Het NMBS topic

De NMBS lijkt weer goed op weg richting een nieuw record qua onbetrouwbaarheid... Afgeschafte trein, neem dus alternatieve route met overstap om zo slechts 20 minuten later thuis te zijn...
Eerste trein zo vol dat ik er niet meer bij kon, tweede zoveel vertraging dat ik m'n overstap niet haal en dat ik in Brussel beter een uur had gewacht op de volgende trein, want 1,5h later dan gepland terug thuis straks.

Anderhalf fucking uur... Dat is zelfs meer dan m'n treinrit behoort te duren.

Ik vraag me echt af wanneer de politiek nu eens echt ingrijpt. De wan praktijken van de nmbs lopen echt de spuigaten uit.
Alles is f#cking veel duurder geworden, maar de service wordt minder en minder.
Vandaag ook weer een trein die gewoon niet stopt in Gent. Zogezegd omdat de trein 'te vol' zat.
Als ik zelf op die trein gezeten had en er in gent uit zou moeten, zo het zomaar kunnen dat die noodrem een keer getest zou worden.

Ik vraag me echt af wanneer de politiek nu eens echt ingrijpt. De wan praktijken van de nmbs lopen echt de spuigaten uit.
Alles is f#cking veel duurder geworden, maar de service wordt minder en minder.
Vandaag ook weer een trein die gewoon niet stopt in Gent. Zogezegd omdat de trein 'te vol' zat.
Als ik zelf op die trein gezeten had en er in gent uit zou moeten, zo het zomaar kunnen dat die noodrem een keer getest zou worden.
Een trein die niet stopt in Gent? Gent Sint Pieters, Gentbrugge, ... ?

Van waar naar waar?

onlangs toch ook een schrijnende FB post gelezen van een treinbegeleider die enorm vroeg moet opstaan, nog voordat hij kon beginnen met werken, een heleboel taken moest doen.

Verder vraag ik me ook af: hebben treinbegeleiders een quota hoeveel mensen ze moeten controleren?
Het is me bv. opgevallen dat ze toch vaak "scannen", bijvoorbeeld ik gebruik nog vaak die "standaard multi" 10 rittenkaart (die binnenkort afgeschaft wordt).

Alle info staat daar op: datum, van en naar waar, geldigheidsduur. op het ticket zelf af te lezen.
Toch zie ik vaak dat ze dit inscannen (die QR code er op). Wat is daar de bedoeling van? Het enige wat ik kan denken is dat ze op die manier kunnen aantonen aan hun bazen hoeveel mensen ze gescand hebben die dag.

@Vrouwtje Theelepel , heb jij daar meer info over? zitten jullie met een quota? want bij het inscannen van die tickets zie je toch echt niets meer , dan hetgeen er op die tickets zelf al staat?

onlangs toch ook een schrijnende FB post gelezen van een treinbegeleider die enorm vroeg moet opstaan, nog voordat hij kon beginnen met werken, een heleboel taken moest doen.

Verder vraag ik me ook af: hebben treinbegeleiders een quota hoeveel mensen ze moeten controleren?
Het is me bv. opgevallen dat ze toch vaak "scannen", bijvoorbeeld ik gebruik nog vaak die "standaard multi" 10 rittenkaart (die binnenkort afgeschaft wordt).

Alle info staat daar op: datum, van en naar waar, geldigheidsduur. op het ticket zelf af te lezen.
Toch zie ik vaak dat ze dit inscannen (die QR code er op). Wat is daar de bedoeling van? Het enige wat ik kan denken is dat ze op die manier kunnen aantonen aan hun bazen hoeveel mensen ze gescand hebben die dag.

@Vrouwtje Theelepel , heb jij daar meer info over? zitten jullie met een quota? want bij het inscannen van die tickets zie je toch echt niets meer , dan hetgeen er op die tickets zelf al staat?
Is dat ook niet omdat je het ticket niet meerdere keren zou printen/tonen en zo met meerderen reizen met 1 ticket?

Over welke taken heb je het voor die trein begeleider kan beginnen werken? Voor het eerste vertrek van de trein zijn er altijd een deel zaken die we moeten controleren (goede werking deuren, netheid, verlichting, verwarming,...) voordat we nog mag maar met de trein kunnen vertrekken, laat staan al beginnen controleren.

En de standaard multi is al niet meer te verkrijgen jammer genoeg. De train+ kaart kan je tem 4 januari nog aan korting kopen.

En idd we werken met een quota. Elk traject is onderverdeeld in tijdsloten/secties en we zouden moeten proberen om in elk tijdslot scans te halen. Alles wat we doen en scannen in de trein is ook geregistreerd. Halen we te weinig scans dan mogen we gaan uitleggen hoe dat komt. :)

Is dat ook niet omdat je het ticket niet meerdere keren zou printen/tonen en zo met meerderen reizen met 1 ticket?
Lijkt me niet, want printen kan je uiteraard niet doen, zou heel makkelijk zijn natuurlijk :D

Trouwens, je kan perfect met 4 mensen op een multi standard , en die scannen ze maar 1 keer.

Maar als ik @Vrouwtje Theelepel begrijp, is die inscan van dat ticket (en ook gewone tickets), louter een tel systeem hoe vaak de treinbegeleider IEMAND heeft gecontroleerd, niet hoeveel keer het ticket is ingescand. (zou ook nutteloos zijn, vaak moet je overstappen , en kan je ticket dus 2 keer gescand worden. die 1e regel op je multi standard, zou dus met je overstap 2 keer kunnen gescand worden, en dan zou je zogezegd problemen kunnen krijgen omdat je multi standard meer dan 10 keer gescand kan geraken... Nee zo lijkt het niet te werken. Dus gewoon hoeveel keer de treinbegeleider iemand scant, om die zo te kunnen opvolgen hoeveel die de trein afloopt wellicht).
correct me if i'm wrong, vrouwtje?
Soit dat was dus mijn gehele punt: dat treinbegeleiders (en dat zijn toch ambtenaren) wel degelijk gecontroleerd/opgevolgd worden met de nodige tijdsdruk ten gevolge.

en dan op @Vrouwtje Theelepel haar antwoord, die FB post:
Ik nodig u uit om eens een dagje met mij mee door het tsjoek tsjoek treintje te lopen theoke. Beginnen doen we om kwart na 3 in het stationnetje van Hasselt, dus om 2uur het wekkerrtje zetten hè, zodat ge fris en monter uit uwe nest kunt . Vooreerst maken we rond 03u30 een wandelingetje van om en bij de 2 km naar de afwisseling om een treintje klaar te maken . Dit treintje is de piekuurtrein van Genk naar Brussel, die door u (de politiek) maar een halve samenstelling heeft (dit door de door u opgelegde besparingen ; lees veel te weinig onderhoudspersoneel). Vervolgens vertrekken we als lege trein naar Genk.
Om 05u20 zie ik uw blaffeturen al dichtvallen Theoke, HEY! WAKKER BLIJVEN NONDEDJU! Het avontuur begint pas. We gaan van Genk via Landen naar Brussel, in Landen kent ge het wel hè Theoke, daar zijt ge al es ooit fotootjes gaan maken met vluchtelingen die daar altijd opstapten zonder vervoerbewijs, diezelfde vluchtelingen die door u, de politiek, doelloos in de illegaliteit worden geduwd. Waartegen wij, security, de politie, justitie . . . geen middelen krijgen om ze in regel te stellen, maar die wel elke dag in ons gezicht spuwen en ons bedreigen omdat jullie je werk niet doen hypocrietTheoke (snie goed gewerkt hè jongen . . . Das een paar jaartjes langer komen hè
☝️
).
Bon, rond kwart na 8 komen we aan in Brussel Zuid, tzal eerder half 9 zijn, want u (de politiek niewaar) wil natuurlijk tijdens de spits 7 treinen per uur meer door de pijp (flessenhals) van Brussel centraal jagen (alles voor uw kiezers hè Theoken).
Snel een koffieke in BrusselTheo, want uw oogskes worden kleiner en kleiner
😴

Rond 10 voor 9 gaan we dan es Eigenbrakel op en af en komen we langs de ghetto's rond Brussel . Wederom dikke misérie na 2 keer onze smoel te laten zien ; in deze stationnetjes natuurlijk nergens security dus : 11 11 11 doet uwe nest zelf!
Terug in Brussel mogen we rond 10u45 de trein terug naar Hasselt verzekeren, meestal wel rustig liefste Theo, omdat het richting de heimat (lees: limburg) nu eenmaal wat gemoedelijker is
😘

Voilà Theoke, om 10 voor 12 binnen, diensteinde 12u . Nu moogde naar huis gaan om uw bespuwd jasje int masjien te steken.
Als laatste nog even ter verduidelijking aan al mijn FB vrienden : er worden door de politiek zoveel onwaarheden de wereld ingestuurd dat het soms ondraaglijk wordt om de sociale media open te doen, dus hier even een kleine rechtzetting ivm het pensioen van het spoorpersoneel. Om een maximum spoorpensioen te krijgen moet men 36 jaar bespuwd, beschimpt en bedreigd worden en moet je minimum 55 jaar zijn. Ik in mijn geval was 28 toen ik begon dus zou ik tot m'n 64ste bespuwd beschimpt en bedreigd moeten worden; je mag na je 55ste wel gaan als je 30jaar hebt maar dan wel voor een paar honderd Euro minder.
Ps Theo, laat iets weten als je mee wil, maar doe wel een bruin broekse aan, da camoufleert beter
👊
💪
💪

en dan op @Vrouwtje Theelepel haar antwoord, die FB post:
Ik nodig u uit om eens een dagje met mij mee door het tsjoek tsjoek treintje te lopen theoke. Beginnen doen we om kwart na 3 in het stationnetje van Hasselt, dus om 2uur het wekkerrtje zetten hè, zodat ge fris en monter uit uwe nest kunt . Vooreerst maken we rond 03u30 een wandelingetje van om en bij de 2 km naar de afwisseling om een treintje klaar te maken . Dit treintje is de piekuurtrein van Genk naar Brussel, die door u (de politiek) maar een halve samenstelling heeft (dit door de door u opgelegde besparingen ; lees veel te weinig onderhoudspersoneel). Vervolgens vertrekken we als lege trein naar Genk.
Om 05u20 zie ik uw blaffeturen al dichtvallen Theoke, HEY! WAKKER BLIJVEN NONDEDJU! Het avontuur begint pas. We gaan van Genk via Landen naar Brussel, in Landen kent ge het wel hè Theoke, daar zijt ge al es ooit fotootjes gaan maken met vluchtelingen die daar altijd opstapten zonder vervoerbewijs, diezelfde vluchtelingen die door u, de politiek, doelloos in de illegaliteit worden geduwd. Waartegen wij, security, de politie, justitie . . . geen middelen krijgen om ze in regel te stellen, maar die wel elke dag in ons gezicht spuwen en ons bedreigen omdat jullie je werk niet doen hypocrietTheoke (snie goed gewerkt hè jongen . . . Das een paar jaartjes langer komen hè
☝️
).
Bon, rond kwart na 8 komen we aan in Brussel Zuid, tzal eerder half 9 zijn, want u (de politiek niewaar) wil natuurlijk tijdens de spits 7 treinen per uur meer door de pijp (flessenhals) van Brussel centraal jagen (alles voor uw kiezers hè Theoken).
Snel een koffieke in BrusselTheo, want uw oogskes worden kleiner en kleiner
😴

Rond 10 voor 9 gaan we dan es Eigenbrakel op en af en komen we langs de ghetto's rond Brussel . Wederom dikke misérie na 2 keer onze smoel te laten zien ; in deze stationnetjes natuurlijk nergens security dus : 11 11 11 doet uwe nest zelf!
Terug in Brussel mogen we rond 10u45 de trein terug naar Hasselt verzekeren, meestal wel rustig liefste Theo, omdat het richting de heimat (lees: limburg) nu eenmaal wat gemoedelijker is
😘

Voilà Theoke, om 10 voor 12 binnen, diensteinde 12u . Nu moogde naar huis gaan om uw bespuwd jasje int masjien te steken.
Als laatste nog even ter verduidelijking aan al mijn FB vrienden : er worden door de politiek zoveel onwaarheden de wereld ingestuurd dat het soms ondraaglijk wordt om de sociale media open te doen, dus hier even een kleine rechtzetting ivm het pensioen van het spoorpersoneel. Om een maximum spoorpensioen te krijgen moet men 36 jaar bespuwd, beschimpt en bedreigd worden en moet je minimum 55 jaar zijn. Ik in mijn geval was 28 toen ik begon dus zou ik tot m'n 64ste bespuwd beschimpt en bedreigd moeten worden; je mag na je 55ste wel gaan als je 30jaar hebt maar dan wel voor een paar honderd Euro minder.
Ps Theo, laat iets weten als je mee wil, maar doe wel een bruin broekse aan, da camoufleert beter
👊
💪
💪
Is dat verhaal door een sprekende hond geschreven ofzo? Wat een onsamenhangende quatsch.
Iemand van Limburg zegt trouwens nooit "blaffeturen", het zal wel een inwijkeling van de marginale driehoek zijn.

Maar in veel andere sectoren moet je 45 jaar werken om een volledige loopbaan te hebben, en bij de NMBS dus 36 jaar. Ik zal het onthouden.

zie, @Vrouwtje Theelepel heeft nog nie gereageerd, zie wel hé, dat het misschien toch niet zo'n te onderschatten beroep is... :baard:

en ja, ik wist ook niet wat blaffeturen was, heb het moeten opzoeken :D
Ja sè, dat elke dag om 2-3u opstaan maakt me soms te tam om te antwoorden ;).

Als wij een papieren of digitaal ticket /abo scannen krijgen wij zelf info te zien (welk soort ticket, met korting, traject, datum geldigheid, klasse, ..) en onze bazen zien hoe hard wij werken.
Op dit moment kunnen wij nog niet zien als het ticket al eerder gescand is door een collega. Ik dacht dat dat in de toekomst wel gaat veranderen.

Als je met je standaard multi drie vrienden wil meenemen gaat dat maar je moet wel 4 trajecten activeren plus de namen van de vrienden erbij natuurlijk. En dan scannen wij vier aparte barcodes. Overstappen is geen probleem, alleen een reisonderbreking mag niet meer. Jouw tickets kunnen 20 keer gescand worden zonder problemen, ik kan die ook 20 keer scannen zonder problemen maar bij gaat maar 1 scan tellen.

Ivm die fb post: twee kilometer wandelen naar de afwisseling is wat overdreven. Ik wandel er 20 min over, geen idee wat de afstand juist is.
Maar ik kom wel elke werkdag ruim aan mijn 10 000 stappen.
Ivm bespuwen en verwensingen naar het hoofd geslingerd krijgen..' tja ja. Meer en meer jammer genoeg. In de zomer heeft er nog iemand in het station zomaar voor de fun op mij gespuwd en gisteren in de trein begon er een reiziger opeens uit het niets mij uit te schelden voor al het vuil van de straat. Geen idee waarom want we reden op tijd en zijn ticket was in orde.

