Het verhaal van Vlaanderen

Het verhaal van Vlaanderen

Ook in Wallonië werd in beide wereldoorlogen gecollaboreerd. Voor zover ik weet heeft ieder land waar een bezetter aanwezig was een aantal collaborateurs gehad.

Ooit gehoord van vichy Frankrijk?
Zelf in groot Brittannië en Amerika waren er partijen die heulden met de Duitsers.

De grootste politiek partij in België die dat deed was trouwens de Waalse partij Rex.

Allemaal van op de hoogte. Neemt niet weg dat de collaboratie in Vlaanderen een expliciete koppeling had met het Vlaams nationalisme, en dus een hoger 'Vlaams' gehalte had. Duidelijk merkbaar via de koppeling van de collaboratie aan partijen als het VNV, en ook in de na-oorlogse politiek, waarbij Vlaams-Nationalistische partijen lang voor amnestie gepleit hebben en meer dan andere partijen politici met een 'zwarte' stamboom hebben (maar ik geloof niet in erfzonde voor de duidelijkheid), en meer moeite om de collaboratie te veroordelen.

Dus wat moet belicht worden? Dat mensen die onder een bezettingsmacht leefden vanalles hebben gedaan om te overleven?

Het ging veel verder dan dat, en anderen hebben hun leven gegeven, net om niet tot zo'n laag niveau te moeten afzakken, maar die discussie gaan we hier niet voeren.

Het meest belachelijke is dan nog de ‘nationalisme’.

Nee ‘vlaams nationalisten’ zijn letterlijk separatisten, en belgicisten zijn nationalisten.

Na de WO was het trouwens in Wallonië een meerderheid die van België wou splitsen en naar Frankrijk gaan.

En ga zo maar door.

Wanneer gaan we eens de de zwarte pagina’s van Wallonië belichten?

Waarom focussen Waalse programma’s gesponsord door de Waalse overheid zich niet op Waalse oorlogsmisdaden vroeg niemand ooit.

Waarom houden wij ieder jaar feest voor onze koninklijke familie en geven we die geld terwijl zij afstammen van nazi’s?

Mss moeten we ons daar wat meer op focussen.

Of mag nationalistisch sche propaganda wel als het over België gaat?
waarom vereenzelvigen we ons niet met figuren als dutroux maar wel Ambiorix?

Terwijl dutroux toch veel meer bij ons ligt nietwaar?

Moet ik echt op deze rant nog iets zinnigs antwoorden? Ik snap de Vlaamse ontvoogdingsstrijd binnen het moderne België, maar als Limburger kan, mag en moet ik eigenlijk ook kritiek geven op een serie die zich opwerpt als het verhaal van Vlaanderen, waarbij men dan focust op een deel van het moderne Vlaanderen waar het merendeel van mijn voorouders nooit toe behoord hebben.
Ik gaf in de eerste plaats kritiek op de overdreven Vlaamse regionale focus en gebrek aan bredere context. Binnen zo'n "propaganda"-context waarbij men zelfs het citaat van Caesar niet volledig durft uitspreken omdat er het "Belgen"-woordje in zit, tja... dan mag je vrezen voor een "summiere" behandeling van de collaboratie, ja.

Al de rest van jouw post, is vooral "maar zij deden het ook!", dat doet er niet toe. Bij een "verhaal van Wallonië" zou ik dezelfde kritiek formuleren als de zwarte pagina's daar niet aan bod komen, maar dat is niet deze serie hé?
Idem als er in het "het verhaal van België" geen ruimte zou zijn voor de onderdrukking van het Nederlands.

De koninklijke familie als nazi's afschilderen, ben nu ook geen royalist, maar serieus, niveau?
Ik mag idd ook hopen dat weinig mensen iemand als Dutroux als voorbeeld gaan zien, idd. Wth?

Laatst bewerkt:
Ze verwachten dat de aflevering van vanavond de gemoederen zal ophitsen, dus er was een stukje erover in de Zevende Dag. Jan Dumolyn (die al meerdere keren de reeks verdedigde) en Kevin Absilis benadrukken dat de Guldensporenslag vooral een sociaal conflict was en willen het Vlaams-nationalistisch karakter nuanceren.

