Die vergelijking tussen prestaties in het onderwijs en het budget dat er tegenoverstaat rammelt toch langs alle kanten.

Maar die betalen ook belastingen en bijdrage RSZ... Dus ik snap uw punt niet.
Ze betalen hun belastingen met ons belastingsgeld... ;)

Dat ze ook opbrengen ga ik zeker niet ontkennen. Maar het blijft wel een feit dat dit 800k mensen zijn die ook geld kosten aan ons belastingsgeld. Het zijn er gewoon véél te veel in verhouding met ons landje en in verhouding met het aantal werkenden in de privé.

Ze betalen hun belastingen met ons belastingsgeld... ;)

Dat ze ook opbrengen ga ik zeker niet ontkennen. Maar het blijft wel een feit dat dit 800k mensen zijn die ook geld kosten aan ons belastingsgeld. Het zijn er gewoon véél te veel in verhouding met ons landje en in verhouding met het aantal werkenden in de privé.
Eigenlijk niet, volgens een studie uit 2017 van OESO zitten we maar net boven het gemiddelde:
18.4% van de werkende bevolking waar 18.1% het gemiddelde is van de OESO-landen.

En voor je begint over de lonen, merkt het onderste zinnetje op:
Dat de ambtenaren meer kosten dan in de buurlanden wil niet zeggen dat ze meer verdienen; met belastingen houdt de studie geen rekening.
En dat belastingsgeld gaat dan terug naar de overheid :P

Eigenlijk niet, volgens een studie uit 2017 van OESO zitten we maar net boven het gemiddelde:
18.4% van de werkende bevolking waar 18.1% het gemiddelde is van de OESO-landen.

En voor je begint over de lonen, merkt het onderste zinnetje op:

En dat belastingsgeld gaat dan terug naar de overheid :p
Ja, maar een ambtenaar kost de overheid in principe minder dan een werknemer kost aan een werkgever. De overheid betaalt geen volledige RSZ, dus tenzij op enige manier indirecte kosten ook meegerekend worden, verdient een ambtenaar bij een gelijke 'werkgeverskost' meer dan een werknemer met dezelfde werkgeverskost. Hoewel dat wordt voor bepaalde werknemers gecompenseerd met BV-kortingen waar ambtenaren wrsch niet van genieten?

Ja, maar een ambtenaar kost de overheid in principe minder dan een werknemer kost aan een werkgever. De overheid betaalt geen volledige RSZ, dus tenzij op enige manier indirecte kosten ook meegerekend worden, verdient een ambtenaar bij een gelijke 'werkgeverskost' meer dan een werknemer met dezelfde werkgeverskost. Hoewel dat wordt voor bepaalde werknemers gecompenseerd met BV-kortingen waar ambtenaren wrsch niet van genieten?
Hoe bedoel je? Ik heb het ook moeten opzoeken want is nu niet bepaald dat ik expert ben in lonen van ambtenaren en privé. Maar volgens site Vlaamse Overheid (heb een random niveau ingegeven):
  • Loon 2.568,16 EUR
  • Inhouding pensioen (FOP) -192,61 EUR
  • Inhouding RSZ werknemer -91,17 EUR
  • Bedrijfsvoorheffing -411,84 EUR
  • Bijzondere bijdrage sociale zekerheid per maand -14,49 EUR
  • Netto loon 1.858,05 EUR
Terwijl als ik hetzelfde bruto loon in een bruto netto calculator ingeef (heb die van acerta gebruikt), krijg ik het volgende:
  • Bruto 2 568,16
  • -RSZ 257,75
  • -Bedrijfsvoorheffing 400,46
  • -Bijz. Bijdrage 14,49
  • =Netto 1 895,46
Lijkt mij dat ambtenaren net meer RSZ betalen (sinds pensioen in RSZ zit van de privé).

Schulden zijn allemaal relatief. Zoek maar eens naar de schulden van Amerika 😄
Die zijn niet zoveel hoger dan de Belgische, en de VS heeft het voordeel dat ze nog heel wat marge heeft qua taxatie. Moest schuld terug een groter probleem worden, zoals nu wel eens zou kunnen met die inflatie en daarbij horende rentestijgingen, gaat een land als België dat nu al in de top zit qua taxatie niet veel anders kunnen dan fors besparen.

Hoe bedoel je? Ik heb het ook moeten opzoeken want is nu niet bepaald dat ik expert ben in lonen van ambtenaren en privé. Maar volgens site Vlaamse Overheid (heb een random niveau ingegeven):
  • Loon 2.568,16 EUR
  • Inhouding pensioen (FOP) -192,61 EUR
  • Inhouding RSZ werknemer -91,17 EUR
  • Bedrijfsvoorheffing -411,84 EUR
  • Bijzondere bijdrage sociale zekerheid per maand -14,49 EUR
  • Netto loon 1.858,05 EUR
Terwijl als ik hetzelfde bruto loon in een bruto netto calculator ingeef (heb die van acerta gebruikt), krijg ik het volgende:
  • Bruto 2 568,16
  • -RSZ 257,75
  • -Bedrijfsvoorheffing 400,46
  • -Bijz. Bijdrage 14,49
  • =Netto 1 895,46
Lijkt mij dat ambtenaren net meer RSZ betalen (sinds pensioen in RSZ zit van de privé).

