Het shelfie-topic

Ben ooit eens naar Vives geweest voor een uitverkoop. Er stonden tientallen mensen aan te schuiven, duurde erg lang en tegen dat het aan ons was, schoot er enkel nog brol over :p
 
Whut? :oops:


😱
Zoveel vragen...
Kunt ge dat gewoon bezoeken? Organiseren die geen speeldagen ofzo?
En wat is die hun business case om dat allemaal aan te kopen?
En belangrijkste: Hoe geraak ik daar aant werk?
Ze organiseren workshops voor instellingen die spellen willen gebruiken voor diverse doelgroepen. Voornamelijk onderwijs (kleuter/lager), en ook voor ergotherapie. Ze doen in mindere mate ook aan onderzoek.
Ze schrijven voor test-aankoop reviews van allerhande spellen in alle categorieën. Daarvoor playtesten ze dat met een team, met vrijwilligers en een spelclub (waar de originele bestuurders in ziten). Uiteraard weet je hiermee dat het gros van de games niet bekeken worden. Want er komt meer binnen dan gespeeld kan worden. bv. van de Rozenbergs tot de Vlaada en lacerda games.
Ze zijn dan ook in derde plaats een archief. Gotta catch them all. Gestart vanuit een giga schenking en dan met een goede missie kunnen uitbreiden.
Er zit gigantisch potentieel in dit archief, maar mede door het archief gaan ze niet uitlenen (maar zeg nooit nooit?).
Wat misschien jammer is: Het is bij een groot publiek die graag speelt niet bekend.
het archief is altijd open op de opendeurdagen van de hogescholen. Nu met corona uiteraard een ander gegeven. Mocht je echt geïnteresseerd zijn kan je hen altijd mailen om op bezoek te komen. Normaal doen ze dat wel. Zeker voor liefhebbers.
Daar werken... Ik heb het ook geprobeerd, maar nog niet right place right time denk ik. Zat er even heel dicht op zelf. In ieder geval zit er veel potentieel in het archief. Alleen al het bekender maken. Ze zijn één van de grootste ter wereld. Mocht het kunnen ik zeg er ook mijn job voor op om daar te kunnen werken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Ben ooit eens naar Vives geweest voor een uitverkoop. Er stonden tientallen mensen aan te schuiven, duurde erg lang en tegen dat het aan ons was, schoot er enkel nog brol over :p
Die uitverkoop zijn dan de dubbele, niet Nederlandstalige spellen. Dat was de laatste keer niet meer de moeite. Maar dan heb je het archief al voor een deel kunnen zien neem ik aan?
Wat ze trouwens wel uitlenen zijn dubbele, easy games (focus op kinderen): maar wel ook goeie games- die liggen dan in de bib die naast het archief ligt.
 
0


Mijn kleine verzameling waarvan ik ondertussen al meer dan de helft ben vergeten hoe ze juist werken. Ik ben er ook niet zoveel mee bezig zoals vele anderen hier. Deels omdat ik niet genoeg vriendjes heb en ook omdat ik het niet genoeg onderhoud zodat ik alle regels snel terug vergeet.:cry:
 
0


Mijn kleine verzameling waarvan ik ondertussen al meer dan de helft ben vergeten hoe ze juist werken. Ik ben er ook niet zoveel mee bezig zoals vele anderen hier. Deels omdat ik niet genoeg vriendjes heb en ook omdat ik het niet genoeg onderhoud zodat ik alle regels snel terug vergeet.:cry:
Hier ook niet veel boardgame vriendjes. Ik speel voornamelijk met mijn vrouw. Voor Corona hadden we af en toe een boardgame avond met een bevriend koppel, maar dat ligt nu uiteraard stil. En ik zou graag eens wat langere/grotere boardgames spelen, maar dat gaat noch met mijn vrouw noch met het bevriend koppel.
 
Hier ook niet veel boardgame vriendjes. Ik speel voornamelijk met mijn vrouw. Voor Corona hadden we af en toe een boardgame avond met een bevriend koppel, maar dat ligt nu uiteraard stil. En ik zou graag eens wat langere/grotere boardgames spelen, maar dat gaat noch met mijn vrouw noch met het bevriend koppel.
Er bestaan online mogelijkheden he. Tabletop Simulator, Tabletopia, ... Geven beide het gevoel echt het spel te spelen (Digitale versie van het bord enzo). Vindt deze ook veel leuker als Boardgamearena, daar heb ik het gevoel een vereenvoudigde versie aan het spelen te zijn (wat niet zo is), maar heb het niet zo op scripting :p
 
Er bestaan online mogelijkheden he. Tabletop Simulator, Tabletopia, ... Geven beide het gevoel echt het spel te spelen (Digitale versie van het bord enzo). Vindt deze ook veel leuker als Boardgamearena, daar heb ik het gevoel een vereenvoudigde versie aan het spelen te zijn (wat niet zo is), maar heb het niet zo op scripting :p
Grotendeels akkoord met Wacko, TTS & Tabletopia benadert veel meer het echte "boardgame night" gevoel.
Al zijn er wel sommige spellen die beter worden door de automatisatie op BGA.
 
Ja sommige dingen speel ik toch ook liever op BGA... Gewoon voor het gemak. Terra Mystica is een no-brainer, maar zelfs eenvoudigere dingen als Colt Express en Rallyman GT speel ik liever op BGA.
 
Het belangrijkste deel van mijn collectie, staat open en bloot. In de lades liggen nog een paar simpele card games (Point Salad) en 7 Wonders Duel. Daarnaast nog in een andere Kallax (buiten beeld) een mand met party games die ik ook kan snel kan meenemen: Dixit, Coup, Celestia...