Bij het zoeken van de namen kwam ik erachter dat ze ook betrokken zijn bij de canon (waarvan ze in de uitzending vertelden dat die in mei zou komen en de reeks wat overlap zou kunnen bevatten):

Er is ook een fragment gelost waar de komeet van Halley in 1301 een voorteken was van de Guldensporenslag wat de kleinzoon van de graaf van Vlaanderen noteerde als "magnum bellum". Dat werkt de mythevorming dan weer in de hand. Persoonlijk vind ik het op het komische af, is dat echt nodig om zoiets erbij te zetten?
Er is nog een andere insinuatie die doet vermoeden dat het de eerste keer is: "Halley, de ontdekker van de komeet, die wordt pas geboren over 400 jaar." De meest bekende verschijning is in 1066, ook als een voorteken, namelijk die van de overwinning van Willem de Veroveraar op Harold II in Engeland. Halley heeft ontdekt dat de komeet op een vast patroon van 74-79 jaar verschijnt. Voor en na 1301 is de komeet al gespot (oa door Romeinen).

Laatst bewerkt:
Gisteren ook eindelijk gekeken. Het was een vrij saaie aflevering over een vrij saaie periode waar we weinig over weten.
Ik had ook nog nooit gehoord van Boudewijn I en Judith van Francië, en het interesseerde me ook maar matig eerlijk gezegd :p
Voor mij was dit een prima aflevering.
Denk dat het voor de meeste mensen wel interessant was om iets te horen over die onderbelichte periode.
Hoeveel mensen zouden voordien weten wie Boudewijn-met-de-ijzeren-arm of Judith was.
In school kregen we indertijd ook weinig info over deze periode.

Voor mij graag 10 extra afleveringen over de vroege middeleeuwen a.u.b.

Ik zie niet in welke bijdrage specifieke Vlaamse collaboratie in WO2 kan hebben aan het verhaal van Vlaanderen.
Hoe heeft Vlaanderen WO2 beleeft. Elke dag een Jood thuis in de haard steken hoort daar al zeker niet bij. Collaboratie was geen onderdeel van het dagelijks leven.

Men kan het natuurlijk wel vermelden bij de hedendaagse tijd hoe collaboratie een politiek wapen werd. Met mythes zoals het "Frans verzet tegenover de Vlaamse collaboratie".

Wij hebben op school in de les 40 days and 40 nights gezien. En nog wat loze films.

Dan zal er wel plek zijn voor dit zeker.

Ja maar is ook die record niet een beetje afgezaagd en foutief?

Ook in Wallonië werd in beide wereldoorlogen gecollaboreerd. Voor zover ik weet heeft ieder land waar een bezetter aanwezig was een aantal collaborateurs gehad.

Ooit gehoord van vichy Frankrijk?
Zelf in groot Brittannië en Amerika waren er partijen die heulden met de Duitsers.

De grootste politiek partij in België die dat deed was trouwens de Waalse partij Rex.

Dus wat moet belicht worden? Dat mensen die onder een bezettingsmacht leefden vanalles hebben gedaan om te overleven?

Het meest belachelijke is dan nog de ‘nationalisme’.

Nee ‘vlaams nationalisten’ zijn letterlijk separatisten, en belgicisten zijn nationalisten.

Na de WO was het trouwens in Wallonië een meerderheid die van België wou splitsen en naar Frankrijk gaan.

En ga zo maar door.

Wanneer gaan we eens de de zwarte pagina’s van Wallonië belichten?

Waarom focussen Waalse programma’s gesponsord door de Waalse overheid zich niet op Waalse oorlogsmisdaden vroeg niemand ooit.

Waarom houden wij ieder jaar feest voor onze koninklijke familie en geven we die geld terwijl zij afstammen van nazi’s?

Mss moeten we ons daar wat meer op focussen.

Of mag nationalistisch sche propaganda wel als het over België gaat?
waarom vereenzelvigen we ons niet met figuren als dutroux maar wel Ambiorix?

