Het NMBS topic

Ik ben niet goedkoop en afgelegen gaan wonen, ik ben hier geboren en getogen, en zou inderdaad niet in het hellegat waar ik werk willen wonen nee, zelfs als de betaalbaarheid van een deftige woning daar géén issue zou zijn, is het nog altijd een vuile, onveilige en lelijke stad.

Mocht ik de klok kunnen terugdraaien, dan studeerde ik na m'n 18e iets waarmee ik vlotter dichter bij huis een deftige job zou vinden, dat is m'n enige bezwaar. Ik ga al niet met de wagen naar m'n werk, denk dat ik daarmee een mooie ecologische en economische bijdrage lever.

Parkings die al decennia gratis waren, betalend maken is gewoon de NMBS die de reizigers extra cash afhandig wilt maken, want de dienstverlening gaat er niet op vooruit op die parkings.

Ik verwacht ook overigens geen 4 à 5 treinen per uur naar Brussel zoals pakweg Gent of Antwerpen dat hebben. Ik verwacht dat de 1 à 2 die er zijn, op tijd rijden en ja, ook bereikbaar zijn.
1) Je hebt gekozen om daar te blijven wonen en ergens ver weg te gaan werken
2) Als je met de wagen naar station gaat dan ga je deels met de wagen naar het werk he

De gebruiker betaalt, lijkt me maar fair ook.

1) Je hebt gekozen om daar te blijven wonen en ergens ver weg te gaan werken
2) Als je met de wagen naar station gaat dan ga je deels met de wagen naar het werk he

De gebruiker betaalt, lijkt me maar fair ook.

Dat was geen volledig vrije keuze, ik vond/vind niets dichter bij huis volgens mijn diploma's/ervaring. Jammer maar helaas, dat besefte ik vroeger niet. Ik heb echter ook nog een sociaal leven.

Klopt, ik ga nog geen 3 km met de wagen naar het werk, omdat er géén bus is die frequent, laat staan betrouwbaar is om met een normale aansluiting op het station te geraken.

Een beveiligde fietsenstalling is daar niet, en ik heb in het verleden al meegemaakt dat mijn fiets daar gesloopt werd.
Reactie politie? De camera die daar hangt is een lege doos. Lol.

De gebruiker betaalt? Waarom zou een parking niet deel van de faciliteiten van een station mogen zijn?
En als je betaalt voor een parking, dan mag dat station, deftige faciliteiten hebben (minstens camera bewaking, idealiter ook terug toilet en loket), quod non.
Een gewoon stedelijk station, is niet vergelijkbaar met pakweg een luchthaven waar je nog kunt argumenteren dat je betaalt voor een extra dienst (parkeren) voor een plek waar je weinig komt en je alternatieven hebt om er te geraken.
Als ik m'n vroegste trein van rond 06h00 zou wille nemen morgen, dan is er niet eens een bus hier die mij tot op het station zou kunnen brengen.

De gevangen gebruiker betaalt, dat was net deel van de argumenten in m'n betoog, maar tja, als je er met een gemakkelijke one-liner wilt vanaf maken...

Laatst bewerkt:
De keiharde realiteit is dat het enige betrouwbare vervoersmiddel voor mij aan het station ofwel mijn auto is (die wordt niet zo snel gestolen als een fiets en is beter verzekerd) of worst case te voet is.
Heel jouw rant, en het komt hier op neer hé. Het is een keuze voor jou. Je zegt dat te voet/met de fiets te doen is, maar dat je zelf kiest voor de auto. Dan moet je maar voor de parking betalen. Je hebt het ondertussen al op zoveel andere dingen gestoken, maar even in eigen boezem kijken is blijkbaar nooit aan de orde.

Bij de zoektocht naar mijn woonst was dat wel een vereiste, op wandelafstand van een station met een goede aansluiting (voor mij). Ik ga ook met de trein naar het werk en stap er 11min op naar een station met een rechtstreekse verbinding naar Brussel. Dat was mijn keuze. Ook jouw keuze bij de zoektocht naar een woonst. Het kan zijn dat je er toen niet zoveel belang aan hechte, of dat het niet zo hoog stond op je lijst met factoren; maar het was wel jouw keuze. Dan moet je achteraf niet komen klagen.

Heel jouw rant, en het komt hier op neer hé. Het is een keuze voor jou. Je zegt dat te voet/met de fiets te doen is, maar dat je zelf kiest voor de auto. Dan moet je maar voor de parking betalen. Je hebt het ondertussen al op zoveel andere dingen gestoken, maar even in eigen boezem kijken is blijkbaar nooit aan de orde.

Bij de zoektocht naar mijn woonst was dat wel een vereiste, op wandelafstand van een station met een goede aansluiting (voor mij). Ik ga ook met de trein naar het werk en stap er 11min op naar een station met een rechtstreekse verbinding naar Brussel. Dat was mijn keuze. Ook jouw keuze bij de zoektocht naar een woonst. Het kan zijn dat je er toen niet zoveel belang aan hechte, of dat het niet zo hoog stond op je lijst met factoren; maar het was wel jouw keuze. Dan moet je achteraf niet komen klagen.
Idem hier (woon nog dichter), de meerkost hiervan tov waar hij woont zal al snel > 80k zijn (gemiddelde prijs limburg genomen) en jaarlijks nog eens hogere onroerende voorheffing).
Kan je al heel veel parking van betalen :laugh:

Volgens zijn logica zou mijn treinticket goedkoper moeten zijn want als ik opstap zijn alle zitplaatsen reeds bezet (en dat door mensen die per kilometer minder betalen)!

Je zegt het zelf: parkings worden overal betalend,
Net zoals in meerdere buitenlanden: de parking is betalend voor mensen die niet de trein nemen, maar gratis voor zij die een geldig ticket kunnen voorleggen bij binnen- & buitenrijden. Zoals ze bvb doen met de P+R van Coovi in Anderlecht. Betalend, maar gratis als je een MIVB-ticketje kunt laten zien. Works like a charm!

Afgunst is een lelijk iets. Ja jongens, jullie mogen jaloers zijn op het mooie leven in Limburg. Maar je hoeft daarbij niet te ontkennen dat de NMBS te vaak faliekant faalt in haar opdracht. En dan nog oneindig veel stakingsdagen organiseren, je moet maar durven.

Je kan de politieke keuzes aanklagen inzake vervoer in Limburg: als je enkel een degelijke dienstverlening van openbaar vervoer wil uitbouwen richting Hasselt, ok, maar investeer dan in bredere autosnelwegen en een vlotte doorstroming van de Noord-Zuid verbinding voor de rest van Limburg. Je kan niet beide niet doen, wat helaas al te vaak voorvalt.

Maar je kan ook gewoon op de keuzes van de NMBS kakken: de luchthaven is vragende partij om de dienstverlening uit te breiden richting de luchthaven (meer treinen en vroegere en latere treinen). De NMBS zou wel willen, maar ze kunnen gewoon niet. Hoeveel miljard gaat er jaarlijks op in die boîte? En dan gewoon moeten toegeven dat je het niet kunt?
Dan is het hoog tijd om het mes eens grondig in dat management te zetten.

Als je zo wilt gaan redeneren: ik heb die keuze gemaakt op basis van stations met deftige bereikbaarheid, en ik geef deftige argumenten waarom pendelparkings bij stations voor treinreizigers gratis of op z'n minst aan lage prijzen toegankelijk zouden moeten zijn, en niet honderden euro's per jaar. Ik zei letterlijk: worst case. Te voet gaan voegt praktisch een vol uur toe aan mijn pendeltijd, en dat is dan in goede conditie door weer en wind. Beetje realiteitszin.

Mijn keuze van een woonst is misschien ook ingegeven door andere beperkingen? Familie, vrienden en intussen vriendin?
Ik kan niet vrij kiezen om in Brussel te gaan wonen op dit moment zelfs al zou ik het willen (quod non). Mijn keuze was ook al gebaseerd op telewerk... ook dat is intussen verder beperkt. Sommige zaken zijn na een tijd geen keuze meer als je ouder wordt.

Idem hier (woon nog dichter), de meerkost hiervan tov waar hij woont zal al snel > 80k zijn (gemiddelde prijs Limburg genomen) en jaarlijks nog eens hogere onroerende voorheffing).
Kan je al heel veel parking van betalen :laugh:

Ik betaal ook in tijd, en nogmaals ik heb niet voor een goedkopere regio gekozen op basis van prijs, maar op basis van sociale factoren.
Begrijpend lezen is een moeilijke precies. Met jouw logica zou ik straks nog een lief moeten zoeken in functie van m'n werk.

Volgens zijn logica zou mijn treinticket goedkoper moeten zijn want als ik opstap zijn alle zitplaatsen reeds bezet (en dat door mensen die per kilometer minder betalen)!

Alle zitplaatsen die bezet zijn, dan moet je al pakweg in Leuven of Halle opstappen en richting Brussel trekken.
Overigens kan je die logica ook omkeren: ik heb vaak vanuit Brussel géén zitplaats, ingenomen door mensen die nochtans soms ook minder lang op de trein zitten. Ik betaal ook voor een stuk in tijd, dat was overigens wél deel van m'n keuze, daar klaag ik an sich ook niet over... buiten dat de NMBS systematisch z'n vertragingen wegmoffelt door om de zoveel jaar wat trager te gaan rijden of door een "minimumdienstverlening" die erop neerkomt dat ik nog maar een tweetal treinopties per dag heb.

Laatst bewerkt:
Net zoals in meerdere buitenlanden: de parking is betalend voor mensen die niet de trein nemen, maar gratis voor zij die een geldig ticket kunnen voorleggen bij binnen- & buitenrijden. Zoals ze bvb doen met de P+R van Coovi in Anderlecht. Betalend, maar gratis als je een MIVB-ticketje kunt laten zien. Works like a charm!

Dit. Dank u.

Wat trieste Limburg-haters hier, zouden zo voor het NMBS-management kunnen gaan werken, lol.

Wat mij betreft mag élk station (buiten misschien nog de drukste provinciehoofdsteden, waar je overigens wél tram/metro hebt op bijna elk uur van de dag) voorzien worden van een deftige pendelparking die voor treinreizigers praktisch gratis zou moeten zijn.

En niet € 50 per maand of honderden euro's per jaar, dit voor reizigers die reeds betalen (dat vergeet men in deze discussie).
Dat men ook steevast met allerhande excuses de parkings zogezegd heraanlegt, waarbij 90% van die heraanleg in functie is van tolpoorten te voorzien, terwijl diezelfde parkings gedurende tientallen jaren, vrij en gratis beschikbaar waren voor zowel treinreizigers als stadsbewoners is veelzeggend over hoe de NMBS blijkbaar meerdere van z'n kerntaken schijnt te vergeten.

Als je zo wilt gaan redeneren: ik heb die keuze gemaakt op basis van stations met deftige bereikbaarheid, en ik geef deftige argumenten waarom pendelparkings bij stations voor treinreizigers gratis of op z'n minst aan lage prijzen toegankelijk zouden moeten zijn, en niet honderden euro's per jaar.
Alle voorbeelden die jij gegeven hebt en waar ik het van opgezocht heb, waren parkings die niet enkel heraangelegd werden maar ook uitgebreid werden. Of compleet nieuwe parkings aangelegd. Waarvoor de NMBS dus kosten moet doen (zowel grond als aanleg).
Dan vind ik inderdaad dat die kost vooral verhaald moet worden op de mensen die hier gebruik van maken. Het blijft een kost voor de NMBS hoor, als ze de parking niet betalend zouden maken, zou dit wel verrekend worden in je treinticket. En dan zouden alle reizigers dus meebetalen. Wat mij niet zo eerlijk lijkt.
Ik zei letterlijk: worst case. Te voet gaan voegt praktisch een vol uur toe aan mijn pendeltijd, en dat is dan in goede conditie door weer en wind.
Mijn keuze van een woonst is misschien ook ingegeven door andere beperkingen? Familie, vrienden en intussen vriendin?
Ik kan niet vrij kiezen om in Brussel te gaan wonen op dit moment zelfs al zou ik het willen (quod non).
Het is en blijft jouw keuze hoor. En ik had het over de keuze om dichter bij een station met een goede verbinding te gaan wonen. Wat dus in jouw geval <2km opschuiven is als ik je andere posts lees. Dan lijkt mij familie en vrienden niet echt een argument. Als jij er Brussel van maakt, sure, maar blijft nog steeds je eigen keuze hoor...

