Het NMBS topic

Naah, mij lijkt het overduidelijk dat ze gokken op :

"mensen kopen zo'n plus kaart, en eens ze die hebben, zullen ze rapper geneigd zijn de trein te nemen, want anders is het zonde om die gekochte train+ kaart niet te gebruiken".
Dat idee komt rechtstreeks uit Zwitserland:
  • Niet toevallig was Helmut Eichhorn, de directeur van Alliance SwissPass, ook aanwezig tijdens de interministeriële conferentie. Die organisatie waakt er over de harmonisatie van de tarieven van het Zwitserse openbaar vervoer.

De samenstelling is een complexe puzzel die op continu basis wordt gelegd en bijgestuurd in functie van drukte, onderhoud sporen/rijtuigen, opleidingen personeel, levering nieuw materieel. Helaas zijn er niet rijtuigen op overschot, wat betekent dat als we op een bepaalde lijn een dubbeldekker moeten inzetten, we deze ook moeten wegnemen van een andere lijn. Dus het is helaas keuzes maken.

Je mag hier zeker een klacht over indienen zodat de planners deze problematiek beter begrijpen, maar in principe moeten de probleemcases gekend zijn door rapportering treinbegeleiders.
Je vergeet precies ook nog de wafelijzerpolitiek te vermelden? Hoeveel nieuwe lege dubbeldekkers ik indertijd richting Wallonië heb zien fietsen? En ondertussen wij maar jarenlang in afgedankte veewagens richting het noorden

Je hebt een ticket online gekocht maar geen ticket per mail ontvangen.

Wat doen we, we volgen de faq, we klikken door op formulier, maar die link is dood.

Man man
Weg ticket.
Die link werkt hier wel hoor.
Je vergeet precies ook nog de wafelijzerpolitiek te vermelden? Hoeveel nieuwe lege dubbeldekkers ik indertijd richting Wallonië heb zien fietsen? En ondertussen wij maar jarenlang in afgedankte veewagens richting het noorden
Als je lege dubbeldekkers richting Wallonië ziet rijden, dan wil dat zeggen dat ze in Vlaanderen leeg rijden en dus niet goed ingezet worden in Vlaanderen. Dan is inzetten in Wallonië logischer.

Maar wss heb je het over bvb lijnen Charleroi-Antwerpen, die gewoon beide regio's doen.

Nu, soms zijn er goeie redenen waarom ze bepaalde lijnen niet met dubbeldekkers gebruiken. De lijn Kortrijk-Antwerpen is bvb met MS96's omdat deze de enige zijn die ook ok zijn voor op het Franse net (toch een deel ervan). Een dubbeldekker lukt niet.

Een andere reeks dubbeldekkers, de M5, zijn blijkbaar (volgens wat ik een treinbestuurder toch hoor zeggen) zo slecht van kwaliteit dat ze vooral als piekuurtrein ingezet wordt, wat minder erg is als die eens uitvalt.

Dus zomaar zeggen dat het dom is om bepaalde lijnen met bepaald materiaal in te zetten op basis van het aantal zitplaatsen, zou ik niet doen.

Het is niet omdat de trein leeg is op één moment dat dat op andere momenten zo is. Treinen rijden vaak de hele dag op en af op dus die kunnen heel vol zitten om 7u en dan om 11u leeg lijken.

Het is niet omdat de trein leeg is op één moment dat dat op andere momenten zo is. Treinen rijden vaak de hele dag op en af op dus die kunnen heel vol zitten om 7u en dan om 11u leeg lijken.
Waarom kan de NMBS nu gewoon die bovenste verdieping er overdag niet afhalen, hé ;).

Denk dat de bezetting van de meeste treinen héél laag is tussen 10u en 15u in de week, niet abnormaal. Heb jij daar overigens cijfers van per uur, @MiniJeffrey

Oja, terwijl ik toch je aandacht heb: die nieuwe perronaanduidingen in de NMBS-lab-app voor Brussel Centraal doen het in de praktijk niet hoor, toch niet in de spits. Wat in de app staat komt niet goed overeen met de realiteit.

Een andere reeks dubbeldekkers, de M5, zijn blijkbaar (volgens wat ik een treinbestuurder toch hoor zeggen) zo slecht van kwaliteit dat ze vooral als piekuurtrein ingezet wordt, wat minder erg is als die eens uitvalt.
M5 heeft enkel een omvormer in het stuurrijtuig dit wil zeggen als deze uitvalt is het gedaan met rijden daarom wordt die enkel nog in piekuur treinen gebruikt.

Maar je mag ook doorgeven dat de chatfunctie én het heel snel kunnen chatten met een echte mens van vlees en bloed zeer goed werken!

Dat hoef ik niet door te geven, dat zit in het hart van mijn werkdomein. Allee het chatbot gedeelte toch, de human agent is een andere dienst waar we nauw mee samenwerken natuurlijk gezien we een perfecte harmonie bot/human willen. :support:

Laatst bewerkt:
Nee nee vriend, dat was gewoon beide in volle spits. En dat is ook de reden waarom ik in 10 jaar trein pendelen geen enkele progressie heb gezien, in tegendeel. Bij kritiek wordt gewoon de kop in het zand gestoken of trucjes toegepast (vertragingsstastieken anyone? :sarcastic: ) zodat het probleem niet lijkt te bestaan.

Waarom kan de NMBS nu gewoon die bovenste verdieping er overdag niet afhalen, hé ;).

Denk dat de bezetting van de meeste treinen héél laag is tussen 10u en 15u in de week, niet abnormaal. Heb jij daar overigens cijfers van per uur, @MiniJeffrey

Oja, terwijl ik toch je aandacht heb: die nieuwe perronaanduidingen in de NMBS-lab-app voor Brussel Centraal doen het in de praktijk niet hoor, toch niet in de spits. Wat in de app staat komt niet goed overeen met de realiteit.

Daar zijn zeker cijfers van, maar die zijn helaas enkel voor intern gebruik. Maar de algemene tendens is duidelijk: de treinen zitten buiten de spitsuren zeker niet vol en dat ik ook één van de doelstellingen van de nieuwe tarieven: meer mensen in de daluren laten reizen.

Voor de lab app, je bedoelt dat de treinen niet stoppen waar de labapp het aangeeft? Zal eens horen bij het innovatie team.

Die link werkt hier wel hoor.
Als je lege dubbeldekkers richting Wallonië ziet rijden, dan wil dat zeggen dat ze in Vlaanderen leeg rijden en dus niet goed ingezet worden in Vlaanderen. Dan is inzetten in Wallonië logischer.
Dat lijkt me een vreemde redenering? Sommige treinen rijden van Brussel naar Wallonië en terug, en passeren alleen langs Halle of een andere uitvalsweg naar Wallonië.
De uitleg van MiniJeffrey is veel logischer: de bezetting van een trein is uiteraard tijdsgebonden, en het is niet altijd mogelijk om een trein praktisch te splitsen tijdens de daluren.

Overigens is het materiaalgebruik vaak ook gelinkt aan wat er ter beschikking is in de depots (een depot zal bepaalde lijnen "voeden" met materiaal, logischerwijze zal het depot in Merelbeke niet ingezet worden voor treinen die pakweg tussen Charleroi en Luik rijden). Sommige depots hebben (overwegend) moderner materiaal dan andere, dat kan dus een invloed hebben. En er zijn ook lijn specifieke eisen, zo kunnen alleen de oude MR75 (varkenskop) stellen naar Roosendaal rijden omdat de Nederlanders niets anders binnenlaten (buiten één enkele, niet-gekoppelde MR86 misschien, als die uitzondering nog geldig is). Dat betekent natuurlijk overwegend minder comfortabele treinen op de lijn Puurs-(Antwerpen- Essen)-Roosendaal. De MR96 naar Rijsel is inderdaad een ander voorbeeld, één van de weinige treinstellen die naar Frankrijk kunnen rijden. Die zijn juist wel comfortabel.

M5 heeft enkel een omvormer in het stuurrijtuig dit wil zeggen als deze uitvalt is het gedaan met rijden daarom wordt die enkel nog in piekuur treinen gebruikt.
Bij de vorige dienstregeling werd de M5 nog in reguliere dienst ingezet op de (trage) IC Antwerpen-Brussel. Het was vaak in Mortsel-Oude-God dat de bedenkelijke elektrische installatie weer een kleine storing had, en enkele seconden lang het licht uitviel terwijl de trein in de tunnel stond.

De M5's waren budget dubbeldekkers, gekocht onder De Croo senior, en ze mochten dus zo goed als niets kosten. Comfortabele vering en stoelen (na modernisatie in het laatste geval), maar elektrisch inderdaad niet betrouwbaar en ze hebben geen airco en eigenlijk ook geen degelijke ramen als je graag naar buiten kijkt (wegens een dikke balk op ooghoogte).
Daar zijn zeker cijfers van, maar die zijn helaas enkel voor intern gebruik. Maar de algemene tendens is duidelijk: de treinen zitten buiten de spitsuren zeker niet vol en dat ik ook één van de doelstellingen van de nieuwe tarieven: meer mensen in de daluren laten reizen.
Dat zal ook met deze prijzen volgens mij niet lukken. Er is een reden dat mensen nu eenmaal in de spits reizen: dat is het moment waarop ze moeten vertrekken om op tijd op hun werk te zijn, of op tijd die citytrip te beginnen.

