Het NMBS topic

Toevallig,

die vreemde buur waar ik al paar keer van heb gepost hier: zelfde bedje ziek.

Zij werkt als treinbegeleider NMBS
hij werkt als technicien bij De Watergroep.

Beiden zijn die al van begin dit jaar thuis wegens "burn out".

Ik vind dat toch allemaal niet meer normaal hoor. Eens ze bij een grote firma (beiden door staat gesubsidieerd zeker?) zitten,
hebben die iets van : nu is ons broodje gebakken, ons krijgen ze hier nooit meer buiten.

Maar ik kom ze wel regelmatig tegen op café. daar zie je weinig aan hoor. Die amuseren zich gewoon rot. Alle tijd van de wereld voor hun kids te zorgen, en met hun ziekte uitkering leven die perfect hoor. (hebben net een nieuwbouw gezet, en de woning naast hen is ook van hen, die verhuren ze. Die komen makkelijk rond hoor zo).

Ik spreek mij hier niet uit over deze mensen (want dat lijkt wel te toevallig: een burn-out als technieker en treinbegeleider en dan nog allebei op hetzelfde moment), maar een burn-out is vaak wel iets helemaal anders dan een depressie waar je vaak totaal uitgeput ligt te bleiten in de zetel.
Een burn-out wordt veroorzaakt door langdurig te hevige overprikkeling van (werk)stress en te weinig plezier/ontspanning. Iemand die je tijdens een échte burn-out dus vaker plezier ziet scheppen (lange reis, veel sporten, feesten) is allesbehalve slecht. Reizen of 'feesten' kost geen moeite, elke dag bv. een klotejob doen waar je wordt uitgeperst wel.

Nuja, in dit geval zal het idd eerder 'ziek' aan de kriek/profiteren zijn.

Dat is natuurlijk bij manier van spreken en niet letterlijk op te vatten.

Op mijn vorige job zijn we ook van kantoor verhuisd, omdat de huur te duur geworden was en we naar iets kleiners moesten gaan. Daardoor was ik 35 minuten langer onderweg (enkel). Dus 70 minuten per dag. Tja, it sucks, maar niemand van ons die meteen spontaan het werk neerlegt, zich ziek thuis zet voor een maand, en daarna verder stakingen gaat plannen hoor. Deal with it, of zoek ergens anders werk. Dat heb ik toen ook gedaan. Maar dat gaan ze niet doen, want bij De Lijn hebben ze ook talloze voordelen die ze elders niet zouden hebben.

Staken en het ganse land platleggen, dat is de enige oplossing voor die snullen. Ik heb oprecht te doen voor de chauffers bij De Lijn die wel verstand in hun kop hebben. Die zijn er zeker. Maar de overgrote meerderheid zijn niet al te snugger, en hebben een vakbond achter hen die hen constant aanspoort om te gaan staken voor niks. Dat is de bedrijfscultuur die erachter zit. Is het politiek correct om dit te zeggen? Nee, maar het is gewoon zo hoor.
35min extra enkel denk eraan dat de lijn gesplitste diensten heeft dat is dus 4x voor hun...

35min extra enkel denk eraan dat de lijn gesplitste diensten heeft dat is dus 4x voor hun...
En staken gaat die stelplaats openhouden? Waar moet dat geld allemaal blijven vandaan komen, als ze al verlieslatend zijn? Dat ze eens hun verstand gebruiken.

Opnieuw, zoek ander werk als je te ver woont, zoals alle normale mensen. Andere mensen moeten er niet aan denken het werk neer te leggen.

En staken gaat die stelplaats openhouden? Waar moet dat geld allemaal blijven vandaan komen, als ze al verlieslatend zijn? Dat ze eens hun verstand gebruiken.

Opnieuw, zoek ander werk als je te ver woont, zoals alle normale mensen. Andere mensen moeten er niet aan denken het werk neer te leggen.
Alsof iedereen zomaar ander werk vindt jij leeft ook in een illusie. Staking zal mss niet helpen om het open te houden maar er zullen wel extra maatregelen komen voor de werknemers die moeten veranderen.

Ik heb zelf 8 jaar bij de lijn gewerkt en ben het ook afgetrapt toen er spraken kwam dat de stelplaats ging sluiten (1 jaar later was het gesloten) maar er zijn mensen die er 20+ jaren werken tegen hun pensioen aan leunen die gaan geen ander werk zoeken. Andere hebben geen andere skills om ander werk te vinden of geaccepteerd te worden en er zijn er die hun job heel graag doen die veranderen ook niet maar het is dus niet omdat u baas eenzijdige beslissingen maakt dat je daarom u moet laten doen.

En u veralgemening over u telling ervaring trekt op niets.

Alsof iedereen zomaar ander werk vindt jij leeft ook in een illusie. Staking zal mss niet helpen om het open te houden maar er zullen wel extra maatregelen komen voor de werknemers die moeten veranderen.

Ik heb zelf 8 jaar bij de lijn gewerkt en ben het ook afgetrapt toen er spraken kwam dat de stelplaats ging sluiten (1 jaar later was het gesloten) maar er zijn mensen die er 20+ jaren werken tegen hun pensioen aan leunen die gaan geen ander werk zoeken. Andere hebben geen andere skills om ander werk te vinden of geaccepteerd te worden en er zijn er die hun job heel graag doen die veranderen ook niet maar het is dus niet omdat u baas eenzijdige beslissingen maakt dat je daarom u moet laten doen.

En u veralgemening over u telling ervaring trekt op niets.
Die maatregelen kunnen er ook komen op een andere manier. Spontaan en onaangekondigd het werk neerleggen is gewoon bullshit, als je daarmee zoveel andere mensen gaat kloten. De meesten die er werken mogen blij zijn dat ze werk hebben, want met hun beperkte skills zal het inderdaad moeilijk zijn elders aan de bak te komen, daar heb je een punt.

En ik heb inderdaad genoeg gezien. Racisten, chauffeurs die trots vertelden hoe ze collega's pestten (waar ik helaas ook nog getuige van was op de stelplaats), chauffeurs die 15 minuten te laat vertrokken omdat ze maar bleven tetteren (om dan meteen erna te klagen dat de tijdsregeling te strak is),... 90% viel in een van deze groepen, op een kleine 100 chauffeurs. En dat ging van steden tot kleine gehuchten. Overal was het wel iets. Ja, er zitten ook goeie tussen, uiteraard. Sommige waren zelfs fantastische mensen. Dat neemt niet weg dat dit een kleine minderheid is. Maar goed, ik zal politiek correct zijn en zeggen dat De Lijn en de NMBS voor het grootste deel uit eerlijke, harde werkers bestaan. Dat gelooft iedereen.

Dat is ook waar.

Mss dat @MiniJeffrey dat weet, maar ivm agressie op treinen. Is het daarom dat treinbegeleider steeds de vervoersbewijzen controleren op spitsuur (lees: als 99% vd reizigers een abonnement heeft en er dus geen zwartrijders zijn)?
En vrijwel nooit als je buiten de spits de trein neemt?

Hmm nee denk niet dat dat meespeelt in alle eerlijkheid.

Die maatregelen kunnen er ook komen op een andere manier. Spontaan en onaangekondigd het werk neerleggen is gewoon bullshit,

het is niet spontaan een onaangekondig. het is nu al aangekondigd dat er volgende week gestaakt zal worden. er zijn onderhandelingen om het te vermijden, maar beide partijen moeten wel meewerken.

Dat is ook waar.

Mss dat @MiniJeffrey dat weet, maar ivm agressie op treinen. Is het daarom dat treinbegeleider steeds de vervoersbewijzen controleren op spitsuur (lees: als 99% vd reizigers een abonnement heeft en er dus geen zwartrijders zijn)?
En vrijwel nooit als je buiten de spits de trein neemt?
Ik ben een treinbegeleider en ik doe controle in elke trein. En de meeste van mijn collega's doen dat.
Maar (ik kan enkel spreken van het depot waarin ik tewerkgesteld ben) we zijn bijna altijd alleen in een trein, ook de treinen samengesteld uit 10, 11 of 12 dubbeldek rijtuigen (capaciteit van 1000 reizigers), dan is het moeilijk om elke reiziger te controleren per traject.

Mobib kaart dat niet werkt maar wel actueel staat online.

Gewoon synchroniseren.... Wat een klote bedrijf toch NMBS.

Die kunnen toch echt niks goed doen. Continue vertragingen en afschaffingen. Te korte treinen.

het is niet spontaan een onaangekondig. het is nu al aangekondigd dat er volgende week gestaakt zal worden. er zijn onderhandelingen om het te vermijden, maar beide partijen moeten wel meewerken.
Inderdaad, maar ik had het over een andere staking die wel onaangekondigd was.

