Het verhaal van Vlaanderen

Het verhaal van Vlaanderen

't is de eerste 2 episodes over Limburg gegaan he, mannen. en nu 2 afleveringen over het historische Vlaanderen, van het begin tot het einde van dat hertogdom.

(ik kan u al voorspellen dat de aflevering over WOI óók veel over West Vlaanderen in zal zitten)
Da's normaal, de gebeurtenissen van WOI hebben dan ook een effect over het ganse grondgebied gehad.

Had de Guldensporenslag iets van effect op het Heilige Roomse Rijk waartoe de rest van het huidige Vlaanderen behoorde? Naar die geschiedenis ben ik veel nieuwsgieriger omdat het veel minder aan bod komt.

Ik vind het jammer dat het voor 't moment vooral het verhaal van (Oost- en) West-Vlaanderen is. De gebieden die tegenwoordig tot het huidige Vlaanderen behoren zouden toch ook wat aandacht mogen krijgen, of worden die pas interessant genoeg voor de reeks als de Bourgondiërs passeren.

En dat ons en wij van Waes als het over zogezegde voorouders gaat, daar komt mijn haar iedere keer van recht. 'Ze vallen ons aan' urgh:puke:

Dat gebeurde HIER, bij ONS 🦁

Volgende week komt dan toch een hoogtepunt met keizer Karel V, ene van bij ons, geboren hier in Gent! En die werd keizer van Duitsland (Heilig Roomse Rijk) en koning van Spanje, ne Vlaming! :unsure:

't is de eerste 2 episodes over Limburg gegaan he, mannen. en nu 2 afleveringen over het historische Vlaanderen, van het begin tot het einde van dat hertogdom.

(ik kan u al voorspellen dat de aflevering over WOI óók veel over West Vlaanderen in zal zitten)
Vlaanderen was een Graafschap, geen Hertogdom. Beter opletten hé!

Ze zouden heel wat van die kritiek hebben kunnen voorkomen door wanneer ze focussen op een specifieke regio in een aflevering, heel kort even te duiden hoe het zat in de rest van het huidige Vlaanderen. De focus op het Graafschap Vlaanderen in de afgelopen twee afleveringen is niet onterecht, het is ontzettend jammer dat ze zelfs geen vijf minuten de tijd nemen om even te duiden hoe het zat in de rest van Vlaanderen.

Vlaanderen was een Graafschap, geen Hertogdom. Beter opletten hé!

Ze zouden heel wat van die kritiek hebben kunnen voorkomen door wanneer ze focussen op een specifieke regio in een aflevering, heel kort even te duiden hoe het zat in de rest van het huidige Vlaanderen. De focus op het Graafschap Vlaanderen in de afgelopen twee afleveringen is niet onterecht, het is ontzettend jammer dat ze zelfs geen vijf minuten de tijd nemen om even te duiden hoe het zat in de rest van Vlaanderen.
Groot gelijk, ze hebben het altijd maar over de parking. Tijd dat Tom Waes zich bezighoudt met de ware hoofdstad van Vlaanderen: Antwerpen, wereldstad!

Ik vind het jammer dat het voor 't moment vooral het verhaal van (Oost- en) West-Vlaanderen is. De gebieden die tegenwoordig tot het huidige Vlaanderen behoren zouden toch ook wat aandacht mogen krijgen, of worden die pas interessant genoeg voor de reeks als de Bourgondiërs passeren.

En dat ons en wij van Waes als het over zogezegde voorouders gaat, daar komt mijn haar iedere keer van recht. 'Ze vallen ons aan' urgh:puke:
Vlaanderen is een zakdoek groot.
Dat er nu eenmaal bepaalde zaken in huidig oost en west-Vlaanderen gebeurd is dat is nu eenmaal een toevalligheid.
Het verhaal over Ambiorix was trouwens in huidig Limburg.

Bij de aflevering over de oudheid kan je dezelfde bedenking maken als bij die over de middeleeuwen, ook al brengen ze daar wel een bezoekje aan Velzeke. Een kort overzicht van de verschillende stammen en nederzettingen, en de verschillende Romeinse kampen en vici zou er voor zorgen dat je het specifieke "Limburgs" verhaal van Ambiorix kadert binnen het ruimere verhaal van Vlaanderen.

De bedenking geldt nog meer voor de voorbije twee afleveringen, omdat daar een beetje het idee wordt gecreëerd van het Graafschap Vlaanderen als oorsprong van het huidige Vlaanderen. En dat is écht maar een deel van het verhaal.

