Het Universum

Hij heeft al een serieuze klapper mogen ontvangen. Denk dat er al een spiegel serieus beschadigd is.
https://www.space.com/james-webb-space-telescope-suffers-micrometeoroid-impacts

Denk wel dat ze defecte spiegels uit de optische trein kunnen kantelen.
Ja, maar normaal gezien zou het niet zoveel impact moeten hebben en de missie was ook voorbereid op dat soort toestanden. Het is geweten dat dit soort impacts zou gebeuren, en het zal niet bij die éne keer blijven. Webb gaat sws minder lang mee kunnen gaan dan Hubble (daarom dat ik me afvroeg, waarom L2 en niet dichter bij Aarde zodat onderhoudsmissies wel mogelijk waren). Ik vind het een zeer duur project voor zoiets tijdelijks maar ik denk dat ze wel weten wat ze doen en zelfs als het maar zes maand zou meegaan, dan nog zal men schatten v. informatie op die zes maanden tijd vinden.

Er komt ook nog https://en.wikipedia.org/wiki/Nancy_Grace_Roman_Space_Telescope

Vond dit terug over L2

L2 has disadvantages versus geosynchronous orbit in available data rate and propellant required, but advantages for improved observing constraints, better thermal stability, and more benign radiation environment. Some science cases (such as exoplanet microlensing parallax) are improved at L2, but the possibility of robotic servicing at either of the locations is currently unknown. By Feb 2016 it had been decided to use a halo orbit around L2.

En dit vond ik terug over evt. onderhoud.

JWST is not intended to be serviced in space. A crewed mission to repair or upgrade the observatory, as was done for Hubble, would not currently be possible,[51] and according to NASA Associate Administrator Thomas Zurbuchen, despite best efforts, an uncrewed remote mission was found to be beyond current technology at the time JWST was designed.[52] During the long JWST testing period, NASA officials referred to the idea of a servicing mission, but no plans were announced.[53][54] Since the successful launch, NASA have stated that limited accommodation was made to facilitate future servicing missions, if any. This included: precise guidance markers in the form of crosses on the surface of JWST, for use by remote servicing missions, as well as refillable fuel tanks, removable heat protectors, and accessible attachment points.
 
Laatst bewerkt:
Hij heeft al een serieuze klapper mogen ontvangen. Denk dat er al een spiegel serieus beschadigd is.
https://www.space.com/james-webb-space-telescope-suffers-micrometeoroid-impacts

Denk wel dat ze defecte spiegels uit de optische trein kunnen kantelen.

Dat is nog een update video. Hij legt het (opnieuw) goed uit. Eigenlijk het YT-kanaal voor "actueel" ruimtenieuws.

Op zich is het geen drama en het positieve is zelfs dat er eigenlijk minder inslagen zijn tot nu toe dan verwacht, alleen is er ééntje wat groter dan verwacht. Maar de spiegels zijn "gemaakt" om met die inslagen om te gaan, al zal de efficientie na enkele jaren wel wat afnemen, maar in de toekomst (misschien 10 jaar) kan men wel de tanken bijvullen bijvoorbeeld voor energie (het lijkt zelfs brandstof te hebben voor langer dan 10 jaar te gaan, en dan zal misschien een onderhoudsmissie nodig zijn, zoals bij Hubble ook nodig was (en men dat gedaan heeft). Alleen is L2 punt niet dicht bij de Aarde, en zullen onderhoudsmissies wellicht onbemand moeten zijn.
 
M13 revisited.
Ontdekt door messier in 1764 en op ongeveer 25000 lichtjaar van ons verwijderd. Deze maakt dus nog deel uit van ons melkwegstelsel.
De fotonen van dit weekend die op de lens van mijn 14 jaar oude 450D vielen zijn verzonden tijdens het laatpaleolithicum
Het is een 'globular cluster' waar men nog niet echt 100% weet hoe deze gevormd worden.
final.jpg
 
Laatst bewerkt:
The Launch Pad is trouwens een leuk YT kanaal op updates over JWST te ontvangen (en ander ruimte gerelateerd nieuws)
 
Voor wie nog wakker is, kijk beter naar de stream van White house (1080) ipv die van NASA (720)
 
Wow wat een gevalletje van gravitational lensing!

Voor de rest echt teleurgesteld in de diffraction spikes. Zeker bij de heldere sterrenstelsels komen ze ook naar voor.
Maar eigen aan de constructiewijze :(
Knipsel.png


Nog iemand die zijn mening herziet dat buitenaards leven quasi onbestaande is? :D
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan