Nescio - Verhalenbundel: Korte verhalen van de Nederlandse schrijver Nescio, hij heeft niet zoveel werk uitgebracht maar zeer leuk om te lezen, heeft een uniek taalgebruik. Zelf enorm genoten van zijn 3 verhalen Dichtertje - De Uitvreter- Titaantjes. Alhoewel ze al behoorlijk oud zijn lezen ze zeker niet oubollig of saai.

Remco Campert: ook een schrijver die bekend stond om zijn uniek taalgebruik, het leven is vurrukkulluk is zen bekendste denk ik. Zeer leuk (en dun) boekje om ook eens door te lezen als ge zin hebt in iets luchtig.

Marieke Lucas Rijneveld : is een nieuwe Nederlandse schrijfster, heeft nu 2 boeken uit en werden alle twee zeer goed onthaald, prijzen gewonnen etc. De avond is ongemak is haar debuut en is een zeer beklijvend boek over hoe ze opgroeide op de boerderij nadat ze haar broer verloren heeft. Onlangs haar 2de boek uitgelezen (Mijn Lieve Gunsteling) en ook deze vond ik zeer sterk. Ge moet wel wat aan haar schrijfstijl zijn, ze schrijft soms zeer poëtisch (schrijft ook gedichten) en haar achtergrond van de boerderij komen in beide boeken zeer sterk naar voren. Over het verhaal hier wil ik niet teveel kwijt omdat dit een boek is dat je zonder voorkennis moet lezen imo.

Ik zag hier al Ilja Leonard Pfeijffer langskomen, zelf vond ik La Superba wel ok maar soms nogal warrig, wel enkele bloedmooie stukken in. Het ware leven, een roman was dan zeer grappig maar halverwege is de lol er wat vanaf en vond ik het wat langdradig worden. Grand Hotel Europa vind ik zijn beste en leeft wel op naar de hype die er toen was, zeker een aanrader!

Herman Koch : is wat lichter werk en je moet er wat aan zijn. Heb 2 boeken van hem gelezen die telkens in dezelfde stijl zijn. Zijn karakters zijn precies altijd mensen waar je geen liefde voor zult kweken, maar heb me zeker wel geamuseerd met zijn boeken. Het Diner is zijn bekendste en meest geprezen dacht ik.

Jef Geeraerts - Gangreen cyclus: Zelf enkel maar deel 1 Black Venus gelezen uit de cyclus, speelt zich af ten tijde van de Belgische kolonie in Congo. Toen het boek uitkwam was er veel commotie rond door de racistische en vulgaire stijl, maar het toont wel het beeld van hoe het er toen aan toe ging. Geen idee of het in de Vlaamse canon zal geraken tho'...

En dan hebt ge ook nog : Peter Verhelst, Erwin Mortier, Lize Spit, Tom Lanoye, Bart Moeyart, Ish Ait Hamou, David Van Reybrouck, Bart van Loo.

Meer schiet er niet direct binnen. =)
 
Laatst bewerkt:
Van Pfeijffer vind ik Brieven uit Genua ook schitterend. En Peachez.

En ik kan niet genoeg benadrukken hoe machtig de taalbeheersing van Erwin Mortier is.
 
Die 2 boeken van Pfeijffer moet ik nog lezen, eens werk van maken precies.

Van Mortier heb ik persoonlijk nog niks gelezen, maar staat al tijdje op men to read lijst, welke zou je aanraden om mee te starten?
 
Ik lees bijna nooit Nederlandstalige literatuur, ik ga meestal op de bekendere Engelse werken af. Vorige jaar dan toch "het smelt" gelezen van Lize Spit omdat blijkbaar iedereen in mijn kennissenkring die gelezen had. Daar is het dan bij gebleven.
 
Ik lees bijna nooit Nederlandstalige literatuur, ik ga meestal op de bekendere Engelse werken af. Vorige jaar dan toch "het smelt" gelezen van Lize Spit omdat blijkbaar iedereen in mijn kennissenkring die gelezen had. Daar is het dan bij gebleven.
Hoe vond je die? Columns van Lize Spit vind ik doorgaans wel goed, dus wil wel eens een boek van haar lezen ook.
 
