Het NMBS topic

Ik heb respect voor de medewerkers in dit topic die het opnemen voor hun werkgever en waarschijnlijk ook hun job heel graag uitvoeren. Deze zullen waarschijnlijk ook weer defensief reageren op mijn post, maar als je als passagier gewoon even rondkijkt wat er allemaal gebeurd bij de NMBS.. Ik spoor maar 1x of 2x per week met de trein, en toch is dit praktisch wekelijkse kost:
- (Grote) Vertragingen zijn geen uitzondering
- Treinen die ingekort zijn is tegenwoordig het nieuwe normaal, altijd leuk als je als beesten op mekaar geplakt zit of als je er zelfs bijna niet meer op kan
- Treinen waarvan wagons gewoon afgesloten zijn, dus kapot materieel neem ik - net hetzelfde met deuren die vaak niet werken
- Degoutante en smerige wagons zijn geen uitzondering (zelfde voor hun stations, je moet maar eens naar het toilet gaan - als ze al open zijn!)
- Onaangekondigde of slecht aangekondigde spoorwijzigingen
- Gegarandeerde aansluiting is vaak een dikke mop, zelfs al sprint je nog naar de volgende trein
- Andere grote farsen, zoals ultiem voorbeeld een paar weken terug: trein naar Antwerpen-Centraal wordt omgeleid via Mechelen en rijdt niet via Lier naar Antwerpen -> iedereen af de trein, grote verwarring voor alle mensen die op die spoorlijn moeten afstappen. Ze konden geen info geven in het station. De volgende treinen stonden al op afgeschaft. Ik besluit toch maar mee te sporen richting Antwerpen, omdat ik zo misschien iets makkelijker kan thuis geraken. De deuren gaan dicht en we zijn letterlijk 3 seconden aan het sporen: "Deze trein zal dan toch stoppen in Aarschot, Heist-op-den-Berg, Lier, etc." Mannekes lief. Ik heb nog talloze voorbeelden van andere zaken.
- Hoeveel keer wordt er bij de NMBS wel niet gestaakt?

Ik heb voorbeelden genoeg van bovenstaande in de afgelopen maanden. Ok, ik neem vaak P-treinen en ik neem aan dat dit B materieel is waar ze met rondsporen. Maar toch, ik vind dat als passagier echt niet normaal. De enigste reden waarom ik nog spoor is omdat ik absoluut niet met de auto naar Brussel wil. Dat laatste is nog erger. Maar mijn NMBS ervaringen emmer begint wat vol te geraken. Ik spoor al 10 jaar+, maar het wordt echt slechter naar mijn persoonlijk gevoel (nu komen waarschijnlijk ook statistieken dat dit niet het geval is).

Laatst bewerkt:
dat wist ik niet, was voor mij niet duidelijk. Is wel goed :)

je moet je eigen gebruik niet op de rest projecteren. Er zijn genoeg mensen die de app installeren, maar geen idee hebben hoe ze naar een bepaalde plaats gaan en vreemd genoeg google niet altijd vertrouwen.

Er zijn ook mensen die hun spaghetti met mes en vork snijden en vervolgens met een lepel naar binnen spelen. Dat werkt misschien ook, maar minder goed en is eigenlijk ook niet de bedoeling.

Ik vind mijn "eigen gebruik" hier behoorlijk relevant, zeker gegeven dat ik al jaren pendel met de trein, en ik sta daar niet alleen aan het station met mijn verzuchtingen.

Zelfs als die mensen die jij beschrijft er zijn, dan zou de eerste prioriteit van de NMBS nog steeds een werkend trein-gedeelte moeten zijn, niet een extra wannabe-Google-Maps functionaliteit voor de wappies die Google wel wantrouwen, maar ondertussen waarschijnlijk wel een Android-telefoon aan het gebruiken zijn... en het is ook niet dat een iPhone zoveel beter is als je zo wantrouwig bent over je privacy.

Ik heb bij wijze van experiment al mijn favoriete trajecten (een 3-tal 's ochtends en een 4-tal 's avonds) nog eens toegevoegd in de app.
Ik zal mezelf hier eens quoten wanneer ze binnekort weeral verdwenen gaan zijn.

- Treinen die ingekort zijn is tegenwoordig het nieuwe normaal, altijd leuk als je als beesten op mekaar geplakt zit of als je er zelfs bijna niet meer op kan

Mijn beste kameraad werkt bij de NMBS. Ingekorte treinen zijn vooral interessant bij vertragingen omdat die niet in de statistieken verschijnen van "treinen met vertragingen". Om in de categorie vertraagde trein te zitten moet je op uw eindbestemming geraken....

Ik ga niet zeggen dat ik geniet van in de file te staan, ondanks er genoeg interessante podcasts zijn om te volgen onderweg, maar ik kruip toch nooit in treinen. Nooit gedaan en zal het ook nooit doen. Succes aan alle pendelaars!

Wij werken sinds de pandemie fulltime thuis waar wij vroeger gemiddeld 3 dagen per week op kantoor in Brussel zaten. Ik reed elke dag met de auto, en dan moet ik nog via Antwerpen passeren ook. Zoals ik zei, geen pretje, maar 100x liever dan met de trein. Als ik zag hoe uitgeblust die collega's met de trein in Brussel aan kwamen had ik er medelijden mee. Als ze er al geraakten.

Een goede vriend werkt bij de NMBS en die bevestigt toch ook gewoon de frustraties die hier beschreven worden. En geeft ook eerlijk toe dat de meesten gewoon hun postjes draaien en het zich verder ook niet aantrekken. Ook voor hem wegen de voordelen van extreem veel verlof enz nog steeds op tegen de nadelen. Hij zit natuurlijk wel meer op een bureau en is geen rijdend personeel!
Het oude materiaal is gewoon compleet op en wisselstukken zijn er niet meer. Op 'nieuwe' wagons is het wachten, er zijn ook veel technische problemen mee én niemand heeft er op dit moment ervaring mee, waardoor ook de herstellingen nog uitzoeken zijn en lang op zich laten wachten. Ziet er in elk geval uit dat het nog erger zal worden dan het nu al is.
Dat er dan nog gestaakt wordt kan er bij mij wel compleet niet in, daarmee raak je nu eens echt de mensen die al continue gekloot worden door de brakke dienstverlening die er al standaard is. Mensen in de zorg, onderwijs,... die op hun werk moeten geraken en dat met het OV willen doen. Een schande.

Ik heb respect voor de medewerkers in dit topic die het opnemen voor hun werkgever en waarschijnlijk ook hun job heel graag uitvoeren. Deze zullen waarschijnlijk ook weer defensief reageren op mijn post, maar als je als passagier gewoon even rondkijkt wat er allemaal gebeurd bij de NMBS.. Ik spoor maar 1x of 2x per week met de trein, en toch is dit pratkisch wekelijkse kost:
1- (Grote) Vertragingen zijn geen uitzondering
2- Treinen die ingekort zijn is tegenwoordig het nieuwe normaal, altijd leuk als je als beesten op mekaar geplakt zit of als je er zelfs bijna niet meer op kan
3- Treinen waarvan wagons gewoon afgesloten zijn, dus kapot materiaal neem ik - net hetzelfde met deuren die vaak niet werken
4- Degoutante en smerige wagons zijn geen uitzondering (zelfde voor hun stations, je moet maar eens naar het toilet gaan)
5- Onaangekondigde of slecht aangekondigde spoorwijzigingen
6- Gegarandeerde aansluiting is vaak een dikke mop, zelfs al sprint je nog naar de volgende trein
7- Andere grote farsen, zoals ultiem voorbeeld een paar weken terug: trein naar Antwerpen-Centraal wordt omgeleid via Mechelen en rijdt niet via Lier naar Antwerpen -> iedereen af de trein, grote verwarring voor alle mensen die op die spoorlijn moeten afstappen. Ze konden geen info geven in het station. De volgende treinen stonden al op afgeschaft. Ik besluit toch maar mee te sporen richting Antwerpen, omdat ik zo misschien iets makkelijker kan thuis geraken. De deuren gaan dicht en we zijn letterlijk 3 seconden aan het sporen: "Deze trein zal dan toch stoppen in Aarschot, Heist-op-den-Berg, Lier, etc." Mannekes lief. Ik heb nog talloze voorbeelden van andere zaken.
8- Hoeveel keer wordt er bij de NMBS wel niet gestaakt?
1,2 en 3 zijn allemaal (vooral) te wijten aan slecht materiaal/onderhoud, kan je personeel niet verwijten en is zelfs een reden van de staking.
4 is bijna nooit verantwoordelijkheid van personeel, gezien dat quasi volledig uitbesteed is aan onderbetaald personeel van schoonmaakbedrijven
5 is de fout van de NMBS en mogelijks personeel, maar het boordpersoneel weet het hier vaak later dan dat ik het zelf kan checken
6 is wss vooral lokaal, kan ik zelf niet van meespreken
7 is foute communicatie, maar opnieuw weet het boordpersoneel dat vaak niet
8 gemiddeld 1,5 dagen per jaar volgens een artikel in 2015 (https://www.hln.be/economie/jaarlijks-gemiddeld-18-stakingsdagen-bij-nmbs-en-bpost~adbade5f/) , lokale/wilde stakingen (die ook lokaal zijn) niet meegerekend. Zijn oude cijfers, maar toen werd er ook geklaagd dat er gigantisch veel gestaakt wordt.

1,2 en 3 zijn allemaal (vooral) te wijten aan slecht materiaal/onderhoud, kan je personeel niet verwijten en is zelfs een reden van de staking.
4 is bijna nooit verantwoordelijkheid van personeel, gezien dat quasi volledig uitbesteed is aan onderbetaald personeel van schoonmaakbedrijven
5 is de fout van de NMBS en mogelijks personeel, maar het boordpersoneel weet het hier vaak later dan dat ik het zelf kan checken
6 is wss vooral lokaal, kan ik zelf niet van meespreken
7 is foute communicatie, maar opnieuw weet het boordpersoneel dat vaak niet
8 gemiddeld 1,5 dagen per jaar volgens een artikel in 2015 (https://www.hln.be/economie/jaarlijks-gemiddeld-18-stakingsdagen-bij-nmbs-en-bpost~adbade5f/) , lokale/wilde stakingen (die ook lokaal zijn) niet meegerekend. Zijn oude cijfers, maar toen werd er ook geklaagd dat er gigantisch veel gestaakt wordt.
Waar in mijn post zeg ik ook maar iets over schuld van het personeel?

Dat er dan nog gestaakt wordt kan er bij mij wel compleet niet in, daarmee raak je nu eens echt de mensen die al continue gekloot worden door de brakke dienstverlening die er al standaard is. Mensen in de zorg, onderwijs,... die op hun werk moeten geraken en dat met het OV willen doen. Een schande.

En dan zijn er nog mensen tegen minimale dienstverlening. Ongelooflijk. Zelfs ik die nooit in treinen kruip vind dat de logica zelve.

Ik kan niet wachten tot er eens zo'n staker naar de spoed moet met pijn in zijn borst en dan bericht krijgt "sorry, we staken".

Laatst bewerkt:
Ik wil niet de negative nancy uithangen, en ik geef toe dat ik weinig toevoeg aan de discussie, maar sinds een dik jaar neem ik de trein niet meer naar het werk en dat sluit aan bij de verzuchtingen in deze thread.

Wij wonen gewoon naast een station nota bene, dus ik was altijd overtuigd van de trein. En als alles goed ging was ik ongeveer even snel met de trein als de wagen. Maar, natuurlijk, met een overstap tussen twee verbinden stapelde de miserie zich op. Op het werk raken was meestal wel ok, al was het toch ook een risico als je er echt wel op tijd moest zijn. Maar terugkomen, daar was het risico op een gemiste overstap, en dus 30 of 60 minuten reistijd extra, gewoon torenhoog. En dan ook vooral altijd die onzekerheid daarrond: kloppen de borden en de app wel qua info? Op de duur leer je dat je niet naar de aankomsttijd moet kijken, want de rekent op ingehaalde vertraging -wat nooit gebeurt op mijn traject-, terwijl de vertraging praktisch altijd blijft oplopen.

Soit, sinds ik een dochter heb zet ik haar af naar de crèche en rij ik daarna gewoon door. Dit is mijn eigen wagen, en crèche is op wandelafstand dus ik zou gewoon de trein kunnen nemen. Maar wat een gemak om met bijna zekerheid te weten wanneer je aankomt zeg! Ja, ik neem de R0 dus file is een zekerheid, maar daar zit het hem net: met gewoon google maps heb je een realistische inschatting van je reistijd waarmee je rekening kan houden. En tenzij er echt een complete ramp gebeurt ben ik altijd gewoon sneller thuis dan met een trein na het missen van een overstap.

Mentaal was het een stap om van terugbetaald openbaar vervoer naar een vervuilende en duur privéwagen over te schakelen, maar ondanks dat ik nu geregeld in volle spits op de R0 sta aan te schuiven heb ik gewoonweg minder stress.

[Overigens ben ik overtuigd van het openbaar vervoer, als student en tot een dik jaar geleden dit altijd gebruikt voor het pendelen, maar los van de oorzaak van de problemen bij de NMBS, of het nu een politieke verrottingsstrategie is en/of onkunde, is dit gewoon een pragmatische beslissing.]

Laatst bewerkt:
Graag een alternatief qua actie die de werkgever/leiding treft en niet de klanten?

Graag een alternatief qua actie die de werkgever/leiding treft en niet de klanten?
- Pamfletten uitdelen aan mensen in stations waarin ze hun wanbeleid aankaarten aan de gewone pendelaar.
- Vervoersbewijzen/tickets (hoe het ook noemt) niet controleren
- Positieve aandacht trekken: verkleed de treinbestuurder en controleur in een ludiek carnavalpak. Ze zullen snel media aandacht krijgen
- Ipv een dagje lekker luieren thuis eens een zit-staking organiseren in het NMBS hoofdgebouw in Sint-Gillis en zo hopelijk hun eigen ingewilligd zien worden
- Ipv een dagje lekker luieren proberen de gewone pendelaar aan hun kant te krijgen door bv het station of de treinen zelf te poetsen. Ik heb van collega's eens foto's gezien waar mijn maag van omdraaide.
- Mensen veel duidelijker maken (en helpen) hun compensatie aan te vragen bij stakingen. Ik heb een collega dat ooit zien proberen aanvragen en na enkele foutmeldingen op hun website heeft hij het maar opgegeven.
- ...

als je over "defensief" bezig bent, ga ik er vanuit dat je de schuld steekt op mensen die staken, het gewone personeel dus :).
Ze zijn defensief over hun werkgever, de problemen worden hier toch vaak geminimaliseerd. Ik twijfel er geen seconde aan dat de problemen bij het personeel zouden liggen tbh.

NMBS is gewoon het uithangbord van een slecht gemanaged bedrijf waar nota bene tonnen geld naar toe gaat. Het zou echt voer zijn voor een diepgaande documentaire over meerdere afleveringen over hun problemen of beter, een komische serie zoals het eiland. Je kan het de mensen echt niet kwalijk nemen dat ze zaken als een WhatsApp bot nutteloos vinden terwijl de core van het bedrijf zwaar te wensen overlaat.

1 Pamfletten uitdelen aan mensen in stations waarin ze hun wanbeleid aankaarten aan de gewone pendelaar.
2 Vervoersbewijzen/tickets (hoe het ook noemt) niet controleren
3 Positieve aandacht trekken: verkleed de treinbestuurder en controleur in een ludiek carnavalpak. Ze zullen snel media aandacht krijgen
- ...
2 & 3 mag niet, is reden voor ontslag (zeker dat 2e is een no-go)
1 kan en is vroeger gebeurd, maar hoe tref je daar mee de werkgever?

Ze zijn defensief over hun werkgever, de problemen worden hier toch vaak geminimaliseerd. Ik twijfel er geen seconde aan dat de problemen bij het personeel zouden liggen tbh.

NMBS is gewoon het uithangbord van een slecht gemanaged bedrijf waar nota bene tonnen geld naar toe gaat. Het zou echt voer zijn voor een diepgaande documentaire over meerdere afleveringen over hun problemen of beter, een komische serie zoals het eiland. Je kan het de mensen echt niet kwalijk nemen dat ze zaken als een WhatsApp bot nutteloos vinden terwijl de core van het bedrijf zwaar te wensen overlaat.
ik zie ze hier vaak defensief tegenover de klachten over collega's, tegenover de werkgever zelf en het management zie ik weinig verdedigiging.

Graag een minder passief-agressief en neerbuigend ondertoontje?

Dit is een argument in de lijn van 'kom het dan zelf eens regelen bij de NMBS', 'zeg dan eens hoe ze de problemen moeten oplossen'...
Om toch te antwoorden op je trieste vraag, ik zou beginnen met geen controles meer doen op tickets en vervoerbewijzen. Dan raak je ook de werkgever financieel maar geraakt de reiziger tenminste nog op zijn werk.

En dat staat dus los van het eigenlijke punt dat ik - en velen hier met mij! - willen maken. De dienstverlening is barslecht en staken voelt dan als een extra slag in het gezicht van die reizigers. Dan moet het niet verbazen dat er geen begrip voor is en dan afkomen met van die non-argumenten maakt gewoon de dialoog dood.

Ik heb m'n post ondertussen nog wat aangevuld.

Door pamfletten krijg je hopelijk ietsje meer de publieke opinie mee. Want nu is het beeld wat mensen van de NMBS hebben zéér negatief. Eerste stap naar begrip voor stakingen is te proberen Jan met de pet aan hun kant te krijgen. Nu is het een piepklein clubje vakbondsleden tegen een groot ouderwets management én honderd duizenden reizigers. Door Jan met de pet mee aan boord (pun intended) te krijgen heb je een véél grotere groep mensen tegen een groot ouderwets management.

Mensen gratis laten rijden, geen controles uitvoeren op abo's?
zoals gezegd: kan niet, is werkweigering en reden voor ontslag om dringende redenen. Ik wil trouwens de reacties niet zien als de vakbond zou zeggen dat ze 1 week geen controles gaan uitvoeren op abo en dus minder werken. Wie zou daar positief over zijn?

Wat is het verschil tussen de trein laten rijden zonder controle van een vervoersbewijs en een trein volledig blokkeren waardoor deze niet rijdt? Ik begrijp niet waarom het een onder werkweigering valt en het ander onder het stakingsrecht.

Laatst bewerkt:
zoals gezegd: kan niet, is werkweigering en reden voor ontslag om dringende redenen. Ik wil trouwens de reacties niet zien als de vakbond zou zeggen dat ze 1 week geen controles gaan uitvoeren op abo en dus minder werken. Wie zou daar positief over zijn?
Ik betwijfel dat de pendelaars daar van gaan wakker liggen. Ik denk dat die al lang blij zijn dat ze voor een keer niet de dupe zijn van de zoveelste staking.

Terug
Bovenaan