In ieder geval, de aangekondigde staking waar jij het over hebt, vind ik al helemaal belachelijk en onvergefelijk. En dan nog meteen vier dagen.

Dan durven ze bij de vakbond nog zeggen dat het personeel nu stabiliteit nodig heeft, en tijd om de nieuwe processen eigen te maken. Processen waar je in feite nog geen werkdag voor nodig hebt om ze te gewoon te worden, if that. Dat ze daar stilaan niet door de grond zakken van schaamte, ik weet het niet.

Laatst bewerkt door een moderator:
Inderdaad, maar ik had het over een andere staking die wel onaangekondigd was.

In ieder geval, de aangekondigde staking waar jij het over hebt, vind ik al helemaal belachelijk en onvergefelijk. En dan nog meteen vier dagen. Iedereen die eraan meedoed mogen ze gerust in een vat kokende olie smijten.

Dan durven ze bij de vakbond nog zeggen dat het personeel nu stabiliteit nodig heeft, en tijd om de nieuwe processen eigen te maken. Processen waar je in feite nog geen werkdag voor nodig hebt om ze te gewoon te worden, if that. Dat ze daar stilaan niet door de grond zakken van schaamte, ik weet het niet.
Lol.

Het gaat erom dat ze nieuwe materiaal gekregen hebben om het proces te versnellen tegenover de papieren vorm van vroeger maar helaas gebeurt het omgekeerde. Die apparaten zijn zo dicht geknepen dat het 2x zo lang duurt als vroeger terwijl de NMBS wel de tijd halveert voor die taak.

Wat wil je dat dat de boordchef gewoon dat slikt en zo laat maar pas vertrekt wanneer ze dat proces hebben kunnen afwerken met gevolg dat elke eerste trein van die boordchef gewoon te laat vertrekt of dat ze nu staken om behoud van die tijd waardoor ze op het gepaste uur kunnen vertrekken.

Bijkomend de helft van personeel moet nog meer als 40 dagen thuis zijn dit jaar... waaronder ik. Dit jaar moet ik nog 46 dagen krijgen en men rooster is al ingevuld tot 1dec.

Laatst bewerkt:
Lol.

Het gaat erom dat ze nieuwe materiaal gekregen hebben om het proces te versnellen tegenover de papieren vorm van vroeger maar helaas gebeurt het omgekeerde. Die apparaten zijn zo dicht geknepen dat het 2x zo lang duurt als vroeger terwijl de NMBS wel de tijd halveert voor die taak.

Wat wil je dat dat de boordchef gewoon dat slikt en zo laat maar pas vertrekt wanneer ze dat proces hebben kunnen afwerken met gevolg dat elke eerste trein van die boordchef gewoon te laat vertrekt of dat ze nu staken om behoud van die tijd waardoor ze op het gepaste uur kunnen vertrekken.

Bijkomend de helft van personeel moet nog meer als 40 dagen thuis zijn dit jaar... waaronder ik. Dit jaar moet ik nog 46 dagen krijgen en men rooster is al ingevuld tot 1dec.
Iemand anders die bij de NMBS werkt (een treinbestuurder) zei me letterlijk gisteren nog het omgekeerde, dat ze sowieso meer dan voldoende tijd hebben om dat af te ronden voor de vertrektijd.

Is het dan ook uit protest dat het operationeel personeel de ene blunder na de ander maakt? Dat ze net voor aankomst aan een tussenhalte nog 2 minuten iemand zijn ticket proberen te scannen waardoor de trein bij zowat iedere tussenstop tijd verliest? Dat ze de gegarandeerde overstaptijden niet respecteren en ondertussen wel op hun gemak in een stoel zitten te wachten, en de passagiers op het perron straal negeren? Dat wanneer iemand de conducteur vriendelijk vroeg of hij even kon bellen om te checken of de overstap zeker gegarandeerd zou worden, de begeleider antwoordt met "ik heb wel iets beters te doen"? Et cetera et cetera. Ik kan ontelbare voorbeelden geven. Op de treinen waar ik zit is er af en toe 1 conducteur aan het werk die oprecht zijn best doet, vriendelijk is en zijn werk naar behoren doet. Super sympathieke mens. Al de rest die ik daar bezig zie, verdient eigenlijk een ontslag op staande voet.