Bovendien vermoed ik dat de bedoeling van de NMBS is om de prijzen stiekem te verhogen terwijl ze veel tamtam maken over zogeheten "vereenvoudiging". De vergelijking is niet zo gemakkelijk, daardoor valt het niet op dat bijvoorbeeld de prijzen in het weekend omhoog gaan voor reizigers zonder trein+, en zelfs met trein+ gaan de prijzen op lange afstanden omhoog ten opzichte van de populaire multipass.

Dat lijkt me een vreemde redenering? Sommige treinen rijden van Brussel naar Wallonië en terug, en passeren alleen langs Halle of een andere uitvalsweg naar Wallonië.
De uitleg van MiniJeffrey is veel logischer: de bezetting van een trein is uiteraard tijdsgebonden, en het is niet altijd mogelijk om een trein praktisch te splitsen tijdens de daluren.

Overigens is het materiaalgebruik vaak ook gelinkt aan wat er ter beschikking is in de depots (een depot zal bepaalde lijnen "voeden" met materiaal, logischerwijze zal het depot in Merelbeke niet ingezet worden voor treinen die pakweg tussen Charleroi en Luik rijden). Sommige depots hebben (overwegend) moderner materiaal dan andere, dat kan dus een invloed hebben. En er zijn ook lijn specifieke eisen, zo kunnen alleen de oude MR75 (varkenskop) stellen naar Roosendaal rijden omdat de Nederlanders niets anders binnenlaten (buiten één enkele, niet-gekoppelde MR86 misschien, als die uitzondering nog geldig is). Dat betekent natuurlijk overwegend minder comfortabele treinen op de lijn Puurs-(Antwerpen- Essen)-Roosendaal. De MR96 naar Rijsel is inderdaad een ander voorbeeld, één van de weinige treinstellen die naar Frankrijk kunnen rijden. Die zijn juist wel comfortabel.

Bij de vorige dienstregeling werd de M5 nog in reguliere dienst ingezet op de (trage) IC Antwerpen-Brussel. Het was vaak in Mortsel-Oude-God dat de bedenkelijke elektrische installatie weer een kleine storing had, en enkele seconden lang het licht uitviel terwijl de trein in de tunnel stond.
Weet ik heb er zelf regelmatig gestaan toen ik nog bestuurder was.

Zijn ook de enigste rijtuigen die maar 140km/u mogen terwijl de rest 160/200 mag.

Vermits ik geen algemeen "openbaar vervoer" topic vond, post ik het hier: blijkbaar biedt Hoppin (initiatief van de Vlaamse overheid) tegenwoordig ook deelwagens aan.

Allemaal goed bedoeld, maar ik stel me toch vragen bij het praktische nut ervan:
- er zijn momenteel in Vlaanderen ~1100 deelwagens (eind 2024), vooral van commerciële firma's, wat bijna niets is op een vloot van 3,7 miljoen personenauto's
- er zijn al verschillende commerciële firma's die dit aanbieden, moet de Vlaamse overheid dan mee op die niche"trein" springen?
- waar ik regelmatig passeer, heb ik die 2 deelwagens alleen maar op de parking zien staan, ongeacht het moment van de dag. Ze staan trouwens vlak bij een bushalte op een drukke lijn en je hebt nog eens elektrische deelfietsen. Dus wat is de use case waarin mensen juist daar nog voor een deelauto zouden kiezen?

Vermits ik geen algemeen "openbaar vervoer" topic vond, post ik het hier: blijkbaar biedt Hoppin (initiatief van de Vlaamse overheid) tegenwoordig ook deelwagens aan.
Zijn dat deelwagens van Hoppin zelf? Ik dacht dat Hoppin puur een platform was om alle mobiliteit samen te brengen.
Volgens hun site is er ook gewoon een samenwerking met volgende aanbieders (o.a. die commerciële firma's dus) van deelwagens:
  • Battmobility: Elektrische wagens
  • Cambio: Verschillende modellen, elektrisch en niet-elektrisch
  • Claus2you: Verschillende modellen, elektrisch en niet-elektrisch
  • Coopstroom: Elektrische wagens in mede-eigendom
  • Cozywheels: Particulier autodeelsysteem
  • Dégage: Particulier autodeelsysteem
  • Flexigo: Elektrische wagens
  • Getaround: Particulier autodeelsysteem
  • Klimaan: Elektrische wagens in mede-eigendom
  • Miles: Verschillende modellen
  • Mobilize share: Elektrische wagens
  • Poppy: Verschillende modellen, elektrisch en niet-elektrisch
  • Stapp.in: Verschillende modellen, elektrisch en niet-elektrisch
Lijkt mij dus niet dat de Vlaamse Overheid dit zelf aanbiedt, enkel dat zij het platform van Hoppin voorzien en dus de aansluitingen tussen alle deel-diensten proberen optimaliseren.

Zijn dat deelwagens van Hoppin zelf? Ik dacht dat Hoppin puur een platform was om alle mobiliteit samen te brengen.
Volgens hun site is er ook gewoon een samenwerking met volgende aanbieders (o.a. die commerciële firma's dus) van deelwagens:
  • Battmobility: Elektrische wagens
  • Cambio: Verschillende modellen, elektrisch en niet-elektrisch
  • Claus2you: Verschillende modellen, elektrisch en niet-elektrisch
  • Coopstroom: Elektrische wagens in mede-eigendom
  • Cozywheels: Particulier autodeelsysteem
  • Dégage: Particulier autodeelsysteem
  • Flexigo: Elektrische wagens
  • Getaround: Particulier autodeelsysteem
  • Klimaan: Elektrische wagens in mede-eigendom
  • Miles: Verschillende modellen
  • Mobilize share: Elektrische wagens
  • Poppy: Verschillende modellen, elektrisch en niet-elektrisch
  • Stapp.in: Verschillende modellen, elektrisch en niet-elektrisch
Lijkt mij dus niet dat de Vlaamse Overheid dit zelf aanbiedt, enkel dat zij het platform van Hoppin voorzien en dus de aansluitingen tussen alle deel-diensten proberen optimaliseren.

Ah, dat zou al logischer zijn. Ik zal er in het voorbij rijden eens beter op moeten letten, tot nu toe zag ik alleen het Hoppin logo op die auto's - hopelijk is het inderdaad dual branding met 1 van die commerciële aanbieders.

Ah, dat zou al logischer zijn. Ik zal er in het voorbij rijden eens beter op moeten letten, tot nu toe zag ik alleen het Hoppin logo op die auto's - hopelijk is het inderdaad dual branding met 1 van die commerciële aanbieders.
Quick google toont idd dual branding bij bepaalde aanbieders.
Stapp.in + Hoppin:
i6mcxS1.jpeg

En in't zwart springt Hoppin er idd meer uit:
VuynmUQ.png

Claus4you + Hoppin (enkel logo op de zijkanten, maar met tekst achteraan; ik vind dat Hoppin ook meer in het oog springt):
uDooShZ.jpeg

Hoppin was vroeger eigenlijk gewoon de belbus. Dat hebben ze nog eens gerebrand naar De Lijn Flex en "Hoppin" is gewoon een soort lijst van centrale punten waar er meerdere OV-middelen samenkomen/(promoten?)

Ergens snap ik dat want de autodeelmarkt begint ook wel heel verdeeld te worden. (In West-Vlaanderen ben je de ene keer beter af met Claus4you, de andere keer met Cambio,... ) en het begint ook niet al te duidelijk meer te zijn wat en hoe het werkt. (Kijk naar de belbus die dan Hoppin-bus werd en nu de Lijn Flex is... :p)

Het is pure branding. Zoveel doet dat niet.

- waar ik regelmatig passeer, heb ik die 2 deelwagens alleen maar op de parking zien staan, ongeacht het moment van de dag. Ze staan trouwens vlak bij een bushalte op een drukke lijn en je hebt nog eens elektrische deelfietsen. Dus wat is de use case waarin mensen juist daar nog voor een deelauto zouden kiezen?

Goh, er beginnen deelauto's te komen op verrassende plaatsen. Zelfs in godverlaten plekken met 1.000 inwoners. Als dat al kan toelaten dat een paar geen auto hierdoor meer nodig hebben, is het een kleine win. Ik geloof nu ook niet echt onmiddelijk in de rendabiliteit weliswaar.

Deelauto's bij treinstations, ok. Dat is logisch. Je pakt de trein van Gent naar Genk bijvoorbeeld om een deelauto aan Genk station op te pikken zodat je dieper de Limburg in kan.
Deelauto's bij bushaltes, ik geloof er ook niet in. De Lijn is nog altijd expontieel erger dan de NMBS qua betrouwbaarheid en snelheid van openbaar vervoer. Ik zie nu niet direct een usecase voor iemand die 15km op een bus zit om dan met deelauto verder te reizen. 15km bij de Lijn is bijna 40min onderweg soms :p.

Terug
Bovenaan