Alles aan uw post toont eigenlijk aan dat je de problematiek niet inziet. En met alle respect voor wie je bent en/of wat je doet, maar als je er zelf niet in zit, dan kan je het ook niet echt goed weten.Ik lees uw post, en ik zie duidelijk u frustratie.
Maar op geen enkel moment weerleg je mijn standpunt dat er gerust enkele dagen van die vakantie afgegeven kunnen worden om bijscholingen te volgen.
En dit kan heus ook wel collectief hoor, dat kan echt wel. Dus dat is alvast een non-argument ten voordele voor behoud.
Ik zie heus wel de problematiek die in het onderwijs heerst, of toch alvast deels.
Maar alles begint ook wel met eens in eigen boezem te kijken en te zien waar er kan gestart worden met verbeteringen.
Perfecte voorbeelden zijn meer tijd op de schoolbanken en kortere periodes waar er niet op de schoolbanken gezeten wordt.
Met andere woorden studiedagen afschaffen en grote vakantie inkorten.
Er kan in Vlaanderen nog kwalitatief onderwijs gegeven worden. Daar hoeft geen twijfel over te bestaan.
Maar voor elke goede leerling die een mooie carrière fietst van lager onderwijs tot afleggen van zijn doctoraat zijn er 50 anderen die al met een achterstand beginnen bij de kleuters.
Je kan en mag dat leerkrachten ook niet aanwrijven, dat zijn problemen die veel dieper geworteld zijn.
Maar stellen dat het alleen maar maatschappelijke problemen zijn en het collectief van onderwijs, scholen en onderwijzendpersoneel zonder zonde zijn is toch ook wel foutief.
En het helpt ook niet dat men onmiddellijk in een kramp schiet vanaf er iemand nog maar durft te insinueren om voor eigen deur te vegen.
Als het u een troost kan zijn: persoonlijk heb ik er geen problemen mee om lesdagen langer te maken, maar wel anders in te richten. Ook facultatieve vrije dagen afschaffen heb ik niks op tegen. Vakantieperiodes verschuiven: ja. Inkorten: nee.