Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ze betalen hun belastingen met ons belastingsgeld...Maar die betalen ook belastingen en bijdrage RSZ... Dus ik snap uw punt niet.

Eigenlijk niet, volgens een studie uit 2017 van OESO zitten we maar net boven het gemiddelde:Ze betalen hun belastingen met ons belastingsgeld...
Dat ze ook opbrengen ga ik zeker niet ontkennen. Maar het blijft wel een feit dat dit 800k mensen zijn die ook geld kosten aan ons belastingsgeld. Het zijn er gewoon véél te veel in verhouding met ons landje en in verhouding met het aantal werkenden in de privé.
En dat belastingsgeld gaat dan terug naar de overheidDat de ambtenaren meer kosten dan in de buurlanden wil niet zeggen dat ze meer verdienen; met belastingen houdt de studie geen rekening.

Ja, maar een ambtenaar kost de overheid in principe minder dan een werknemer kost aan een werkgever. De overheid betaalt geen volledige RSZ, dus tenzij op enige manier indirecte kosten ook meegerekend worden, verdient een ambtenaar bij een gelijke 'werkgeverskost' meer dan een werknemer met dezelfde werkgeverskost. Hoewel dat wordt voor bepaalde werknemers gecompenseerd met BV-kortingen waar ambtenaren wrsch niet van genieten?Eigenlijk niet, volgens een studie uit 2017 van OESO zitten we maar net boven het gemiddelde:
18.4% van de werkende bevolking waar 18.1% het gemiddelde is van de OESO-landen.![]()
België heeft de duurste ambtenaren van Europa
In verhouding tot andere rijke landen telt België niet uitzonderlijk veel ambtenaren. Het overheidspersoneel in ons land behoort wel tot het duurste van Europa. Dat schrijft De Tijd vandaag op basis van een studie van de Oeso.www.hln.be
En voor je begint over de lonen, merkt het onderste zinnetje op:
En dat belastingsgeld gaat dan terug naar de overheid![]()
Hoe bedoel je? Ik heb het ook moeten opzoeken want is nu niet bepaald dat ik expert ben in lonen van ambtenaren en privé. Maar volgens site Vlaamse Overheid (heb een random niveau ingegeven):Ja, maar een ambtenaar kost de overheid in principe minder dan een werknemer kost aan een werkgever. De overheid betaalt geen volledige RSZ, dus tenzij op enige manier indirecte kosten ook meegerekend worden, verdient een ambtenaar bij een gelijke 'werkgeverskost' meer dan een werknemer met dezelfde werkgeverskost. Hoewel dat wordt voor bepaalde werknemers gecompenseerd met BV-kortingen waar ambtenaren wrsch niet van genieten?
Die zijn niet zoveel hoger dan de Belgische, en de VS heeft het voordeel dat ze nog heel wat marge heeft qua taxatie. Moest schuld terug een groter probleem worden, zoals nu wel eens zou kunnen met die inflatie en daarbij horende rentestijgingen, gaat een land als België dat nu al in de top zit qua taxatie niet veel anders kunnen dan fors besparen.Schulden zijn allemaal relatief. Zoek maar eens naar de schulden van Amerika![]()
Ja, maar een ambtenaar kost de overheid in principe minder dan een werknemer kost aan een werkgever. De overheid betaalt geen volledige RSZ, dus tenzij op enige manier indirecte kosten ook meegerekend worden, verdient een ambtenaar bij een gelijke 'werkgeverskost' meer dan een werknemer met dezelfde werkgeverskost. Hoewel dat wordt voor bepaalde werknemers gecompenseerd met BV-kortingen waar ambtenaren wrsch niet van genieten?
Hoe bedoel je? Ik heb het ook moeten opzoeken want is nu niet bepaald dat ik expert ben in lonen van ambtenaren en privé. Maar volgens site Vlaamse Overheid (heb een random niveau ingegeven):
Terwijl als ik hetzelfde bruto loon in een bruto netto calculator ingeef (heb die van acerta gebruikt), krijg ik het volgende:
- Loon 2.568,16 EUR
- Inhouding pensioen (FOP) -192,61 EUR
- Inhouding RSZ werknemer -91,17 EUR
- Bedrijfsvoorheffing -411,84 EUR
- Bijzondere bijdrage sociale zekerheid per maand -14,49 EUR
- Netto loon 1.858,05 EUR
Lijkt mij dat ambtenaren net meer RSZ betalen (sinds pensioen in RSZ zit van de privé).
- Bruto 2 568,16
- -RSZ 257,75
- -Bedrijfsvoorheffing 400,46
- -Bijz. Bijdrage 14,49
- =Netto 1 895,46
| werknemers uit de private sector | 24,92 % |
| contractuelen uit de openbare sector (DmfA) | 24,82 % |
| statutairen en gelijkgestelden openbare sector (DmfA) | 17,82 % |
| leerlingen (*) (DmfA) | 17,82 % |
| statutairen, contractuelen en leerlingen (*) (provinciale en plaatselijke besturen) (DmfAPPL) | 23,07 % |
Administratieve instructies RSZ - 2026/1 > De socialezekerheidsbijdragenInstructions
|
Die zijn niet zoveel hoger dan de Belgische, en de VS heeft het voordeel dat ze nog heel wat marge heeft qua taxatie. Moest schuld terug een groter probleem worden, zoals nu wel eens zou kunnen met die inflatie en daarbij horende rentestijgingen, gaat een land als België dat nu al in de top zit qua taxatie niet veel anders kunnen dan fors besparen.
Ik weet niet precies waar je precies naartoe wil hiermee? Ik ken de cijfers wel ongeveer en die zijn niet zoveel hoger dan die van België. Je moet ook appelen met appelen vergelijken natuurlijk, die 30 triljoen bvb bevat ook 5 triljoen intergouvernementele schuld, in de VS context wil dat vooral zeggen dat hun sociale zekerheid pakken geld overheeft en dat overschot als een aparte organisatie uitleent aan de overheid maar da's gewoon een broekzak vestzak operatie, die 30 is dus eigenlijk 25. en die 25 is ligt grotendeels in lijn met onze schuld, er zijn natuurlijk nog andere factoren, zo gaat die 30 triljoen ook enkel over de federale schuld, staten en andere niet federale lagere overheden vallen daar niet onder. Dus daar moet nog een stuk bij voor een correcte vergelijking.Google Search
www.google.be
Als je de selectie minder strikt maakt, dan heeft dat sowieso impact op kwaliteit, op lange termijn. Dat is eigenlijk overal zo…Extra triest omdat de selectie al veranderd was om de federale minder te belasten.
Het resultaat aan kwaliteit zal binnen enkele jaren duidelijk zijn
En ze hebben de dollar, die gebruikt wordt om te handelen in olie, dat is ook een groot voordeel.Die zijn niet zoveel hoger dan de Belgische, en de VS heeft het voordeel dat ze nog heel wat marge heeft qua taxatie. Moest schuld terug een groter probleem worden, zoals nu wel eens zou kunnen met die inflatie en daarbij horende rentestijgingen, gaat een land als België dat nu al in de top zit qua taxatie niet veel anders kunnen dan fors besparen.