Het NMBS topic

@the_fox toch nog 1 keer terugkomen op zwitersland:

daar is het wel zo als je ticket 2 maand op voorhand koopt, dat je maar iets van de helft van de prijs betaalt. (supersaver ticket ofzoiets).
staat wel op een vast uur.

Dat zou hier ook wel eens mogen vind ik.
Een treinticket op een vast uur, maar dan wel de helft goedkoper.
Dan kan NMBS meer de bezetting inschatten, en kan je als klant nog eens koopje doen ook.

@the_fox toch nog 1 keer terugkomen op zwitersland:

daar is het wel zo als je ticket 2 maand op voorhand koopt, dat je maar iets van de helft van de prijs betaalt. (supersaver ticket ofzoiets).
staat wel op een vast uur.

Dat zou hier ook wel eens mogen vind ik.
Een treinticket op een vast uur, maar dan wel de helft goedkoper.
Dan kan NMBS meer de bezetting inschatten, en kan je als klant nog eens koopje doen ook.
Ze zijn wel meer bezig met zo dingen.
Afgelopen zomer was er bijvoorbeeld het 'off peak unlimited ' abo, voor 59€ kon je een maand lang onbeperkt met de trein reizen binnen België. Door de week geldig vanaf 9 uur 's morgens. In het weekend zonder uurbeperking.

Ik vind zelf ook dat de NMBS het op veel vlakken beter kan doen, maar:

Altijd die dingen op de NMBS afschuiven. Of dingen die ze effectief aan het aanpakken zijn gewoon negeren.

Laatste keer dat ik daar geweest ben waren ze al aan het werken rond het station en is het renovatieproject is al aan de gang. Dat gebeurt natuurlijk niet op 1 dag. Geen idee wat de timing/planning is maar renovatie van stationsgebouw zit mee in de planning voor de werken in de stationsbuurt.

Dat ligt eerder aan de gebruikers dan de NMBS.

Oh nee, vuilbakken die effectief gebruikt worden als vuilbak... En wederom, vuile trein = vuil gemaakt door de reizigers. Wat verwacht je, dat de trein aan elke halte 10min stilstaat zodat een schoonmaakploeg doorkan om de trein volledig te kuisen?

Zie hierboven. Waren het medewerkers van de NMBS die aan het kakken waren in het station of private personen? Indien private personen, kan de NMBS hier weinig aan doen. Wederom, als mensen vuil zijn kan je dit moeilijk op de NMBS afschuiven...
Dus we doen gewoon beter niets?

Als ik de eerste trein in de ochtend neem dan verwacht ik idd dat de vuilbakken leeg zijn. Het kan in andere landen waarom in Belgie niet. Wat maakt ons zo speciaal dat een toilet proper houden nu zo moeilijk is. Ik ben echt eens benieuwd? Denk je dat ze in andere landen ook geen gebruikers hebben die het vuilmaken?

Vertel eens in welke andere landen je homeless mensen gewoon zie schijten in het station zonder gene? Nee die hebben effectief security en politie rondlopen om ze daar buiten te houden.

Maar hey als je jullie denken dat het niet beter kan, zoveel beter voor jullie. Ik vind het echt beschamend.

Edit: trouwens al die zaken gaan voor de metro ook. Ik heb de metro gebruikt in Antwerpen. Meeste van de roltrappen buiten gebruik. Gewoon verschillende ritten zonder te betalen want het systeem was down. De conductuur zei zelf na covid hoeft betalen niet meer zonder gene.

Ik heb jaren aan een stuk de metro genomen in Londen die toch een klein beetje groter en complexer is dan Belgie. Daar zie je geen vuile metro stations, toiletten of kan je metro niet op zonder te betalen.

Laatst bewerkt:
Dit is weeral mijn probleem. Het is allemaal altijd de schuld van het management en van de passagiers. Sukkelaars toch.

Het uitvoerend personeel is net zo incompetent, en dat zie ik dagelijks. Altijd dat slachtoffer uithangen werkt me enorm hard op de zenuwen. En dan er maar op los staken en anderen verwijten dat ze incompetent zijn. Kijk eens in de spiegel aub. Uiteraard zijn er enkelingen die hun werk wel goed doen, maar algemeen gesproken is het rampzalig

Dit typ ik terwijl ik weer een uur in de koude mag wachten na een opeenstapeling van blunders en fouten. Hemeltergend.
Jazeker ik en mijn collega's kakke, kotsen en doen ons afval niet weg zodat we zeker zijn dat de passagiers een zo gortig mogelijke ervaring krijgen bij het reizen...

Waar zijn wij dan zo incompetent in?

De bestuurders en boordcheffen kunnen niets veranderen aan de dienstregelingen waardoor er veel fout loopt met onze overstappen, taken enz. Wij kunnen niets veranderen aan het brol materiaal waar we mee moeten rijden. Wij kunnen niets veranderen aan wat er op het net gebeurt.

WIJ hebben geen KLOTE te zeggen behalve ons taakjes één per één af te werken en hopen dat we is een dag geen miserie hebben.

Laatst bewerkt:
@MiniJeffrey : bij het gebruik van de app "erger" (groot woord) ik me soms aan...
(Even ingekort voor de leesbaarheid)

Ik neem vanaf vandaag ook dagelijks de trein en stoor me ook al een beetje aan de routeplanner.

Als ik van A naar B wil, en op een bepaald tijdstip op B wil toekomen geeft die nooit de juiste treinen, ik moet altijd op "later" klikken.

Als ik nu kijk welke trein ik moet nemen om vrijdag (niet morgen wegens staking) om 7:30 toe te komen in Antwerpen-Centraal (rechtstreekse verbinding) geeft hij als eerste opties dit:

IMG_20231107_184724.jpg

Terwijl er een trein is die om 7:23 toekomt. Als je een beetje logica in acht neemt moet dat toch de eerste trein zijn die de app moet voorstellen? Het aankomstuur ligt het dichtst bij wat ik vraag, en het is de snelste optie (34")

De eerste trein die hij voorstelt doet er 45" over en dan ben ik bijna 2u te vroeg. Dat is compleet nutteloos e.

Net naar ter zake aan het kijken.
Men krijgt 20 minuten betaald om zich naar de werkplek te begeven?

Amai, het wordt erger en erger.

Edit: 90% statutairen.

We weten genoeg denk ik :)

Uw werktijd begint in de standplaats. Daar heb je 20 minuten om je voor te bereiden (omkleden, je toestellen synchroniseren, updates lezen, je dienstfiche ophalen en raadplegen, overleggen met collega's, ...), dan heb je enkele minuten om naar je eerste trein te gaan (soms ligt de depot niet vlakbij de perrons maar moet je even stappen) en dan heb je 5 minuten voor je trein vertrekt (als je de trein al niet moet klaarmaken -> technische term voor het rijklaar maken van de trein).

Het hele idee dat de NMBS app zich wilt baseren op je GPS locatie is gewoonweg absurd. Dat is volstrekt onnodig, en als het nodig zou zijn dan zou het één van de laatste nice-to-have's moeten zijn nadat al de rest die nu niet naar behoren werkt, wél zou werken.

Het hele GPS in de app is voer voor discussie. Ik zal met de app owner eens nakijken hoevaak mensen de GPS echt gebruiken en hoeveel er dan nog een station manueel ingeven of selecteren.

Dus we doen gewoon beter niets?

Als ik de eerste trein in de ochtend neem dan verwacht ik idd dat de vuilbakken leeg zijn. Het kan in andere landen waarom in Belgie niet. Wat maakt ons zo speciaal dat een toilet proper houden nu zo moeilijk is. Ik ben echt eens benieuwd? Denk je dat ze in andere landen ook geen gebruikers hebben die het vuilmaken?

Vertel eens in welke andere landen je homeless mensen gewoon zie schijten in het station zonder gene? Nee die hebben effectief security en politie rondlopen om ze daar buiten te houden.

Maar hey als je jullie denken dat het niet beter kan, zoveel beter voor jullie. Ik vind het echt beschamend.

Edit: trouwens al die zaken gaan voor de metro ook. Ik heb de metro gebruikt in Antwerpen. Meeste van de roltrappen buiten gebruik. Gewoon verschillende ritten zonder te betalen want het systeem was down. De conductuur zei zelf na covid hoeft betalen niet meer zonder gene.

Ik heb jaren aan een stuk de metro genomen in Londen die toch een klein beetje groter en complexer is dan Belgie. Daar zie je geen vuile metro stations, toiletten of kan je metro niet op zonder te betalen.
Dus je zegt het zelf, het is geen NMBS probleem maar een België-probleem? Want het komt niet enkel bij de NMBS voor maar wel bij alle vervoersmaatschappijen in België. Dus de gemeenschappelijke factor is en blijft vooral de reizigers/bevolking...

En wat verwacht je dat de politie/security doet? Als iemand die (voor covid meer dan nu) naar Brussel-Noord pendelt heb ik dit meermaals zien gebeuren:
  • Mensen die bedelen in het stationsgebouw of buiten maar op grondgebied van het station worden verwijderd. Resultaat: ze zetten zich op het voetpad beneden aan de trappen om te bedelen.
  • Daklozen die een kamp maken op het grondgebied, worden verwijderd. Zij die er gewoon rondhangen (vooral buiten eigenlijk) kan men niks tegen doen want die mensen doen niets mis. En ja, die wildplassen daar, maar tenzij je ze op heterdaad betrapt kan je er weinig tegen doen.
Je kan iemand de toegang niet weigeren of buitensmijten uit een station omdat je denkt dat ze er als een dakloze uitzien, dat is discriminatie en strafbaar in België. Dit zijn vrij toegangkelijke plaatsen... Als er dan iemand binnenkomt en wat rondhangt zijn die vol in hun recht. Als ze beslissen daar te kakken is iets anders, maar wederom, tenzij je ze op heterdaad betrapt kan je er niets aan doen.

Daarom ook dit soort veranderingen, meer security & begeleiding van de daklozen en druggebruikers. Wederom niets over buitensmijten.

i.v.m. daklozen in en rond stations, dat is niet eigen aan België natuurlijk. Zie verwijzing in bovenstaand artikel naar soortgelijke buitenlandse initiatieven maar ook volgende voorbeelden.

Nederland pakt het daklozen probleem aan door banken te verwijderen... Zoals in Den Haag of ze af te sluiten in Eindhoven. Toont aan dat ze er niet veel anders tegen kunnen doen net zoals in België.
Parijs verplaatst ze gewoon, maar als je het artikel leest is het merendeel ook aanwezig in en rond metro/trein stations: https://edition.cnn.com/2023/09/26/...eless-relocation-olympics-intl-cmd/index.html
Lyon heeft ze gewoon meer dan een jaar onder het station laten liggen: https://www.leprogres.fr/politique/...jean-mace-depuis-un-an-la-situation-s-aggrave
Laten we dit verhaal uit corona-tijden niet vergeten uit New York: https://www.dailymail.co.uk/news/ar...uctors-say-cars-turned-homeless-shelters.html
Werkenemers van Union Station in LA hebben het ook over de onhygiënische omstandigheden ("they urinate and defecate in the corridors") en zelfs aggresieve daklozen: https://www.latimes.com/homeless-ho...on-strike-fear-in-janitors-and-retail-workers
Zuid-Afrika: https://www.dailyvoice.co.za/news/homeless-say-city-has-removed-their-toilets-51207493

Dus, wederom, hoe is dit een NMBS-probleem? Want dat was mijn eerste vraag/antwoord op u hé.

(Even ingekort voor de leesbaarheid)

Ik neem vanaf vandaag ook dagelijks de trein en stoor me ook al een beetje aan de routeplanner.

Als ik van A naar B wil, en op een bepaald tijdstip op B wil toekomen geeft die nooit de juiste treinen, ik moet altijd op "later" klikken.

Als ik nu kijk welke trein ik moet nemen om vrijdag (niet morgen wegens staking) om 7:30 toe te komen in Antwerpen-Centraal (rechtstreekse verbinding) geeft hij als eerste opties dit:

Bekijk bijlage 24523

Terwijl er een trein is die om 7:23 toekomt. Als je een beetje logica in acht neemt moet dat toch de eerste trein zijn die de app moet voorstellen? Het aankomstuur ligt het dichtst bij wat ik vraag, en het is de snelste optie (34")

De eerste trein die hij voorstelt doet er 45" over en dan ben ik bijna 2u te vroeg. Dat is compleet nutteloos e.

Ik neem dat binnenkort even op, want die wordt inderdaad wel heel ruim gerekend en niet echt wat je vraagt als klant. Ik vermoed dat de logica is dat je bij drukke verbindingen zoveel mogelijk opties wil zien die kloppen met je gevraagd aankomstuur maar voor sommige minder frequente verbindingen krijg je dan inderdaad dit, misschien dat we dat wat dichter bij de realiteit kunnen laten aanleunen.

Jazeker ik en mijn collega's kakke, kotsen en doen ons afval niet weg zodat we zeker zijn dat de passagiers een zo gortig mogelijke ervaring krijgen bij het reizen...

Waar zijn wij dan zo incompetent in?

De bestuurders en boordcheffen kunnen niets veranderen aan de dienstregelingen waardoor er veel fout loopt met onze overstappen, taken enz. Wij kunnen niets veranderen aan het brol materiaal waar we mee moeten rijden. Wij kunnen niets veranderen aan wat er op het net gebeurt.

WIJ hebben geen KLOTE te zeggen behalve ons taakjes één per één af te werken en hopen dat we is een dag geen miserie hebben.
Ik heb hier al tientallen posts gemaakt over problemen met treinbegeleiders, die los staan van alle problemen veroorzaakt door het management. Als je nu even gaat beweren dat het operationeel personeel bij de NMBS exclusief bestaat uit eerlijke, competente en hardwerkende mensen, geloof je dat eigenlijk zelf?

Die slachtofferrol waar jullie je insteken is werkelijk om gek van te worden. Ja, er zijn duidelijk op alle niveaus problemen bij de NMBS. Maar slechts 1 op de 10 kan er deftig mee omgaan. Uit persoonlijke ervaring kan ik gerust zeggen dat het meeste operationeel personeel bij de NMBS onvriendelijk, arrogant en incompetent is, en het probleemoplossend vermogen van een bidsprinkhaan heeft.

En inderdaad, ik ben gefrustreerd ja. Hoe zou je zelf zijn als je per werkdag gemiddeld anderhalf uur verliest door de NMBS? Jullie gaan al staken voor een paar minuten. Ik word ook niet betaald voor dat anderhalf uur hoor. En dat komt inderdaad deels door het management, de planning, het materiaal. Maar evenzeer door die clowns die op de treins rondlopen. Dus neen, jullie zijn niet enkel het slachtoffer. Je bent deel van het probleem.

Laatst bewerkt:
Waar zeg ik homeless mensen buiten het station, dat vind ik persoonlijk normaal. Ik heb het op de mensen in het station.

En wat met securail, is dit geen deel van de NMBS? Letterlijk van op de website:

The Securail security officers seek to guarantee your safety in stations and on board trains.

Wat met treinen vol vuil als ze de eerste trein zijn? Ook geen nmbs?

@the_fox : een systeem van alleen mensen toegang te geven tot station met een geldkg ticket of abonnement? Is dat een realistische piste?

Natuurlijk zou dit oplossing kunnen zijn voor sommige treinstations of sommige gedeeltes er van. Maar NMBS is perfect, alles loopt 👌.

Ze kunnen nog eens geen deftige bordjes hangen in MIDI voor TGV en Eurostar. Maar wss ook geen NMBS wss

@the_fox : een systeem van alleen mensen toegang te geven tot station met een geldkg ticket of abonnement? Is dat een realistische piste?
Daar zijn 2 grote problemen mee: loketten zijn binnen + bijna alle grote stations zijn voorzien op uitbating van winkels/eetgelegenheden in de gebouwen om extra inkomsten te hebben. Die uitbaters gaan dan waarschijnlijk niet meer willen betalen voor die locatie want daar komen ook niet-pendelaars op af.

Laatst bewerkt:
Waar zeg ik homeless mensen buiten het station, dat vind ik persoonlijk normaal. Ik heb het op de mensen in het station.

En wat met securail, is dit geen deel van de NMBS? Letterlijk van op de website:

The Securail security officers seek to guarantee your safety in stations and on board trains.

Wat met treinen vol vuil als ze de eerste trein zijn? Ook geen nmbs?
Lees mijn post over de mensen in het station. Er wordt tegen opgetreden indien ze overtredingen begaan. Gewoon aanwezig zijn is geen overtreding en kan niemand tegen optreden...
En ja, dat is zowel securail als politie dat daartegen optreedt.

Eerste trein vol vuil is idd een NMBS probleem, was echter niet duidelijk uit je vorige post dat het over een eerste trein ging. Maar dat heb ik in al mijn treinen nog maar zelden/nooit meegemaakt op mijn pendeltraject; en dat was rond 7u dus niet eens de eerste trein.
Ze kunnen nog eens geen deftige bordjes hangen in MIDI voor TGV en Eurostar. Maar wss ook geen NMBS wss
Letterlijk nee :sarcastic:
Eurostar is een bedrijf apart en TGV INOUI is van de SNCF (franse spoorwegmaatschappij)...

De vergelijking met Zwitserland is hier op het forum nog al gemaakt. Even in perspectief zetten.
Zwitserland heeft in verhouding een iets kleiner treinnetwerk dan België. Echter rijden er minder treinen. Wat ook logisch is sinds de gemiddelde snelheid er lager ligt door de vele bochten en tunnels door het bergachtig landschap. Maar dat maakt het natuurlijk makkelijker om alles stipter te laten verlopen.

Ticketprijzen zijn meer dan de helft duurder dan hier in België. Zurich - Bern (wat ongeveer 90km van elkaar ligt) is 25.5CHF, omgerekend ongeveer €26. Het valt natuurlijk niet 1-op-1 te vergelijken, maar Brussel - Luik komt in de buurt (ook 2 grote steden die ongeveer 90km van elkaar liggen), dit is €16.8

Ik was onlangs in Kopenhagen en het openbaar vervoer is daar zeer goed georganiseerd (de metro bezocht). Ik heb daar twee dingen gezien:

* hun openbaar vervoersbedrijf is vrij jong, wat betekent geen mega legacy en vakbonden die in de jaren stillekes zijn blijven hangen. Alle stellen zijn modern, alle stations zijn modern want recent geleverd en gebouwd. Een eenvoudig productaanbod (want geen overheid die zegt dat je voor 35 verschillende doelgroepen verschillende tarieven aan moet bieden), innovatief en vernieuwend (zelfrijdende metro's!), 90% verloopt daar digitaal (geen loketten), etc.

* de mentaliteit van de inwoners daar is toch van een ander kaliber. Je ziet er geen blaadje papier of blikje in de sporen liggen. Iedereen staat mooi naast de deuren (ipv ervoor) om mensen te laten uitstappen, iedereen heeft een ticket en checkt ook in op voorhand.

Het is gewoon een andere wereld en eentje waar ik serieus jaloers op ben. Wat niet betekent dat ze ook geen problemen hebben. Veel treinen reden daar toch ook met vertraging, het treinstel dat ik nam naar Malmo was ook niet van de jongste (maar wel comfortabel). Maar je ziet dat er daar gewoon al publiek (en wss politiek) een heel andere kijk is op openbaar vervoer.

Je neemt een trein van Kortrijk naar BXL midi je komt toe in de area met de restaurants en dan? Nergens bordjes met text, alleen versleten nietszeggende icoontjes. Hoe kan dit nu geen nmbs zijn? Het effectieve gedeelte van Eurostar en TGV is idd NMBS niet maar dit is ook het probleem niet.

Dit is 100% serieus bedoeld, maar als het er zo slecht is, waarom blijf je daar werken?

Ik heb het geluk dat mijn werk een soort hobby is waar ik betaald voor word. Het voelt niet eens als werken en ik sta elke morgen met een grote smile op. Echt waar :) Ik heb oprecht medelijden met u als je daar zo verzuurd op uw werk de minuten moet zitten aftellen als dat je hier overkomt.

Ik begrijp dat elke job voor- en nadelen heeft maar het bestaat niet dat ik ooit 1 dag ongelukkig of verzuurd ga werken. Dan vertrek ik meteen.

ivm de infrastructuur, wie controleert bv de vooruitgang van werken?
Concreet station Gent Sint-Pieters? Als sinds 20 jaar in de steigers?
De ene budgetoverschrijding na de andere.
Moet allemaal betaald worden.

Terug
Bovenaan