Die link werkt hier wel hoor.
Als je lege dubbeldekkers richting Wallonië ziet rijden, dan wil dat zeggen dat ze in Vlaanderen leeg rijden en dus niet goed ingezet worden in Vlaanderen. Dan is inzetten in Wallonië logischer.
Dat lijkt me een vreemde redenering? Sommige treinen rijden van Brussel naar Wallonië en terug, en passeren alleen langs Halle of een andere uitvalsweg naar Wallonië.
De uitleg van MiniJeffrey is veel logischer: de bezetting van een trein is uiteraard tijdsgebonden, en het is niet altijd mogelijk om een trein praktisch te splitsen tijdens de daluren.
Overigens is het materiaalgebruik vaak ook gelinkt aan wat er ter beschikking is in de depots (een depot zal bepaalde lijnen "voeden" met materiaal, logischerwijze zal het depot in Merelbeke niet ingezet worden voor treinen die pakweg tussen Charleroi en Luik rijden). Sommige depots hebben (overwegend) moderner materiaal dan andere, dat kan dus een invloed hebben. En er zijn ook lijn specifieke eisen, zo kunnen alleen de oude MR75 (varkenskop) stellen naar Roosendaal rijden omdat de Nederlanders niets anders binnenlaten (buiten één enkele, niet-gekoppelde MR86 misschien, als die uitzondering nog geldig is). Dat betekent natuurlijk overwegend minder comfortabele treinen op de lijn Puurs-(Antwerpen- Essen)-Roosendaal. De MR96 naar Rijsel is inderdaad een ander voorbeeld, één van de weinige treinstellen die naar Frankrijk kunnen rijden. Die zijn juist wel comfortabel.
M5 heeft enkel een omvormer in het stuurrijtuig dit wil zeggen als deze uitvalt is het gedaan met rijden daarom wordt die enkel nog in piekuur treinen gebruikt.
Bij de vorige dienstregeling werd de M5 nog in reguliere dienst ingezet op de (trage) IC Antwerpen-Brussel. Het was vaak in Mortsel-Oude-God dat de bedenkelijke elektrische installatie weer een kleine storing had, en enkele seconden lang het licht uitviel terwijl de trein in de tunnel stond.
De M5's waren budget dubbeldekkers, gekocht onder De Croo senior, en ze mochten dus zo goed als niets kosten. Comfortabele vering en stoelen (na modernisatie in het laatste geval), maar elektrisch inderdaad niet betrouwbaar en ze hebben geen airco en eigenlijk ook geen degelijke ramen als je graag naar buiten kijkt (wegens een dikke balk op ooghoogte).
Daar zijn zeker cijfers van, maar die zijn helaas enkel voor intern gebruik. Maar de algemene tendens is duidelijk: de treinen zitten buiten de spitsuren zeker niet vol en dat ik ook één van de doelstellingen van de nieuwe tarieven: meer mensen in de daluren laten reizen.
Dat zal ook met deze prijzen volgens mij niet lukken. Er is een reden dat mensen nu eenmaal in de spits reizen: dat is het moment waarop ze moeten vertrekken om op tijd op hun werk te zijn, of op tijd die citytrip te beginnen.
Bovendien vermoed ik dat de bedoeling van de NMBS is om de prijzen stiekem te verhogen terwijl ze veel tamtam maken over zogeheten "vereenvoudiging". De vergelijking is niet zo gemakkelijk, daardoor valt het niet op dat bijvoorbeeld de prijzen in het weekend omhoog gaan voor reizigers zonder trein+, en zelfs met trein+ gaan de prijzen op lange afstanden omhoog ten opzichte van de populaire multipass.