Nog vragen? :crazy:

Ja nog 1 iets vraag ik me af:

als jullie dan een papieren ticket scannen, en je geeft aan dat je niet kan zien of een collega die reeds had gescand in een eerdere trein die dag,
hoe kan je dan weten of ik, of iemand anders, een korte of lange overstap heeft gemaakt?

ik geef een voorbeeld:
ik reis met zo'n multi standard, of een gewoon ticket, van hasselt naar brugge. maar ik moet overstappen in brussel.
en ik blijf daar een uur of 3 nog rondhangen in brussel, en beslis dan om verder te reizen.
hoe kan je dan gaan zien, door de barcode te scannen van het single ticket of multi standard op papier, hoe lang ik die overstap heb gemaakt?

want concreet, als ik je goed begrijp, kan jij momenteel enkel de info aflezen op jouw smartphone, dezelfde info die ook op het fysieke papieren ticket staat.? (enkel, heen en terug, en multi standard) . Namelijk: welke klasse, met of zonder korting, datum, vertrek en eindhalte.
dus geen eerdere reis informatie van dit ticket.

soit, ik vind dat toch allemaal weer cashgrab wannabe hoor. je hebt tenslotte betaalt voor het traject van hasselt naar brussel, wat maakt dat nu uit hoe lang je de overstap doet? :help:
en wat versta je trouwens onder een reis onderbreking? als ik moet hollen om binnen de 5 minuten mijn eerstvolgende aasluiting te MOETEN pakken,
of als ik gewoon rustig aan doe en eerst in de Panos een broodje eet, en pas de volgende neem binnen een uur, telt dit dan ook als onderbreking :help:
Alléé de toekomst ziet er zo te horen wreed rooskleurig uit met de NMBS...

Laatst bewerkt:
Ja nog 1 iets vraag ik me af:

als jullie dan een papieren ticket scannen, en je geeft aan dat je niet kan zien of een collega die reeds had gescand in een eerdere trein die dag,
hoe kan je dan weten of ik, of iemand anders, een korte of lange overstap heeft gemaakt?

ik geef een voorbeeld:
ik reis met zo'n multi standard, of een gewoon ticket, van hasselt naar brugge. maar ik moet overstappen in brussel.
en ik blijf daar een uur of 3 nog rondhangen in brussel, en beslis dan om verder te reizen.
hoe kan je dan gaan zien, door de barcode te scannen van het single ticket of multi standard op papier, hoe lang ik die overstap heb gemaakt?

want concreet, als ik je goed begrijp, kan jij momenteel enkel de info aflezen op jouw smartphone, dezelfde info die ook op het fysieke papieren ticket staat.? (enkel, heen en terug, en multi standard) . Namelijk: welke klasse, met of zonder korting, datum, vertrek en eindhalte.
dus geen eerdere reis informatie van dit ticket.

soit, ik vind dat toch allemaal weer cashgrab wannabe hoor. je hebt tenslotte betaalt voor het traject van hasselt naar brussel, wat maakt dat nu uit hoe lang je de overstap doet? :help:
en wat versta je trouwens onder een reis onderbreking? als ik moet hollen om binnen de 5 minuten mijn eerstvolgende aasluiting te MOETEN pakken,
of als ik gewoon rustig aan doe en eerst in de Panos een broodje eet, en pas de volgende neem binnen een uur, telt dit dan ook als onderbreking :help:
Bij een papieren ticket kan ik wel nog met mijn kniptang knippen en daar staat de datum en het treinnummer op. Aan de hand daarvan kunnen we zien op welke trein je al gezeten hebt.
Bij de digitale tickets kunnen we dat niet controleren. 🤷

En hoeveel tijd je hebt om over te stappen zonder te spreken over een reisonderbreking weet ik niet. Ik denk een half uur of zo?

@TRUMP ik moet mezelf corrigeren: we kunnen wel zien op onze smartphone als een ticket al eerder gescand is. Net had ik een reizigster mee die van een andere trein kwam en ik kreeg te zien om hoe laat, tussen welke haltes en op welke trein ze gescand was .

Ik denk wel dat ze een redelijke marge nemen. Minder dan 5min, al een kleine kans dat je hem mist wegens onduidelijkheid op het scherm ofzo.
En ik heb ook wel een keer een overstap overgeslagen omdat die propvol zat of een keer strategisch ééntje overslaan want het is de enige trein die een ruime vertraging heeft terwijl al de rest normaal is dus er is iets technisch mis met dat ding.

Ik zou nu wel niet zomaaar een uur overslaan. Ik lijd liever honger dan :p.

Laatst bewerkt:
NMBS moet echt eens stoppen met dat systeem van treinen te splitsen.
De helft van de keren is daar weer een verloren reiziger in het verkeerde deel.

Conducteur is pissig omdat hij beweert "je l''ai annoncé" maar ik denk dat de speakers niet werken in de wagon en die conducteur beseft dat niet dus de reiziger is niet geïnformeerd.
En wederom, niemand vertrouwt de schermen want de schermen tonen de helft van de keren geen of verkeerde informatie.

NMBS moet echt eens stoppen met dat systeem van treinen te splitsen.
De helft van de keren is daar weer een verloren reiziger in het verkeerde deel.

Conducteur is pissig omdat hij beweert "je l''ai annoncé" maar ik denk dat de speakers niet werken in de wagon en die conducteur beseft dat niet dus de reiziger is niet geïnformeerd.
En wederom, niemand vertrouwt de schermen want de schermen tonen de helft van de keren geen of verkeerde informatie.
Als er niet gesplitst word dan rijden er nog minder treinen.

Ze splitsen voor een rede ofwel is het zo voorzien in de regeling of omdat 1 van de delen defecten heeft waardoor het veiliger is om een deel achter te laten.

nah, sorry, ik merk gewoon dat veel mensen de moeite niet doen om geïnformeerd te zijn. alle signalisatie ten spijt, lopen ze gewoon verloren.
ik merk dat op de luchthaven meerdere keren per uur. en dat is op de trein niet anders.

laatste trein vertrekt vroeger: “‘Meer dan uur vertraging’, zei infobord. Maar plots was hij weg

Ik dacht aan een één aprilgrap maar het is echt. En de NMBS? Ze geven geen enkele vergoeding hiervoor en ook geen alternatief vervoer.
Ook moesten de passagiers die de trein gemist hebben het station verlaten. Na een bepaald uur (2 uur) is het verboden terrrein.

De NMBS wijst erop dat een trein een deel van zijn vertraging kan inhalen. “Op basis van het geschetste verhaal lijkt dat hier gebeurd te zijn”, aldus Temmerman. Wat alternatief vervoer betreft, verduidelijkt hij dat reizigers daar enkel recht op hebben wanneer de laatste trein van de dag niet rijdt.

Ben ik nu zo mis of maakt de NMBS zich er wel erg gemakkelijk van af? :support:

Laatst bewerkt:
Sorry, maar dit is toch gewoon Patrick zijn fout?
Als ge rekent op de vertràging van de trein, zijt ge fout bezig.
NMBS moet altijd als doel hebben die vertraging zoveel mogelijk in te halen.
Voor de passagiers die al op de trein zitten, maar ook voor het boordpersoneel.

Het is jammer dat ge dan een uur in het station moet zitten wachten, maar klagen dat een trein met vertraging die vertraging wilt inhalen... Zijn eigen fout ze

Sorry, maar dit is toch gewoon Patrick zijn fout?
Als ge rekent op de vertràging van de trein, zijt ge fout bezig.
NMBS moet altijd als doel hebben die vertraging zoveel mogelijk in te halen.
Voor de passagiers die al op de trein zitten, maar ook voor het boordpersoneel.

Het is jammer dat ge dan een uur in het station moet zitten wachten, maar klagen dat een trein met vertraging die vertraging wilt inhalen... Zijn eigen fout ze
Zowel het bord, als de stationschef kon toch iets afroepen zeker? Zeker als daar effectief mensen staan te wachten nog.

Terug
Bovenaan