|nfected
Well-known member
Dat treinen niet altijd het nieuwste zijn en vertragingen hebben is ook normaal. Het grote verschil is de cultuur binnen de NMBS. Je zit daar met een gedrocht gecreeerd door de Belgische cultuur, politiek en vakbond die daar gewoon een gedrocht hebben gecreeerd dat nooit meer goed komt.Ik was onlangs in Kopenhagen en het openbaar vervoer is daar zeer goed georganiseerd (de metro bezocht). Ik heb daar twee dingen gezien:
* hun openbaar vervoersbedrijf is vrij jong, wat betekent geen mega legacy en vakbonden die in de jaren stillekes zijn blijven hangen. Alle stellen zijn modern, alle stations zijn modern want recent geleverd en gebouwd. Een eenvoudig productaanbod (want geen overheid die zegt dat je voor 35 verschillende doelgroepen verschillende tarieven aan moet bieden), innovatief en vernieuwend (zelfrijdende metro's!), 90% verloopt daar digitaal (geen loketten), etc.
* de mentaliteit van de inwoners daar is toch van een ander kaliber. Je ziet er geen blaadje papier of blikje in de sporen liggen. Iedereen staat mooi naast de deuren (ipv ervoor) om mensen te laten uitstappen, iedereen heeft een ticket en checkt ook in op voorhand.
Het is gewoon een andere wereld en eentje waar ik serieus jaloers op ben. Wat niet betekent dat ze ook geen problemen hebben. Veel treinen reden daar toch ook met vertraging, het treinstel dat ik nam naar Malmo was ook niet van de jongste (maar wel comfortabel). Maar je ziet dat er daar gewoon al publiek (en wss politiek) een heel andere kijk is op openbaar vervoer.
Midi kan je gerust poortjes zetjes waar je alleen maar kan binnengaan met een ticket. Je kan direct alle verlichting naar led veranderen. Dat is een kost die onmiddelijk terug betaald wordt. Maar dat vraagt visie en trots van de NMBS en dat is er gewoon niet door de cultuur.
Ik heb oprecht medelijden met u als je daar zo verzuurd op uw werk de minuten moet zitten aftellen als dat je hier overkomt.
Gewoon al door die uitspraak + veel van je vorige is het mij heel duidelijk dat je gewoon op de NMBS aan het afgeven bent om op de NMBS af te geven... En in het filmpje zie je ook de bordjes die je nodig hebt voor internationale treinen.