Het onderwijs

Kan erger.. mijn kinderen zijn 9 jaar hebben les van 9-14:15 ( op de lange dagen), hebben nog nooit huiswerk of een toets gezien.

En uiteindelijk doen die ook unief en gaan werken in internationale bedrijven.. dus je kan u afvragen wat het allemaal waard is

Mijn middelbaar begon om 8u10, verplichte studie --> wat?
Gedaan om 15.20 of 16.10 (dat laatste doorgaans voor de studenten met 8u wiskunde of andere extra's in de 3de graad). Dus ik was ook wel tegen 16u thuis tijdens 1ste en 2de graad. Ik denk dat jij nogal lange dagen had.

En waarom uiteindelijk, als we, opnieuw, bedenken dat we al veel schooluren hebben. En dat geldt trouwens ook voor huiswerk hé, wij zitten doorgaans met een wildgroei aan taken en toetsen doorheen de week. Of toch in "mijn tijd", wat volgens wat ik hoor toch niet echt veranderd is

Ik had les tot 16u30 :eek:
Ik ben altijd verbaasd dat ik zoveel jeugd zie rondlopen rond 16u00.

8u30 tot 16u30

Telkens 4 blokken van 50 minuten met één keer 10min pauze.
8u30 tot 12u - 13u tot 16u30
Had je ouders die je niet graag hebben :p: Studie van 17u tot 18u20 (Verplicht in 1ste middelbaar behalve als je een geldig excuus had.)

Sommige waren weg van 7u30 tot 19u (15km = 45min fietsen enkel pakweg of schoolbus die suckt voor dood.).
Mijn werkdagen duren korter inclusief woon-werk dan mijn middelbaar schooldagen :p.

Dat van die pedagogische studiedagen is echt al oud nieuws van meer dan een jaar geleden, het wordt nu eindelijk eens ingevoerd.
2024/09 "De pedagogische studiedagen worden afgeschaft om de lestijd te maximaliseren."

Daarbij zien onderwijsexperts zoals Pedro de Bruyckere een meerwaarde in de afschaffing van pedagogische studiedagen, denk dat die hun mening wel een pak meer waard is dan een paar zeveraars bij de Tafel van Gert.

Tot heden is Zuhal Demir ongelooflijk goed werk aan het doen om het slechte onderwijs in België te proberen redden met maatregelen die al lang moesten ingevoerd zijn.

Dat van die pedagogische studiedagen is echt al oud nieuws van meer dan een jaar geleden, het wordt nu eindelijk eens ingevoerd.
2024/09 "De pedagogische studiedagen worden afgeschaft om de lestijd te maximaliseren."

Daarbij zien onderwijsexperts zoals Pedro de Bruyckere een meerwaarde in de afschaffing van pedagogische studiedagen, denk dat die hun mening wel een pak meer waard is dan een paar zeveraars bij de Tafel van Gert.

Tot heden is Zuhal Demir ongelooflijk goed werk aan het doen om het slechte onderwijs in België te proberen redden met maatregelen die al lang moesten ingevoerd zijn.
Geloof je dat nu echt? Ik zeg niet dat ze de slechtste is (er zijn andere geweest...) maar dit is toch een zeer opportunistische quick win? Het gaat niet om de afschaffing pedagogische studiedagen maar om de nood om ook op bv. eerste en laatste schooldag volwaardig les te geven of te gaan morrelen met de dagen in de examenperiode.
Hoe zou een leerkracht de karrevracht aan examens moeten verbeterd krijgen als er daarnaast ook nog les moet worden gegeven? En neen, dat kan niet eventjes nog op een avond er worden bijgepakt.
Pedagogische studiedagen afschaffen is overigens ook discutabel. In privésector heb je recht op bijscholing, in het onderwijs is dat blijkbaar niet nodig dan.

Het is alweer een symptoombestrijding die geen enkele structurele oplossing biedt. Qua populistische beslissing kan ze echter wel tellen, getuige de vele uitingen van lof die ze krijgt. Ze pakt immers eindelijk het probleem aan van die profiterende leerkracht met al zijn verlof!

Je haalt De Bruyckere aan maar die hamert ook op hoe een les gegeven wordt (methodiek) en geeft overigens toe dat als je het voor een leerkracht bemoeilijkt om dat bij te scholen en te verfijnen, je net een slechter resultaat zal krijgen. Ongeacht of de leerling dan meer uren op de schoolbank doorbrengt of niet.

Het is ook niet omdat ik meer uren op mijn werk zou doorbrengen, dat ik ineens productiever ben.

Laatst bewerkt:
Pedagogische studiedagen afschaffen is overigens ook discutabel. In privésector heb je recht op bijscholing, in het onderwijs is dat blijkbaar niet nodig dan.

Laat ons ook eerlijk zijn. Leerkrachten hebben zo een goede 41 dagen vakantie op een jaar.
Wat ruim een pak meer is dan de gemiddelde werknemer.
Ze klokken elke week 36uren. Tel daar nog de voorbereidingen etc. bij en je zit op een goede 40-42u werkweek.
Dat is voor velen gewoon een standaard werkweek.

Dus nee zeggen dat er gerust wel enkele dagen van die vakantie kan besteed worden om bijscholingen te volgen is niet populair.
Maar nu ook niet zo een extreem gek idee.

Laat ons ook eerlijk zijn. Leerkrachten hebben zo een goede 41 dagen vakantie op een jaar.
Ze klokken elke week 36uren. Tel daar nog de voorbereidingen etc. bij en je zit op een goede 40-42u werkweek.

Dus nee zeggen dat er gerust wel enkele dagen van die vakantie kan besteed worden om bijscholingen te volgen is niet populair.
Dat is dan net hetzelfde zeggen als dat een standaard werknemer die zijn basis uurtjes draait, ook maar op zijn vrije dag moet gaan bijscholen.

40 uur per week is werkelijk een understatement. Dat wil niet zeggen dat er geen zullen zijn die minder doen of er de kantjes vanaf lopen. Maar datzelfde kan gezegd worden over een thuiswerker die snel even boodschappen doet. Wie met hart en ziel leerkracht is (anders dan een bureaujob is het toch een echte roeping) komt makkelijk aan 50 uur en meer per week.

Als ik opnieuw naar mijn eigen vrouw kijk; wekelijks avonden tot 21/22u bezig aan haar lessen. Dat gaat dan niet omdat ze moet bijschaven aan haar inhoudelijke kennis, maar het gaat om het constant bijschaven van de cursus en die toepassen op de dagelijkse maatschappij om ze relevant te maken. Enkel op die manier kan je de leerlingen inspireren en ze zo efficiënt mogelijk de inhoud bijbrengen.

Ik blijf erbij; de misvatting over het leerkracht zijn is zo ver heen dat ik niet weet hoe het beroep terug wat aanzien te geven. Maar het helpt de perceptie allerminst om ze dan ook nog een als lui te gaan afstempelen zoals Demir hier - hopelijk onbedoeld - doet.

Ik neem bovenstaande post enkel ter illustratie. Dus voel u niet persoonlijk aangevallen.

Het feit dat er hier quasi 2 kampen zijn toont ook aan dat dit topic weinig zin heeft.

Het afschaffen van pedagogische studiedagen vind ik een jammere zaak, aangezien het collectieve bijscholing betreft en de werking van een school kan bevorderen. Ik kan u overigens ook garanderen dat er heel wat leerkrachten zijn die naast die pedagogische studiedagen ook nog bijscholing volgen, zelf buiten de werkuren.

Ik nodig u overigens graag uit om ook eens zo'n standaard werkweek te doen met een hoop dyslectici, ex-OKAN, ASS, ADHD, dysorthografie, kansarmoede en ga zo maar door.

De kortzichtigheid van een deel mensen hier in dit topic is hemeltergend. Het toont voor mij ook net het probleem aan waarom leerkrachten niet tot hun kerntaak kunnen komen. De perceptie van heel veel mensen die niet in het onderwijs staan.

Ja, ik zit in het kamp van de leerkracht en ja, ik geef les in het secundair, op een niet zo witte school in een omgeving waar de drugs gewoon voor uw neus voorbijrijdt of verkocht wordt onder het mom van viswinkel.

Als je nu werkelijk denkt dat een leerkracht als individu hier de stoorzender is, zwijg dan gauw aub. Ik word daar pisnijdig van. Ja, er zijn rotte appels. Net zoals je die rotte appels hebt in een kmo of elders. Je moet maar 'mijn-ergernissen-op-het-werk' 2 minuten doorpluizen om dat te zien.

Stop met janken over het feit dat er meer of minder verlofdagen zijn dan in de privé. DAT IS NIET HET PROBLEEM. Het probleem zit veel fundamenteler ingebed in de maatschappij. Je kan er iets aan proberen doen, maar noch het gejank hier, noch het gekrabbel in de marge van Demir brengt soelaas. Een pleister op een houten been, dat is het.

Vind dat toch wel straf, mijn ex collega maakte anderhalf jaar geleden de overstap naar het bijzonder onderwijs en die combineert momenteel:
  • Voltijds lesgeven
  • Cursus pedagogie
  • 5 kinderen
  • Gitarist in een band
  • Muziekschool
  • Volleybal
  • Carnavalgroep
Is super tevreden met nieuwe job, benoeming zou ook geen probleem mogen zijn van zodra voorwaarden vervuld zijn, en hij kon 25 jaar privé ervaring meenemen en is gestart aan +5k bruto. Hij zal dus wel een goede school getroffen hebben en een uitzonderlijk talent zijn voor onderwijs gezien bovenstaande agenda te kunnen combineren. Maar dus wel anekdotisch.

Vind dat toch wel straf, mijn ex collega maakte anderhalf jaar geleden de overstap naar het bijzonder onderwijs en die combineert momenteel:
  • Voltijds lesgeven
  • Cursus pedagogie
  • 5 kinderen
  • Gitarist in een band
  • Muziekschool
  • Volleybal
  • Carnavalgroep
Is super tevreden met nieuwe job, benoeming zou ook geen probleem mogen zijn van zodra voorwaarden vervuld zijn, en hij kon 25 jaar privé ervaring meenemen en is gestart aan +5k bruto. Hij zal dus wel een goede school getroffen hebben en een uitzonderlijk talent zijn voor onderwijs gezien bovenstaande agenda te kunnen combineren. Maar dus wel anekdotisch.
Fijn maar zoals @Lots02 al aanhaalt; dat zijn verhalen in de marge. Je zal er net zo vinden in de zorgsector of de privé. Dat betekent dan niet dat de grote groep zich in datzelfde verhaal kan plaatsen.

Buitengewoon onderwijs kan je naar mijn ervaring enkel nog meer respecteren. Ik heb het verschillende keren gedaan, maar toen ik in het midden van een opdracht bij kinderen met gedragsproblemen op de spoed kwam met een acute appendicitis was ik dolgelukkig dat ik niet meer terug "moest". De persoon die na mij kwam kende ik toevallig, die hield het voor bekeken na drie dagen...

Vandaag eerste dag klassenraden achter de rug, en waar velen - net als ik - hoe langer hoe meer pisnijdig van worden is het systeem.

Kort uitgelegd: ik geef les in de eerste graad in een doorstroomschool. Er stromen dus heel wat leerlingen uit het lager in die een getuigschrift hebben ontvangen dat ze eigenlijk niet zouden moeten hebben gehad, maar... er is geen plek in 1B dus "we geven ze de kans maar". Nu met Kerstmis hebben we dus +- 5 à 10% leerlingen die op quasi al hun examenvakken zijn gebuisd waarvan we weten dat ze niet de capaciteiten hebben. Die leerlingen krijgen ondersteuning in de mate van het mogelijke, maar krijgen keer op keer onvoldoendes onder hun neus geschoven => zelfvertrouwen keldert. Die leerlingen worden op het einde van het jaar (soms) gedelibereerd want: "brede eerste graad, we oriënteren pas na het 2e jaar", alsook "er is geen plaats in 2B". Die leerlingen krijgen een vergiftigd geschenk, want ze lopen in het 2e jaar nog harder tegen de muur => welbevinden keldert nog meer => groter risico op schooluitval.

DAT is mijn grootste frustratie als leerkracht: deze leerlingen kunnen pas in de 2e graad naar een richting in de dubbele finaliteit en daar eindelijk floreren, maar zijn tegen dan vaak al schoolmoe/uitgeblust omdat de brede eerste graad is ingevoerd. Er is gewoon geen tussenoplossing meer voor leerlingen die te zwak zijn voor de A-stroom, maar te sterk voor de B-stroom. Het onderscheid tussen die 2 is uiteraard gigantisch. Hiervoor moet men een oplossing bedenken, want ik geef met plezier mijn facultatieve dag af.

Ik had les tot 16u30 :eek:
Ik ben altijd verbaasd dat ik zoveel jeugd zie rondlopen rond 16u00.

8u30 tot 16u30

Telkens 4 blokken van 50 minuten met één keer 10min pauze.
8u30 tot 12u - 13u tot 16u30
Had je ouders die je niet graag hebben :p: Studie van 17u tot 18u20 (Verplicht in 1ste middelbaar behalve als je een geldig excuus had.)

Sommige waren weg van 7u30 tot 19u (15km = 45min fietsen enkel pakweg of schoolbus die suckt voor dood.).
Mijn werkdagen duren korter inclusief woon-werk dan mijn middelbaar schooldagen :p.
Uiteindelijk ben je hier hetzelfde aan het zeggen als ik (enkel 20 min later) maar dan standaard 8 lesuren i.p.v. 7. Zoals ik al zei was dat bij ons de eerste 2 graden zeldzaam, of toch in ASO. In de 3de graad herinner ik me dat 16.10 standaard leek dus misschien hadden ze nog ergens enkele uren er bijgelapt.

• Voltijds lesgeven
  • Cursus pedagogie
  • 5 kinderen
  • Gitarist in een band
  • Muziekschool
  • Volleybal
  • Carnavalgroep

Hij is met al die zaken in dat lijstje pas begonnen toen hij is beginnen lesgeven?

Kijk, dit is precies waarom ik als leerkracht zo’n hekel heb aan het onderwijsdebat dat telkens opnieuw op sociale media wordt gevoerd. Iedereen lijkt het beter te weten dan de leerkracht of de school zelf; ironisch genoeg een houding die vroeger net met leerkrachten werd geassocieerd. Helaas is dat vandaag eerder een vakidioot die thuis zit met een burn-out en aftelt naar de volgende vakantie.

Zo werkt het dus niet. Inspectie vertrekt niet vanuit de vraag of een leerkracht “competent” is op basis van resultaten of klasdynamiek. Ze evalueert of een school kan aantonen dat ze het beleid en de regelgeving correct uitvoert. En net dat is de administratie waar leerkrachten over klagen. De doorlichting kijkt dus niet naar toetsen, huistaken of cijfers om conclusies te trekken. Die toetsen moeten gekoppeld zijn aan expliciet genoteerde minimumdoelen die je moet invoeren in het logge Smartschool. Gestandaardiseerde toetsen bieden weinig soelaas want die toetsen moet vergezeld zijn van een feedbackdocument dat ingevuld wordt door de leerkracht, én een blad voor zelfreflectie dat door de leerling zelf ingevuld moet worden. Je moet als leerkracht ook kunnen aantonen dat die zelfreflectie, voor zover ze serieus wordt ingevuld en leerlingen niet gewoon over 67 invullen, wordt geregistreerd in het leerlingvolgsysteem en dat eventuele problemen zoals niet kunnen samenvatten of plannen effectief worden opgevolgd. Zonder die administratie tellen ze simpelweg niet mee en scoort de school onvoldoende op vlak van ondersteuning, hoe goed ze pedagogisch ook zijn. Dit geldt de laatste jaren trouwens niet alleen meer voor de inspectie. Tegenwoordig komt ook de onderwijsadvocaat van de ouders in juni langs bij een beroep tegen een C-attest om elk papiertje en elke procedure te controleren.
Pleit je nu voor het behouden van al die administratie, of ben je er net tegen?

Ik weet dat het niet werkte zoals ik het aan het beschrijven was, het was een voorstel om de administratie te verminderen.
Uiteindelijk, van buitenaf bekeken -ik werk niet in het onderwijs-, is het doel om X% van de leerlingen Y% van de doelstellingen te doen behalen. Ik maak de veronderstelling dat men er van uitgaat dat als A% van de leerlingen slaagt voor examen Z, dat dit doel dan bereikt is. De examens/testen/huiswerk zijn als het ware het finale product.

Waarom zou het dan geen oplossing zijn dat de inspectie vertrekt vanuit het finale product om dan te kijken of er problemen zijn? Om het nu even bruut voor te stellen, als 99% van je leerlingen slagen voor hun examens die iets of wat van niveau zijn, dan doe je het als school en leerkracht waarschijnlijk niet slecht, en lijkt het mij zinloos dat een inspecteur tijd daar zou aan besteden.

Als daarentegen slechts 20% slaagt, dan schort er waarschijnlijk iets, en kan alles verder geanalyseerd worden. Waarom zou zo'n systeem niet werken?

Ik denk dat al die extra administratie weinig verband heeft met hoe het lesgeven er echt aan toe gaat. Dat lijkt me ook de grootste klacht van de leerkrachten in de media? Als leerling ook vaak gemerkt dat de meest idiote leerkracht wel altijd de beste agenda had, terwijl we eigenlijk niets leerden. Ik heb 20 jaar geleden leerkrachten geholpen om een vorige leerkracht hun papierwerk (iets met doelen) in te scannen en 1 datum aan te passen zodat de inspectie tevreden ging zijn. Niet dat die man het ooit las of er aandacht aan besteede, maar hij was wel erg gedreven en geliefd door leerlingen en directie. En ja, dat is anekdotisch, maar uiteindelijk zijn er volgens mij 2 opties:
1) De overheid vertrouwt de leerkrachten: dan is administratie overbodig
2) De overheid vertrouwt de leerkrachten niet: dan is administratie nutteloos, want papierwerk kan perfect ingevuld worden zonder dat er in een klas ook maar iets verandert.

Ik neem bovenstaande post enkel ter illustratie. Dus voel u niet persoonlijk aangevallen.

Het feit dat er hier quasi 2 kampen zijn toont ook aan dat dit topic weinig zin heeft.

Het afschaffen van pedagogische studiedagen vind ik een jammere zaak, aangezien het collectieve bijscholing betreft en de werking van een school kan bevorderen. Ik kan u overigens ook garanderen dat er heel wat leerkrachten zijn die naast die pedagogische studiedagen ook nog bijscholing volgen, zelf buiten de werkuren.

Ik nodig u overigens graag uit om ook eens zo'n standaard werkweek te doen met een hoop dyslectici, ex-OKAN, ASS, ADHD, dysorthografie, kansarmoede en ga zo maar door.

De kortzichtigheid van een deel mensen hier in dit topic is hemeltergend. Het toont voor mij ook net het probleem aan waarom leerkrachten niet tot hun kerntaak kunnen komen. De perceptie van heel veel mensen die niet in het onderwijs staan.

Ja, ik zit in het kamp van de leerkracht en ja, ik geef les in het secundair, op een niet zo witte school in een omgeving waar de drugs gewoon voor uw neus voorbijrijdt of verkocht wordt onder het mom van viswinkel.

Als je nu werkelijk denkt dat een leerkracht als individu hier de stoorzender is, zwijg dan gauw aub. Ik word daar pisnijdig van. Ja, er zijn rotte appels. Net zoals je die rotte appels hebt in een kmo of elders. Je moet maar 'mijn-ergernissen-op-het-werk' 2 minuten doorpluizen om dat te zien.

Stop met janken over het feit dat er meer of minder verlofdagen zijn dan in de privé. DAT IS NIET HET PROBLEEM. Het probleem zit veel fundamenteler ingebed in de maatschappij. Je kan er iets aan proberen doen, maar noch het gejank hier, noch het gekrabbel in de marge van Demir brengt soelaas. Een pleister op een houten been, dat is het.

Ik lees uw post, en ik zie duidelijk u frustratie.
Maar op geen enkel moment weerleg je mijn standpunt dat er gerust enkele dagen van die vakantie afgegeven kunnen worden om bijscholingen te volgen.
En dit kan heus ook wel collectief hoor, dat kan echt wel. Dus dat is alvast een non-argument ten voordele voor behoud.

Ik zie heus wel de problematiek die in het onderwijs heerst, of toch alvast deels.
Maar alles begint ook wel met eens in eigen boezem te kijken en te zien waar er kan gestart worden met verbeteringen.
Perfecte voorbeelden zijn meer tijd op de schoolbanken en kortere periodes waar er niet op de schoolbanken gezeten wordt.
Met andere woorden studiedagen afschaffen en grote vakantie inkorten.

Er kan in Vlaanderen nog kwalitatief onderwijs gegeven worden. Daar hoeft geen twijfel over te bestaan.
Maar voor elke goede leerling die een mooie carrière fietst van lager onderwijs tot afleggen van zijn doctoraat zijn er 50 anderen die al met een achterstand beginnen bij de kleuters.
Je kan en mag dat leerkrachten ook niet aanwrijven, dat zijn problemen die veel dieper geworteld zijn.
Maar stellen dat het alleen maar maatschappelijke problemen zijn en het collectief van onderwijs, scholen en onderwijzendpersoneel zonder zonde zijn is toch ook wel foutief.

En het helpt ook niet dat men onmiddellijk in een kramp schiet vanaf er iemand nog maar durft te insinueren om voor eigen deur te vegen.

Kan erger.. mijn kinderen zijn 9 jaar hebben les van 9-14:15 ( op de lange dagen), hebben nog nooit huiswerk of een toets gezien.

En uiteindelijk doen die ook unief en gaan werken in internationale bedrijven.. dus je kan u afvragen wat het allemaal waard is

Hier ook zoon die 9j is en nog geen enkele toets moeten maken. School is van 7:30 tot 13:30 (vooral voor de hitte) normalere uren andere scholen hier is van 8:30 tot 14:30.

Daar na doet hij volgende sporten vrijwillig op school:

- gymnastiek (2x week, zit ook in het team die provincie kleuren verdedigt)
- zwemmen (enigste verplichte sport, beste kinderen zitten in het zwemteam. School competities zijn tijdens de uren van de school, no weekends, transport gratis geregeld door school. Mijn zoon doet relay en schoolslag)
- piano
- cricket
- karate
- African drum (school is gekend voor 1 van de beste school teams. Keuze is vrij of je het kind het wilt doen of niet. Maar als je commit wel iedereen voor competitie. Er zijn ook veel gratis tours die de oudere kinderen doen. Bvb heritage day een sessie op Tafelberg met ministers en op tv zichtbaar. Gesponsorde trips naar Dubai. Enz.)

Ik ben blij dat mijn kinderen in een bovenstaande school zitten dan eender welke school in België.

Edit: de school heeft alle infrastructuur van hun eigen en top ook. Bvb zwembad is open verwarmd 50m bad met 10 lanes. Normale als artificiele grasvelden. Auditorium voor optredens, eigen bibliotheek, enz…

Maar waarom meer lesuren ?

Meer lesuren ≠ beter onderwijs
Meer werkuren ≠ productieve werknemers

Kwaliteit van de lessen moet naar boven.
Niet het aantal uren.

Estland , Finland zijn landen die duidelijk nu al minder lesuren hebben en duidelijk beter scoren op gebied van onderwijs
Polen staat gelijk met België ook met minder instructie uren.
*Pisaranking gewijs

Perfecte voorbeelden zijn meer tijd op de schoolbanken en kortere periodes waar er niet op de schoolbanken gezeten wordt.
opnieuw: het aantal lesuren is niet het probleem, daarvan zijn er genoeg. Kinderen zijn nu al doodmoe voor de vakantie, gaan we ze nog meer laten stil zitten in een klas (ik spreek hier vooral over lager)?
Maar stellen dat het alleen maar maatschappelijke problemen zijn en het collectief van onderwijs, scholen en onderwijzendpersoneel zonder zonde zijn is toch ook wel foutief.
Niemand die claimt dat er niks kan verbeteren bij het onderwijzend personeel, scholen, .... Maar het is een ferm oneerlijke discussie als je tegenstand ivm het afschaffen van de pedagogische studiedagen direct gelijk stelt als niet willen beseffen dat er ook iets moet veranderen intern.

De belasting op leerkrachten is objectief gemeten en voldoende hoog bevonden, waardoor extra dagen les enkel nog voor méér belasting zorgen. Je mag gerust de studie tegenspreken, maar doe dat aub niet op buikgevoel, maar met tegenstudies. En die studies die het tegendeel beweren, bestaan niet. En gezien er geen toeloop is van leerkrachten, zullen maatregeln zoals deze de kwaliteit van het aanwezig onderwijspersoneel niet verbeteren.

Los daarvan is de communicatie via de pers en niet eerst na overleg (wat nog nodig is voor een deel van haar maatregelen) al een bewijs van slechte wil.

Terug
Bovenaan