Het NMBS topic

Ik zou Bxl-Central nu niet in hetzelfde rijtje zetten als -Zuid en -Noord. Heb in Central nog nooit één zwerver, illegale of zatlap gezien, terwijl je in Noord en Zuid niets anders ziet.
Dit is inderdaad al verbeterd. Maar tot ~10j geleden was het veel erger in/aan Centraal dan Zuid of Noord. Dan waren ze meestal niet aanwezig in het station zelf, maar lagen veel van de tunnels vol en zorgden daar voor overlast. Dit soort beeld was vroeger vrij courant:
8itrnnN.png

Maar dan hebben ze het daklozenprobleem daar "aangepakt". Staat tussen aanhalingstekens omdat het zich gewoon verplaatst heeft naar elders in Brussel...

Dat gaat dan over daklozen. Illegalen rond Noord is ook deels te verklaren doordat de asieldiensten in de buurt waren (in WTC II toren tot de plannen kwamen om die te renoveren, daardoor toen ook de tentenkampen in het Maximiliaanpark in de buurt). Dan zijn de asieldiensten verhuisd (deel naar Klein Kasteeltje, denk maar een half jaar terug toen men daar ook tentenkampen opgeruimd heeft) en is het probleem van illegalen aan Brussel-Noord ook verminderd (wederom, omdat ze verplaatst zijn naar andere delen van Brussel).

10-20-30 jaar geleden deden mensen dat inderdaad ook in Brussel, maar toen was het uit comfort. Opgehaald worden met de auto is nog altijd net dat ietsje comfortabeler dan naar een station te moeten wandelen, wachten in de koude, de trein nemen, weer een stuk wandelen enz. Nu is het puur uit schaamte.

Wat Parijs ermee te maken heeft weet ik niet. Gevalletje whataboutism?
Toen was het evenzeer omdat ze niet geconfronteerd wilden worden met de laagsten uit de samenleving (zie foto hierboven).

Wat Parijs daarmee te maken heeft: een zakenman die de wereld rondreist komt in élke grootstad zoiets tegen. Hij zal daar dus niet van verschieten tenzij je expliciet nog de kleinste straatjes neemt waar het het ergst aan toe is, net zoals in alle andere landen. Wij zijn niet zo ver gekomen, we zijn gewoon altijd al zo geweest overal in de wereld.

Is dat erg? ja. Moet dat aangepakt worden? Ja. Maar niet door ze gewoon naar een andere kant van de stad te vegen.

Toen was het evenzeer omdat ze niet geconfronteerd wilden worden met de laagsten uit de samenleving (zie foto hierboven).

Wat Parijs daarmee te maken heeft: een zakenman die de wereld rondreist komt in élke grootstad zoiets tegen. Hij zal daar dus niet van verschieten tenzij je expliciet nog de kleinste straatjes neemt waar het het ergst aan toe is, net zoals in alle andere landen. Wij zijn niet zo ver gekomen, we zijn gewoon altijd al zo geweest overal in de wereld.

Is dat erg? ja. Moet dat aangepakt worden? Ja. Maar niet door ze gewoon naar een andere kant van de stad te vegen.
In dit specifieke geval gaat het over een man uit Japan. Ik weet niet of je ooit de grote treinstations in Tokio, Yokohama, Osaka enz bezocht hebt maar daar liggen geen zwervers. De stationsbuurten zijn daar proper. Treinen rijden daar op tijd. Er is geen Japans woord voor "staking". Toiletten zijn proper en beschikbaar.

Dat er ook ranzige stationsbuurten zijn in Londen, Parijs enz ga ik niet ontkennen. Maar daar kan ik weinig aan doen. In Brussel kan ik wel proberen ervoor te zorgen dat die man zijn beeld van België niet meteen keldert als die de NMBS leert kennen.

In dit specifieke geval gaat het over een man uit Japan. Ik weet niet of je ooit de grote treinstations in Tokio, Yokohama, Osaka enz bezocht hebt maar daar liggen geen zwervers. De stationsbuurten zijn daar proper. Treinen rijden daar op tijd. Er is geen Japans woord voor "staking". Toiletten zijn proper en beschikbaar.
.
Er liggen geen zwervers, maar ze zijn er wel. Gewoon minder zichtbaar, maar niet noodzakelijk minder aanwezig (mja, eigenlijk wel, maar da's gewoon omdat Japan het voordeel van een eiland heeft, zoals ook Australië). Vertel hem dat en laat hem een wereld opengaan die niet uit schaamte verborgen wordt, maar behandeld wordt.

En jawel, er is wel een Japans woord voor staking. Ze doen dat niet veel, maar geen onzin vertellen :).
Dark-One zei:
Dat er ook ranzige stationsbuurten zijn in Londen, Parijs enz ga ik niet ontkennen. Maar daar kan ik weinig aan doen. In Brussel kan ik wel proberen ervoor te zorgen dat die man zijn beeld van België niet meteen keldert als die de NMBS leert kennen.
Je kan dat, of je kan zeggen dat dit Europa is.

Je kan natuurlijk ook de schijn ophouden zoals ze in Japan doen, maar dat lukt hen steeds minder en minder.

(werk je toevallig voor een grote japanse firma met hoofdwartier bij de navo? Mijn zus werkt daar alvast :D)

.
Er liggen geen zwervers, maar ze zijn er wel. Gewoon minder zichtbaar, maar niet noodzakelijk minder aanwezig (mja, eigenlijk wel, maar da's gewoon omdat Japan het voordeel van een eiland heeft, zoals ook Australië). Vertel hem dat en laat hem een wereld opengaan die niet uit schaamte verborgen wordt, maar behandeld wordt.

En jawel, er is wel een Japans woord voor staking. Ze doen dat niet veel, maar geen onzin vertellen :).

Je kan dat, of je kan zeggen dat dit Europa is.

Je kan natuurlijk ook de schijn ophouden zoals ze in Japan doen, maar dat lukt hen steeds minder en minder.

(werk je toevallig voor een grote japanse firma met hoofdwartier bij de navo? Mijn zus werkt daar alvast :D)
Uiteraard zijn er zwervers in Japan. Dat ontken ik ook nergens. Maar die liggen niet in of rond de stations.

Uiteraard is er wel een Japans woord voor staking. Ik dacht dat wel duidelijk was wat ermee bedoeld werd: er wordt véél minder (tot niet) gestaakt. Openbaar vervoer is daar véél betrouwbaarder en véél stipter. Ja, het is openbaar vervoer duurder dan hier, maar who cares? Ik ben er zeker van dat mensen in België bereid zijn te betalen voor kwaliteit. Als de dienstverlening omhoog zou gaan zijn mensen zeker bereid meer te betalen voor een treinticket of treinabonnement. Zeker omdat de grootste hoop gedupeerden sowieso pendelaars zijn waar de werkgever het treinabonnement betaalt.

Ik zit onder NDA maar ik kan u wel zeggen dat het niet die firma bij de Navo is. Toyota zeker?

'in' centraal zijn er zwervers die zitten aan de uitgang Grasmarkt. Er is ook een bedelaar die regelmatig zit aan roltrappen bij de uitgang kantersteen/keizerslaan en een roma-vrouw bovenaan de roltrappen. Die doen echter geen vlieg kwaad bij mijn weten.

Ah, ik verlaat altijd richting Warande. Nooit iets van bedelarij of dergelijke gezien. In Brussel-Noord of -Zuid wel, en moet je vaak ook nog eens je neus dichtknijpen door een penetrante pisgeur.

Als de dienstverlening omhoog zou gaan zijn mensen zeker bereid meer te betalen voor een treinticket of treinabonnement. Zeker omdat de grootste hoop gedupeerden sowieso pendelaars zijn waar de werkgever het treinabonnement betaalt.
Ik zou toch eerder opteren om eerst een grondige doorlichting (voor zover dat geen fantasietje is na die decennia aan complexiteit en lagen bovenop lagen aan bureaucratisch gezever) te doen en te bepalen of de politiek de NMBS niet gewoon laat doodbloeden en dan te kijken of een prijsverhoging voor de reiziger echt nodig is.

Ik zeg niet dat het zo is want ik ken die interne keuken natuurlijk niet, maar een slecht bestuurd bedrijf blijft een slecht bestuurd bedrijf, en daar gaat extra geld van de reiziger weinig aan veranderen.