Hij werd hier maar 1x vermeld - door @TsD - maar ik heb net mijn eerste Nederlandstalige roman in jaren achter de kiezen: Sprakeloos van Tom Lanoye.

Hij is me zeer goed bevallen en heeft me zin doen krijgen om meer in het Nederlands te lezen. Ik hou wel van dit soort "autobiografische fictie". Op aanraden van @Feignasse ben ik zo ook Tonio van A.F.Th van der Heijden op het spoor gekomen. Soms ben ik niet zo moeilijk om te overtuigen: een cover geïnspireerd door de meest iconische foto van Oscar Wilde? Kan geen slecht boek zijn!

23839624.jpg



portrait-of-oscar-wilde-with-cane-bettmann.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ook nog eentje die me net binnenschiet:

Multatuli - Max Havelaar

Een literaire klassieker uit midden jaren 1800. Blijft vandaag de dag nog de moeite om te lezen.
 
Wil ook wat meer Nederlandstalig werk gaan lezen, Het boek Daniel zal mijn volgende boek worden denk ik.

Zijn er eigenlijk Nederlandstalige sci fi boeken die de moeite zijn?
 
Hugo Claus blijf ik ook wel de moeite vinden, die heeft ongelofelijk goed werk geschreven.

Toen ik ooit nog veel tijd had schreef ik daar verslagen van op mijn blog:

Hugo Claus: 'Het verdriet van België'
Hugo Claus: 'De Geruchten'
Hugo Claus: 'De verwondering'
Hugo Claus: 'Het jaar van de Kreeft'

Ik zou daar héél graag eens terug mee beginnen, maar dat is voorlopig niet aan de orde.

Nog een citaat van 'De Geruchten' waar een heerlijke schwung in zit:

Wij zitten in De Doofpot te wachten tot de mis uit is en de vrouwen terugkomen van de jaardienst van Félicien zijn moeder, wij hebben geen zorg aan ons hoofd tenzij de voetbalmatch van vanmiddag, de kwaliteit van het West-Vlaams bier die snel achteruitgaat met al hun chemisch gepruts, de verkiezingen, maar we gaan u daarmee niet lastigvallen, wij worden geregeerd door een professor als eerste minister, meer zeg ik niet, tenzij ge de gemeenteraadsverkiezingen bedoelt, in dat geval moet ge alleen maar onthouden dat Willem Naessens als burgermeester drieënveertig hectaren landbouwgrond omgetoverd heeft in bouwgrond, Jezus in Cana met zijn water-in-wijn kan daar niet aan tippen, meer zeg ik niet, tenzij ge mij vraag of meneer Cantillon een serieuzere kandidaat is, waarop ik u recht in uw gezicht zeg dat het allemaal één pot nat is, en een normale doorsneemens geraakt niet tot bij die pot, vandaar dat de jonge gasten tegenwoordig zo rebels zijn, zie ze daar eens staan bij de jukebox met hun lang haar en hun losse hemden en hun werkmansbroeken met verkleurde gulpen, waar gaan we naartoe als ge van achteren het verschil niet meer ziet tussen een jongen of een meisje? En dat ge in uw eigen café mekander niet kunt verstaan omdat die jonge gasten staan te wiebelen en te zingen met vrouwenstemmen? We stellen de vraag aan Meester Arsène die op zijn manier een zielkundige is en hij houdt een heel verhaal over de economische kenmerken en redenen en oorzaken van opstandigheid door de eeuwen heen, ge kunt het al raden, voordat we ’t weten zijn we bij de filosofie beland waarop Meester Arsène zegt dat ge de filosofie ook op een on-filosofisch geschoolde manier kunt lezen, enfin, ge hoort het, wij zijn voor de zoveelste keer vertrokken in niemandsland en niemand ziet er klaar in, alhoewel Meester Arsène zegt dat hij voor de Verlichting is, maar wie zou er nu tegen verlichting zijn in Alegem met al zijn straatlantaarns?
 
Terug
Bovenaan