Het NMBS topic

Het is allemaal één pot nat. Als student deed ik regelmatig tellingen voor De Lijn. Daar zaten ook chauffeurs tussen die zeiden dat ze voordat ze bij de De Lijn begonnen waren, in een magazijn werkten, voor veel minder geld, veel minder voordelen, en dat voor bijzonder afstompend werk te moeten doen. Bij De Lijn waren die mensen doodgelukkig. Die zeiden zelf dat de vakbonden de minder intelligente chauffeurs gek maakten, en dat het belachelijk was dat die voor de onnozelste dingen staken. Maar 90% van de chauffeurs die ik toen ontmoet heb, waren ongelofelijke racisten die niet al te snugger waren. Dan krijg je zulke toestanden natuurlijk, als vakbonden daar achter staan.

Met de NMBS weer hetzelfde. Hun opstarttijd is nog altijd zeer ruim, wordt tien minuten ingekort naar een tijd die veel meer in lijn is met wat ze in de buurlanden krijgen, wat ook allemaal logisch is want de procedure van de opstarttijd word ingekort en versimpeld... En hop, 4 dagen staken.

Hoeveel geld die gatachterlijke spoorvakbonden het land al gekost hebben, niet te geloven. Dat ze eens staken voor goeie redenen, zoals veiligheid, tot daar aan toe, zeer begrijpelijk. Maar ze staken voor de domste dingen eerst, en zijn dan verwonderd dat de bevolking zich tegen de NMBS keert. Voor grotendeels ongeschoolde mensen kunnen die écht niet klagen. Mensen die in een magazijn werken, moeten er niet aan denken om eens te staken. En dat zijn mensen die veel harder moeten werken en minder betaald worden.

Iedereen moet met verandering omgaan op het werk, behalve bij De Lijn en de NMBS. Iedere minieme verandering resulteert in stakingen. Stelplaatsen moeten worden opengehouden ook al zijn ze vervallen en verlieslatend, want sommige chauffeurs zouden 5 minuten verder naar hun werk moeten rijden. En dan opnieuw gaan staken als de Lijn moet besparen.

Vandaag trouwens gewoon thuisgebleven om te werken. Trein deze keer gewoonweg afgeschaft door problemen op het spoor.

Iedereen moet met verandering omgaan op het werk, behalve bij De Lijn en de NMBS. Iedere minieme verandering resulteert in stakingen. Stelplaatsen moeten worden opengehouden ook al zijn ze vervallen en verlieslatend, want sommige chauffeurs zouden 5 minuten verder naar hun werk moeten rijden. En dan opnieuw gaan staken als de Lijn moet besparen.
laat me eens weten waar op 5 minuten van Diksmuide er een andere stelplaats is van De Lijn?

Allez, het kan perfect zijn dat de Lijn goeie argumenten heeft om dit te doen, daar niet van (je kan moeilijk zeggen dat die van Diksmuide er nog goed uitziet, dus er zouden zware investeringen nodig zijn (https://www.google.be/maps/@51.0344...pitch=0&thumbfov=100!7i16384!8i8192?entry=ttu). Maar kom niet af met argumenten die feitelijk héél gemakkelijk te weerleggen zijn, want dit zorgt er ook voor dat de rest van je post niet geloofwaardig is.

laat me eens weten waar op 5 minuten van Diksmuide er een andere stelplaats is van De Lijn?

Allez, het kan perfect zijn dat de Lijn goeie argumenten heeft om dit te doen, daar niet van (je kan moeilijk zeggen dat die van Diksmuide er nog goed uitziet, dus er zouden zware investeringen nodig zijn (https://www.google.be/maps/@51.034409,2.8700961,3a,75y,88.96h,90t/data=!3m7!1e1!3m5!1sw0gnm3_dbDmBHoPdVfLAtg!2e0!6shttps://streetviewpixels-pa.googleapis.com/v1/thumbnail?panoid=w0gnm3_dbDmBHoPdVfLAtg&cb_client=maps_sv.tactile.gps&w=203&h=100&yaw=88.34084&pitch=0&thumbfov=100!7i16384!8i8192?entry=ttu). Maar kom niet af met argumenten die feitelijk héél gemakkelijk te weerleggen zijn, want dit zorgt er ook voor dat de rest van je post niet geloofwaardig is.
Dat is natuurlijk bij manier van spreken en niet letterlijk op te vatten.

Op mijn vorige job zijn we ook van kantoor verhuisd, omdat de huur te duur geworden was en we naar iets kleiners moesten gaan. Daardoor was ik 35 minuten langer onderweg (enkel). Dus 70 minuten per dag. Tja, it sucks, maar niemand van ons die meteen spontaan het werk neerlegt, zich ziek thuis zet voor een maand, en daarna verder stakingen gaat plannen hoor. Deal with it, of zoek ergens anders werk. Dat heb ik toen ook gedaan. Maar dat gaan ze niet doen, want bij De Lijn hebben ze ook talloze voordelen die ze elders niet zouden hebben.

Staken en het ganse land platleggen, dat is de enige oplossing voor die snullen. Ik heb oprecht te doen voor de chauffers bij De Lijn die wel verstand in hun kop hebben. Die zijn er zeker. Maar de overgrote meerderheid zijn niet al te snugger, en hebben een vakbond achter hen die hen constant aanspoort om te gaan staken voor niks. Dat is de bedrijfscultuur die erachter zit. Is het politiek correct om dit te zeggen? Nee, maar het is gewoon zo hoor.

Wat een miserie dat hier wordt gemeld, maar soms loopt het ook gewoon goed.
Deze woensdag moest ik weer eens naar Rotterdam, sowieso al een zotte rit van 3u heen, 3u terug en altijd op tijd geweest.
De terugrit had veel treinen met vertragingen, maar die hebben mij net 10 minuten eerder doen aankomen thuis.
Vooral omdat de trein van Antwerpen naar Hasselt vertraging had (die haal ik anders niet) en in Hasselt de trein naar Luik heeft gewacht op overstap, dat werd zeer geapprecieerd.

Op dit moment zit ruim 1 op de 10 treinbegeleiders bij de NMBS ziek thuis. Over het hele personeelsbestand bedraagt het ziekteverzuim 8 procent

Artikel op HLN.

8% van uw totale personeelsbestand zit thuis.
Ligt dat ook niet (deels) aan het ambtenarenstatuut dat daar nog wordt uitgedeeld?
Betaald worden, langdurig ziek, niet kunnen ontslaan worden.
De drempel om foert te zeggen ligt eerder laag.

Op dit moment zit ruim 1 op de 10 treinbegeleiders bij de NMBS ziek thuis. Over het hele personeelsbestand bedraagt het ziekteverzuim 8 procent

Artikel op HLN.

Ligt dat ook niet (deels) aan het ambtenarenstatuut dat daar nog wordt uitgedeeld?
Toevallig,

die vreemde buur waar ik al paar keer van heb gepost hier: zelfde bedje ziek.

Zij werkt als treinbegeleider NMBS
hij werkt als technicien bij De Watergroep.

Beiden zijn die al van begin dit jaar thuis wegens "burn out".

Ik vind dat toch allemaal niet meer normaal hoor. Eens ze bij een grote firma (beiden door staat gesubsidieerd zeker?) zitten,
hebben die iets van : nu is ons broodje gebakken, ons krijgen ze hier nooit meer buiten.

Maar ik kom ze wel regelmatig tegen op café. daar zie je weinig aan hoor. Die amuseren zich gewoon rot. Alle tijd van de wereld voor hun kids te zorgen, en met hun ziekte uitkering leven die perfect hoor. (hebben net een nieuwbouw gezet, en de woning naast hen is ook van hen, die verhuren ze. Die komen makkelijk rond hoor zo).

Artikel op HLN.

Denk ook een jarenlange onderbezetting, werkdruk die hoger en hoger wordt, werken in vervelende omstandigheden: verouderd materiaal, nieuw materiaal wat te lang op zich laat wachten, achterstallige verlofdagen die niet opgenomen kunnen worden tgv de vele zieken en tekort aan personeel.

het vele verlof snijdt langs twee kanten hè.

“veel” werk, maar ook veel verlof -= mensen klagen dat ze door hun werk niet geraken, want ze zitten meer thuis door verlof dan op hun werk.
Krijgen stress, vallen dan uit, waardoor de rest van de mensen het werk moeten overnemen, hun verlof dan niet meer volledig kunnen opnemen…

Op werken met 20d/27d verlof heb je dat probleem niet.
Teveel verlof hebben ze. En dat werkt ook averechts.
40/50d verlof met recup etc: dat zijn 2 maanden of meer dat er niet gewerkt wordt.
Jaja

“veel” werk, maar ook veel verlof -= mensen klagen dat ze door hun werk niet geraken, want ze zitten meer thuis door verlof dan op hun werk.
Krijgen stress, vallen dan uit, waardoor de rest van de mensen het werk moeten overnemen, hun verlof dan niet meer volledig kunnen opnemen…

40/50d verlof met recup etc: dat zijn 2 maanden of meer dat er niet gewerkt wordt.
Jaja

Dat is nogal kort door de bocht. Als jij van je baas 20 dagen krijgt, maar door onderbezetting op je dienst je verlof niet kunt opnemen? Is het dan de schuld van het feit dat je teveel verlof hebt volgens het werk dat verzet moet worden? Het is aan iedere werkgever om de hele puzzel van te verzetten werk en beschikbaar menselijk kapitaal te leggen en te zorgen dat dat wel haalbaar is. En of je nu 20 of 70 dagen verlof hebt, verandert daar niets aan.

Sinds lang moet ik nog eens de trein nemen en dat op 6, 7 en 8 november naar Gent-Sint-Pieters. Ik dacht in Londerzeel de trein te pakken omdat het rechtstreeks is en normaal maar 35 (?) minuten of zo duurt. Vandaag nog eens op de routeplanner gezien en ze zijn net die week aan het werken. Vervangbussen van in Melle. No way dat die op tijd gaan rijden. Dus andere route zoeken.

En dan komt er nu nog de staking bij op o.m. 8 november.

:woohoo:

Jaja
Ik zie niet hoe een treinbegeleider werk moet inhalen als hij niet komt werken.
Die treinen blijven niet staan tot hij terug komt he.

Ik zie niet hoe een treinbegeleider werk moet inhalen als hij niet komt werken.
Die treinen blijven niet staan tot hij terug komt he.

Dat is ook waar.

Mss dat @MiniJeffrey dat weet, maar ivm agressie op treinen. Is het daarom dat treinbegeleider steeds de vervoersbewijzen controleren op spitsuur (lees: als 99% vd reizigers een abonnement heeft en er dus geen zwartrijders zijn)?
En vrijwel nooit als je buiten de spits de trein neemt?

Dat is ook waar.

Mss dat @MiniJeffrey dat weet, maar ivm agressie op treinen. Is het daarom dat treinbegeleider steeds de vervoersbewijzen controleren op spitsuur (lees: als 99% vd reizigers een abonnement heeft en er dus geen zwartrijders zijn)?
Is dat werkelijk zo?

Het is elke brave treinreiziger al lang duidelijk dat bepaalde reizigers niet gecontroleerd worden door bepaalde treinbegeleiders, en begrijpelijk ergens omwille van de agressie. De treinbegeleider sluit zich op in z'n eigen kotje of isoleert zich in eerste klasse, veilig, ver weg van de marginalen of zelfs illegalen die dan zwartrijden en zelfs een gevaar vormen voor de gewone reiziger.

Het is zelfs zo'n publiek geheim dat de VRT er al "onderzoek" naar deed:
Conclusie in 9/12 van de treinen laat op de avond kan je straffeloos zwartrijden als je het risico wilt nemen.

De NMBS maakt ook schaamteloos sensibilisering met 2 metalheads (Yves & Raoul) die om de rest van reizigers niet te storen, liefst geen muziek luidop zouden mogen afspelen. Maar nog nooit heb ik eigenlijk metalmuziek gehoord op de trein, tenzij misschien als je de oren spitst en luitster naar de spillover van iemands headphones. De realiteit is dat er wél regelmatig al eens overlast is van muziek, maar dat die van een heel ander genre afkomstig is, en ook hier: best niets zeggen, want dat zijn mensen die hun voeten vegen aan elke vorm van maatschappelijke etiquette, en je riskeert een vuistslag of messteek als je niet oplet.

Wat een miserie dat hier wordt gemeld, maar soms loopt het ook gewoon goed.
Deze woensdag moest ik weer eens naar Rotterdam, sowieso al een zotte rit van 3u heen, 3u terug en altijd op tijd geweest.
De terugrit had veel treinen met vertragingen, maar die hebben mij net 10 minuten eerder doen aankomen thuis.
Vooral omdat de trein van Antwerpen naar Hasselt vertraging had (die haal ik anders niet) en in Hasselt de trein naar Luik heeft gewacht op overstap, dat werd zeer geapprecieerd.