Uiteraard zijn er zwervers in Japan. Dat ontken ik ook nergens. Maar die liggen niet in of rond de stations.

Uiteraard is er wel een Japans woord voor staking. Ik dacht dat wel duidelijk was wat ermee bedoeld werd: er wordt véél minder (tot niet) gestaakt. Openbaar vervoer is daar véél betrouwbaarder en véél stipter. Ja, het is openbaar vervoer duurder dan hier, maar who cares? Ik ben er zeker van dat mensen in België bereid zijn te betalen voor kwaliteit. Als de dienstverlening omhoog zou gaan zijn mensen zeker bereid meer te betalen voor een treinticket of treinabonnement. Zeker omdat de grootste hoop gedupeerden sowieso pendelaars zijn waar de werkgever het treinabonnement betaalt.

Ik zit onder NDA maar ik kan u wel zeggen dat het niet die firma bij de Navo is. Toyota zeker?
Toyota idd. En die mens, tenzij hij schijnheilig is of zijn wereld niet kent, weet wel dat zwervers bestaan, hoor. Hen daarvanaf houden is enkel mee schijnheilig doen.

Het netwerk van treinen in Japan is 20.000 km. Belgie heeft daar zo'n 18% van. België heeft maar zo'n 8% van het oppervlakte van Japan en zo'n 10% van het aantal inwoners.

Dus ja, we kunnen dezelfde kwaliteit leveren als we ongveer de helft van de lijnen schrappen. Dan hebben we een vergelijkbaar net en zal de stiptheid veel vlotter te garanderen zijn. Tegen mss dezelfde kostprijs zoals nu. Dubbel zo duur dus in de praktijk. Niemand die dat wil.

Toyota idd. En die mens, tenzij hij schijnheilig is of zijn wereld niet kent, weet wel dat zwervers bestaan, hoor. Hen daarvanaf houden is enkel mee schijnheilig doen.

Het netwerk van treinen in Japan is 20.000 km. Belgie heeft daar zo'n 18% van. België heeft maar zo'n 8% van het oppervlakte van Japan en zo'n 10% van het aantal inwoners.

Dus ja, we kunnen dezelfde kwaliteit leveren als we ongveer de helft van de lijnen schrappen. Dan hebben we een vergelijkbaar net en zal de stiptheid veel vlotter te garanderen zijn. Tegen mss dezelfde kostprijs zoals nu. Dubbel zo duur dus in de praktijk. Niemand die dat wil.
Ipv iemand uit de andere kant van de wereld die je totaal niet kent te beschuldigen van schijnheilig zijn en de wereld niet kennen zou je ook kunnen zeggen "dat is wel mooi van u dat je hem gaat ophalen". WTF zeg.

Ik ga 't toch proberen uit te leggen: dat is iemand van Japan. Dat is een TOTAAL andere cultuur. Als die zijn eerste indruk is dat alles in België zo eraan toe gaat als bij de NMBS (incl de stakingen vandaag en morgen) dan zou ik niet willen dat die denkt dat mijn werkgever ook zo is.

Je vergeet wel één ding: Japan is niet bepaald een vlak land maar een groep van meer dan 10 000 eilanden met bergen. Een treinnetwerk aanleggen daar is veel complexer (lees: duurder) dan hier in een quasi vlak land. Die paar heuvels in Wallonië zijn niet eens bergen. Dus die prijzen met elkaar vergelijken is zinloos. Maar ik blijf wel bij mijn mening dat de gemiddelde Belg absoluut bereid is meer te betalen voor zijn trein ticketje als de dienst betrouwbaarder was dan wat het nu is.

We kunnen nu ook al simpelweg de helft van de treinen schrappen. Hoe vaak ik voor een gesloten bareel sta omdat er een trein aan komt met 10 mensen in totaal... De spitstreinen zitten overvol en de treinen overdag en in het weekend rijden quasi leeg. Dat valt toch niet te verantwoorden? Het gaat hier over uw en mijn belastinggeld.

Ik ben altijd voorstander geweest om een heel deel lijnen te schrappen. :p

In België wil men overal treinen, het mag niets kosten, iedereen moet rechtstreeks naar Brussel kunnen op hetzelfde moment.
Ja natuurlijk gaat dat niet.

De Lijn en NMBS moet eigenlijk eens durven te snoeien in hetgeen wat ze aanbieden.
Waarom moet iedere klein dorp een bediende treinhalte hebben waar om het uur een trein rijdt terwijl 4-5km verderop nog een treinstation ligt?
Waarom moet er iedere km een bushalte zijn? Je doet bijna een uur over met een bus om 20km te traverseren.

Ik ben altijd voorstander geweest om een heel deel lijnen te schrappen. :p

In België wil men overal treinen, het mag niets kosten, iedereen moet rechtstreeks naar Brussel kunnen op hetzelfde moment.
Ja natuurlijk gaat dat niet.

De Lijn en NMBS moet eigenlijk eens durven te snoeien in hetgeen wat ze aanbieden.
Waarom moet iedere klein dorp een bediende treinhalte hebben waar om het uur een trein rijdt terwijl 4-5km verderop nog een treinstation ligt?
Waarom moet er iedere km een bushalte zijn? Je doet bijna een uur over met een bus om 20km te traverseren.
Da's geen lijnen schrappen, da's haltes schrappen. Ik ben het er overigens mee eens dat in kleine gemeentes de bus minder haltes zou moeten aandoen (met dan een vrijwilligersdienst van jonggepensioneerden die mindervaliden/bejaarden vervoert, zoals mijn schoonvader nu al doet). Zal de efficiëntie van de lijn sterk verbeteren en kunnen goeie missing links vormen voor 'vergeten' treinverbindingen (bvba ieper-veurne/kust in mijn streek). En ook eens dat mijn trein niet in letterlijk elke gemeente tussen Ieper en Waregem moet stoppen.

Een lijn wegdoen is echter nog andere koek.

Ik zou Bxl-Central nu niet in hetzelfde rijtje zetten als -Zuid en -Noord. Heb in Central nog nooit één zwerver, illegale of zatlap gezien, terwijl je in Noord en Zuid niets anders ziet.
Ik heb er toch wel al ene weten zitten aan spoor 1 met zijn hele hebben en houden en tussen het stukje om naar beneden te gaan tussen spoor1/2 en 3/4. Plus vaak in de doorgang richting de smurf.

Denk ook dat de daklozen uit die buurt eerder in de parkeergarage zitten aan Pacheco (stinken dat dat doet als je daar te voet passeert) en heb er ook al weten slapen in station Congres. Maar Buitenlandse Zaken zit daar ook in de buurt en ik durf niet meer langs daar op mijn alleen binnendoor richting City 2 gaan.

Maandag en gisteren voor het werk nog eens 2 dagen de trein moeten nemen naar Gent. Van en naar station in mijn woonplaats met overstap in St-Niklaas. Van die 8 treinen waren er 6 met meer dan 5 minuten vertraging waarvan een zelfs met 27 minuten vertraging. De helft van die 8 reed met verminderde samenstelling: de helft van het normale aantal treinstellen. En bij een ervan gisterenochtend was er een defecte deur met als gevolg dat vanuit dat volgepropt treinstel iedereen altijd helemaal naar een ander treinstel moest gaan om daar af te stappen. Omgekeerd iedereen die aan die deur staat te wachten moet dan naar een ander deur lopen. Allemaal zorgde dat voor nog meer vertraging. Geen één keer werd dat gecommuniceerd in de trein dat die deur stuk was.

Ervaring met de app was ook niet goed. Constant dat hij foutmelding geeft 'oeps er is iets fout gelopen...'. Bijgevolg achterhaalde data want vertragingen werden niet correct weergegeven. Terwijl de mobiele dataverbinding voor de rest perfect werkte.

Kijk, ik heb vroeger 3 jaar lang de trein genomen om naar de hogeschool te gaan. En daarna nog eens 10 jaar lang hoofdzakelijk de trein om naar het werk te gaan. Viel allemaal redelijk mee. Maar ik heb nu mijn portie OV toch weer gehad voor een tijd hoor.

Nu ik mezelf dan maar meer zie als een te vervoeren object ipv klant, begrijp ik de NMBS zo veel beter. Ik ga trachten niet meer te klagen en brand een kaars voor snelle levering van de 600 nieuwe wagons. Er is hoop, mijn mede-objecten in deze topic.

Het aanbieden van lijnen die niet financieel rendabel zijn is juist de essentie waarom men openbaar vervoer niet wil privatiseren. 🤷‍♂️

Nu ik mezelf dan maar meer zie als een te vervoeren object ipv klant, begrijp ik de NMBS zo veel beter. Ik ga trachten niet meer te klagen en brand een kaars voor snelle levering van de 600 nieuwe wagons. Er is hoop, mijn mede-objecten in deze topic.

Het toppunt vind ik nog dat afgeschafte en ik vermoed ook ingekorte treinen niet meetelt voor hun vertragingsstatistieken, maar dit zijn net de ergste zaken die je als reiziger kan voor hebben: je wordt letterlijk aan je lot overgelaten en moet wachten op een volgende trein met nog méér vertraging.

Schandalig, en zelfs ook beetje zielig, dat men nog altijd zo hun stipheidscijfers berekent. Ik heb in het verleden al genoeg keer mijn overstap gemist omdat mijn eerste trein 5 minuten vertraging (en volgens NMBS dus geen vertraging) had.

Schandalig, en zelfs ook beetje zielig, dat men nog altijd zo hun stipheidscijfers berekent. Ik heb in het verleden al genoeg keer mijn overstap gemist omdat mijn eerste trein 5 minuten vertraging (en volgens NMBS dus geen vertraging) had.
Wat ik me ook afvraag: als ik het goed heb, worden die stiptheidscijfers per trein berekend. Dus 88% van de treinen reed stipt (volgens hun berekening die de werkelijkheid sowieso al niet goed weerspiegelt). Maar het zou toch véél interessanter zijn als die stiptheidscijfers per reiziger zouden berekend worden?
Want zijn het niet net de drukke lijnen en treinen die het meeste vertraging oplopen en daardoor ook procentueel véél meer reizigers vertragingen bezorgen? Met deze manier van berekenen weegt een trein met 1000 man op in het spitsuur (die te laat is) evenveel door als een weekendtrein met drie man en een paardekop op (die op tijd is).
Ik denk dat de cijfers er wel eens helemaal anders zouden kunnen uitzien dan.......

Ze zouden die cijfers beter niet meer gebruiken/publiceren. Want er is natuurlijk geen enkele 100% sluitende manier om dit te bekijken. Dus er gaat op elke manier commentaar komen :P Terechte commentaar trouwens, ik heb in het verleden ook al gerant over hun manier van vertragingen bepalen (en ook het brakke compensatiesysteem voor vertragingen).

Het enige dat de NMBS kan doen dat redelijk accuraat is, is per trein. Men heeft de data per trein per inrit/uitrit sensor/sein dacht ik (ik denk even terug aan een eerdere discussie hier i.v.m. vertragingen voor vertragingsattesten, probleem daar is dat die seinen/sensoren soms tot een kilometer buiten het station liggen dus ook niet 100% correct). Maar dan hangt het inderdaad allemaal van interpretatie af.
Het zou hun sieren als ze de cijfers zoals ze ze vandaag hebben gebruiken maar aangevuld met aantal volledig afgeschaft + aantal gedeeltelijk geschrapt (die dus buiten de huidige statistieken vallen). Leuke extra zou reden van afschaffing zijn.

Per reiziger is onmogelijk te weten. Zelfs geen statistische benadering. Want men weet niet wie waar op-en-afstapt. Zelfs de reizigerstellingen die per station gebeuren, zijn niet accuraat & representatief voor een jaargemiddelde maar zijn een steekproef die fouten bevat (en dat geeft de NMBS ook toe).

Zelfs de reizigerstellingen die per station gebeuren, zijn niet accuraat & representatief voor een jaargemiddelde maar zijn een steekproef die fouten bevat (en dat geeft de NMBS ook toe).

Ik lees:

Hoewel oplossingen voor dergelijke tellingen bestaan uit geautomatiseerde technologieën die regelmatig worden bestudeerd, biedt de manuele telling, tot op heden, de beste prijs-kwaliteitsverhouding.

en blijkbaar loopt de steekproef van 1 tem 9 oktober. Amper weekje dus EN valt ook samen met start eerste week van hoger onderwijs.

Wat is die steekproef waard: niks dus.

Terug
Bovenaan