Het shelfie-topic

Kwakzalvers is inderdaad een hele leuke. Vooral als er iemand bijzit die telkens de witte fiches trekt en daar dan op afgeeft :p
 
Bij mij zit het grootste deel nog in dozen van de verhuis :(, kzal straks eens zien of ik ne foto kan trekken.

@hate4recipe, Wingspan is zeker de moeite, ondanks dat het de hele hype niet waard is. Het is ook redelijk makkelijk uit te leggen aan beginnende spelers.

Cfr. Stegmaier games: Helemaal akkoord met @Wacko Santa hoor. Het is redelijk belachelijk hoeveel aandacht die aan zijn components geeft, waardoor het duurder wordt. En in het geval van Tapestry is het helemaal belachelijk vermits zijn buildings nog niet es juist over de spaces passen :rolleyes:. Mooi mag, maar functioneel moet eerst komen !
Daarnaast denk ik dat zijn spellen inherently broken zijn, aka er is 1 path to victory ... that's just bad design. Voor mij persoonlijk is dat een auto-disqualify voor mijn top lijstje. De meesten van mijn groep zijn nogal gericht op optimalisatie, wat nogal rare games kan opleveren.

Dat gezegd zijnde vond ik Scythe een topspel totdat ik door had hoe het af te maken op 3 a 4 beurten. Momenteel hetzelfde met Tapestry. Ik amuseer me er goed mee, maar ben overtuigd dat er 1 path to victory is.
 
hetzelfde met Tapestry. Ik amuseer me er goed mee, maar ben overtuigd dat er 1 path to victory is
In mijn ogen is dat technology.. Als je dan nog eens een Civ hebt die er zwaar op speelt, kan het wel eens los over zijn.. smijt er nog 1 heel goeie Tapestrykaart bij en tis kansloos voor de rest
 
In mijn ogen is dat technology.. Als je dan nog eens een Civ hebt die er zwaar op speelt, kan het wel eens los over zijn.. smijt er nog 1 heel goeie Tapestrykaart bij en tis kansloos voor de rest
Er is geen 1 track die beter is dan de andere, er is een bepaalde sync die ge moet aanhouden. Dus zomaar "tech is the winning path" is zeker niet waar. Het is er zeker een onderdeel van hoor.
 
De componenten van Scythe zijn toch niet overdreven?
Die van Tapestry, da's een ander verhaal. Die gebouwen vind ik echt zeer mooi, maar ze zijn niet functioneel, de manier waarop ze in het spel geïntegreerd zijn doet mij niks, en ze passen inderdaad niet eens mooi op de grid.
Nu, ik krijg die zwaardere spellen (los van corona) maar moeilijk op tafel helaas. De mensen waar ik het frequentst mee speel, zijn van de slag Pandemic, Wingspan, Clank, Istanbul, etc... Dingen als Scythe, Terra Mystica, Caverna, Terraforming Mars, etc, krijg ik maar zelden gespeeld, want daarvoor moet ik afspreken met vrienden die ik veel minder vaak kan zien. Dat houdt me ook tegen om mijn collectie qua zwaardere spellen uit te breiden: On Mars, Black Angel, Anachrony,... allemaal spellen die ik heel graag zou spelen/kopen, maar voorlopig geen optie.
 
Die van Scythe doen niks mis (zoals idd wel bij Tapestry), maar het maakt de spellen gewoon duurder. Eigenlijk houd ik echt niet van grote, dure, fancy en bombastische components. Liever iets kleiners en functionelers. FCM is daarvan een prachtig voorbeeld.
Ik snap ook nooit op Spiel dat iedereen naar stand X zit te lopen "want ge krijgt daar ne wooden en metal round marker bij uw aankoop" ofzo :rolleyes:.

En bij ons is het grotendeels andersom. Er zal veel sneller Scythe of Terra Mystica op tafel komen dan kleinere spellen. Works for me. Wat ik wel jammer vind, is dat de meesten altijd "een nieuw spel" willen spelen. Terwijl ik net graag (zeker complexe) spellen meerdere keren speel.
 
