwillig in meegaan? Dan ga je uit van niet-rationele marktpartijen.
2) Je mag niet verkopen onder kostprijs. Dat noemt men dumping en eveneens verboden door de Europese regels van vrijhandel.
3) Net zoals illegale staatssteun ook verboden is door de Europese regels van vrijhandel.
4) En dan heb je nog het publiek geheim dat het de strategie is van China om eerst onze maakindustrie volledig kapot te maken (o.a. door dumpingpraktijken) om vervolgens het monopolie te krijgen op de markt. Dan hebben ze terug volledig controle over prijszetting en kunnen ze ruimschoots de eerder gemaakte putten terug opvullen. Maar vooral: dan zijn we volledig afhankelijk van hun productie. Met handen en voeten gebonden. Covid al vergeten? Bij de eerste grote crisis kwamen al plots alle pijnlijke afhankelijkheden naar boven. Zelfs banale mondmaskers bleken wij nergens meer te maken in gans Europa. Smeken bij China om toch aub naar ons te leveren. En dan hebben we het nog niet over écht strategische zaken die in geval van conflict zouden nodig zijn.

Dan zou je daar mooi staan, met onze tomeloze zelfgenoegzaamheid. Wat ga je doen in geval van conflict? Tanks bestellen bij de vijand "want joepie joepie, zij doen dat kostenefficiënter dan ons"? Die liberale insteek past alleen in een perfect vrije, geglobaliseerde, conflictvrije, ... markt.
Maar wat zal Europa (met enkel nog een dienstensector) doen in geval van conflict? Consultants laten berekenen of we in 3 dagen of in 4 dagen overrompeld zullen worden? Consultants naar het slagveld sturen om met pen en papier te gooien? Met consultants gooien?
 
2) Je mag niet verkopen onder kostprijs. Dat noemt men dumping en eveneens verboden door de Europese regels van vrijhandel.
Maar dat gebeurt toch constant? Zelfde met die 'illegale' staatssteun. Dat is gewoon illegaal als je ervoor kiest om het als illegaal te zien

Niet dat er geen probleem is met china (soms), maar je doet hier wat je wel vaker doet natuurlijk. Jezelf regels opleggen en dan verontwaardigd zijn dat anderen die regels niet respecteren.
 
^en nog los van het gegeven dat dergelijke industrieën obv (il)legale staatssteun niet duurzaam laat staan succesvol zijn op lange termijn. Ik denk dat de geschiedenis dat al genoeg heeft aangetoond.

Nu goed, die protectionistische reflex viert hoogtij tegenwoordig. Zeitgeist zeker?
 
Als je toegang wil tot een markt, lijkt het mij ook maar logisch dat je de regels daar volgt. Uiteraard leg je jezelf regels op. Als je dan anderen toelaat, is het toch niet zo vreemd dat je dat van hun ook verwacht? Dat doet China zelf ook, de VS ook, Australië ook...

Die anti-dumpingrechten worden ook niet gewoon op het land in het algemeen toegepast. De tarieven worden bepaald per producent. Als een land zich benadeeld voelt door die anti-dumpingrechten kunnen ze dat bij de WTO, waar China ook lid van is, aanklagen.

Dat die industrie met illegale staatssteun niet duurzaam is, zal wel zo zijn. Maar ondertussen ondervindt uw economie er wel nadeel van.
 
Leuk om te weten. In 2014 is men naar het WTO gegaan omwille van de zonnepanelen uit China.
Uiteindelijk is China rechtstreeks met Duitsland in gesprek gegaan en ging Merkel plat op de buik om de Duitse auto sector te behoeden (en hier zijn we dan 10 jaar later, lol).
Voor zover de EU.

Als we bepaalde industrieën willen redden, behouden of terug brengen gaan we toch een andere strategieën moeten gebruiken dan westerse luchtkastelen.
 
Laatst bewerkt:
Is BYD effectief de ontvanger van "illegale" staatssteun?
Ze bestaan ondertussen al bijna 30 jaar, en hebben in de Chinese rechtbanken al stevig op hun donder gekregen (ook crimineel, met bijhorende gevangenisstraffen, en dan nog door rechtszaken aangespannen door een Taiwanees bedrijf, Foxconn, ging ik dacht over bedrijfsspionage).
Lijkt mij alvast niet erg op voorkeursbehandeling.
 