Terwijl dutroux toch veel meer bij ons ligt nietwaar?
Omdat de kleinkinderen van de Waalse collabo’s op dit moment niet alles voor het zeggen hebben in dat landsdeel, die eer ligt bij Vlaanderen. Het zijn wij die met een traantje in het oog terugblikken naar de periode waar ‘Vlaamsch’ een culturele ambitie was (louter omdat die paste binnen Hitler’s ‘wie is makkelijkst te paaien’ plan) en nu proberen doen alsof dit piepklein stukje een grote player zou kunnen zijn, mochten we toch maar nog meer zelf mogen beslissen.

Vanavond 1302, ik kijk al uit naar HLN regionaal morgen, de hagiografie zal episch zijn.

Vanavond 1302, ik kijk al uit naar HLN regionaal morgen, de hagiografie zal episch zijn.
Het is al begonnen, een nazaat van Jan Breydel zegt dat zijn voorvader leider van het verzet was in 1302.

Ik verwacht later toch ook nog wat content over Brugge (op een bepaald moment toch een zeer belangrijke stad in West-Europa), en de Vlaamse Primitieven enzo. Deze aflevering of die van volgende week...

Allemaal goed en wel wat je hier schrijft maar ik denk niet dat er iemand hier zegt dat Frankrijk, UK, Amerika, Wallonie geen problemen hebben gehad rond collaborateurs.

Dit topic en de serie gaan nu eenmaal over Vlaanderen dus toch niet vreemd of fout dat mensen specifiek over Vlaanderen spreken hier niet waar?
Ik vind de argumentatie "anderen deden het dus het is ok dat wij het ook deden" een beetje kinderachtig (niet dat dat specifiek is wat jij hier zegt, maar het lijkt er een beetje op).
En ja, als er een serie komt "het verhaal van Wallonie" dan mag je op dat moment jouw kritieken daarop geven indien ze hun zwarte paginas ook onderbelichten.
Maar we zijn er nog niet eens en er wordt nu al 10 pagina’s over geleuterd…

Van waar halen jullie die info?

Gwn omdat het woord Vlaanderen in de titel staat.
Kritiek verwacht ik maar dan zou je toch denken dat kritiek over hoe wo2 wordt afgebeeld na de aflevering over de prehistorie…

Ja sorry hoor maar met wat ben je dan bezig? Vooroordelen eig

Allemaal van op de hoogte. Neemt niet weg dat de collaboratie in Vlaanderen een expliciete koppeling had met het Vlaams nationalisme, en dus een hoger 'Vlaams' gehalte had. Duidelijk merkbaar via de koppeling van de collaboratie aan partijen als het VNV, en ook in de na-oorlogse politiek, waarbij Vlaams-Nationalistische partijen lang voor amnestie gepleit hebben en meer dan andere partijen politici met een 'zwarte' stamboom hebben (maar ik geloof niet in erfzonde voor de duidelijkheid), en meer moeite om de collaboratie te veroordelen.

Het ging veel verder dan dat, en anderen hebben hun leven gegeven, net om niet tot zo'n laag niveau te moeten afzakken, maar die discussie gaan we hier niet voeren.

Moet ik echt op deze rant nog iets zinnigs antwoorden? Ik snap de Vlaamse ontvoogdingsstrijd binnen het moderne België, maar als Limburger kan, mag en moet ik eigenlijk ook kritiek geven op een serie die zich opwerpt als het verhaal van Vlaanderen, waarbij men dan focust op een deel van het moderne Vlaanderen waar het merendeel van mijn voorouders nooit toe behoord hebben.
Ik gaf in de eerste plaats kritiek op de overdreven Vlaamse regionale focus en gebrek aan bredere context. Binnen zo'n "propaganda"-context waarbij men zelfs het citaat van Caesar niet volledig durft uitspreken omdat er het "Belgen"-woordje in zit, tja... dan mag je vrezen voor een "summiere" behandeling van de collaboratie, ja.