Klopt volledig. Hoeveel ervaring heb je met boardgames?
Is 1 van de eerste spellen die ik ooit kocht, maar het heeft meer dan 10 jaar na aankoop geduurd eer ik het eens op tafel gekregen heb :p
De spelregels vond ik echt een vreselijk kluwen om me door te worstelen. En na 1 keer spelen kwam ik tot de vaststelling dat we sommige regels fout toegepast hadden (iets waar ik doorgaans een hekel aan heb :p regels zijn regels).
Maar het is een zalig spel. De sfeer en het epische LOTR gevoel is continu aanwezig. En je speelt niet zomaar de Fellowship hun avontuur na, je maakt er je eigen versie van.

Als je heel graag iets van Tolkien wil, kun je misschien Journeys in Middle Earth eens bekijken. Heb ik zelf nog niet gespeeld, maar ziet er leuk uit, en toegankelijker dan War of the Ring.
Second that. Een maat van mij kocht versie 1 als grote Lotr fan, maar het bleef ook liggen. Ik ben er enkele jaren later aan begonnen. Die handleiding was echt een draak! Het sorteren van alle onderdelen was ook al een activiteit op zich en het bord van versie 1 -super nice - maar niet eenvoudig om goed je weg in te vinden. Maar eenmaal erdoor en je je beste leer-spelbuddie rond de tafel hebt gekregen, heb je echt wel een fantastische game/ ervaring. Ook niet vergeten dat het een lange game is, niet iets dat je even om op tafel gaat leggen. Ik speel graag the fellowship en ik kijk uit om het nog eens te spelen!
 
Spellen kast is mix van mij en mijn vriendin. Ik heb ook nog een tiental spellen thuis staan, vooral zwaardere spellen omdat dat mijn vriendin het liever wat lichter houd. De enige reden dat Vinhos hier nu ligt is omdat we die voor mijn verjaardag hebben gespeeld :p. Concordia is trouwens van de bib, ligt hier door de lockdown al sinds halfweg oktober en ik kan het nog zeker bijhouden tot begin maart.
NtSNRTC.jpg

Wg1ZX8d.jpg

qWKBBM0.jpg

kNGeOMS.jpg
Concordia staat op mijn wishlist. ik hoorde er hier nog niemand echt over spreken. Je hebt het nog niet kunnen proberen?
 
Jawel, heb het al verschillende keren gespeeld. Had het van de bib geleend om te proberen met de vriendin en zij was ook fan dus hebben we Concordia Venus gekocht, maar die laat nog even op zich wachten omdat er ook nog pre-orders in die bestelling zaten.

Concordia zelf is qua regels vrij simpel, maar heeft wel genoeg diepgang. Een spel dat ik altijd met plezier zal spelen.
 
Jawel, heb het al verschillende keren gespeeld. Had het van de bib geleend om te proberen met de vriendin en zij was ook fan dus hebben we Concordia Venus gekocht, maar die laat nog even op zich wachten omdat er ook nog pre-orders in die bestelling zaten.

Concordia zelf is qua regels vrij simpel, maar heeft wel genoeg diepgang. Een spel dat ik altijd met plezier zal spelen.
De bibliotheek heeft board games 😲 nog nooit van gehoord.
 
Is iets dat meer en meer begint op te komen heb ik gemerkt. Deze kwam van het Muntpunt in Brussel en die hadden toch al een redelijke collectie.
 
En waarom Venus boven
Jawel, heb het al verschillende keren gespeeld. Had het van de bib geleend om te proberen met de vriendin en zij was ook fan dus hebben we Concordia Venus gekocht, maar die laat nog even op zich wachten omdat er ook nog pre-orders in die bestelling zaten.

Concordia zelf is qua regels vrij simpel, maar heeft wel genoeg diepgang. Een spel dat ik altijd met plezier zal spelen.
@Kiekebanus waarom venus boven de gewone? Dat is de base game + extra borden? Zit daar een specifieke 2 player bij?

Ik werkte vroeger in VIVES en daar hebben ze een spelarchief van +20000 games. DIe kopen dan jaarlijks bv. 100 games op bv Essen waarvan ze er een deel bekijken/onderzoeken voor educatieve doeleinden, een paar reviews schrijven voor testaankoop en der rest vliegt in principe ongespeeld in de 'kast'. Ga misschien es die shelf in de shelfttopic steken... Mocht je de kans hebben om dat te bezoeken. Zeker doen... Heb daar toen als personeelslid pareltjes kunnen spelen. Maar ontlenen doen ze eigenlijk niet. collectie: https://www.speldatabase.be/
 
Is idd basegame met extra mappen, ook is er een nieuw type kaart bijgekomen dacht ik waar je jouw vorige kaart opnieuw kan gebruiken. Er is ook een team mode waardoor je met 6 kan spelen wat handig is omdat als ik met familie speel we vaak met 6 zijn.
 
Spellen kast is mix van mij en mijn vriendin. Ik heb ook nog een tiental spellen thuis staan, vooral zwaardere spellen omdat dat mijn vriendin het liever wat lichter houd. De enige reden dat Vinhos hier nu ligt is omdat we die voor mijn verjaardag hebben gespeeld :p. Concordia is trouwens van de bib, ligt hier door de lockdown al sinds halfweg oktober en ik kan het nog zeker bijhouden tot begin maart.
NtSNRTC.jpg
Everdell tree op de kast. :) Wordt hier ook steeds ergens weggezet ipv af te breken en op te bergen in de doos.
Nu, ik krijg die zwaardere spellen (los van corona) maar moeilijk op tafel helaas. De mensen waar ik het frequentst mee speel, zijn van de slag Pandemic, Wingspan, Clank, Istanbul, etc... Dingen als Scythe, Terra Mystica, Caverna, Terraforming Mars, etc, krijg ik maar zelden gespeeld, want daarvoor moet ik afspreken met vrienden die ik veel minder vaak kan zien. Dat houdt me ook tegen om mijn collectie qua zwaardere spellen uit te breiden: On Mars, Black Angel, Anachrony,... allemaal spellen die ik heel graag zou spelen/kopen, maar voorlopig geen optie.
Same, hier moet ik ook niet afkomen met te zware games.
Concordia staat op mijn wishlist. ik hoorde er hier nog niemand echt over spreken. Je hebt het nog niet kunnen proberen?
Topper imo. Elegant design. Eenvoudige regels maar toch voldoende diepgang. Enkel basis game hier maar met Venus heb je basis plus extra's (waaronder team play), dus dat is waarschijnlijk de beste versie om nu te kopen.
 
Ik zie precies in veel kasten Scythe staan. Ik vind zelf die artwork echt super en heb ook al de aanschaf overwogen, maar ik vrees dat het niet vaak gespeeld zou worden. Denk dat het iets te zwaar is (of eerder overweldigend uitziet) voor mijn gebruikelijke game buddies. Maar toch twijfel ik steeds weer. 😆
 
Had het van de bib geleend
Is iets dat meer en meer begint op te komen heb ik gemerkt. Deze kwam van het Muntpunt in Brussel en die hadden toch al een redelijke collectie.
Whut? :oops:

Ik werkte vroeger in VIVES en daar hebben ze een spelarchief van +20000 games. DIe kopen dan jaarlijks bv. 100 games op bv Essen waarvan ze er een deel bekijken/onderzoeken voor educatieve doeleinden, een paar reviews schrijven voor testaankoop en der rest vliegt in principe ongespeeld in de 'kast'. Ga misschien es die shelf in de shelfttopic steken... Mocht je de kans hebben om dat te bezoeken. Zeker doen... Heb daar toen als personeelslid pareltjes kunnen spelen. Maar ontlenen doen ze eigenlijk niet. collectie: https://www.speldatabase.be/
😱
Zoveel vragen...
Kunt ge dat gewoon bezoeken? Organiseren die geen speeldagen ofzo?
En wat is die hun business case om dat allemaal aan te kopen?
En belangrijkste: Hoe geraak ik daar aant werk?
 
Terug
Bovenaan