4) En dan heb je nog het publiek geheim dat het de strategie is van China om eerst onze maakindustrie volledig kapot te maken (o.a. door dumpingpraktijken) om vervolgens het monopolie te krijgen op de markt. Dan hebben ze terug volledig controle over prijszetting en kunnen ze ruimschoots de eerder gemaakte putten terug opvullen. Maar vooral: dan zijn we volledig afhankelijk van hun productie. Met handen en voeten gebonden. Covid al vergeten? Bij de eerste grote crisis kwamen al plots alle pijnlijke afhankelijkheden naar boven. Zelfs banale mondmaskers bleken wij nergens meer te maken in gans Europa. Smeken bij China om toch aub naar ons te leveren. En dan hebben we het nog niet over écht strategische zaken die in geval van conflict zouden nodig zijn.
De laatste zin is veruit het belangrijkste.
Industriële capaciteit is één van de belangrijkste parameters om een oorlog te kunnen voeren. Ik geloof niet dat er een langetermijnstrategie bestaat in China om de westerse capaciteit af te bouwen, maar de laatste tien jaar heeft Xi Jinping wel dit groeiende onevenwicht ontdekt en bloed geroken. Volgens mij zijn zowat alle policies van Xi Jinping tegenover het westen puur gericht op groeiende dominantie in Oost-Azië. Is dat onze zaak? Misschien niet, en waarschijnlijk zouden we met een zacht China-beleid nog evengoed chips kunnen kopen als China Taiwan heeft ingenomen. Maar een groeiende dominantie van China betekent dat de persoon die na Xi komt misschien nog agressievere ambities heeft, en het is vooral daarvoor dat we voorzichtig moeten zijn.

Over het economische aspect:
We hebben in Europa onze energievoorziening uitbesteed aan de Russen en het midden-oosten, de defensie aan de VS, en de industriële productie aan China. Daardoor kunnen wij in een utopische samenleving wonen vol met orthopedagogen, barista's, babywelness-zaken, en consultants. (in volgorde van maatschappelijk nuttig naar minder nuttig)

We hebben de vruchten van de eerste golf van globalisatie geplukt, waarbij we gebruik konden maken van de goedkope arbeid in andere landen. Nu is het natuurlijk zo dat als je je voornaamste werk uitbesteed aan het buitenland en je zelf daardoor steeds minder en minder kunt, heel de voedingsbodem voor je grotere welvaart tov de rest van de wereld compleet afbrokkelt. Wij mogen op ons continent dan extreem veel hoogopgeleiden hebben, dat vertaalt zich niet naar economische macht als onze hoogopgeleiden grotendeels alleen diensten leveren voor de rest van Europa. Een handelstekort betekent dat China nuttiger is voor ons dan wij voor China zijn. Als Europa geen nut heeft voor de rest van de wereld, maar wij die wereld wel nodig hebben voor allerhande zaken, zal de welvaart alleen maar afbrokkelen.
 
Laatst bewerkt:
De laatste zin is veruit het belangrijkste.
Industriële capaciteit is één van de belangrijkste parameters om een oorlog te kunnen voeren. Ik geloof niet dat er een langetermijnstrategie bestaat in China om de westerse capaciteit af te bouwen, maar de laatste tien jaar heeft Xi Jinping wel dit groeiende onevenwicht ontdekt en bloed geroken. Volgens mij zijn zowat alle policies van Xi Jinping tegenover het westen puur gericht op groeiende dominantie in Oost-Azië. Is dat onze zaak? Misschien niet, en waarschijnlijk zouden we met een zacht China-beleid nog evengoed chips kunnen kopen als China Taiwan heeft ingenomen. Maar een groeiende dominantie van China betekent dat de persoon die na Xi komt misschien nog agressievere ambities heeft, en het is vooral daarvoor dat we voorzichtig moeten zijn.