Reynebeau verwoordt de vrees van heel wat historici dat het beeld dat geschetst wordt in Het verhaal van Vlaanderen bij veel mensen als hét verhaal gaat beschouwd worden. Ik vind het fantastisch hoe de reeks mensen doet geïnteresseerd maken in geschiedenis, en velen zullen op die manier elders de nodige contexten, nuances en extra invalshoeken meekrijgen. Maar het is ook mijn vrees dat de meerderheid dit nu als dé waarheid over onze geschiedenis gaat meenemen. Want uiteraard kent Dumolyn meer van de middeleeuwen dan Reynebeau, maar Reynebeau heeft tegelijk ook gewoon een punt wanneer hij zegt dat de politieke context van de Guldensporenslag niet genoeg aan bod kwam.

Maar zowel Reynebeau als Bruno De Wever zien er te veel een doelbewuste politieke beeldzetting in, en zijn in hun kritiek daardoor te hard. Zeker De Wever in zijn interview in Knack was echt niet vriendelijk tegenover zijn collega's die hun medewerking boden aan het programma. En dat is gewoon echt niet terecht. Ik ben het er mee eens dat er minstens impliciet door bepaalde keuzes een bepaald politiek narratief ontstaat (Het verhaal van Vlaanderen ipv België, een volledige aflevering over de Guldensporenslag, de Belgische revolutie die slechts beperkt aan bod komt, ...), en daar mag en moet zeker op gewezen worden. Ik ben er zeker van dat bepaalde keuzes minstens gestuurd zijn geweest om financiële middelen los te weken*, en bij andere dat het productiehuis het zelf niet eens door had. Er een doelbewust politiek vehikel in zien van N-VA etc, da's onnozel. Al recupereren zij het nu natuurkijk zeer gretig. Het is in elk geval absurd om op basis daarvan de historici te gaan aanvallen die meegewerkt hebben aan de reeks.

En voor de rest gaan historici altijd opmerkingen hebben. Da's beroepsmisvorming, dat weet Dumolyn ook wel :p. Maar het moet niet persoonlijk worden, daar heeft hij helemaal gelijk in.

* Zie net dat Dumolyn ook in Humo staat en dat ook gewoon aangeeft: https://www.humo.be/cs-bac162d2

Ik wist óók dat ‘Vlaanderen’ niet toevallig in de titel staat, de identitaire agenda van de N-VA zit mij niet lekker. Maar door mee te werken kon ik erover waken dat het geen gekleurd, natievormend verhaal zou worden.

HUMO Heeft Bruno De Wever gelijk als hij Vlaanderen niet de juiste insteek vindt om onze geschiedenis te vertellen?
DUMOLYN «Ja, maar voor ‘Het verhaal van België’ had de Vlaamse regering geen geld vrijgemaakt. ‘Het verhaal van de Lage Landen’ was de beste insteek geweest: een grote coproductie van VRT, RTBF en NOS over een laaggelegen gebied bij de Noordzee waar door de eeuwen heen veel handel is gedreven en grote veldslagen hebben plaatsgevonden.»

Laatst bewerkt:
Damn, een Verhaal van de Lage Landen. :love2:

Reynebeau was wel mederedacteur van het boeiende "Wereldgeschiedenis van Vlaanderen". Toch wel een aanrader voor wie wat dieper wil duiken in onze geschiedenis.

Waes was wel héél snel door de Bourgondische hertogen heengefietst, maar misschien verdient die periode wel een eigen serie.

Het is jammer dat wij geen eigen streamingdienst met een groot budget hebben, een ongekleurde prestigereeks over het verhaal van België zou mooi zijn. Of de Lage Landen, idd. Sowieso zal alles wat de VRT doet altijd de stempel krijgen ‘beïnvloed door’ terecht of onterecht.

3 keer op een halve minuut tijd "het school" zeggen.

Waes kan er niet aan doen dat ik zijn moppen irritant ongrappig vind, maar hij kan toch een beetje beter Nederlands praten??

Heel interessant opnieuw. Over de Bourgondiërs weet ik weinig, mss toch eens dat boek van Bart Van Loo lezen.

Ik dacht dat Bart Van Loo nog een cameo ging krijgen maar het was enkel een klein voorgelezen stukje. Mss vinden ze hem iets te langdradig want ze gingen idd snel door de Bourgondiërs 😅 Eens hij zou beginnen is er geen stoppen aan.

Ik denk dat Karel V het toch niet heeft gehaald. Volgende week springen ze naar ongeveer 1570.

3 keer op een halve minuut tijd "het school" zeggen.

Waes kan er niet aan doen dat ik zijn moppen irritant ongrappig vind, maar hij kan toch een beetje beter Nederlands praten??
Hij zegt niet "het school", maar "tschool".
Het stoort me niet, maar ik ben dan ook van A'pen :cool:

Heel interessant opnieuw. Over de Bourgondiërs weet ik weinig, mss toch eens dat boek van Bart Van Loo lezen.

Er is ook een podcast die ontelbare keren interessanter is dan deze zeer beknopte aflevering.

Bart Van Loo kreeg destijds met z’n boek toch ook wat kritiek uit academische hoek omdat hij soms wat veel z’n fantasie gebruikte maar het is wel een aanrader!

Terug
Bovenaan