Ik heb momenteel een 56-tal games (met een 18-tal uitbreidingen niet in begrepen) en nog een tweetal Kickstarters onderweg. Voldoende om geen beginner meer te zijn, maar ver van de aantallen van de experten hier en in mijn vrienden/kennissenkring (>100).

Ik probeer het ook bewust zo te houden, boardgaming is tegelijkertijd een goedkope en dure hobby. Je kan van een spel lang plezier hebben, zeker als je er zorg voor draagt, maar de verleiding om regelmatig nieuwe spellen te kopen (of te kickstarten) is groot, en dan wordt het al snel een dure hobby. Zeker als je je bedenkt dat ik in mijn collectie zelfs spellen heb ik die ik maar één keer gespeeld heb (Pendulum van Stonemaier Games, cadeau gekregen, één keer sologespeeld, ***spel, **** die zandlopers).
 
Het belangrijkste deel van mijn collectie, staat open en bloot. In de lades liggen nog een paar simpele card games (Point Salad) en 7 Wonders Duel. Daarnaast nog in een andere Kallax (buiten beeld) een mand met party games die ik ook kan snel kan meenemen: Dixit, Coup, Celestia...


Ik heb momenteel een 56-tal games (met een 18-tal uitbreidingen niet in begrepen) en nog een tweetal Kickstarters onderweg. Voldoende om geen beginner meer te zijn, maar ver van de aantallen van de experten hier en in mijn vrienden/kennissenkring (>100).

Ik probeer het ook bewust zo te houden, boardgaming is tegelijkertijd een goedkope en dure hobby. Je kan van een spel lang plezier hebben, zeker als je er zorg voor draagt, maar de verleiding om regelmatig nieuwe spellen te kopen (of te kickstarten) is groot, en dan wordt het al snel een dure hobby. Zeker als je je bedenkt dat ik in mijn collectie zelfs spellen heb ik die ik maar één keer gespeeld heb (Pendulum van Stonemaier Games, cadeau gekregen, één keer sologespeeld, ***spel, **** die zandlopers).
Zeker als je dat combineert met andere 'dure' hobbies... Ik heb vooral pieken als het over aankopen gaat. December-maart en september-oktober.
Wat staat er trouwens naast dinosaur island?
 
Langs mijn Dinosaur Island staan:
Langs rechts: Wingspan en de European Expansion (met ondertussen over de twee dozen, ook de Oceania expansion verspreid).
Langs links: de uitbreiding: Dinosaur Island: Totally Liquid (2018)

Héél hard getwijfeld om de "nieuwe implementatie": Dinosaur World te backen op Kickstarter eind vorig jaar, maar uiteindelijk ertegen besloten ondanks de prachtige components: Dinosaur Island is nog te weinig op tafel gekomen naar mijn zin, plus een aantal van de nieuwe regels (rondrijdende jeep) en te hoge prijs voor het totaalpakket met mini-expansions, hebben mij ervan overtuigd het niet te doen.
 
Zo veel shelf liefde voor Risk.
Dat ziet er mij trouwens geen kallaxje uit?

Dat was voor de foto, anders is die wat meer verstopt :p
De kast is idd geen kallax maar 2 billy kasten van 40 cm breed en 40 cm diep. Vooaral gekozen voor deze omdat je hier de hoogte van de schappen kunt aanpassen, en ik wou graag mijn Lacerda's rechtop zetten. Voor 2 kasten van 40 cm gekozen ipv 1 van 80 cm voor de stevigheid trouwens.
 
Langs mijn Dinosaur Island staan:
Langs rechts: Wingspan en de European Expansion (met ondertussen over de twee dozen, ook de Oceania expansion verspreid).
Langs links: de uitbreiding: Dinosaur Island: Totally Liquid (2018)

Héél hard getwijfeld om de "nieuwe implementatie": Dinosaur World te backen op Kickstarter eind vorig jaar, maar uiteindelijk ertegen besloten ondanks de prachtige components: Dinosaur Island is nog te weinig op tafel gekomen naar mijn zin, plus een aantal van de nieuwe regels (rondrijdende jeep) en te hoge prijs voor het totaalpakket met mini-expansions, hebben mij ervan overtuigd het niet te doen.
Ik dacht al dat het wingspan +een uitbreiding was, maar op andere manier heb ik nog nooit die zijde gezien in mijn shelf... Nochtans een van mijn favoriete games.
Ik heb indertijd gekozen voor duelosaurus, maar dat was omdat we net ouders waren geworden en ik er tegen op zag om toen langere games te spelen. best wel ferme thema park spel. Is dinosaur island echt de moeite om dan ook nog te hebben (of is dat more or less the same, maar dan langer)?
 
Ik heb Duelosaur Island nooit gespeeld, en Dinosaur Island nooit met minder dan 3 spelers. Ik vind Dinosaur Island wel echt de moeite, thematisch zit het mooi in elkaar, misschien wel iets te weinig interactie tussen spelers, maar dat heb je bij véél dergelijke games (multiplayer solitaire waarbij er hooguit wat concurrentie is om als eerste bepaalde zaken van het gemeenschappelijke bord vast te krijgen).

Ik zou wel zeggen dat als je het basisspel nooit gespeeld hebt, je zeker en vast niet meteen de uitbreiding zou moeten aanschaffen.
Maar eigenlijk ook dat ik zelf het basisspel in de non-Kickstarter versie ook nooit gekocht zou hebben: daarbij zijn de components echt een stukje minder. Vooral het feit dat alle dino-meeples dan triceratops zijn en je geen verschillende vormen hebt voor verschillende dino's stoorde me dan enorm. Ik heb dus het basisspel pas gekocht bij de Kickstarter van de uitbreiding. Niet goedkoop, maar het wel nog (net) waard.
 
Terug
Bovenaan