Over het economische aspect:
We hebben in Europa onze energievoorziening uitbesteed aan de Russen en het midden-oosten, de defensie aan de VS, en de industriële productie aan China. Daardoor kunnen wij in een utopische samenleving wonen vol met orthopedagogen, barista's, babywelness-zaken, en consultants. (in volgorde van maatschappelijk nuttig naar minder nuttig)

We hebben de vruchten van de eerste golf van globalisatie geplukt, waarbij we gebruik konden maken van de goedkope arbeid in andere landen. Nu is het natuurlijk zo dat als je je voornaamste werk uitbesteed aan het buitenland en je zelf daardoor steeds minder en minder kunt, heel de voedingsbodem voor je grotere welvaart tov de rest van de wereld compleet afbrokkelt. Wij mogen op ons continent dan extreem veel hoogopgeleiden hebben, dat vertaalt zich niet naar economische macht als onze hoogopgeleiden grotendeels alleen diensten leveren voor de rest van Europa. Een handelstekort betekent dat China nuttiger is voor ons dan wij voor China zijn. Als Europa geen nut heeft voor de rest van de wereld, maar wij die wereld wel nodig hebben voor allerhande zaken, zal de welvaart alleen maar afbrokkelen.
Dit is een mooi artikel daar rond.

 


9 miljoen geboortes & 11 miljoen doden. Blijkbaar 800k doden gerelateerd door covid.
Long-term, U.N. experts see China's population shrinking by 109 million by 2050, more than triple the decline of their previous forecast in 2019.
Ze gaan dat nog serieus moeten bijstellen vermoed ik.

De trend, sinds vorig jaar negatieve groei, maar de trend zelf zet zich verder voort. 10j geleden verwachten ze dat de bevolkingspiek in 2030 zou vallen. Het was vorig jaar al. Door covid is dit versneld geraakt, maar dit gaat enkel harder gaan. Qua bevolkingsgroei is China zoals Japan, maar op steroïden.

China's population aged 60 and over reached 296.97 million in 2023, about 21.1% of its total population, up from 280.04 million in 2022.
Nu al 21%! Dat percentage is even hoog als in België.
Binnen 20j is China een land van gepensioneerden. Grote probleem is dat sociale zekerheid daar nog nergens staat. Mensen beleggen hierdoor massaal geld in vastgoed. Jammer genoeg is die vastgoedcrisis imo nog maar pas begonnen... Ik ben echt benieuwd hoe dat daar gaat evolueren.
 


9 miljoen geboortes & 11 miljoen doden. Blijkbaar 800k doden gerelateerd door covid.

Ze gaan dat nog serieus moeten bijstellen vermoed ik.

De trend, sinds vorig jaar negatieve groei, maar de trend zelf zet zich verder voort. 10j geleden verwachten ze dat de bevolkingspiek in 2030 zou vallen. Het was vorig jaar al. Door covid is dit versneld geraakt, maar dit gaat enkel harder gaan. Qua bevolkingsgroei is China zoals Japan, maar op steroïden.


Nu al 21%! Dat percentage is even hoog als in België.
Binnen 20j is China een land van gepensioneerden. Grote probleem is dat sociale zekerheid daar nog nergens staat. Mensen beleggen hierdoor massaal geld in vastgoed. Jammer genoeg is die vastgoedcrisis imo nog maar pas begonnen... Ik ben echt benieuwd hoe dat daar gaat evolueren.
En intussen is de bevolking van de grote concurrent VS met bijna envenveel gegroeid als de bevolking van China gekrompen is: https://www.cbsnews.com/news/us-population-expected-to-top-335-million-by-new-years-day-2024/

China krijgt het moeilijker en moeilijker om de VS in te halen als grootste economie ter wereld. Het zal waarschijnlijk wel nog gebeuren, maar ik zie de VS ze later terug opnieuw inhalen. Tenzij de VS zelf een dictatuur wordt
 
En intussen is de bevolking van de grote concurrent VS met bijna envenveel gegroeid als de bevolking van China gekrompen is: https://www.cbsnews.com/news/us-population-expected-to-top-335-million-by-new-years-day-2024/

China krijgt het moeilijker en moeilijker om de VS in te halen als grootste economie ter wereld. Het zal waarschijnlijk wel nog gebeuren, maar ik zie de VS ze later terug opnieuw inhalen. Tenzij de VS zelf een dictatuur wordt
Burgeroorlog 2.0. Anything goes in the roaring twenties.

Maar het is inderdaad duidelijk dat de opmars van China te kampen heeft met interne moeilijkheden die niet gemakkelijk op te lossen zijn. De immense vergrijzingsgolf wordt op termijn een tsunami.
 
Terug
Bovenaan