Ik zie ook dat ze staken omdat de NMBS personeel wil weghalen uit stations. Wel, in mijn station zit er nog zo iemand, en ik snap volledig waarom ze zulke jobs willen schrappen, want die mens is compleet nutteloos. Ik denk bijna dat hij doofstom is. Al meermaals heb ik hem aan het werk gezien, en altijd staat hij bewegingsloos te luisteren, en na een tijdje wandelt hij doodleuk weg. Al meermaals gezien. Heb hem nog nooit een woord horen zeggen. De verbouwereerde blik bij de mensen wanneer hij wegstapt is eigenlijk amusant om te zien.

Die verlofdagen zijn inderdaad een probleem, dat zeker. Maar dat personeel collectief afschilderen als arme sukkelaars, terwijl 90% ervan (dit is een eerlijke schattig op basis van mijn persoonlijke ervaring, en geen hyperbool) hun werk niet naar behoren doet, dat vind ik erover. Er is een reden dat deze mensen niet op sympathie kunnen rekenen bij de bevolking.

Laatst bewerkt:
Mobib kaart dat niet werkt maar wel actueel staat online.

Gewoon synchroniseren.... Wat een klote bedrijf toch NMBS.

Die kunnen toch echt niks goed doen. Continue vertragingen en afschaffingen. Te korte treinen.

Waar werkt ze niet? Normaal synchroniseren die automatisch als je gescand wordt in de trein.

Waar werkt ze niet? Normaal synchroniseren die automatisch als je gescand wordt in de trein.
Daar zit al het probleem. Dan moet er iemand wel komen scannen...
Buon heeft al dezelfde problemen als mij ervaren. Waarom nog betalen voor 1e klasse? Dezelfde slechte service maar duurder

Eigenlijk is de NMBS gewoon tragisch zoals hierboven beschreven.

Elke keer is het de schuld van een ander dat het niet werkt.

Er is een storing in een seinhuis in West Vlaanderen? Dan schaffen we wat treinen af in Limburg.
Maar dan hebben we zondebok Infrabel om op te schieten.

Nu wordt de startprocedure aangepast: laten we maar staken. Niemand trekt het zich daar toch nog aan. Zowel die dat de digitale procedure moesten ontwikkelen als die dat ze moeten uitvoeren. Telkens aangevuurd door de grootste groep luierikken in de maatschappij, statutaire vakbondsafgevaardigde.

Ik kijk al uit de eerste keer dat het is vriest, dan kan het weer volledig in de soep draaien.

Ik ken ook mensen die er werken en die geven dat ook grif toe dat het echt stukken beter kan. Zoals bestuurders die 1 traject doen en dan als passagier naar het volgende traject gebracht worden.
Moesten ze dat systeem aanpassen zodat je x aantal keer hetzelfde traject rijdt ipv telkens als passagier gebracht te worden naar je volgende start station. Hoeveel uren planning en verloren reisuren zouden er al niet gewonnen kunnen worden?

Elke verandering wordt ook moedwillig tegen gehouden.

Enkel nog chauffeurs op de trein en controles door securail. Wat een uitsparing van personeel.

Maar bon bovenstaande rant gaat nooit opgelost geraken als er meer management blijft ipv uitvoerend personeel. Liefst nog aangevuld met dure consultants.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat ik win dit jaar 87 dagen verlof aangevraagd en gekregen xD

Denk dat het probleem waarom er mensen op de werkvloer te kort zijn en het niet werkt bij de nmbs is ontrafeld.

Dan aangevuld met mensen zoals Minijeffrey die op projecten zitten zonder meerwaarde (laat ons eerlijk zijn, niemand ligt wakker van die whatsapp bot)

Denk dat het probleem waarom er mensen op de werkvloer te kort zijn en het niet werkt bij de nmbs is ontrafeld.

Dan aangevuld met mensen zoals Minijeffrey die op projecten zitten zonder meerwaarde (laat ons eerlijk zijn, niemand ligt wakker van die whatsapp bot)
Haha als ze u verlof van de afgelopen jaren niet geven. Het nu ineens allemaal moet genomen worden en ik heb nog steeds 40 rustdagen die ik moet krijgen. Btw mijn depot heeft bij de bestuurders geen te korte momenteel dus kon mijn verlof dit jaar wel nemen.

Het blijft dus gewoon personeels te kort in het algemeen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan