Het NMBS topic

Graag een minder passief-agressief en neerbuigend ondertoontje?
Was niet agressief bedoeld. Maar ik ben het wel beu dat men telkens zegt dat er genoeg alternatieven zijn, maar dan geeft men enkel alternatieven die niet kunnen of de werkgever niet raken. Denk je dat de leiding van de NMBS zich druk maakt over pamfletjes?

Wat is het verschil tussen de trein laten rijden zonder controle van een vervoersbewijs en een trein volledig blokkeren waardoor deze niet rijdt?
Dat het tweede door het stakingsrecht gegarandeerd is en in het eerste geval de trein niet rijdt door het weigeren van een specifiek werk zonder te staken. Je kan in België niet "half" staken.

Was niet agressief bedoeld. Maar ik ben het wel beu dat men telkens zegt dat er genoeg alternatieven zijn, maar dan geeft men enkel alternatieven die niet kunnen of de werkgever niet raken. Denk je dat de leiding van de NMBS zich druk maakt over pamfletjes?
Die weten zelf niet of de S in NMBS staat voor Stakingen of Subsidies, waarmee ik wil zeggen dat die van niks wakker liggen. Maar als je de publieke opinie (een beetje) mee krijgt dan gaan mensen zich wel sneller luidop vragen stellen bij die miljarden die we jaarlijks in die bodemloze put smijten, en vooral bij de brakke kwaliteit en onbetrouwbare dienstverlening die men ervoor terug krijgt.

Het gaat niet om dat vodje papier wat je uitdeelt, het gaat om het resultaat van 100 000en mensen aan hun kant te krijgen. En ja zo'n pamfletje kan één manier zijn.

Dat het tweede door het stakingsrecht gegarandeerd is en in het eerste geval de trein niet rijdt door het weigeren van een specifiek werk zonder te staken. Je kan in België niet "half" staken.
Maar als sommige treinen wel rijden en andere niet is het toch ook maar half staken? Allez, ik probeer hier niet de contraire uit te hangen eh, zeker niet. Maar mijn logisch verstand kan er niet bij.

Straf, want de NMBS heeft dat dit jaar zelf nog gedaan: https://www.demorgen.be/snelnieuws/...inbegeleiders-geen-vervoerscontrole~bf0f9ee9/

Funfact: vanaf vanavond tot en met donderdagavond staakt de NMBS weer :') Begin december staken ze nog eens, maar geen paniek want Sinterklaas heeft zijn eigen betrouwbare vervoermiddel meegenomen en zal wel op tijd komen bij alle brave kindjes.

Laatst bewerkt:
Maar als er genoeg personeel staakt door geen vervoersbewijzen te controleren, wat gaat de leiding dan doen? Die allemaal op straat zetten en zo dus eigenlijk heel het bedrijf lam leggen en zich de woede van half de natie op de hals halen?

Ik ben het ook wel met anderen eens hoor: die stakingen zijn zo frequent dat de gemiddelde pendelaar echt niet nadenkt over de werkomstandigheden van die mensen, maar dat gewoon ziet als een enorme irritatie en nog maar eens wat onbetrouwbaarheid bovenop de onbetrouwbaarheidstaart die ondertussen al vele verdiepen telt. Deze stakingen raken toch echt de werkgever ook al lang niet meer? Die weten toch ook goed genoeg dat de gemiddelde Belg bij deze stakingen naar het personeel kijkt en niet naar de leiding?

Ik spreek nu voor mezelf, maar ik zou als treinreiziger veel meer sympathie hebben voor die mensen wanneer ik bij het instappen van een trein een (goed gedocumenteerd) pamflet krijg met onderbouwde data enzovoorts dan wanneer ik weer maar eens loop te stressen omdat er alweer gestaakt wordt.

Of inderdaad: verkleed je als treinpersoneel allemaal als clown. Wanneer het nieuws daar dan onvermijdelijk naar komt vragen kan je het over je grieven hebben in de nationale media.

Ik heb respect voor de medewerkers in dit topic die het opnemen voor hun werkgever en waarschijnlijk ook hun job heel graag uitvoeren. Deze zullen waarschijnlijk ook weer defensief reageren op mijn post, maar als je als passagier gewoon even rondkijkt wat er allemaal gebeurd bij de NMBS.. Ik spoor maar 1x of 2x per week met de trein, en toch is dit praktisch wekelijkse kost:
- (Grote) Vertragingen zijn geen uitzondering
- Treinen die ingekort zijn is tegenwoordig het nieuwe normaal, altijd leuk als je als beesten op mekaar geplakt zit of als je er zelfs bijna niet meer op kan
- Treinen waarvan wagons gewoon afgesloten zijn, dus kapot materieel neem ik - net hetzelfde met deuren die vaak niet werken
- Degoutante en smerige wagons zijn geen uitzondering (zelfde voor hun stations, je moet maar eens naar het toilet gaan - als ze al open zijn!)
- Onaangekondigde of slecht aangekondigde spoorwijzigingen
- Gegarandeerde aansluiting is vaak een dikke mop, zelfs al sprint je nog naar de volgende trein
- Andere grote farsen, zoals ultiem voorbeeld een paar weken terug: trein naar Antwerpen-Centraal wordt omgeleid via Mechelen en rijdt niet via Lier naar Antwerpen -> iedereen af de trein, grote verwarring voor alle mensen die op die spoorlijn moeten afstappen. Ze konden geen info geven in het station. De volgende treinen stonden al op afgeschaft. Ik besluit toch maar mee te sporen richting Antwerpen, omdat ik zo misschien iets makkelijker kan thuis geraken. De deuren gaan dicht en we zijn letterlijk 3 seconden aan het sporen: "Deze trein zal dan toch stoppen in Aarschot, Heist-op-den-Berg, Lier, etc." Mannekes lief. Ik heb nog talloze voorbeelden van andere zaken.
- Hoeveel keer wordt er bij de NMBS wel niet gestaakt?

Ik heb voorbeelden genoeg van bovenstaande in de afgelopen maanden. Ok, ik neem vaak P-treinen en ik neem aan dat dit B materieel is waar ze met rondsporen. Maar toch, ik vind dat als passagier echt niet normaal. De enigste reden waarom ik nog spoor is omdat ik absoluut niet met de auto naar Brussel wil. Dat laatste is nog erger. Maar mijn NMBS ervaringen emmer begint wat vol te geraken. Ik spoor al 10 jaar+, maar het wordt echt slechter naar mijn persoonlijk gevoel (nu komen waarschijnlijk ook statistieken dat dit niet het geval is).
Denk je nu zelf niet dat wij ook liever met treinen met bouwjaar 2023 zouden rijden in de plaats van treinen van 1966 met om de 5 voet mankementen waar je voor rempoeven en koppelen extra personeel nodig hebt terwijl de "nieuwe treinen 2008" Desiro kan je dit alleen.

Altijd dat koppelen en ontkoppelen in hoofdstation terwijl je al maar 8-10min hebt om van richting te keren en de vorige trein al met vertraging aangekomen is. Management ziet gewoon niet in dat dit niet haalbaar is. Diensten worden zo productief mogelijk gemaakt maar er is gewoon geen rekening meer gehouden dat er vertragingen zijn op het spoor. Als je met de ene trein vertraging hebt en de volgende trein 7min later is dan vertrekt die dus ook met vertraging.

Qua scans en vertragingen. Wij worden constant beoordeeld elke vertraging moeten wij verantwoorden kunnen we dat niet krijgen wij het in onze nek geschoven en krijgen we mail dat we bij ons chef mogen gaan uitleggen. Als we nog maar 3min te laat vertrekken krijgen wij soms 5-6 telefoons.

Qua properheid van materiaal als ik smorgens de trein klaarmaak zijn die steeds gekuist/opgeruimd de wc is proper dit is wel in mijn depot ergens anders weet ik niet. Dus het zijn gewoon gortige passagiers die tegen de 2-3 rit van de trein zorgt voor een vuile trein.

Laatst bewerkt:
Mobib kaart dat niet werkt maar wel actueel staat online.
Vreemd,

mijn vrouw heeft net hetzelfde voor, met haar mobib kaart van De Lijn.

Nieuw abonnement gekocht, begin vorige week, en scannen bij opstappen lukt niet. (was ook al voor haar vernieuwing een probleem, dus wij dachten dat het zeker aan de chip moet liggen ??)

Ik heb haar al gezegd dat ze die kaart niet bij haar gsm de hele dag mag steken, wegens magnetische interfering...
Vandaag zal ze eens gaan luisteren in De Lijnwinkel

Straf, want de NMBS heeft dat dit jaar zelf nog gedaan: https://www.demorgen.be/snelnieuws/...inbegeleiders-geen-vervoerscontrole~bf0f9ee9/

Funfact: vanaf vanavond tot en met donderdagavond staakt de NMBS weer :') Begin december staken ze nog eens, maar geen paniek want Sinterklaas heeft zijn eigen betrouwbare vervoermiddel meegenomen en zal wel op tijd komen bij alle brave kindjes.
der is een groot verschil als iets spontaans gebeurt of als de vakbonden zoiets organiseren, hé.
Maar als sommige treinen wel rijden en andere niet is het toch ook maar half staken? Allez, ik probeer hier niet de contraire uit te hangen eh, zeker niet. Maar mijn logisch verstand kan er niet bij.
staken is per persoon. Je kan per persoon niet half staken, je kan wel met slechts de helft van het personeel staken (omdat niet iedereen verplicht is te staken natuurlijk)

Grote probleem is dat de NMBS perfect voldoet aan het stereotype beeld van een overheidsbedrijf: waanzinnig inefficiënt, verlieslatend en met statuten en processen uit de jaren stillekes. Het personeel zelf is het probleem niet, wel de klaplopers van management en vakbonden die blijven leven in 1800.
Ik hoorde Dutordoir zeggen dat ze zich zorgen maakt om de groeiende concurrentie op het spoor (want er komen nieuwe spelers), ja no shit. :ROFLMAO:

Grote probleem is dat de NMBS perfect voldoet aan het stereotype beeld van een overheidsbedrijf: waanzinnig inefficiënt, verlieslatend en met statuten en processen uit de jaren stillekes. Het personeel zelf is het probleem niet, wel de klaplopers van management en vakbonden die blijven leven in 1800.
Ik hoorde Dutordoir zeggen dat ze zich zorgen maakt om de groeiende concurrentie op het spoor (want er komen nieuwe spelers), ja no shit. :ROFLMAO:
los van het feit dat de NMBS effectief als een draak georganiseerd is (de "splitsing" in Infrabel, HR-rail en NMBS, zelfs al is die deels teruggedraid heeft daar verre van goed aan gedaan), lijkt het me quasi onmogelijk om in België beter spoorverkeer voor passagiers te hebben als je 2 maatschappijen op het net laat.

(voor goederenverkeer is dat anders, gezien je daar van winstgevendheid wél gemakkelijk een voorwaarde kan maken).

Altijd die excuses. Ik heb rond de 15€ betaald voor ticket Kortrijk Bxl midi, enkel. Ik heb voor die prijs gekregen:

Een station die uit elkaar ah vallen is in Kortrijk. Gesloten toiletten op de trein. Toiletten waar je hazard mat zou moeten dragen in Kortrijk. Trein die degoutant vuil is met in mijn wagon al van die vuilbakken vol met eten. Bxl midi waar bvb geen deftige bewijzering hangt. Bxl midi waar homeless people in het station hun behoef ah doen waren.

In Afrikaanse landen krijg je betere service voor goedkopere prijzen.

De vakbond is ook 1 van de oorzaken van de belachelijke service met ook al die andere zaken je opnoemt. Daarom dat reizigers het ook beu zijn met die stakingen.

Een klein land als je belgie is normaal een ideaal kandidaat om een deftige treinen te hebben. Maar ze kunnen al het personeel al niet ontslaan door de bescherning vd vakbond.

In welke wereld leven wij dat in BXL MIDI de mensen die ticketten moeten verkopen geen andere taal kunnen dan Frans. In ons enigste echte internationale station die er is.

Ik vind zelf ook dat de NMBS het op veel vlakken beter kan doen, maar:

Altijd die excuses.
Altijd die dingen op de NMBS afschuiven. Of dingen die ze effectief aan het aanpakken zijn gewoon negeren.
Een station die uit elkaar ah vallen is in Kortrijk.
Laatste keer dat ik daar geweest ben waren ze al aan het werken rond het station en is het renovatieproject is al aan de gang. Dat gebeurt natuurlijk niet op 1 dag. Geen idee wat de timing/planning is maar renovatie van stationsgebouw zit mee in de planning voor de werken in de stationsbuurt.
Toiletten waar je hazard mat zou moeten dragen in Kortrijk.
Dat ligt eerder aan de gebruikers dan de NMBS.
Trein die degoutant vuil is met in mijn wagon al van die vuilbakken vol met eten.
Oh nee, vuilbakken die effectief gebruikt worden als vuilbak... En wederom, vuile trein = vuil gemaakt door de reizigers. Wat verwacht je, dat de trein aan elke halte 10min stilstaat zodat een schoonmaakploeg doorkan om de trein volledig te kuisen?
Bxl midi waar homeless people in het station hun behoef ah doen waren.
Zie hierboven. Waren het medewerkers van de NMBS die aan het kakken waren in het station of private personen? Indien private personen, kan de NMBS hier weinig aan doen. Wederom, als mensen vuil zijn kan je dit moeilijk op de NMBS afschuiven...

Ik heb net 5 treinen in zwitserland genomen, en dat is toch een wereld van verschil hoor.
Uiterst stipt, uiterst netjes, duidelijke signalisatie, propere stellen en wc s, schoonmaakteams die constant heen en weer lopen, ik moest ze zelfs tegenhouden of mn treinticket hadden ze in hun vuilbak gegooid.
Omroep gebeurt in 3 talen.

Kwam ik aan in België, en het was weer van dat!
Trein naar gent blankenberge zondagavond afgeschaft.
Dan maar die naar braine le compte overstappen in bxl zuid.

Aan dat perron daar vreemd genoeg de trein naar oostende niet te zien. Plots spoorverzandering. In 2 minuten tijd de hele meute naar een ander spoor. Vieze vuile trein met lawaaierige koreanen. Ik dacht es de STILTEWAGON uit te proberen.
Zat daar toch wel geen ruziënde Waal te discussiëren over de oorlog Israël palestina voor de ganse trein😭

De treinen hier hebben toch vaak een gradatie vuil dat je merkt dat die wagon in eeuwen al niet gepoetst is. Niet van even vuile reizigers die in de ochtend gepasseerd zijn.

Er zijn natuurlijk ook zaken die historisch zijn en waar niet meteen een oplossing voor bestaat. De bottleneck van Brussel-Centraal bijvoorbeeld.

Ik heb net 5 treinen in zwitserland genomen, en dat is toch een wereld van verschil hoor.
Uiterst stipt, uiterst netjes, duidelijke signalisatie, propere stellen en wc s, schoonmaakteams die constant heen en weer lopen, ik moest ze zelfs tegenhouden of mn treinticket hadden ze in hun vuilbak gegooid.
Omroep gebeurt in 3 talen.
De vergelijking met Zwitserland is hier op het forum nog al gemaakt. Even in perspectief zetten.
Zwitserland heeft in verhouding een iets kleiner treinnetwerk dan België. Echter rijden er minder treinen. Wat ook logisch is sinds de gemiddelde snelheid er lager ligt door de vele bochten en tunnels door het bergachtig landschap. Maar dat maakt het natuurlijk makkelijker om alles stipter te laten verlopen.

Ticketprijzen zijn meer dan de helft duurder dan hier in België. Zurich - Bern (wat ongeveer 90km van elkaar ligt) is 25.5CHF, omgerekend ongeveer €26. Het valt natuurlijk niet 1-op-1 te vergelijken, maar Brussel - Luik komt in de buurt (ook 2 grote steden die ongeveer 90km van elkaar liggen), dit is €16.8

Denk je nu zelf niet dat wij ook liever met treinen met bouwjaar 2023 zouden rijden in de plaats van treinen van 1966 met om de 5 voet mankementen waar je voor rempoeven en koppelen extra personeel nodig hebt terwijl de "nieuwe treinen 2008" Desiro kan je dit alleen.