Idd, er wordt hier soms gedaan alsof de NMBS een Afrikaanse busmaatschappij is. Ok, ze staken veel en er is zeer regelmatig vertraging of treinen die plots geschrapt worden, maar het (= de IC's) blijft toch veruit het snelste vervoermiddel tussen steden. Van Antwerpen naar Mechelen in 15 minuten, Van Antwerpen naar Brussel in 30 minuten, van Antwerpen naar Gent in 40 minuten: wat is er sneller en gemakkelijker? Ipv te rijden en mij druk te maken in de knoeiers van chauffeurs kan ik gewoon rustig Netflix zien of het nieuws lezen, bellen, etc. Ja, van Maldegem naar pakweg Leopoldsburg, dat is dikke miserie, maar bon dat is het met een ander vervoersmiddel ook.

Vind die treinstakingen niet zo erg tho. Dat wordt de komende 2 weken dus volledig thuiswerken (volgende week is het al 3 dagen verlof en de week daarna staken ze quasi heel de week). :oi22: Onze vergaderingen verlopen perfect via teams.

Toevallig,

die vreemde buur waar ik al paar keer van heb gepost hier: zelfde bedje ziek.

Zij werkt als treinbegeleider NMBS
hij werkt als technicien bij De Watergroep.

Beiden zijn die al van begin dit jaar thuis wegens "burn out".

Ik vind dat toch allemaal niet meer normaal hoor. Eens ze bij een grote firma (beiden door staat gesubsidieerd zeker?) zitten,
hebben die iets van : nu is ons broodje gebakken, ons krijgen ze hier nooit meer buiten.

Maar ik kom ze wel regelmatig tegen op café. daar zie je weinig aan hoor. Die amuseren zich gewoon rot. Alle tijd van de wereld voor hun kids te zorgen, en met hun ziekte uitkering leven die perfect hoor. (hebben net een nieuwbouw gezet, en de woning naast hen is ook van hen, die verhuren ze. Die komen makkelijk rond hoor zo).

Het aantal burnout fakers bij die NMBS neemt echt absurde proporties aan . Het is zelfs jammer voor de mensen die een échte burnout hebben want zij worden veel minder au sérieux genomen door zo'n mensen.

Ik ken zelf ook iemand die bij de NMBS werkt en een burnout heeft maar "toevallig" overlapt de burnout wel met de bouw van zijn huis waardoor hij veel zelf kan doen en geld kan uitsparen. Controlearts? Niet op hopen.

Die zegt zelf "meer dan 3 op de 4 met een burnout bij ons willen gewoon maandenlang verlof".

Dat is ook waar.

Ja, en zeker op woensdagnamiddag wanneer gans de 1ste klas vol zit met pubers, nog nooit controle gezien op dat moment.

Is dat werkelijk zo?

Ik heb jarenlang gependeld, elke ochtend en avond “vervoersbewijzen!!”, allemaal mensen met ene door werk betaald abonnement. Maar steeds moeten tonen.
Iedereen weet dat er geen zwartrijders zijn
Om 7u ‘s morgens, die slapen nog.

Als ik nu eens een trein moet nemen, zijn dat andere uren en toch wel toevallig dat er dan vrijwel nooit controle is, of men loopt gewoon eens door het gangpad zonder de vervoersbewijzen te vragen.
En ja, dat is op uren dat er types opzitten waarvan ik de kans groot acht dat die niet betaald hebben. En ook op uren waarbij dat super-irritant gespuis op en af de wachtende trein springt om geld te vragen, dan ook niemand te zien.

Vraag me soms af waarom ik buiten de spits nog een ticket koop.

En o wee als er eens een brave burger die knalrood wordt (makkelijk te herkennen) te laat de kaart invult, direct met twee begeleiders erbij, net niet de politie erbij halen. Voor heel de trein vernederen.

Maar als het ander type is, die beweert geen papieren bij te hebben en geen NL te verstaan, wordt er gewoon eens gezucht en gevraagd volgende halte af te stappen. Meer niet.

Die zegt zelf "meer dan 3 op de 4 met een burnout bij ons willen gewoon maandenlang verlof".
ja, maar:
DarK-OnE zei:
Het is zelfs jammer voor de mensen die een échte burnout hebben want zij worden veel minder au sérieux genomen door zo'n mensen.

het is dan bijzonder jammer dat een profiteur die zelf bijdraagt tot de oorzaak van dit probleem, er nog een schepje bij doet om de echte burn-outers niet serieus te nemen.

Terug
Bovenaan