Het Universum

Ah PBS spacetime, één van de beste YouTube kanalen allertijden en ik heb quasi alle afleveringen gezien maar ik snap er toch vaak niet zo heel veel van :unsure:
 
Ah PBS spacetime, één van de beste YouTube kanalen allertijden en ik heb quasi alle afleveringen gezien maar ik snap er toch vaak niet zo heel veel van :unsure:
Sinds een tijdje is er ook het kanaal History of the Universe. Nog niet zoveel video's omdat ze nog niet zo heel lang bestaan. Maar tot nu toe biedt elke video wel existentiële crisis na existentiële crisis :) Voor mij momenteel het beste Youtube kanaal dat er is.

 
Ah PBS spacetime, één van de beste YouTube kanalen allertijden en ik heb quasi alle afleveringen gezien maar ik snap er toch vaak niet zo heel veel van :unsure:
join the club. Vroeger waren ze verstaanbaarder. Nu gaat het soms wel heel diep.
btw voor wie echt zwaar wiskundig aangelegd is is deze ook een aanrader.

https://www.youtube.com/c/PhysicsExplainedVideos

maar ik geef grif toe dat ik hem gebruik als hulpmiddel om in slaap te vallen savonds :p. (beetje zoals wiskunde op school)
 

Ik weet niet of dit al gedeeld was. Het is nog wat verre toekomstmuziek, maar het zou ons in staat moeten maken om een goed beeld te hebben van exoplaneten hoe ze eruit zien en eigenlijk zo direct af te leiden of eventueel een basisvorm van leven al voorkomt op de planeet die je dan bestudeert, zonder dat je daarvoor extreem ver moet gaan, wel verder dan wat de Voyagers voorlopig gereisd hebben.
 

Vrij groot nieuws. Eerste foto van het supermassieve zwarte gat in het centrum van ons melkwegstelsel.
 
Nieuw speelgoed. De asiair plus. Eind maart besteld.. deze week pas in huis :S
Polar align werkte, tracking, guiding, plan mode. Spijtig moet ik morgen werken en heb het boeltje dan maar weer afgebroken.
Single shot 120sec M13 met een starlink hoogstwss links in beeld :unsure:
IMG-0027.png
 
Wat is dat patroon dat je ziet wanneer je vergroot, lijkt wel een bayer patroon. Iets mis met RAW conversie ofzo?
ik denk dat het idd de bayer matrix is.
ik krijg hem er niet uit met Pipp, autostackert of registax. (forced debayer aangezet met alle 4 de variantes) Volgende test ga ik wel proberen direct vanuit de settings in de asiair deze eruit te krijgen.
Als je zoomt lijkt het een gazet van de jaren 80.

in de video zie je ze trouwens ook.
 
Laatst bewerkt:
ik denk dat het idd de bayer matrix is.
ik krijg hem er niet uit met Pipp, autostackert of registax. (forced debayer aangezet met alle 4 de variantes) Volgende test ga ik wel proberen direct vanuit de settings in de asiair deze eruit te krijgen.
Als je zoomt lijkt het een gazet van de jaren 80.

in de video zie je ze trouwens ook.

Welke camera is het? Ik heb geen ervaring die drie stukjes software maar normaal moet je ergens een type patroon kiezen bijvoorbeeld GRGBG of RGGB

ex1a_5.jpg
 
Welke camera is het? Ik heb geen ervaring die drie stukjes software maar normaal moet je ergens een type patroon kiezen bijvoorbeeld GRGBG of RGGB

ex1a_5.jpg
Jup daar heb ik de 4 mogelijkheden getest. (is normaal gezien GRBG bij die camera)
Het moet iets zijn in de settings van de asiair zelf denk ik.
 
Terug
Bovenaan