Het NMBS topic

Denk dat het probleem waarom er mensen op de werkvloer te kort zijn en het niet werkt bij de nmbs is ontrafeld.

Dan aangevuld met mensen zoals Minijeffrey die op projecten zitten zonder meerwaarde (laat ons eerlijk zijn, niemand ligt wakker van die whatsapp bot)

Aan het gebruik te zien, zijn er blijkbaar genoeg mensen die er anders over denken. Maar geen probleem hoor Jasper, lucht je hart maar eens goed. Je kunt er maar deugd van hebben.

En oja, in je badkamer vind je een spiegel, je kan er ook eens in kijken misschien.

Vraagje uit nieuwsgierigheid: als je als IT'er/consultant bij de NMBS werkt, laten ze je dan ook Colruyt-gewijs eens een keer meedraaien met de "echte" werkmensen om wat meer voeling met de realiteit te hebben? Niet per se met de treinbegeleiders, maar dan vooral de traffic controllers...

Chatbots kunnen me cru gesteld nu ook wel gestolen worden. Graag prioriteit aan een reizigers-app die:
  1. Mijn "favorieten" (lees: woon-werkverkeertrajecten) niet vergeet na elke scheet.
  2. Een eerlijke geschiedenis bijhoudt van de (vele) vertragingen in het verleden.
En breder beschouwd: een f*cking einde aan inkortingen van mijn treinen te Hasselt, dat is eerlijk gezegd een grotere ergernis aan het worden dan de vertragingen op zich.

Aan het gebruik te zien, zijn er blijkbaar genoeg mensen die er anders over denken. Maar geen probleem hoor Jasper, lucht je hart maar eens goed. Je kunt er maar deugd van hebben.

En oja, in je badkamer vind je een spiegel, je kan er ook eens in kijken misschien.
Welk gebruik moet ik mij hier bij voorstellen?

Vraagje uit nieuwsgierigheid: als je als IT'er/consultant bij de NMBS werkt, laten ze je dan ook Colruyt-gewijs eens een keer meedraaien met de "echte" werkmensen om wat meer voeling met de realiteit te hebben? Niet per se met de treinbegeleiders, maar dan vooral de traffic controllers...

In mijnen tijd, 15j geleden zaten er enkele ingenieurs bij ons in de opleiding. Die moesten de volledige opleiding tot safety controller meevolgen, en een jaar op een seinhuis meedraaien vooraleer hun effectieve functie te starten

Ze zouden beter wel is meegaan met treinbegeleiders en treinbestuurders dan zouden ze weten hoe slecht hun dienstregelingen zijn en hoe problematisch hun rangering, koppelingen en ontkoppelingen zijn waardoor ze dit mss veel minder frequent zouden laten gebeuren.

Bijkomend de helft van personeel moet nog meer als 40 dagen thuis zijn dit jaar... waaronder ik. Dit jaar moet ik nog 46 dagen krijgen en men rooster is al ingevuld tot 1dec.

Dat krijg je dan als er teveel verlof gegeven wordt en mogelijkheden tot overuren/recup etc.
Te weinig mensen om het werk te doen, omdat.., men teveel thuis zit door allerlei stelsels/overuren/recup…

NMBS logic: de trein naar Brussel en Gent van 15u03 heeft 7 minuten vertraging.
De eerste trein naar Brussel is die van 15u13
De eerste trein naar Gent is die van 15u24.

Volgens mijn wiskunde is 15u03 +7 = 15u10. En dan is dat de werste trein.

Ook grappig dat het nu 15u12 is, de vertraging naar 6 minuten is gegaan, en de trein er nog steeds niet is.

Edit: en ondertussen is hij alweer gecanceld. Wat hij 20 minuten geleden ook al was.

NMBS:
Deze ochtend: trein die ik wou nemen: afgeschaft. Volgende trein? Omgeleid via Leuven. "Slechts" een dik half uur vertraging.
Deze avond: eerst een goede 16 minuten vertraging, maar zoals dat gaat: dan beperken we toch gewoon uw trein tot Hasselt.
Domme treinbegeleidster raadde zelfs aan om in Aarschot af te stappen om daar de volgende aansluiting te nemen voor minstens een vol uur vertraging, terwijl je in Hasselt nog een aansluiting richting Maastricht te nemen waardoor je de vertraging nog kan beperken tot "slechts" 40 minuten.

Je zou denken dat de treinstaking deze maandag al begonnen is.

Net naar ter zake aan het kijken.
Men krijgt 20 minuten betaald om zich naar de werkplek te begeven?

Amai, het wordt erger en erger.

Edit: 90% statutairen.

We weten genoeg denk ik :)

Leg jij het het dan eens uit, want ik geef toe, voor een leek, leek het toch zo.

Maar is idd niet slecht als je het kan duiden.

Bon, ik zal even schetsen hoe het op dit moment ongeveer zit:

Bestaande prestatie in mijn depot:
Dienst aanvang om 5u, eerste rit met de trein is 5u27.
Dan moet de treinbegeleider om 5 uur in zijn depot aanwezig zijn, zijn toestel synchroniseren, kennis nemen van de inhoud van zijn dienst en nakijken als er bijzonderheden zijn (inkorting van een perron, werken,...). En dan naar zijn trein gaan die om 5u27 vertrekt (dit is een lege rit naar het eerste station vanwaar de trein vertrekt als reizigerstrein). Dwz dat de tbg tegen 5u22 bij die trein moet zijn om de samenstelling na te kijken, in te stappen en contact moet nemen met de bestuurder om door te geven dat de trein kan vertrekken.
Afhankelijk van waar die trein aan het perron staat is dat een wandeling van de depot tot daar van 3 min of van 9 min.

Kunnen die twintig minuten ingekort worden? Zeker wel maar op dit moment nog niet want onze digitale tools staan nog niet op punt.
We werken nog met verouderde controle toestellen die er tien minuten over doen enkel en alleen maar om op te starten.
Ze zijn nu bezig om elke tbg te voorzien van een nieuwe smartphone en met die smartphone gaan we in de toekomst ook controles kunnen uitvoeren en meer.
Het is ook de bedoeling dat we bij aanvang dienst enkel de belangrijke info binnen krijgen die op onze dienst van toepassing zijn maar nu ligt er een map in de depot met alle info in en krijgen we wel mails maar dat is alles door elkaar.

Van mij mogen ze die twintig minuten zeker inkorten maar op dit moment is dat nog net niet aan de orde. ( Mijn mening en ervaring op dit moment).

@MiniJeffrey : bij het gebruik van de app "erger" (groot woord) ik me soms aan het startscherm: daar kan je favorieten ingeven waar je naartoe wil gaan (thuis, werk, ...), maar als je een van die favorieten selecteert, probeert de app je volledig te gidsen vanaf je "huidige locatie" naar je eindbestemming.

Klinkt logisch, maar:
- de GPS-locatie update niet voldoende, zodat als je de app opstart terwijl je beweegt je al niet meer op die locatie bent (net getest: verschil was nu 1,5km omdat ik op de trein zat, ook al stond ik nét stil in het station en heb ik gerefreshed).
- zelfs als de GPS-locatie zich correct zou updaten, berekent hij zelf een fictieve snelheid die je al wandelend hebt (ik wandel echter sneller + in het station weet ik dat de trein toch altijd nog een paar minuutjes vertraging heeft, dus ik wil ook oudere verbindingen zien)
- indien je dicht bij de buurt bent van een bushalte, zal hij je toch nog die bushalte laten nemen zelfs al is het station binnen enkele honderden meters. Uitzetten van bus als reismethode werkt niet.

Het zou handiger zijn dat je de trajecten die je als favoriet instelt, ook op het startscherm kan selecteren, waarbij dan direct vertrek en aankomst ingevuld wordt OF (mss eenvoudiger te programmeren) dat je kan kiezen om als "huidige locatie" automatisch het dichtsbijzijndste station te nemen (wat in mijn geval wel ambetant zou zijn, omdat Brussel-Kapellekerk dichter is, maar in de praktijk onbruikbaar). Want de favoriete trajecten (die één specifieke verbindingen zijn) of het station zelf gebruik je als pendelaar vaak ook op andere momenten, omdat je wat langer moet werken, vroeger naar huis gaat, ...

Leg jij het het dan eens uit, want ik geef toe, voor een leek, leek het toch zo.

Maar is idd niet slecht als je het kan duiden.
ik heb de Ter Zake niet gezien, maar vind jij het zo onlogisch dat iemand 20 minuten op voorhand op de éffectieve werkplek moet zijn én dat vanaf dan betaald wordt als ze daar ook dingen moet doen? Een kassierster begint ook niet om 8u aan haar kassadienst, maar zal een kwartier op voorhand er moeten zijn (en betaald worden) om haar kassablok (of hoe je dat ding met geld ook noemt) te nemen, eventueel nog na te tellen/aan te vullen met kleingeld, te zien aan welke kassa ze moet zitten, ter plekke nog de nodige zegelrollen te bevoorraden, ...

Dat lijkt me toch vergelijkbaar met wat Vrouwtje Theelepel beschrijft en wat me helemaal niet verbaast, zelfs in een "optimale wereld"? Of moet je verwachten dat iemand niet enkel checkt naar welk depot ze moet gaan, maar ook het effectief werkt al voorbereid buiten de werkuren? Dat lijkt me nogal een héél flexibele instelling van "werkuren"?

Kan er mij een treinbegeleider ook eens uitleggen hoe het komt dat ik 's morgens nooit ticketcontrole heb, en dat de treinbegeleider altijd in het zitje vlak achter de treinbestuurder blijft zitten tijdens de ganse rit? Is er geen controle op hoeveel tickets er gescand worden? Is die mens in pauze?

Vandaag werd de eerste trein ingekort naar 3 wagons ipv 7 waardoor hij bomvol was, waardoor er ook weer aan iedere halte tijd werd verloren, wat er weeral voor zorgde dat er 5 minuten vertraging was (wat nog meeviel uiteindelijk). De treinverbinding die gegarandeerd is bij max 6 minuten vertraging stond nog op het perron, maar weeral met gesloten deuren, waardoor we de overstap voor de zoveelste keer gemist hebben. De app lijkt ook 90% plat te liggen.

Maar dat is weer allemaal de schuld van het management en het slechte materiaal, neem ik aan.

@MiniJeffrey : bij het gebruik van de app "erger" (groot woord) ik me soms aan het startscherm: daar kan je favorieten ingeven waar je naartoe wil gaan (thuis, werk, ...), maar als je een van die favorieten selecteert, probeert de app je volledig te gidsen vanaf je "huidige locatie" naar je eindbestemming.

Klinkt logisch, maar:
- de GPS-locatie update niet voldoende, zodat als je de app opstart terwijl je beweegt je al niet meer op die locatie bent (net getest: verschil was nu 1,5km omdat ik op de trein zat, ook al stond ik nét stil in het station en heb ik gerefreshed).
- zelfs als de GPS-locatie zich correct zou updaten, berekent hij zelf een fictieve snelheid die je al wandelend hebt (ik wandel echter sneller + in het station weet ik dat de trein toch altijd nog een paar minuutjes vertraging heeft, dus ik wil ook oudere verbindingen zien)
- indien je dicht bij de buurt bent van een bushalte, zal hij je toch nog die bushalte laten nemen zelfs al is het station binnen enkele honderden meters. Uitzetten van bus als reismethode werkt niet.

Het zou handiger zijn dat je de trajecten die je als favoriet instelt, ook op het startscherm kan selecteren, waarbij dan direct vertrek en aankomst ingevuld wordt OF (mss eenvoudiger te programmeren) dat je kan kiezen om als "huidige locatie" automatisch het dichtsbijzijndste station te nemen (wat in mijn geval wel ambetant zou zijn, omdat Brussel-Kapellekerk dichter is, maar in de praktijk onbruikbaar). Want de favoriete trajecten (die één specifieke verbindingen zijn) of het station zelf gebruik je als pendelaar vaak ook op andere momenten, omdat je wat langer moet werken, vroeger naar huis gaat, ...

Het hele idee dat de NMBS app zich wilt baseren op je GPS locatie is gewoonweg absurd. Dat is volstrekt onnodig, en als het nodig zou zijn dan zou het één van de laatste nice-to-have's moeten zijn nadat al de rest die nu niet naar behoren werkt, wél zou werken.

Je wilt de trein nemen, dus je installeert de treinapp (want een lokaal station waar je boekjes kan krijgen zoals vroeger bestaat al 15 jaar ofzo niet meer) en vervolgens gaat de NMBS app je zeggen hoe je in het dichtstbijzijnde station moet geraken? En/of nog wat zo mogelijk nog slechter openbaar vervoer (de bus of metro) aansmeren? Dat zal je zelf wel kunnen uitvissen zeker denk ik dan? Hoeveel pendelaars zouden daarvoor de NMBS app gebruiken? Google Maps kan dat reeds beter...