Patronale bijdragen zijn lager voor een statutaire ambtenaar. Ik vermoed dat de reden hiervoor dat het heel zelden is dat een statutaire ambtenaar een werkloosheidsuitkering krijgt na zijn ontslag. Indien wel, moet de werkgever die bijdragen toch betalen.

Heb je dan geen recht op uitkering indien je ontslagen wordt? Toch wel, gezien de tewerkstellende overheid in dergelijk geval retroactief de normaal verschuldigde werkgevers- en werknemersbijdragen sector werkloosheid zal moeten storten. Dit ten belope van het aantal dagen dat het statutair personeelslid in kwestie dient te bewijzen om gerechtigd te zijn tot een werkloosheidsuitkering.

Patronale bijdragen:

werknemers uit de private sector24,92 %
contractuelen uit de openbare sector (DmfA)24,82 %
statutairen en gelijkgestelden openbare sector (DmfA)17,82 %
leerlingen (*) (DmfA)17,82 %
statutairen, contractuelen en leerlingen (*) (provinciale en plaatselijke besturen) (DmfAPPL)23,07 %

Die zijn niet zoveel hoger dan de Belgische, en de VS heeft het voordeel dat ze nog heel wat marge heeft qua taxatie. Moest schuld terug een groter probleem worden, zoals nu wel eens zou kunnen met die inflatie en daarbij horende rentestijgingen, gaat een land als België dat nu al in de top zit qua taxatie niet veel anders kunnen dan fors besparen.

Ik weet niet precies waar je precies naartoe wil hiermee? Ik ken de cijfers wel ongeveer en die zijn niet zoveel hoger dan die van België. Je moet ook appelen met appelen vergelijken natuurlijk, die 30 triljoen bvb bevat ook 5 triljoen intergouvernementele schuld, in de VS context wil dat vooral zeggen dat hun sociale zekerheid pakken geld overheeft en dat overschot als een aparte organisatie uitleent aan de overheid maar da's gewoon een broekzak vestzak operatie, die 30 is dus eigenlijk 25. en die 25 is ligt grotendeels in lijn met onze schuld, er zijn natuurlijk nog andere factoren, zo gaat die 30 triljoen ook enkel over de federale schuld, staten en andere niet federale lagere overheden vallen daar niet onder. Dus daar moet nog een stuk bij voor een correcte vergelijking.

Mijn woorden zijn nog niet koud of ik krijg vandaag een e-mail van het beroepsinstituut dat de grote hogescholen door het nijpend personeelstekort een opleiding gaan uitwerken waarbij mensen zichzelf kunnen heroriënteren naar ons beroep. Men zou in dit traject een opleiding accountancy-fiscaliteit kunnen combineren met een job binnen jouw kantoor waarbij de hogeschool het leertraject afstemt op de verworven ervaring in jouw kantoor. Afhankelijk van de beroepsactiviteiten kan men vrijstellingen verwerven en zo de totale studietijd verkorten.
Een gezamenlijke inspanning van werkgever/het beroepsinstituut en het onderwijsinstituut. Lijkt mij een mooi initiatief.

Extra triest omdat de selectie al veranderd was om de federale minder te belasten.

Het resultaat aan kwaliteit zal binnen enkele jaren duidelijk zijn

Extra triest omdat de selectie al veranderd was om de federale minder te belasten.

Het resultaat aan kwaliteit zal binnen enkele jaren duidelijk zijn
Als je de selectie minder strikt maakt, dan heeft dat sowieso impact op kwaliteit, op lange termijn. Dat is eigenlijk overal zo…
Vraag is of dat de juiste zet is op lange termijn, want wat doe je dan met die personeelsleden die toch niet voldoen?

Als ze een digitale transformatie gaan doorvoeren bij de VRT kunnen ze misschien ook iemand met iets meer kennis van statistiek en zinvolle infografieken aanwerven...

Hoe zinvol/zinloos is een kaart van het lerarentekort per gemeente, wanneer je niet corrigeert voor populatie of aantal scholen? Het lerarentekort is het grootst in absolute cijfers in Antwerpen, Gent en Brugge? No shit... dat zijn een aantal van de grootste steden van Vlaanderen.

Oh en Brussel waar het Vlaams onderwijs ook bestaat? Sorry, een witte vlek... Wat een grap.

Over andere nuances die steevast ontbreken in het debat rond het lerarentekort op de VRT zullen we maar zwijgen zeker (bijzonder weinig kritiek op de koepels, slechts lichtjes raken aan heilige huisjes).

"Hebben we niet meer gezien sinds de jaren 60", als dit artikel waar is, waar gaan we dan al dat volk vandaan halen?

Het zullen waarschijnlijk ook wel meer hooggeschoold volk zijn dan in de jaren 60, dus ik neem aan dat we niet dezelfde gastarbeiders gaan kunnen halen.

En ze hebben de dollar, die gebruikt wordt om te handelen in olie, dat is ook een groot voordeel.

Terug
Bovenaan