Het onderwijs

Ik lees uw post, en ik zie duidelijk u frustratie.
Maar op geen enkel moment weerleg je mijn standpunt dat er gerust enkele dagen van die vakantie afgegeven kunnen worden om bijscholingen te volgen.
En dit kan heus ook wel collectief hoor, dat kan echt wel. Dus dat is alvast een non-argument ten voordele voor behoud.

Ik zie heus wel de problematiek die in het onderwijs heerst, of toch alvast deels.
Maar alles begint ook wel met eens in eigen boezem te kijken en te zien waar er kan gestart worden met verbeteringen.
Perfecte voorbeelden zijn meer tijd op de schoolbanken en kortere periodes waar er niet op de schoolbanken gezeten wordt.
Met andere woorden studiedagen afschaffen en grote vakantie inkorten.

Er kan in Vlaanderen nog kwalitatief onderwijs gegeven worden. Daar hoeft geen twijfel over te bestaan.
Maar voor elke goede leerling die een mooie carrière fietst van lager onderwijs tot afleggen van zijn doctoraat zijn er 50 anderen die al met een achterstand beginnen bij de kleuters.
Je kan en mag dat leerkrachten ook niet aanwrijven, dat zijn problemen die veel dieper geworteld zijn.
Maar stellen dat het alleen maar maatschappelijke problemen zijn en het collectief van onderwijs, scholen en onderwijzendpersoneel zonder zonde zijn is toch ook wel foutief.

En het helpt ook niet dat men onmiddellijk in een kramp schiet vanaf er iemand nog maar durft te insinueren om voor eigen deur te vegen.
Alles aan uw post toont eigenlijk aan dat je de problematiek niet inziet. En met alle respect voor wie je bent en/of wat je doet, maar als je er zelf niet in zit, dan kan je het ook niet echt goed weten.

Als het u een troost kan zijn: persoonlijk heb ik er geen problemen mee om lesdagen langer te maken, maar wel anders in te richten. Ook facultatieve vrije dagen afschaffen heb ik niks op tegen. Vakantieperiodes verschuiven: ja. Inkorten: nee.

Ik lees uw post, en ik zie duidelijk u frustratie.
Maar op geen enkel moment weerleg je mijn standpunt dat er gerust enkele dagen van die vakantie afgegeven kunnen worden om bijscholingen te volgen.
En dit kan heus ook wel collectief hoor, dat kan echt wel. Dus dat is alvast een non-argument ten voordele voor behoud.
Daar zit ook duidelijk het probleem van iedereen die niet in het onderwijs zit of eerstehands ervaring ermee heeft in zijn of haar omgeving. Denk je nu echt dat die vakantie een vakantie is? De enige waar een leerkracht iets aan heeft, is de zomervakantie. Al de rest wordt mede gebruikt om te werken/voor te bereiden enz.

Leerkracht is nu een typisch beroep waarbij er - zo lijkt het toch - weinig effectief uren moeten worden gepresteerd maar waar de werklast achterliggend zeer hoog is. Je moet de voorbereidingen maken, toetsen maken, verbeteren, vergaderingen, rapporten opmaken over de leerlingen ...
Dat wordt dan maar allemaal als normaal bestempeld dat je dat erbij neemt als leerkracht. Ik zie niemand in de privé staan springen om na zijn uren de voorbereidingen voor de volgende dag te doen of processen te evalueren nadat die zich - binnenkort verplicht - heeft uitgeklokt. Wat een gortig standpunt om dan nog te impliceren dat ze zich in hun eigen tijd nog eens gaan moeten bijscholen ook?

Oh, en kom trouwens niet zeveren dat het gewoon gaat om het geven van de uren en klaar. Mijn vrouw heeft zo elke dinsdag dit jaar een volledige dag les (elk uur) met daarbij elke speeltijd toezicht en onder de middag toezicht in de bibliotheek. Ook dat wordt allemaal maar als normaal bestempeld.

Daar zit ook duidelijk het probleem van iedereen die niet in het onderwijs zit of eerstehands ervaring ermee heeft in zijn of haar omgeving. Denk je nu echt dat die vakantie een vakantie is? De enige waar een leerkracht iets aan heeft, is de zomervakantie. Al de rest wordt mede gebruikt om te werken/voor te bereiden enz.

Maar zou het dan niet beter gewoon officieel zijn? Gewone werkuren zoals velen, 38 uren in week en 20-25 dagen verlof. Die dan net zoals in de bouw +/- vast liggen. En extra dagen voor elk random zomerfeest of ander gedoe dat men doet in het weekend.

Maar zou het dan niet beter gewoon officieel zijn? Gewone werkuren zoals velen, 38 uren in week en 20-25 dagen verlof. Die dan net zoals in de bouw +/- vast liggen. En extra dagen voor elk random zomerfeest of ander gedoe dat men doet in het weekend.
Al veel discussies over gehad, inclusief met mijn vrouw. Op het eerste zicht zou dat misschien een oplossing lijken, maar als je er dieper over nadenkt betwijfel ik het.
Dan zou je voor elke leerkracht naast de uren les te geven, een bureau moeten voorzien om te kunnen werken in de school? Gedegen werken in een leraarsruimte is onmogelijk gezien daar constant iemand over de vloer komt en je uit je concentratie gebracht kan worden. Er wordt daar immers geventileerd over vanalles en nog wat.
Zoals ik al eerder aanhaalde komt mijn vrouw gemakkelijk aan 50u en meer per week, dat giet je ook niet zomaar in een standaard werkweek waardoor er alsnog veel zal moeten gepresteerd worden buiten de uren.

Wat er nu van een leerkracht wordt verwacht is ronduit belachelijk met het takenpakket dat ze nu hebben. Je zou nog alle extra dagen mogen afschaffen en ze in een normaal werkregime steken (vakantie tijdens het jaar), dan nog zou ik niet staan springen om achter mijn uren nog zo lang bezig te zijn. Wetende dat ik zelf ook nog kinderen heb die zorg nodig hebben zou ik niet weten hoe dat bol te werken.

Mijn idee daarbij is dat CLB wat van die administratieve rompslomp kan over nemen. Absoluut geen voorstander van CLB (frankly, I think they're idiots), maar zij spelen ook een rol in het onderwijs. Als je het lesgeven wil isoleren met minieme administratieve taken dan is dat op z'n minst een optie. Je kan moeilijk iedere 5 leerkrachen een administratief medewerker toekennen, alhoewel...

Leerkracht is nu een typisch beroep waarbij er - zo lijkt het toch - weinig effectief uren moeten worden gepresteerd maar waar de werklast achterliggend zeer hoog is. Je moet de voorbereidingen maken, toetsen maken, verbeteren, vergaderingen, rapporten opmaken over de leerlingen ...
Dat wordt dan maar allemaal als normaal bestempeld dat je dat erbij neemt als leerkracht. Ik zie niemand in de privé staan springen om na zijn uren de voorbereidingen voor de volgende dag te doen of processen te evalueren nadat die zich - binnenkort verplicht - heeft uitgeklokt. Wat een gortig standpunt om dan nog te impliceren dat ze zich in hun eigen tijd nog eens gaan moeten bijscholen ook?

Oh, en kom trouwens niet zeveren dat het gewoon gaat om het geven van de uren en klaar. Mijn vrouw heeft zo elke dinsdag dit jaar een volledige dag les (elk uur) met daarbij elke speeltijd toezicht en onder de middag toezicht in de bibliotheek. Ook dat wordt allemaal maar als normaal bestempeld.
Als ik terugdenk aan eerdere posts in het subforum Werk & Studie lijkt het me dat veel mensen, op het internet tenminste, zeer mondig en assertief zijn over hoe er niets buiten de werkuren mag tenzij er compensatie volgt. Ik denk dan aan discussies over alles gaande van reistijd tot teambuilding. En dan denk ik aan het gemopper als mensen geen slot meer kunnen krijgen voor het oudercontact dat na hun werkuren valt, en hoe ik de kleuterleidster van mijn dochter de eerste keer zag op een quiz van die school (de moderne wafelbak zeker), waar ze tot middernacht aan het opdienen was. Idem voor het schoolfeest op een zaterdag. Ik heb een andere kleuterleidster geweten die onder de vakantie haar klas ging verven.

Ik kan me toch niet van de indruk ontdoen dat de houding van de gehele maatschappij ten opzichte van leerkrachten een serieuze wisselwerking vertoont met de kwaliteit van het onderwijs. Ik ga afsluiten met een laatste anekdote: ik heb tijdens mijn masteropleiding als vakantiewerk meegewerkt aan de "zomercursus" chemie. Dus voor studenten die dat wilden bijwerken voor het academiejaar begon. Ik herinner me nog een ongeïnteresseerd meisje, dat me vertelde dat ze hiervoor TEW had geprobeerd, nu ging beginnen aan biologie, en als dat niets werd ging ze maar voor een bachelor onderwijs gaan. Het onderwijs als plan C.

Laatst bewerkt:
Dat werkt gewoon niet, vandaar dat er een ander systeem gekomen is.

Enkele voorbeelden van problemen:
- Nieuwe leerkrachten: bij het begin van het schooljaar kan je dit nog oplossen door ze een contract vanaf 1 augustuste geven, dan kunnen ze een maand voorbereiden. Maar wat met een nieuwe leerkracht die midden in het jaar start, kan je van die verwachten dat hij direct "vol" les geeft én alle tijd heeft om alles voor te bereiden? Nu wel, binnen een 38-uur zelfs met de normale overuren totaal niet.
- een "gewone" werknemer heeft recht op minstens een kwartier pauze na 6 uur tewerkstelling. Mijn vrouw heeft dit niet altijd, omdat ze op dinsdag én de voormiddag toezicht heeft én over de middag soepverdeling+toezicht heeft.
- een gewone werknemer heeft een maximale werkdag van 8 uur per dag en 38 uur per week (uitzonderingen mogelijk, maar niet structureel boven de 40 uur). Wil je dit toepassen, dan is de kans groot dat je méér dagen nodig zal hebben tussen einde examens en rapport, wegens leerkrachten die examens moeten verbeteren én deliberaties hebben (in het middelbaar) of in het lager leerkrachten die hun lessen niet deftig voorbereiden (als je van 8u30 tot 16u les moet geven én een kwartiertje op voorhand/erna (is standaard) in de klas verwacht wordt, zit je in vele gevallen door toezicht al dicht tegen de 8 uur. Dingen zoals bosklassen enzo kan je enkel nog organiseren indien je lesdagen schrapt in dezelfde week of extra leerkrachten aanneemt. Werk op zaterdag en zondag (schoolfeest klaarzetten, schoolfeest + afruimen) kan natuurlijk niet in combinatie met les, dus ook lesdagen schrappen. Want anders laat je mensen 12 dagen na elkaar werken, niet toegelaten.
- werken buiten de standaard werkuren? Vergeet dat maar. Dus oudercontact tijdens de werkuren, overdag. Geen oudercontact mogelijk na 17u?
- zoals gezegd: elke werknemer heeft recht op een werkplaats. Hoe ga je dat organiseren?
- los van zaken die nu als normaal beschouwd worden, zoals als je ziek bent toch nog de weekplanning doorgeven aan je vervanger of rapporten/evaluaties schrijven, bij deeltijdse tewerkstelling toch evenveel beschikbaar zijn voor oudercontact, klasvergadering, ...

Dat werkt gewoon niet, vandaar dat er een ander systeem gekomen is.

Enkele voorbeelden van problemen:
- Nieuwe leerkrachten: bij het begin van het schooljaar kan je dit nog oplossen door ze een contract vanaf 1 augustuste geven, dan kunnen ze een maand voorbereiden. Maar wat met een nieuwe leerkracht die midden in het jaar start, kan je van die verwachten dat hij direct "vol" les geeft én alle tijd heeft om alles voor te bereiden? Nu wel, binnen een 38-uur zelfs met de normale overuren totaal niet.
Een maand voorbereiden is vaak ook een utopie. Mijn broer staat in het middelbaar onderwijs (geeft verschillende wetenschappelijke vakken) en weet vaak amper 2 of 3 dagen voor de start van het nieuwe schooljaar welke specifieke vakken en jaren hij gaat moeten geven.

Hij is met al die zaken in dat lijstje pas begonnen toen hij is beginnen lesgeven?

Deels wel, evident cursus pedagogie, muziekschool (was er al eens mee gestart maar was lastig te combineren) en wat vaker de training van volleybal kunnen bijwonen. Geeft ook gewoon aan dat er gevoelig meer vrije tijd en vakantie is t.o.v. vroeger (al is het hier wel amper 20 vakantiedagen - dat is van worst to best natuurlijk, dat zal zeker een rol spelen). Voor de duidelijkheid - ik heb daar geen probleem mee hé - maar voor een in keurslijf gegoten sector zijn er blijkbaar toch nog gigantische verschillen waarbij de ene leerkracht schijnbaar moeiteloos diverse activiteiten/bijberoep combineert terwijl andere leerkrachten echt serieus uit hun pijp moeten komen om alles nog maar rond te krijgen of zelfs niet rondkrijgen binnen een +/- reguliere werktijd.

Als je hier leest wat de mensen in het onderwijs er zelf van vinden zou je als buitenstaande geneigd zijn te zeggen om zelf een voorstel uit te werken gezien de grootste problemen niet zijn gerelateerd aan het lesgeven maar alles wat er rond hangt, organisatorische en administratieve procedures lijken toe te zijn aan een grondige herziening, ik meen ook te lezen dat een andere aanpak voor toenemend aantal begeleidingen "op maat" wenselijk is - je ziet dat ook terug aan het toenemend aantal ondersteunende personeelsleden - mss is het wel beter die sterk te reduceren en meer focus te gaan leggen op lesgeven - en mss moeten er daar ook echte keuzes gemaakt worden door bvb. geen regulier onderwijs meer toe te laten indien er niet is voldaan aan bvb. min taalvereisten - zoiets lijkt me nog in te richten gezien taalproblematiek toch een groot probleem is waar voldoende kinderen onder vallen. de meerwaarde van lesgeven aan een klas van 24 VS een klas van 16 lijkt zal de facto ook een positieve invloed hebben op iedereen in die klas, inclusief de leerkracht, de administratie reduceren en vermoedelijk ook gunstige impact op ziekteverzuim door lagere werkdruk.

Wetende dat ik zelf ook nog kinderen heb die zorg nodig hebben zou ik niet weten hoe dat bol te werken.
Maar je kiest wel grotendeels zelf wanneer je die uren buiten het lesgeven presteert. Mijn moeder was leerkracht wiskunde, als je haar daar nu achter vraagt zegt zei altijd: "ik was ál-tijd thuis als jullie thuis waren, dat was een gi-gan-tisch voordeel. Maar als jullie om 20u oid in bed lagen werkte ik nadien wel vaak nog tot 22-23u...". Zij gaf wel ~25 toetsen en ~25 taken/jaar per klas die ook allemaal voorbereid en verbeterd moesten worden en zij was in de werkgroep wiskunde ook vaak diegene die de examens opstelde want ondanks het feit dat zij toen al bij de wat ouderen behoorde kon al de rest dat zogezegd niet want werken met de computer was te moeilijk...

Wij hadden evengoed leerkrachten die 0 taken gaven en 5 of 6 toetsen die ze dan soms ook nog klassikaal verbeterden (aka 0 thuiswerk) en echt niet alleen voor 1uurs vakken.

Ik vind dat je toch altijd moet opletten met dat soort veralgemeningen. Ik zou oprecht eens willen weten hoeveel leerkrachten er elke schoolvakantie letterlijk 38u/week werken... Er zullen er ongetwijfeld wel zijn (en nog meer uren ook), maar er zullen er ook zijn die vrijdagavond van het verlof YOLO roepen en pas maandagochtend na het verlof hun kabas terug uit de hoek halen waar ze hem in gegooid hebben...

Mijn vrouw kan zo soms ook zeggen "ik heb gisteren wel nen helen dag voor 't school gewerkt!" terwijl ze in realiteit van die dikke halve dag die ze effectief aan tafel gezeten heeft de helft van de tijd op haar GSM heeft zitten scrollen of in de zetel zat te werken met ondertussen de TV aan. Enfin, die zelf-perceptie kan nogal makkelijk en sterk gekleurd worden. Ik hoor trouwens meer dan genoeg verhalen van mijn vrouw over collega's die letterlijk elke schoolvakantie op verlof zijn, mag ik er héél sterk aan twijfelen dat die hun gerief meenemen op de vlieger?

Kort samengevat: ik ben dus wel héél erg sceptisch over AL die leerkrachten die elke schoolvakantie alleen maar werken. Met het grootste respect voor diegenen die dat wel doen.

maar voor een in keurslijf gegoten sector zijn er blijkbaar toch nog gigantische verschillen waarbij de ene leerkracht schijnbaar moeiteloos diverse activiteiten/bijberoep combineert terwijl andere leerkrachten echt serieus uit hun pijp moeten komen om alles nog maar rond te krijgen of zelfs niet rondkrijgen binnen een +/- reguliere werktijd.
Dat is toch voor elke job zo? Verschillende capaciteiten maar ook inzet: je gaat mensen hebben die meer tijd en moeite steken in hun lesuren en leerstof dan anderen. Dat is ook verschillend tussen vakken natuurlijk, en waar je zit in je carrière. Als je als vastbenoemde 20 jaar wiskunde geeft zal je een pak minder voorbereiding hebben dan wanneer je als starter nog uren moet sprokkelen en elk jaar andere vakken geeft aan andere groepen (en mogelijk andere scholen).

Er is een reden dat de uitval bij jonge leerkrachten zo groot is lijkt me.

...ik meen ook te lezen dat een andere aanpak voor toenemend aantal begeleidingen "op maat" wenselijk is - je ziet dat ook terug aan het toenemend aantal ondersteunende personeelsleden - mss is het wel beter die sterk te reduceren en meer focus te gaan leggen op lesgeven...
Dit dus... als ik dat zie, lees en hoor dan gaan we stilaan richting toestanden waar er voor elke leerkracht in de klas bijna een voltijdse aan begeleiding toegevoegd wordt. Misschien moeten we in plaats van klassen van 25 met een batterij aan zorgleerkrachten achter naar een systeem durven stappen waar we klassen cappen op max 15 oid. Dan ga je niet alleen minder probleemgevallen per klas hebben in absolute getallen je gaat ook een hele hoop overlegmeetings afvoeren want voor elke leerling die in de zorg gaat moeten er dan overleggen plaats vinden met zorgleerkracht, beleidsondersteuning, ouders en noem maar op... allemaal nutteloze uren die de directe administratieve druk op leerkrachten verhogen en weinig tot niks bijdragen aan de behoeften van het kind.

Dat is toch voor elke job zo? Verschillende capaciteiten maar ook inzet: je gaat mensen hebben die meer tijd en moeite steken in hun lesuren en leerstof dan anderen. Dat is ook verschillend tussen vakken natuurlijk, en waar je zit in je carrière. Als je als vastbenoemde 20 jaar wiskunde geeft zal je een pak minder voorbereiding hebben dan wanneer je als starter nog uren moet sprokkelen en elk jaar andere vakken geeft aan andere groepen (en mogelijk andere scholen).

Er is een reden dat de uitval bij jonge leerkrachten zo groot is lijkt me.
Het is natuurlijk wél een feit dat bepaalde vakken véél minder voorbereiding/verbetering vragen dan anderen (typisch: lichamelijke opvoeding), terwijl bvb iemand die 20 klassen chemie zou hebben, véél meer werk heeft aan toetsen/verbeteringen en bvb ook in zijn klas proefjes moet klaarzetten/materiaal moet verzamelen, ongeveer het enige wat een leerkracht LO ook moet doen.

Je zou dat kunnen gelijktrekken door de leerkrachten LO andere taken te geven Dit gebeurt bij sommige scholen onder de vorm van de begeleiding voor schoolsportactiviteiten, maar niet bij alle. Het is vaak not done om die mensen meer taken te geven tijdens de vakantieperiode, erwijl die bvb wél zouden kunnen helpen met het klaarzetten van boekenpakketen of enkele administratieve taken (die andere leerkrachten dan niet zouden moeten doen). Echter, voor velen, ook voor vakbonden voro alle duidelijkheid, is daarover discussieren veel te gevoelig.

Ook uren "gratis" geven bij veel verschillende klassen moet anders kunnen. Wie 4 klassen van 5 uur wiskunde heeft in 1 jaar, heeft véél minder werk dan iemand die 20 uur les geeft verdeeld over 13 klassen in 2 graden.

Er zijn dus zeker zaken mogelijk, maar hélemaal anders dan wat Demir voorstelt.

Dit dus... als ik dat zie, lees en hoor dan gaan we stilaan richting toestanden waar er voor elke leerkracht in de klas bijna een voltijdse aan begeleiding toegevoegd wordt. Misschien moeten we in plaats van klassen van 25 met een batterij aan zorgleerkrachten achter naar een systeem durven stappen waar we klassen cappen op max 15 oid. Dan ga je niet alleen minder probleemgevallen per klas hebben in absolute getallen je gaat ook een hele hoop overlegmeetings afvoeren want voor elke leerling die in de zorg gaat moeten er dan overleggen plaats vinden met zorgleerkracht, beleidsondersteuning, ouders en noem maar op... allemaal nutteloze uren die de directe administratieve druk op leerkrachten verhogen en weinig tot niks bijdragen aan de behoeften van het kind.
Het probleem lijkt me hier niet het aantal lesuren te zijn (of toch niet het grote probleem), wel de capaciteit van klassen, vooral in de lagere scholen. Er zijn weinig scholen die nu leegstaande klaslokalen hebben en typisch in het lager is dat je die wel nodig hebt als je de klassen verkleint. En gewoon de capaciteit overal verlagen, betekent extra scholen.

Op zich is dat trouwens al iets waar we aan gedacht hebben op school, maar praktisch gaat het dus niet tenzij we het aantal leerlingen in totaal reduceren, wat ook afvloeiingen zou betekenen... nog een extra reden om het niet te doen.

Maar je kiest wel grotendeels zelf wanneer je die uren buiten het lesgeven presteert. Mijn moeder was leerkracht wiskunde, als je haar daar nu achter vraagt zegt zei altijd: "ik was ál-tijd thuis als jullie thuis waren, dat was een gi-gan-tisch voordeel. Maar als jullie om 20u oid in bed lagen werkte ik nadien wel vaak nog tot 22-23u...". Zij gaf wel ~25 toetsen en ~25 taken/jaar per klas die ook allemaal voorbereid en verbeterd moesten worden en zij was in de werkgroep wiskunde ook vaak diegene die de examens opstelde want ondanks het feit dat zij toen al bij de wat ouderen behoorde kon al de rest dat zogezegd niet want werken met de computer was te moeilijk...

Wij hadden evengoed leerkrachten die 0 taken gaven en 5 of 6 toetsen die ze dan soms ook nog klassikaal verbeterden (aka 0 thuiswerk) en echt niet alleen voor 1uurs vakken.

Ik vind dat je toch altijd moet opletten met dat soort veralgemeningen. Ik zou oprecht eens willen weten hoeveel leerkrachten er elke schoolvakantie letterlijk 38u/week werken...

Kort samengevat: ik ben dus wel héél erg sceptisch over AL die leerkrachten die elke schoolvakantie alleen maar werken. Met het grootste respect voor diegenen die dat wel doen.
Mijn vrouw werkt, zo schat ik, ongeveer halftijds in de vakanties van 1-2 weken (iets meer in de vakanties van 1 week, iets minder in die van 2 weken). Niemand beweert ook dat die 38-uur elke week gehaald wordt in de vakanties (verre van). Maar dat is dan ook ter compensatie van de meeruren die ze elders doet.

Oja: ze werkt 14/24e, dus die halftijds is bijna 'voltijds' volgens haar normale rooster.

Ik vind dat je toch altijd moet opletten met dat soort veralgemeningen. Ik zou oprecht eens willen weten hoeveel leerkrachten er elke schoolvakantie letterlijk 38u/week werken... Er zullen er ongetwijfeld wel zijn (en nog meer uren ook), maar er zullen er ook zijn die vrijdagavond van het verlof YOLO roepen en pas maandagochtend na het verlof hun kabas terug uit de hoek halen waar ze hem in gegooid hebben...

