Het NMBS topic

Ik was onlangs in Kopenhagen en het openbaar vervoer is daar zeer goed georganiseerd (de metro bezocht). Ik heb daar twee dingen gezien:

* hun openbaar vervoersbedrijf is vrij jong, wat betekent geen mega legacy en vakbonden die in de jaren stillekes zijn blijven hangen. Alle stellen zijn modern, alle stations zijn modern want recent geleverd en gebouwd. Een eenvoudig productaanbod (want geen overheid die zegt dat je voor 35 verschillende doelgroepen verschillende tarieven aan moet bieden), innovatief en vernieuwend (zelfrijdende metro's!), 90% verloopt daar digitaal (geen loketten), etc.

* de mentaliteit van de inwoners daar is toch van een ander kaliber. Je ziet er geen blaadje papier of blikje in de sporen liggen. Iedereen staat mooi naast de deuren (ipv ervoor) om mensen te laten uitstappen, iedereen heeft een ticket en checkt ook in op voorhand.

Het is gewoon een andere wereld en eentje waar ik serieus jaloers op ben. Wat niet betekent dat ze ook geen problemen hebben. Veel treinen reden daar toch ook met vertraging, het treinstel dat ik nam naar Malmo was ook niet van de jongste (maar wel comfortabel). Maar je ziet dat er daar gewoon al publiek (en wss politiek) een heel andere kijk is op openbaar vervoer.
Dat treinen niet altijd het nieuwste zijn en vertragingen hebben is ook normaal. Het grote verschil is de cultuur binnen de NMBS. Je zit daar met een gedrocht gecreeerd door de Belgische cultuur, politiek en vakbond die daar gewoon een gedrocht hebben gecreeerd dat nooit meer goed komt.

Midi kan je gerust poortjes zetjes waar je alleen maar kan binnengaan met een ticket. Je kan direct alle verlichting naar led veranderen. Dat is een kost die onmiddelijk terug betaald wordt. Maar dat vraagt visie en trots van de NMBS en dat is er gewoon niet door de cultuur.

Ik heb oprecht medelijden met u als je daar zo verzuurd op uw werk de minuten moet zitten aftellen als dat je hier overkomt.

Ik begrijp dat elke job voor- en nadelen heeft maar het bestaat niet dat ik ooit 1 dag ongelukkig of verzuurd ga werken. Dan vertrek ik meteen.

-meer verlofdagen per jaar dan dat men kan opdoen. Ik lees hier aantallen van 60/70? Geen wonder dat men mensen tekort heeft voor het werk: meer verlof dan werkdagen
-statutair
-goed loon
-vroeg op pensioen..

Ik heb hier al tientallen posts gemaakt over problemen met treinbegeleiders, die los staan van alle problemen veroorzaakt door het management. Als je nu even gaat beweren dat het operationeel personeel bij de NMBS exclusief bestaat uit eerlijke, competente en hardwerkende mensen, geloof je dat eigenlijk zelf?

Die slachtofferrol waar jullie je insteken is werkelijk om gek van te worden. Ja, er zijn duidelijk op alle niveaus problemen bij de NMBS. Maar slechts 1 op de 10 kan er deftig mee omgaan. Uit persoonlijke ervaring kan ik gerust zeggen dat het meeste operationeel personeel bij de NMBS onvriendelijk, arrogant en incompetent is, en het probleemoplossend vermogen van een bidsprinkhaan heeft.

En inderdaad, ik ben gefrustreerd ja. Hoe zou je zelf zijn als je per werkdag gemiddeld anderhalf uur verliest door de NMBS? Jullie gaan al staken voor een paar minuten. Ik word ook niet betaald voor dat anderhalf uur hoor. En dat komt inderdaad deels door het management, de planning, het materiaal. Maar evenzeer door die clowns die op de treins rondlopen. Dus neen, jullie zijn niet enkel het slachtoffer. Je bent deel van het probleem.

Dit is 100% serieus bedoeld, maar als het er zo slecht is, waarom blijf je daar werken?

Ik heb het geluk dat mijn werk een soort hobby is waar ik betaald voor word. Het voelt niet eens als werken en ik sta elke morgen met een grote smile op. Echt waar :) Ik heb oprecht medelijden met u als je daar zo verzuurd op uw werk de minuten moet zitten aftellen als dat je hier overkomt.

Ik begrijp dat elke job voor- en nadelen heeft maar het bestaat niet dat ik ooit 1 dag ongelukkig of verzuurd ga werken. Dan vertrek ik meteen.
Ik ben niet verzuurd. Ik schets gewoon het juiste beeld dat wij maar voetvolk zijn niets te koeken hebben en enkel ons fiche volgen of de opdrachten van onze permanentie terwijl de helft hier denkt dat wij beslissen dat die trein niet tot Tongeren rijdt of maar met 3 rijtuigen rijd in de plaats van 11. Bij problemen bellen wij onze permanentie en zij beslissen wat er moet gebeuren wij mogen geen eigen beslissingen nemen. Alles wordt beslist in OCC in de Frankrijkstraat.

Moest ik verzuurd zijn zou ik niet elke dag om 2-3u snachts opstaan om te gaan werken.

Je neemt een trein van Kortrijk naar BXL midi je komt toe in de area met de restaurants en dan? Nergens bordjes met text, alleen versleten nietszeggende icoontjes. Hoe kan dit nu geen nmbs zijn? Het effectieve gedeelte van Eurostar en TGV is idd NMBS niet maar dit is ook het probleem niet.
Je bedoelt de compleet vernieuwde signalisatie uit 2019?
Dit is op 4j nog niet compleet versleten :p Gewoon al door die uitspraak + veel van je vorige is het mij heel duidelijk dat je gewoon op de NMBS aan het afgeven bent om op de NMBS af te geven... En in het filmpje zie je ook de bordjes die je nodig hebt voor internationale treinen.

Het is ondertussen al even geleden da ik in het Zuid geweest ben (wel na de wijzigingen van 2019 aan signalisatie) maar je hebt bovenop de bordjes die omhooghangen nog een informatiepunt waar je het kunt vragen + grondplannetjes her en der + ook nog info op de pilaren aan de perrons voor internationale treinen.

[edit]En ze komen ook op de borden met treinen, net zoals in bijna alle andere landen. Ik ben al genoeg met de trein van/naar/via Nederland/ Frankrijk/Duitsland gegaan. Daar heb je meestal geen aparte sporen voor internationale treinen, die komen gewoon tussen de andere treinen toe op een random spoor en dan moet je het ook maar via de borden gaan zoeken. Ok, Eurostar (naar het VK, want Thalys valt nu ook onder de Eurostar noemer blijkbaar) is een uitzondering hierop want daar heb je douane maar zoals hierboven al gezegd is dat weldegelijk aangegeven. En sinds de Thalys treinen naar Parijs/Amsterdam/... nu ook onder de noemer Eurostar vallen, is het ook logisch dat die niet op de afgesloten Eurostar zone van vroeger komen en dat het nu gewoon "inter-Shengen" noemt. Maar Thalys die nu Eurostar noemt is ook geen wijziging die de NMBS doorgevoerd heeft :p

Laatst bewerkt:
-meer verlofdagen per jaar dan dat men kan opdoen. Ik lees hier aantallen van 60/70? Geen wonder dat men mensen tekort heeft voor het werk: meer verlof dan werkdagen
-statutair
-goed loon
-vroeg op pensioen..
Wij hebben 20dagen wettelijk verlof +26dagen omdat wij 36uren contract hebben en 40uren werken. Van die 26dagen mogen wij er maar zelf 13 kiezen de andere 13 plannen ze in waar het hun uitkomt.

Is het mijn fout dat ik de afgelopen jaren mijn verlof niet gekregen heb en dit overnam naar het volgend jaar daardoor dit jaar veel dagen heb?

Statutaire stelt niets meer voor wij hebben geen contract dus als er iets veranderd moeten wij dat ondergaan.

Goed loon mss ik verdien gemiddeld 2500€ dit om elke nacht om 2-3 snachts op te staan en 50% van de weekends te werken. Ik kan bijna het dubbele verdienen in privé + wagen.

Vroeg pensioen daar rekening ik niet meer op zelf al het personeel die nog meer als 10jaar moet werken denkt niet dat het blijft.

Je bedoelt de compleet vernieuwde signalisatie uit 2019?
Dit is op 4j nog niet compleet versleten :p Gewoon al door die uitspraak + veel van je vorige is het mij heel duidelijk dat je gewoon op de NMBS aan het afgeven bent om op de NMBS af te geven... En in het filmpje zie je ook de bordjes die je nodig hebt voor internationale treinen.

Het is ondertussen al even geleden da ik in het Zuid geweest ben (wel na de wijzigingen van 2019 aan signalisatie) maar je hebt bovenop de bordjes die omhooghangen nog een informatiepunt waar je het kunt vragen + grondplannetjes her en der + ook nog info op de pilaren aan de perrons voor internationale treinen.

Er hangt idd 1 paneel met signalisatie. Waar het rechtse paneel niet meer oplicht. Schengen slaat op Eurostar en het is daar niet. TGV moet je heel andere kant uit en er is er geen enkel bordje voor.

Jij bent misschien daar tevreden mee maar maar mijn visie is totaal anders. BXL midi zou het parade paardje van onze stations moeten zijn maar loopt gewoon achter op zoveel andere internationale stations. Goeie en werkende signalisatie zou echt geen probleem moeten zijn en bare minimum.

Misschien moet je daar eens zelf toekomen en de TGV bordjes zoeken.

Ik kan perfect in het Frans de weg vragen. Maar zijt maar eens een internationaal die geen Frans kan good luck. Ik heb met plezier 3 mensen geholpen met de vertaling. Maar again voor u is dat wss ok, voor mij is dit beschamend.

Er hangt idd 1 paneel met signalisatie. Waar het rechtse paneel niet meer oplicht. Schengen slaat op Eurostar en het is daar niet. TGV moet je heel andere kant uit en er is er geen enkel bordje voor.

Jij bent misschien daar tevreden mee maar maar mijn visie is totaal anders. BXL midi zou het parade paardje van onze stations moeten zijn maar loopt gewoon achter op zoveel andere internationale stations. Goeie en werkende signalisatie zou echt geen probleem moeten zijn en bare minimum.

Misschien moet je daar eens zelf toekomen en de TGV bordjes zoeken.
Zie ook mijn edit die ik waarschijnlijk tegelijk met je post getypt heb ;)
[edit]En ze komen ook op de borden met treinen, net zoals in bijna alle andere landen. Ik ben al genoeg met de trein van/naar/via Nederland/ Frankrijk/Duitsland gegaan. Daar heb je meestal geen aparte sporen voor internationale treinen, die komen gewoon tussen de andere treinen toe op een random spoor en dan moet je het ook maar via de borden gaan zoeken. Ok, Eurostar (naar het VK, want Thalys valt nu ook onder de Eurostar noemer blijkbaar) is een uitzondering hierop want daar heb je douane maar zoals hierboven al gezegd is dat weldegelijk aangegeven. En sinds de Thalys treinen naar Parijs/Amsterdam/... nu ook onder de noemer Eurostar vallen, is het ook logisch dat die niet op de afgesloten Eurostar zone van vroeger komen en dat het nu gewoon "inter-Shengen" noemt. Maar Thalys die nu Eurostar noemt is ook geen wijziging die de NMBS doorgevoerd heeft :p

Dus, waarom moeten er specifieke TGV bordjes zijn? Dat is bijna nergens in Europe zo voor internationale treinen. Kijk gewoon op het bord met vertrekkende treinen en ze staan er tussen, zoals bijna overal elders.

Ik kan perfect in het Frans de weg vragen. Maar zijt maar eens een internationaal die geen Frans kan good luck. Ik heb met plezier 3 mensen geholpen met de vertaling. Maar again voor u is dat wss ok, voor mij is dit beschamend.
Daar erger ik mij vaak aan in Brussel. Maar wederom is dit niet eigen aan België/Brussel/NMBS. Ik heb al zowel in Boedapest als Porto als Praag als Tokyo als ... hulp moeten inroepen van een local die Engels begreep om tolk te spelen in stations; in Frankfurt heb ik mij kunnen behelpen met mijn kennis van het Duits want dat was het enige dat de medewekers spraken en alle bordjes waren in het Duits...

Omdat de TGV niet toekomt op 1 van al die sporen met die bordjes. De TV's die daar hangen in die area gaat voor de "lokale" treinen. Dan heb je schengen 1 en 2 die voor Eurostar is. En dan heb je in heel andere hoek weg van alles 2 sporen voor TGV daar heb je de TV's voor de TGV alleen.

Vergelijkt het met een luchthaven die alleen europese vluchten heeft in de aankomsthal. Daar ga je ook alleen maar TV's hebben met de lokale vluchten. Maar dan ook ergens een bewijzering naar de International hall met TV's voor die vluchten. Gewoon die bewijzering naar de TV's met de TGV bordjes is er niet en zit letterlijk helemaal weg van die aankomst hall.

Waarschijnlijk is heel die setup na die bordjes in 2019 aangepast geweest, mss door Brexit. Maar je zou verwachten dat ze daar iets hangen.

Ik verwacht alleen Engels in BXL midi, want dit moet je vergelijken met een luchthaven. Alle andere stations hoeft dit niet, dit zijn lokale stations.

Edit: Antwerpen centraal is een beter voorbeeld. Op de TV's met alle treinen daar zie je Schiphol met TGV spoor 24. Dan kijk je naar de bordje spoor 24 et voila. In Brussel Midi staan de TGV naar Parijs niet tussen de normale treinen en er is geen enkel bewijzering naar de speciale TGV hoek. Antwerpen centraal is bvb een verademing vgl met Midi.

Laatst bewerkt:
Omdat de TGV niet toekomt op 1 van al die sporen met die bordjes. De TV's die daar hangen in die area gaat voor de "lokale" treinen. Dan heb je schengen 1 en 2 die voor Eurostar is. En dan heb je in heel andere hoek weg van alles 2 sporen voor TGV daar heb je de TV's voor de TGV alleen.

Vergelijkt het met een luchthaven die alleen europese vluchten heeft in de aankomsthal. Daar ga je ook alleen maar TV's hebben met de lokale vluchten. Maar dan ook ergens een bewijzering naar de International hall met TV's voor die vluchten. Gewoon die bewijzering naar de TV's met de TGV bordjes is er niet en zit letterlijk helemaal weg van die aankomst hall.
Ik bedoel dit bord (en de nieuwe digitale, maar daar vind ik niet direct een stock-photo van met thalys treinen op):
EZFpTGJ.png

Zie de trein van 9:52 naar Amsterdam dat een Thalys is.

Verder vertrekken/komen niet alle internationale treinen toe op spoor 3 of 4. Meestal, ja, maar niet altijd.
Zie foto hierboven waar het spoor 6 is ;)
1e random trein die ik voor morgen aanklikte op de NMBS international site is al spoor 5 en niet bij die sporen waar jij het over hebt
ADV8F09.png

Waarschijnlijk is heel die setup na die bordjes in 2019 aangepast geweest, mss door Brexit. Maar je zou verwachten dat ze daar iets hangen.

Ik verwacht alleen Engels in BXL midi, want dit moet je vergelijken met een luchthaven. Alle andere stations hoeft dit niet, dit zijn lokale stations
Maar het is geen luchthaven. Het station van Frankfurt is ook een internationale hub, het is niet zo vreemd dat men enkel de landstaal (of landstalen) spreekt. Nu verwacht je gewoon weer meer dan wat de norm ook elders is voor 1 of andere reden.
PS: de internationale treinen + trein naar de luchthaven wordt (toch in Brussel Noord) omgeroepen in Nederlands-Frans-Duits-Engels, ook als er spoorwijzigingen zijn. Nee, de bordjes en het personeel zijn niet allemaal in het engels.

Uiteraard, ik was gewoon aan het verderbouwen op de eerder ook al aangehaalde zinloze vergelijking:

Als mensen het zo gebruiken om op de NMBS af te geven kan ik het omgekeerd ook doen.

Maar die vergelijking is helemaal niet geheel zinloos.
Ja, het Zwitsers netwerk is kleiner en minder druk... maar sorry, als ik een afspraak heb waar ik op tijd moet zijn en ik weet dat het verkeer druk is, vertrek ik vroeger. De NMBS (en dat is in mijn ogen nog steeds één geheel met zaken als Infrabel) is steevast in het bedje ziek om nooit verantwoordelijk te zijn voor de vele vertragingen, daar waar ze héél wat keuzes zélf bewust nemen.

Gisteren nog maar mijn trein alweer voor de tigste keer dit jaar ingekort zien worden tot Hasselt. 16 minuten vertraging werden er plots 40 minuten. Maar hey, een afgeschafte/ingekorte trein is beter voor de vertragingsstatistieken, nietwaar?

@the_fox : een systeem van alleen mensen toegang te geven tot station met een geldkg ticket of abonnement? Is dat een realistische piste?
Daar zijn 2 grote problemen mee: loketten zijn binnen + bijna alle grote stations zijn voorzien op uitbating van winkels/eetgelegenheden in de gebouwen om extra inkomsten te hebben. Die uitbaters gaan dan waarschijnlijk niet meer willen betalen voor die locatie want daar komen ook niet-pendelaars op af.

Ik ben in de herfstvakantie in Leiden geweest. De snelste route tussen mijn hotel en het stadscentrum zou dwars doorheen het station geweest zijn, alleen had ik géén NS abonnement/kaartje, dus brute pech: ik kon er niet doorheen wandelen.

Ook daar zijn er overigens blijkbaar wel alternatieven voor: zgn. passageproducten.

Lijkt mij dus zéker een haalbare piste. Dat de NMBS dan minder lucratieve contracten kan afsluiten met de McDonalds, Panos, Leonidas of zelfs parfumwinkel in hun grotere stations? Jammer maar helaas. Die winkels gaan ook heus niet verdwijnen.

Ik ben in de herfstvakantie in Leiden geweest. De snelste route tussen mijn hotel en het stadscentrum zou dwars doorheen het station geweest zijn, alleen had ik géén NS abonnement/kaartje, dus brute pech: ik kon er niet doorheen wandelen.

Ook daar zijn er overigens blijkbaar wel alternatieven voor: zgn. passageproducten.

Lijkt mij dus zéker een haalbare piste. Dat de NMBS dan minder lucratieve contracten kan afsluiten met de McDonalds, Panos, Leonidas of zelfs parfumwinkel in hun grotere stations? Jammer maar helaas. Die winkels gaan ook heus niet verdwijnen.
De winkels die in Leiden centraal zijn, zijn quasi allemaal van de NS zelf, andere winkels zijn daar vertrokken: https://www.leidschdagblad.nl/cnt/dmf20180926_98839838?utm_source=google&utm_medium=organic . Dat ze dus niet zouden verdwijnen, zou ik niet zomaar zeggen. De NMBS heeft nu niet echt een traditie van goeie winkels ;).

De gemeenteraad van Leiden heeft unaniem nog in 2021 gevraagd om die poortjes weg te doen: https://www.leidschdagblad.nl/cnt/dmf20210716_63969900?utm_source=google&utm_medium=organic

Dus ik zou niet zomaar zeggen dat dat een goeie zaak is om Brussel-Zuid op die manier af te sluiten. Zeker niet gezien Brussel-Zuid niet enkel een treinstation is, maar ook een metrohalte.

De winkels die in Leiden centraal zijn, zijn quasi allemaal van de NS zelf, andere winkels zijn daar vertrokken: https://www.leidschdagblad.nl/cnt/dmf20180926_98839838?utm_source=google&utm_medium=organic . Dat ze dus niet zouden verdwijnen, zou ik niet zomaar zeggen. De NMBS heeft nu niet echt een traditie van goeie winkels ;).

De gemeenteraad van Leiden heeft unaniem nog in 2021 gevraagd om die poortjes weg te doen: https://www.leidschdagblad.nl/cnt/dmf20210716_63969900?utm_source=google&utm_medium=organic

Dus ik zou niet zomaar zeggen dat dat een goeie zaak is om Brussel-Zuid op die manier af te sluiten. Zeker niet gezien Brussel-Zuid niet enkel een treinstation is, maar ook een metrohalte.

Dat zijn ideologische keuzes natuurlijk. Veiligheid van je reizigers (en dat speelt in een stad als Leiden al een pak minder dan in Brussel) versus gemak van vlotte doorgang (Leiden zou inderdaad beter werk maken van een voetgangersbrug/tunnel dan bij het station, want het wetenschapspark ligt er inderdaad vlak achter, en de stad aan de andere kant.

Trouwens "De meeste stationswinkels in Leiden zijn van het eigen retailbedrijf van de NS." plus concurrentie van de binnenstad Rituals winkels zijn daar ook factoren zegt jouw artikel zelf.

Ik zou wel degelijk de voorkeur geven aan een veiliger en netter Brussel-Zuid of Centraal en Noord met enkel (trein)reizigers, ten opzichte van de situatie nu. Ook buurtbewoners en metrorijders zouden er overigens met hun MOBIB kaartje wel binnen kunnen dus ik zie het probleem niet... buiten dat illegalen en zwartrijders natuurlijk grote problemen zouden ervaren hiermee...

Het hele GPS in de app is voer voor discussie. Ik zal met de app owner eens nakijken hoevaak mensen de GPS echt gebruiken en hoeveel er dan nog een station manueel ingeven of selecteren.

Tja, kwestie van perspectief... weet ook niet hoe je dat effectief gaat meten natuurlijk, maar ik vind het een dwaze standaardinstelling en met mij ondanks @JPV's mening ongetwijfeld veel mensen. Als ik een treinapp open, weet ik 95/100 al welk station ik ga gebruiken, maar ben ik geïntereseerd in treinregelingen en bijbehorende vertragingen.

Voor hoe ik op het station geraak of welke bus ik erna nog zou nemen, heb ik Google al geraadpleegd, en cuddoos als de NMBS dat later ook feilloos kan integreren: maar mij lijkt het dat de NMBS dan beter eens eerst samenzit met De Lijn en MIVB want dat is iets dat zij wél kunnen en Google niet.

Plus ik erger me immens aan het verdwijnen van mijn favorieten in die app, maar toegegeven één dag later staan ze er nog.
Misschien is het (hout afkloppen) probleem intussen wél verholpen...

Ik zou wel degelijk de voorkeur geven aan een veiliger en netter Brussel-Zuid of Centraal en Noord met enkel (trein)reizigers, ten opzichte van de situatie nu. Ook buurtbewoners en metrorijders zouden er overigens met hun MOBIB kaartje wel binnen kunnen dus ik zie het probleem niet... buiten dat illegalen en zwartrijders natuurlijk grote problemen zouden ervaren hiermee...
ik zie het probleem wel. Als ik met de klas naar Brussel ga, kan ik niet op voorhand voor elk kind een mobib-kaart creëren, dus koop ik een apart ticketje. De kinderen gaan ofwel met go-passen ofwel op mijn abonnement mee naar Brussel, dus ook zij hebben zelf geen mobib-kaart.

en zo zijn er tientallen verhalen. Het zou een enorme aanpassing vereisen voor al bij al een beperkt probleem. Of denk je echt dat een kaart van een paar euro dieven tegenhoudt (want in elk systeem dat je bedenkt moet je een soort van anonieme kaart kunnen creëren voor international reizigers)?

De reden waarom ze dit in Nederland uitvoerden was niet omwille van dieven/veiligheid, maar omwille van het beperken van zwartrijders. Een probleem dat je in België veel moeilijker kan oplossen door overal paaltjes te willen zetten, omwille van de slechtere ruimtelijke ordening in België.

Die discussie is al uitvoerig gevoerd in een ander topic (over het nachtnet) en daar heb je ook aan deelgenomen, dus heeft geen nut om ze hier opnieuw uitvoerig te voeren. Dus we gaan het beperkt houden.

Ja, er zijn mogelijkheden, daarom zijn ze niet goed, doordacht, of gewenst door de gebruikers (zoals in Nederland).

Zoals @JPV al aankaart, zijn het vooral winkels van de NS zelf en is de rest weggetrokken in Leiden. Verder valt dit qua schaal ook niet te vergelijken met de Belgische stations die als problematisch aanzien worden in kader van overlast. Vergelijk grondplan Brussel Zuid (waar de discussie uiteindelijk over ging) met grondplan Leiden. Het gaat in Leiden over zowat 8 winkel binnen de poortjes, 2 erbuiten. In Brussel-Zuid zijn er zo'n 50tal in de hoofdhal die dan ook achter de poortjes zit en nog een 12tal in de Gallerie de Midi die men misschien buiten de poortjeszone kan houden.

Verder worden de OV-chipkaarten in de nabije toekomst afgeschaft. Men is nu al OVpay aan het uitrollen en eens dit overal geïmplementeerd is verdwijnt de chipkaart. Misschien teken dat het toch niet zo'n goed/handig systeem is als men na een relatief korte periode heel het systeem eigenlijk buitensmijt.
Ik vind geen info hoe het zit met de poortjes en OVpay, enkel in/uitchecken van ritten.

Verder is dit in Nederland ingevoerd om vooral zwartrijden tegen te gaan, waardoor het zijn kost mogelijks waard was. Minder overlast was een bijwerking en zelfs niet overal (zie wederom hierboven over stations met nog steeds overlast na het invoeren van de poortjes). Maar dat is in veel haltes in België zo goed als onmogelijk want daar is niet eens een station of een ruimte die men makkelijk kan afsluiten.

Dus dat iemand die voordien al enorm zat te klagen over inefficient opmaken van budgetten van de NMBS, vind ik het raar dat je achter zo'n duur project zou staan om een oplossing te bieden in een paar "probleemstations".
En voor iemand die hier al genoeg geklaagd heeft over technische storingen bij allerhande apparatuur van de NMBS, is het ook vreemd dat je achter zo'n systeem zou staan die bij een storing je de toegang tot je trein zou verhinderen :P

Je vergeet dan natuurlijk een belangrijk detail: ze moeten een MOBIB kaart hebben (met kost en 5j geldig), als het systeem van Nederland gevolgd wordt moet er ook nog eens geld op staan.

Dat zijn ideologische keuzes natuurlijk. Veiligheid van je reizigers (en dat speelt in een stad als Leiden al een pak minder dan in Brussel) versus gemak van vlotte doorgang (Leiden zou inderdaad beter werk maken van een voetgangersbrug/tunnel dan bij het station, want het wetenschapspark ligt er inderdaad vlak achter, en de stad aan de andere kant.

Trouwens "De meeste stationswinkels in Leiden zijn van het eigen retailbedrijf van de NS." plus concurrentie van de binnenstad Rituals winkels zijn daar ook factoren zegt jouw artikel zelf.

Ik zou Bxl-Central nu niet in hetzelfde rijtje zetten als -Zuid en -Noord. Heb in Central nog nooit één zwerver, illegale of zatlap gezien, terwijl je in Noord en Zuid niets anders ziet.

Volgende week ga ik nog eens naar kantoor in Brussel, en 2 dagen zelfs. Wij krijgen een belangrijke klant uit Azië op bezoek die zondag landt in Zaventem. Ik ga hem telkens op hotel ophalen en breng hem 's avonds naar het hotel want ik ben als Belg beschaamd om een buitenlander te laten zien hoe ranzig die stationsbuurten zijn. Zo ver zijn we ondertussen gekomen.

Ik zou Bxl-Central nu niet in hetzelfde rijtje zetten als -Zuid en -Noord. Heb in Central nog nooit één zwerver, illegale of zatlap gezien, terwijl je in Noord en Zuid niets anders ziet.
'in' centraal zijn er zwervers die zitten aan de uitgang Grasmarkt. Er is ook een bedelaar die regelmatig zit aan roltrappen bij de uitgang kantersteen/keizerslaan en een roma-vrouw bovenaan de roltrappen. Die doen echter geen vlieg kwaad bij mijn weten.

Volgende week ga ik nog eens naar kantoor in Brussel, en 2 dagen zelfs. Wij krijgen een belangrijke klant uit Azië op bezoek die zondag landt in Zaventem. Ik ga hem telkens op hotel ophalen en breng hem 's avonds naar het hotel want ik ben als Belg beschaamd om een buitenlander te laten zien hoe ranzig die stationsbuurten zijn. Zo ver zijn we ondertussen gekomen.
het zou me verbazen dat er 10 jaar geleden geen mensen zijn zoals jij die hetzelfde deden. En 30 jaar geleden idem. En 100 jaar geleden (bij wijze van spreken, exacte datum ken ik niet) heeft men zo ook een wijk volledig platgegooid omdat die 'niet paste bij brussel'. Waar nu Centraal aan de voet ervan ligt :).

Ja, de achterkant van de noord moet je niet tonen aan een toerist/zakenman als je indruk wil maken. Maar dat is ook zo in Paris-Est/Nord: https://parijs10.nl/de-gevaarlijke-hoekjes-van-parijs-waar-je-het-liefst-niet-als-toerist-gaat/

10-20-30 jaar geleden deden mensen dat inderdaad ook in Brussel, maar toen was het uit comfort. Opgehaald worden met de auto is nog altijd net dat ietsje comfortabeler dan naar een station te moeten wandelen, wachten in de koude, de trein nemen, weer een stuk wandelen enz. Nu is het puur uit schaamte.

Wat Parijs ermee te maken heeft weet ik niet. Gevalletje whataboutism?

Terug
Bovenaan