Als je zo wilt gaan redeneren: ik heb die keuze gemaakt op basis van stations met deftige bereikbaarheid, en ik geef deftige argumenten waarom pendelparkings bij stations voor treinreizigers gratis of op z'n minst aan lage prijzen toegankelijk zouden moeten zijn, en niet honderden euro's per jaar.

Ik zei letterlijk: worst case. Te voet gaan voegt praktisch een vol uur toe aan mijn pendeltijd, en dat is dan in goede conditie door weer en wind.
Ik kan niet vrij kiezen om in Brussel te gaan wonen op dit moment zelfs al zou ik het willen (quod non).

Ik betaal ook in tijd, en nogmaals ik heb niet voor een goedkopere regio gekozen op basis van prijs, maar op basis van sociale factoren.
Begrijpend lezen is een moeilijke precies. Met jouw logica zou ik straks nog een lief moeten zoeken in functie van m'n werk.

Alle zitplaatsen die bezet zijn, dan moet je al pakweg in Leuven of Halle opstappen en richting Brussel trekken.
Overigens kan je die logica ook omkeren: ik heb vaak vanuit Brussel géén zitplaats, ingenomen door mensen die nochtans soms ook minder lang op de trein zitten. Ik betaal ook voor een stuk in tijd.

Niemand die zegt dat je in Brussel moet wonen. Je kan evengoed dichter bij een Limburgs deftig bediend treinstation gaan wonen. Dat lijkt mij niet zo'n offer op basis van sociale factoren. (Voor één of ander reden vinden Limburgers 15km verder wonen "ver", heb ik al opgemerkt. Terwijl voor een West-Vlaming is dat praktisch buren. )

Je gaat weinig sympathie vinden van de West-Vlamingen die allemaal weggetrokken zijn uit West-Vlaanderen :p.

Wat trieste Limburg-haters hier, zouden zo voor het NMBS-management kunnen gaan werken, lol.
Sv4bAgT.png

Wederom, wat heeft dit met Limburg te maken? Mijn allereerste antwoord stelde ik die vraag ook al (dat je toen genegeerd hebt) + heb ik gekaderd dat Limburg zelfs achterop hinkt met dat soort zaken. Want hier zijn ze 20j geleden al parkings beginnen heraanleggen en betalend maken...

Wederom, wat heeft dit met Limburg te maken? Mijn allereerste antwoord stelde ik die vraag ook al + heb ik gekaderd dat Limburg zelfs achterop hinkt met dat soort zaken. Want hier zijn ze 20j geleden al parkings beginnen heraanleggen en betalend maken...

Dan moet je misschien leren begrijpend lezen.

Ik heb al héél duidelijk aangegeven waarom ik op Limburg focus:
Alken ligt in Limburg, en de propagandist van de NMBS schermt met dat in de helft van de Limburgse stations parkeren nog gratis zou zijn, maar zowat élk iets of wat groter station is al betalend, in de kleinere met frequente verbindingen liggen de "faciliteiten" voor tolpoorten klaar, en het is redelijk hypocriet om de nauwelijks bediende haltes in Noord-Limburg waar de NMBS nauwelijks aanwezig is, wél mee te tellen in je statistieken.

Ik ken de andere kant van het land niet. Vlaams Brabant en de Kempen wél, en daar was pakweg 10 jaar geleden zowel Aarschot, Diest, Noorderkempen... allemaal nog grote gratis parkings.

Maar speel gerust verder op de man met afbeeldinkjes hoor.

Je hebt gekozen om daar te blijven maar wel ver weg te gaan werken (waar je wss beter betaald wordt).

Stel dat uw lief van Brugge is, ga je haar dan verplichten te verhuizen naar waar jij woont?
Je kan u ook verplaatsen voor sociale zaken overigens ;)

Je kan step of plooifiets kopen en uw parkingprobleem is opgelost! Heb collega's die > 10km met fiets tot aan station doen

Betalende parking staat los van alle problemen met NMBS

Laatst bewerkt:
Niemand die zegt dat je in Brussel moet wonen. Je kan evengoed dichter bij een Limburgs deftig bediend treinstation gaan wonen. Dat lijkt mij niet zo'n offer op basis van sociale factoren. (Voor één of ander reden vinden Limburgers 15km verder wonen "ver", heb ik al opgemerkt. Terwijl voor een West-Vlaming is dat praktisch buren. )

Je gaat weinig sympathie vinden van de West-Vlamingen die allemaal weggetrokken zijn uit West-Vlaanderen :p.

Ik woon op 3km van een deftig bediend treinstation. Veel dichter was geen optie hoor.

Ik klaag over het feit dat Alken waar ik overigens maar zelden de trein neem, maar toevallig wél morgen, omdat de NMBS wééral staakt, en de enige veilige minimumdienstverlening van de NMBS via Hasselt-Alken-... loopt, en een trend waarbij de NMBS duidelijk overal, ook elders buiten Limburg de reizigers uitperst voor desondanks een poverdere dienstverlening.

Je hebt gekozen om daar te blijven maar wel ver weg te gaan werken (waar je wss beter betaald wordt).

Opnieuw een keuze gebonden aan beperkende parameters, waarbij het eigenlijk niet aan u toekomt om daar blijven op die mate kritiek op te leveren. Enige aanbod dichterbij huis dat ik "recent" nog gehad heb, was in Heerlen, 45 minuten met de auto, versus nu meer dan een uur met de trein richting Brussel, dan blijf ik liever in Brussel werken (ook om andere redenen, ik vond mezelf niet qualified genoeg voor die senior job in Heerlen)). Ik heb overigens ook gekozen rekening houdende met stations bereikbaar via parkings, en niet enkel en alleen voor mezelf overigens.

Met jouw logica, zou je in Limburg dan ook maar belastingkorting moeten krijgen, want je draagt verhoudingsgewijs meer bij voor het openbaar vervoer in Antwerpen/Brussel/Leuven/Gent, maar kan er zelf naar fluiten...

Stel dat uw lief van Brugge is, ga je haar dan verplichten te verhuizen naar waar jij woont?
Je kan u ook verplaatsen voor sociale zaken overigens ;)

Verhuizen voor de liefde vind ik logischer dan verhuizen voor werk ja.
Ik verplaatst me overigens ook voor sociale zaken, maar ook daarbij stel ik vast: op de bus moet je in Limburg niet rekenen daarvoor.

Je kan step of plooifiets kopen en uw parkingprobleem is opgelost! Heb collega's die > 10km met fiets tot aan station doen

Ja hoor, deel worden van die gevaarlijke e-step gebruikers... Plooifiets is niet praktisch bij mij op het werk (nauwelijks/geen fietsenstalling, maar wel in het centrum van Brussel).

Betalende parking staat los van alle problemen met NMBS

Ik vind van niet. Modal shift als excuus gebruiken terwijl:
  • Men zelf géén deftige fietsenstallingen voorziet (beveiliging is hier onbestaande)
  • Andere openbaar vervoers modi onbetrouwbaar of onbestaande zijn. Zoals ik zei: ik heb géén bus richting station voor m'n vroegste trein.
  • Minimumdienstverlening is een grap in deze regio
  • Dan gaat men zelf nog de parkings voor de pendelaars die wél nog met de auto tot het station geraken, betalend maken.

Ik woon op 3km van een deftig bediend treinstation. Veel dichter was geen optie hoor.

Ik klaag over het feit dat Alken waar ik overigens maar zelden de trein neem, maar toevallig wél morgen, omdat de NMBS wééral staakt, en de enige veilige minimumdienstverlening van de NMBS via Hasselt-Alken-... loopt, en een trend waarbij de NMBS duidelijk overal, ook elders buiten Limburg de reizigers uitperst voor desondanks een poverdere dienstverlening.

Opnieuw een keuze gebonden aan beperkende parameters, waarbij het eigenlijk niet aan u toekomt om daar blijven op die mate kritiek op te leveren. Enige aanbod dichterbij huis dat ik "recent" nog gehad heb, was in Heerlen, 45 minuten met de auto, versus nu meer dan een uur met de trein richting Brussel, dan blijf ik liever in Brussel werken (ook om andere redenen, ik vond mezelf niet qualified genoeg voor die senior job in Heerlen)). Ik heb overigens ook gekozen rekening houdende met stations bereikbaar via parkings, en niet enkel en alleen voor mezelf overigens.

Met jouw logica, zou je in Limburg dan ook maar belastingkorting moeten krijgen, want je draagt verhoudingsgewijs meer bij voor het openbaar vervoer in Antwerpen/Brussel/Leuven/Gent, maar kan er zelf naar fluiten...

Verhuizen voor de liefde vind ik logischer dan verhuizen voor werk ja.
Ik verplaatst me overigens ook voor sociale zaken, maar ook daarbij stel ik vast: op de bus moet je in Limburg niet rekenen daarvoor.

Ja hoor, deel worden van die gevaarlijke e-step gebruikers... Plooifiets is niet praktisch bij mij op het werk (nauwelijks/geen fietsenstalling, maar wel in het centrum van Brussel).

Ik vind van niet. Modal shift als excuus gebruiken terwijl:
  • Men zelf géén deftige fietsenstallingen voorziet (beveiliging is hier onbestaande)
  • Andere openbaar vervoers modi onbetrouwbaar of onbestaande zijn. Zoals ik zei: ik heb géén bus richting station voor m'n vroegste trein.
  • Minimumdienstverlening is een grap in deze regio
  • Dan gaat men zelf nog de parkings voor de pendelaars die wél nog met de auto tot het station geraken, betalend maken.
Modal shift is niet alleen gebruik minder de auto
Dat is ook: ga compacter wonen, waar het logischer is om openbaar vervoer te hebben, ..

Openbaar vervoer is geen synoniem voor 'vervoer betaalt door een ander dat ik op elk moment van de dag kan gebruiken en voor mijn deur en op mijn bestemming stopt'

Bij deze 22 welgemeende middelvingers aan eenieder van het NMBS-management dat hier zou meelezen.

infrastructuur kost nu eenmaal veel geld. Er is zelfs geen geld om het stationsgebouw van Hasselt diepgaand te renoveren. Behalve de aanpassingen die men nu heeft gedaan aan het station voor verhoging en aanpassingen perron en plaatsen liften.

Dit is dan ook niets anders dan een extra bron van inkomen aanboren. En dit om al de uitgaven, inclusief die voor dienstverlening, te kunnen ophoesten zonder nog verdere verhoging van de subsidies.

Als je met het OV komt dan moet je het niet betalen. Kom je met de fiets, dan ook niet. Kom je te voet, dan ook niet.

Je zou kunnen argumenteren dat het voorzien hiervan, parking, onderdeel vormt van de dienstverlening. Maar het voorzien van genetwerkte, of geintegreerde systemen, is van een heel andere categorie dan een slagboom met een ticketbehandelaar. En als je voor de infrastructuur nu al harde keuzes moet maken. Kan ik er begrip voor hebben. Vooral aangezien de wagen meer en meer uit stadscentra geband worden.

Het zou dan ook logischer zijn om een pendeldienst te voorzien. Maar ook dat kost handenvol geld. Uiteindelijk is het voor de nmbs, kiezen tussen pest en cholera. Men heeft al zo hard bespaard op andere punten door de tijd heen.
En er valt nog altijd iets te zeggen voor parkeerplaats te voorzien voor bewoners in de straten rond het station, dan deze open te stellen voor pendelaars. Alsook om mensen meer met de fiets, ook al is het aftandse versie van 15 euro, waar je voor de kostprijs van 1 dagparking tocketje je die Jan vervangen. 3km is uiteindelijk vlot doenbaar met de fiets.

En ik spreek als limburger die verhuisd is van zijn bakermat in Limburg, wat zeer slecht om niet te zeggen niet bediend was door ov, naar een locatie waar ik er te voet gebruik van kon maken.
En ik heb hier dan ook zaken in moeten opofferen, net zoals jij. Dat hoort er gewoon bij. En een status quo bestaat nu eenmaal niet. Je kan ook moeilijk het station verplaatsen of er 1 bijplaatsen om het station zoals in het verleden terug bereikbaar te krijgen voor de wagen. Voor een beperkte tijd.

Je kan dan klagen over het management of whatever. Maar elke uitgave die men doet is nu eenmaal een andere keuze die men niet kan maken. En we zijn als Belgen gewoon slecht In keuzes maken. We willen alles hebben. In een tijd waarin we leven dat de vetpotten die de overheid ter beschikking hebben kleiner zijn en de kosten de pan uitrijzen.

Met de toekomst die op ons afkomt gaat dit nog erger onder druk komen te staan. België, maar ook Vlaanderen, is nog rijk, maar heeft redelijk wat van zijn pluimen verloren. Net zoals elke Europese entiteit. De koek van de wereld wordt vrtdeeld over veel meer spelers dan toen wij jong waren.

Dat doet pijn, maar is de realiteit. Best dat we ons hieraan aanpassen. Ipv te verwachten dat men geld steekt dat men niet heeft in voorzieningen voor wagens aan stations. Er zijn belangrijkere zaken. Ook al begrijp ik dat dit makkelijk is om te zeggen door iemand die gekocht heeft o wandelafstand van een station.

Mag ik gratis parking voor pendelaars aan een station een logische behoefte vinden? Hoe belachelijk duur wordt het OV wel niet? Alsmaar meer redenen om de auto te nemen.

Lang niet iedereen woont op dichte afstand van een station.

Ik snap ook dat het wel balen is en dat het een hogere drempel maakt om de trein te nemen, dat is toch gewoon zo? En dat als je komt wonen op korte rijafstand van een station, je niet kan voorzien dat ze ineens alles betalend maken.

Mag ik gratis parking voor pendelaars aan een station een logische behoefte vinden? Hoe belachelijk duur wordt het OV wel niet? Alsmaar meer redenen om de auto te nemen.

Lang niet iedereen woont op dichte afstand van een station.
Je krijgt korting, of toch zeker bij alle NMBS parkings dat ik al geweest ben. En je hebt mogelijkheden tot abonementen. Op sommige plaatsen geeft NMBS zelfs nog extra korting voor inwoners. Zoals bv in één van de eerder over geklaagde parkings, Aarschot: https://www.belgiantrain.be/nl/stat...ke-at-station/b-parking/my-b-parking/aarschot

En zoals eerder al meemaals gezegd in deze thread, de afstand van je woning tot een station is een keuze. Voor sommige mensen belangrijker dan voor andere; maar het blijft een keuze. Dus ik blijf het vreemd vinden dat die afstand belangrijk genoeg is om nu over te klagen maar blijkbaar niet belangrijk genoeg was toen men een woonst zocht...

Zou ik het ook liever gratis zien? Jazeker. Maar daarom geen behoefte & de stationsparkings waren gewoon niet meer voldoende. Alle eerder genoemde voorbeelden waren ofwel compleet nieuwe parkings of heraanleg+uitbreiding van bestaande. Omdat er niet genoeg parkeerplaatsen waren. Is het dan echt zo vreemd dat men deze kosten haalt bij de effectieve gebruikers?

Terug
Bovenaan