Al de rest van jouw post, is vooral "maar zij deden het ook!", dat doet er niet toe. Bij een "verhaal van Wallonië" zou ik dezelfde kritiek formuleren als de zwarte pagina's daar niet aan bod komen, maar dat is niet deze serie hé?
Idem als er in het "het verhaal van België" geen ruimte zou zijn voor de onderdrukking van het Nederlands.

De koninklijke familie als nazi's afschilderen, ben nu ook geen royalist, maar serieus, niveau?
Ik mag idd ook hopen dat weinig mensen iemand als Dutroux als voorbeeld gaan zien, idd. Wth?

Ze stammen af van een nazi.
Is gwn een feit. Daar was zelf een relletje rond enzo. Ik heb nergens gezegd dat dit nu nazis zijn toch? Ook van een notoire massamoordenaar. Gwn een feit hoor.
Maar waarom mag dat niet benoemd worden wegens laag niveau maar een collaboratie verleden benoemen MOET tenzij het over de collaboratie van onze koninklijke familie gaat? Waarom ale dat snap ik totaal niet. Dus het Vlaams collaboratie is essentieel maar dat onze koning met de nazis meeheulde is laag niveau? Huh?

Ik vind het vreemd dat je dat kort door de bocht vind maar dan wel meteen Vlaanderen vereenzelvigen met collaboratie. Hoezo?

Waar zeg ik dat iemand een voorbeeld moet nemen aan Dutroux? Van waar haal jij dat?

Ik vroeg waarom zaagt niemand dat we ambiorix als Belgisch figuur zien terwijl die niets met ons te maken heeft en een Dutroux in Belgisch oogpunt veel belangrijker is voor de geschiedenis van dit land. Natuurlijk is dat logisch. Dan is het toch ook logisch dat Vlaanderen zichzelf eerder positief bekijken.

Zoiets vind je logisch ‘want je wie neemt Dutroux als voorbeeld.’

Wil dit dan zeggen dat jij collaborateurs als voorbeeld neemt? Want waarom wil je die dan wel belichtten? En Dutroux niet?

Omdat de kleinkinderen van de Waalse collabo’s op dit moment niet alles voor het zeggen hebben in dat landsdeel, die eer ligt bij Vlaanderen. Het zijn wij die met een traantje in het oog terugblikken naar de periode waar ‘Vlaamsch’ een culturele ambitie was (louter omdat die paste binnen Hitler’s ‘wie is makkelijkst te paaien’ plan) en nu proberen doen alsof dit piepklein stukje een grote player zou kunnen zijn, mochten we toch maar nog meer zelf mogen beslissen.

De Vlaamse strijd begon nog voor de jaren 1900

En in tegenstelling wat de propaganda u wil doen geloven is wo2 een zeer kleine kanttekening in die strijd.

De flamenpolitiek die de Duitse bezetter speelde wordt algemeen gezien als falend.
En beiden grootste partijen waren geen Vlaams nationalisten. 1 wou een Dietse staat en de ander Vlaanderen bij duitsland.

Dus nee de Vlaamse strijd begint rond 1870 ofzo Nuja eig al meteen na ontstaan van België.
Met namen als conscience de Gezelle enz.

Dusja dat we überhaupt zo lang hebben moeten strijden tot wo2 om gelijke rechten te hebben is zeker merkwaardig.
Maar slechts een kanttekening

Dus Pieter De Coninck was eigenlijk een communist en de guldensporenslag zal blijken een opstand van het proletariaat te zijn? De Jan zal het graag horen

Altijd geweten dat we de rijke elite niet kunnen vertrouwen! Eric Van der Paal en Fernand Huts zijn waarschijnlijk al naar De Wever aan het bellen. :lol:

Wat de aflevering betreft, ik vond de tijdverloop slecht ingedeeld. Er wordt veel tijd besteed aan de slag zelf maar alles waarvoor het te doen was, wordt snel snel afgehandeld op het einde van de aflevering.

Vond het weer erg ‘toegankelijk’ waarmee ik eigenlijk bedoel te simpel. Ze slagen er wel in om een welbepaald soort West-Vlaming neer te zetten die nu nog bestaat.

Terug
Bovenaan