Intussen:
  • werkte de app gisteren vaker niet dan wel.
  • worden vertragingen zéér optimistisch tot ronduit oneerlijk weergeven.
  • de info over spoorveranderingen loopt achter op de info in de stations.
  • ondertussen kan die app nog steeds géén favorieten onthouden op de lange termijn.
  • is er nog steeds géén functie die kan aanduiden welke treinverbindingen je wél of niet met je abonnement kan nemen.
    • Ik heb géén behoefte aan extra info over tram/bus, ik wil wél weten op welke trajecten ik mijn abonnement kan gebruiken en géén boete riskeer wanneer ik toch het traject over Luik zou nemen wanneer één van mijn verbindingen (alweer) wordt afgeschaft.
Ik zou zeggen NMBS kijk eerst naar jezelf: verbindingen tussen stations, onthouden van trajecten (en eventueel zelfs die trajecten netjes updaten bij wijzigingen van het aanbod), een eerlijke historiek van alle vertragingen opzoekbaar maken in de app.

Vooraleer je naar de bus/metro gaat kijken, misschien ook eens een ideetje, maar misschien ook eens gaan samenzitten met die mensen om het aanbod op elkaar af te stemmen? Ik heb niets aan te weten waar de bushalte is, als de bus vertrekt 5 minuten voor de trein aankomt bijvoorbeeld, maar hey, dat is maar een ideetje natuurlijk.

Kan er mij een treinbegeleider ook eens uitleggen hoe het komt dat ik 's morgens nooit ticketcontrole heb, en dat de treinbegeleider altijd in het zitje vlak achter de treinbestuurder blijft zitten tijdens de ganse rit? Is er geen controle op hoeveel tickets er gescand worden? Is die mens in pauze?

Vandaag werd de eerste trein ingekort naar 3 wagons ipv 7 waardoor hij bomvol was, waardoor er ook weer aan iedere halte tijd werd verloren, wat er weeral voor zorgde dat er 5 minuten vertraging was (wat nog meeviel uiteindelijk). De treinverbinding die gegarandeerd is bij max 6 minuten vertraging stond nog op het perron, maar weeral met gesloten deuren, waardoor we de overstap voor de zoveelste keer gemist hebben. De app lijkt ook 90% plat te liggen.

Maar dat is weer allemaal de schuld van het management en het slechte materiaal, neem ik aan.
Ik kan niet voor elke treinbegeleider spreken dus waarom jij 's morgens op dat traject nooit controle hebt weet ik niet.
Maar elke scan wordt geregistreerd en tbg's die consequent te weinig scans halen en onder het gemiddelde zitten worden binnen geroepen om het uit te leggen. Verbeteren de cijfers niet dan hangen daar financiële gevolgen aan vast.

Klinkt logisch, maar:

Je kan toch gewoon met je vinger slepen tussen 2 favorieten en dan pakt hij 1e als beginstation & 2e als eind?

Je kan toch gewoon met je vinger slepen tussen 2 favorieten en dan pakt hij 1e als beginstation & 2e als eind?
dat wist ik niet, was voor mij niet duidelijk. Is wel goed :)

Het hele idee dat de NMBS app zich wilt baseren op je GPS locatie is gewoonweg absurd. Dat is volstrekt onnodig, en als het nodig zou zijn dan zou het één van de laatste nice-to-have's moeten zijn nadat al de rest die nu niet naar behoren werkt, wél zou werken.

Je wilt de trein nemen, dus je installeert de treinapp (want een lokaal station waar je boekjes kan krijgen zoals vroeger bestaat al 15 jaar ofzo niet meer) en vervolgens gaat de NMBS app je zeggen hoe je in het dichtstbijzijnde station moet geraken? En/of nog wat zo mogelijk nog slechter openbaar vervoer (de bus of metro) aansmeren? Dat zal je zelf wel kunnen uitvissen zeker denk ik dan? Hoeveel pendelaars zouden daarvoor de NMBS app gebruiken? Google Maps kan dat reeds beter...
je moet je eigen gebruik niet op de rest projecteren. Er zijn genoeg mensen die de app installeren, maar geen idee hebben hoe ze naar een bepaalde plaats gaan en vreemd genoeg google niet altijd vertrouwen.

dat wist ik niet, was voor mij niet duidelijk. Is wel goed :)
Dat valt dan onder RTFM denk ik, die functionaliteit zit er in sinds de nieuwe app gelanceerd is en werd getoond in de quick guide in't begin (dacht ik toch, is al ff geleden), want ik gebruik dat al sinds de app vernieuwd is ;)

[edit]Yup, heb net eens onder My SNCB > Support > Reset tutorial gedaan. Wordt in de tutorial zo getoond met een slepend vingertje:
hkbAD1S.png

Terug
Bovenaan