Altijd dat koppelen en ontkoppelen in hoofdstation terwijl je al maar 8-10min hebt om van richting te keren en de vorige trein al met vertraging aangekomen is. Management ziet gewoon niet in dat dit niet haalbaar is. Diensten worden zo productief mogelijk gemaakt maar er is gewoon geen rekening meer gehouden dat er vertragingen zijn op het spoor. Als je met de ene trein vertraging hebt en de volgende trein 7min later is dan vertrekt die dus ook met vertraging.

Qua scans en vertragingen. Wij worden constant beoordeeld elke vertraging moeten wij verantwoorden kunnen we dat niet krijgen wij het in onze nek geschoven en krijgen we mail dat we bij ons chef mogen gaan uitleggen. Als we nog maar 3min te laat vertrekken krijgen wij soms 5-6 telefoons.

Qua properheid van materiaal als ik smorgens de trein klaarmaak zijn die steeds gekuist/opgeruimd de wc is proper dit is wel in mijn depot ergens anders weet ik niet. Dus het zijn gewoon gortige passagiers die tegen de 2-3 rit van de trein zorgt voor een vuile trein.
Dit is weeral mijn probleem. Het is allemaal altijd de schuld van het management en van de passagiers. Sukkelaars toch.

Het uitvoerend personeel is net zo incompetent, en dat zie ik dagelijks. Altijd dat slachtoffer uithangen werkt me enorm hard op de zenuwen. En dan er maar op los staken en anderen verwijten dat ze incompetent zijn. Kijk eens in de spiegel aub. Uiteraard zijn er enkelingen die hun werk wel goed doen, maar algemeen gesproken is het rampzalig

Dit typ ik terwijl ik weer een uur in de koude mag wachten na een opeenstapeling van blunders en fouten. Hemeltergend.

Laatst bewerkt:
De vergelijking met Zwitserland is hier op het forum nog al gemaakt. Even in perspectief zetten.
Zwitserland heeft in verhouding een iets kleiner treinnetwerk dan België. Echter rijden er minder treinen. Wat ook logisch is sinds de gemiddelde snelheid er lager ligt door de vele bochten en tunnels door het bergachtig landschap. Maar dat maakt het natuurlijk makkelijker om alles stipter te laten verlopen.

Ticketprijzen zijn meer dan de helft duurder dan hier in België. Zurich - Bern (wat ongeveer 90km van elkaar ligt) is 25.5CHF, omgerekend ongeveer €26. Het valt natuurlijk niet 1-op-1 te vergelijken, maar Brussel - Luik komt in de buurt (ook 2 grote steden die ongeveer 90km van elkaar liggen), dit is €16.8

Zinloze vergelijking qua prijsniveau natuurlijk, want ik ben ook al in Zwitserland geweest, het leven is daar een pak duurder maar de welvaart ook een pak hoger.

De Big Mac Index daar is $ 6.71, in België is die $ 4.77, dus "onze" € 16,80 zou alleen al op basis van een correctie op levensduurte daar dus € 23,63 bedragen, dat is al aardig in de buurt van die € 26.

Zinloze vergelijking qua prijsniveau natuurlijk, want ik ben ook al in Zwitserland geweest, het leven is daar een pak duurder maar de welvaart ook een pak hoger.

De Big Mac Index daar is $ 6.71, in België is die $ 4.77, dus "onze" € 16,80 zou alleen al op basis van een correctie op levensduurte daar dus € 23,63 bedragen, dat is al aardig in de buurt van die € 26.
Uiteraard, ik was gewoon aan het verderbouwen op de eerder ook al aangehaalde zinloze vergelijking:
In Afrikaanse landen krijg je betere service voor goedkopere prijzen.
Als mensen het zo gebruiken om op de NMBS af te geven kan ik het omgekeerd ook doen.

Terug
Bovenaan