Heb je gelijk in, mijn vrouw geeft dat ook aan over sommige collega's, tezamen met de vraag hoe dat dan mogelijk is. We weten intussen deels het antwoord op die vraag want sinds kort zit onze dochter ook op die school en heeft ze dus bijgevolg les van sommige van die collega's.

Die lessen zijn dan bv. de filmpjes uit het bordboek laten afspelen die de uitleg geven over de cursus en de oefeningen. Geen tot zeer weinig huiswerk meegeven. De leerkracht "laat ruimte" in de lestijd om die te maken. Hoe dat je daar überhaupt tijd voor hebt is mij een raadsel dan maar goed. Toetsen die papgemakkelijk zijn. Dat laatste geeft dan trouwens een zeer vertekend beeld als die volgend jaar bij een andere, deftige leerkracht terecht komen. Dus zeker; intrinsiek kijken naar de competenties van een leerkracht en die ook beter beoordelen mag zeker. Dat mag dan weer wel niet uitmonden in een soort heksenjacht over pietluttigheden of we zitten met een nog groter tekort binnen de kortste keren.
Reverz: Misschien moeten we in plaats van klassen van 25 met een batterij aan zorgleerkrachten achter naar een systeem durven stappen waar we klassen cappen op max 15 oid
Geen leerkrachten genoeg voor vrees ik. Dat verdelen van die uren en klassen gebeurt trouwens om tellingen van vorig jaar. Dat geeft dus altijd rare verdelingen want het is niet om dat er vorig jaar veel of weinig leerlingen waren, dat het daarom dit jaar ook zo gaat zijn.

Mijn vrouw kan zo soms ook zeggen "ik heb gisteren wel nen helen dag voor 't school gewerkt!" terwijl ze in realiteit van die dikke halve dag die ze effectief aan tafel gezeten heeft de helft van de tijd op haar GSM heeft zitten scrollen of in de zetel zat te werken met ondertussen de TV aan. Enfin, die zelf-perceptie kan nogal makkelijk en sterk gekleurd worden. Ik hoor trouwens meer dan genoeg verhalen van mijn vrouw over collega's die letterlijk elke schoolvakantie op verlof zijn, mag ik er héél sterk aan twijfelen dat die hun gerief meenemen op de vlieger?

Mijn schoonouders waren beide leerkrachten onderwijs, zijn recentelijk in pensioen gegaan. In mijn vrienden- en kennissenkring ken ik 5 leerkrachten secundair onderwijs. Vakantie is toch wel heel duidelijk vakantie bij al deze mensen, die zijn daar gewoon eerlijk in. Goed voor hun. Ik moet toch wel lachen als ik hier lees dat veel leerkrachten heel veel uren kloppen in vakanties. Beginnende leerkrachten? Zeker, want dat lijkt mij de eerste jaren wel heel zwaar.

Zijn zo van die mensen die in de privé ook in overvloed rondlopen, die zogezegd 60-uren weken doen en constant overuren kloppen. Ik ken er geen die ook in de realiteit het doen moet ik zeggen.

Laatst bewerkt:
Het is natuurlijk wél een feit dat bepaalde vakken véél minder voorbereiding/verbetering vragen dan anderen (typisch: lichamelijke opvoeding), terwijl bvb iemand die 20 klassen chemie zou hebben, véél meer werk heeft aan toetsen/verbeteringen en bvb ook in zijn klas proefjes moet klaarzetten/materiaal moet verzamelen, ongeveer het enige wat een leerkracht LO ook moet doen.

Je zou dat kunnen gelijktrekken door de leerkrachten LO andere taken te geven Dit gebeurt bij sommige scholen onder de vorm van de begeleiding voor schoolsportactiviteiten, maar niet bij alle. Het is vaak not done om die mensen meer taken te geven tijdens de vakantieperiode, erwijl die bvb wél zouden kunnen helpen met het klaarzetten van boekenpakketen of enkele administratieve taken (die andere leerkrachten dan niet zouden moeten doen). Echter, voor velen, ook voor vakbonden voro alle duidelijkheid, is daarover discussieren veel te gevoelig.

Ook uren "gratis" geven bij veel verschillende klassen moet anders kunnen. Wie 4 klassen van 5 uur wiskunde heeft in 1 jaar, heeft véél minder werk dan iemand die 20 uur les geeft verdeeld over 13 klassen in 2 graden.

Er zijn dus zeker zaken mogelijk, maar hélemaal anders dan wat Demir voorstelt.
En waar hier aan wordt voorbijgegaan is dat er ook wel heel wat verschil zal zitten tussen kleuter/lager/middelbaar.

Geen leerkrachten genoeg voor vrees ik. Dat verdelen van die uren en klassen gebeurt trouwens om tellingen van vorig jaar. Dat geeft dus altijd rare verdelingen want het is niet om dat er vorig jaar veel of weinig leerlingen waren, dat het daarom dit jaar ook zo gaat zijn.
De insteek was om dit te doen met het personeel dat er nu al is maar al die ondersteunende functies terug de klas in te krijgen. De limiterende factor lijkt mij zoals @JPV al aangeeft dan eerder infra, waar ik eerlijk gezegd niet echt bij stilgestaan had.

Mijn schoonouders waren beide leerkrachten onderwijs, zijn recentelijk in pensioen gegaan. In mijn vrienden- en kennissenkring ken ik 5 leerkrachten secundair onderwijs. Vakantie is toch wel heel duidelijk vakantie bij al deze mensen, die zijn daar gewoon eerlijk in. Ik moet toch wel lachen als ik hier lees dat veel leerkrachten heel veel uren kloppen in vakanties.
Maar natuurlijk. Een voltijdse secundair is 24? lesuren, das 20 klokuren. Reken daar nog pakweg 4u vergaderen/toezicht etc bij per week on avg dan blijven er nog 2 volle werkdagen over uiteindelijk om aan 40u/week te komen.

Het stoort mij enorm die discussie altijd gevoerd wordt alsof er enkel de 2 extremen zijn: voltijds werken VS YOLO in de schoolvakanties. Terwijl in realiteit de overgrote meerderheid ergens mooi tussenin zal vallen zoals JPV hier al aangeeft en wat ik ook waarneem bij mijn vrouw. Zeker werken tijdens de vakanties, maar be-lan-ge niet alsof het een gewone werkweek is, niet bekan zelfs.
Draai of keer het hoe je wil: een leerkracht heeft 15 weken verlof, dat is 8-9 weken meer dan de gemiddelde werknemer. Dan mag het toch echt niet zo vreemd zijn dat we als maatschappij geen probleem zouden mogen maken van het feit dat er in de weken waarin wél gewerkt wordt misschien toch net iets meer dan 40u gepresteerd worden als dat nodig blijkt en misschien links en rechts nog wat zaken moeten gebeuren in die schoolvakanties?

Can't upvote this enough.
+
Uitval van jonge leerkrachten is ook makkelijk te verklaren? Elke vrijdag lam zuipen, sommige zelfs door de week in de avond. No wonder..
De Instagrams van mijn leeftijdsgenoten (20-30) die afgestudeerd zijn als leerkracht zou je eens moeten bekijken. :oi22:
Hmm, dat zegt dan vermoedelijk meer over je vriendenkring dan over het algemene onderwijs en diens leerkrachten. Als we daarnaast de kwaliteit van iemand gaan beoordelen om een sociale media post, dan is het hek helemaal van de dam vrees ik. Doorgaans worden er enkel leuke dingen gepost, niet zozeer stapels verbeterwerk waar iemand tot 23u of langer aan bezig is.

Een startende leerkracht zal het normaal gezien inderdaad (nog) zwaarder hebben om alles te kunnen balanceren wat op zijn of haar bord komt. Dat bewijzen ook de TALIS onderzoeken (https://onderwijs.vlaanderen.be/nl/...earning-international-survey-talis-resultaten)

Verder blijven mijn tenen maar krullen van de comments dat het blijkbaar maar normaal moet zijn om dan in de eigen tijd al die extra's te ondernemen. Het onderwijs zit in een bepaalde structuur en als je van die structuur zou willen "genieten", moet je daar maar voor kiezen.

Terug
Bovenaan