coldplayke

Supermoderator
Crowdfunder FE
Ik wil vanaf dit jaar meer boeken van Vlaamse en Nederlandse auteurs lezen. En wanneer ik zeg "meer" bedoel ik eigenlijk" "überhaupt iets", want ik heb de afgelopen 10 jaar welgeteld 1 Nederlandstalig boek gelezen en dat was een non-fictie werk (Congo van David van Reybrouck).

Wat zijn voor jullie de must-reads van de Lage Landen? Mogen zowel de echte klassiekers zijn als boeken die pas recent zijn uitgekomen.
 
Enkele aanraders:
- De ontdekking van de hemel.
- Turks Fruit.
- De helaasheid der dingen.
- Het verdriet van België.
 
De avonden - Gerard Reve

Aanvankelijk vond ik dit een slecht boek, er gebeurt in principe niks maar daar draait het net om. Ideaal om te lezen in de winter/donkerste dagen van het jaar. Nu komt daar ook nog eens Corona bij waardoor dat saai leventje van Frits van Egters dichterbij lijkt dan ooit.
Ik ben het wel wel meer gaan appreciëren bij een herlezing.

De brief voor de koning - Tonke Dragt

Eigenlijk een kinderboek maar was het boek dat ik me het best kan herinneren uit mijn kindertijd. Avontuur, ridders, verraad,... Zat wel goed in één. Heb het destijds verslonden.

Zullen er wel nog zijn maar dat zijn de eerste die in me opkomen.
 
Ik raad het niet aan aan andere volwassen mensen, maar waarvan ik nog altijd stiekem kan genieten is een historische jeugdroman van Thea Beckman. Of haar Thule-trilogie. Kapotgelezen in mijn jeugd, en nu om de x-aantal jaar eens een reread is heel fijn. Maar het is natuurlijk allemaal heel simpel geschreven en in mekaar gewoven, dus daarom niet echt een aanrader voor volwassen mensen die niet op dat gevoel van nostalgie kunnen teren.

ReConquista van Miquel Bulnes is dan weer wel een aanrader. Roman in de vroege Middeleeuwen, omstreeks 1100, op het Iberisch schiereiland. Met plezier gelezen.
 
Oorlog en terpentijn van Stefan Hertmans is zeker een aanrader. Roel Thijssens (pseudoniem van de Nederlandse Jeroen Kuypers) Marquand-serie vind ik ook heel goed.
 
Oorlog en terpentijn van Stefan Hertmans is zeker een aanrader. Roel Thijssens (pseudoniem van de Nederlandse Jeroen Kuypers) Marquand-serie vind ik ook heel goed.
Oorlog en Terpentijn had ik onlangs op mijn to-read gezet op goodreads. :) Alvast bedankt allemaal voor de tips!
 
Meer een boek voor jongeren, maar wie weet hebben volwassenen er ook iets aan:
Jonkvrouw - Jean-Claude Van Rijckeghem en Pat Van Beirs
Middeleeuwse roman.

Ex-Drummer - Herman Brusselmans
Waarschijnlijk niet veel uitleg nodig. :)

Als ik op meer titels kom, post ik ze hier wel.

Prins Van Liefde - Samuel Vermeulen
Ondanks zijn Vlaamse familienaam is dit een Nederlandse auteur. Dit boek is zijn levensverhaal, over hoe hij opgroeide met twee nogal "aparte" ouders die uit een Indiase sekte komen. Ondanks het redelijk heftig is, is het toch op een luchtige en droge manier verteld.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Erwin Mortier, Jeroen Olyslaegers, Hugo Claus, Stefan Hertmans, W.F. Hermans, Gerard Reve, Harry Mulisch, Cees Nooteboom, LP Boon, Ilja Leonard Pfeijffer zijn toch schrijvers van boeken die ik zeer graag heb gelezen.

Begin al eens met het recente Wildevrouw van Jeroen Olyslaegers. ;)
 
Ik raad het niet aan aan andere volwassen mensen, maar waarvan ik nog altijd stiekem kan genieten is een historische jeugdroman van Thea Beckman. Of haar Thule-trilogie. Kapotgelezen in mijn jeugd, en nu om de x-aantal jaar eens een reread is heel fijn. Maar het is natuurlijk allemaal heel simpel geschreven en in mekaar gewoven, dus daarom niet echt een aanrader voor volwassen mensen die niet op dat gevoel van nostalgie kunnen teren.

ReConquista van Miquel Bulnes is dan weer wel een aanrader. Roman in de vroege Middeleeuwen, omstreeks 1100, op het Iberisch schiereiland. Met plezier gelezen.
Thea Beckman kan ik alleen maar aanraden. Vorig jaar twee Thule boeken en Kruistocht in Spijkerbroek herlezen, maar die heeft eigenlijk geen slechte boeken.
 
Thea Beckman kan ik alleen maar aanraden. Vorig jaar twee Thule boeken en Kruistocht in Spijkerbroek herlezen, maar die heeft eigenlijk geen slechte boeken.

Conradus, dat doet me plezier te lezen. Je bent iemand wiens posts ik altijd graag lees, en dat wordt bij dit bericht enkel maar versterkt.

Kruistocht in Spijkerbroek heb ik zo ontzettend vaak gelezen als tiener, ongetwijfeld het boek met de meeste herleesbeurten. Den Dolf, Leonardo, Marieke, Carolus, herinneringen voor het leven.
Naast dat boek en de Thule-trilogie, is ook de trilogie over de 100-jarige Oorlog ook vaak herlezen geweest. Andere favorieten destijds waren Stad in de Storm, De Gouden Dolk, De Val van de Vredeborch, Het geheim van Rotterdam en de Doge-ring van Venetie.
Met de Stomme van Kampen heb ik zelfs als 16-jarige moeten huilen.
 
Conradus, dat doet me plezier te lezen. Je bent iemand wiens posts ik altijd graag lees, en dat wordt bij dit bericht enkel maar versterkt.

Kruistocht in Spijkerbroek heb ik zo ontzettend vaak gelezen als tiener, ongetwijfeld het boek met de meeste herleesbeurten. Den Dolf, Leonardo, Marieke, Carolus, herinneringen voor het leven.
Naast dat boek en de Thule-trilogie, is ook de trilogie over de 100-jarige Oorlog ook vaak herlezen geweest. Andere favorieten destijds waren Stad in de Storm, De Gouden Dolk, De Val van de Vredeborch, Het geheim van Rotterdam en de Doge-ring van Venetie.
Met de Stomme van Kampen heb ik zelfs als 16-jarige moeten huilen.
Was paar jaar geleden een actie: paperback Kruistocht in spijkerbroek voor €1. Uitgelezen op een weekend. Spijt dat ik die van Beckman links heb laten liggen als kind.

Nu ik hier toch ben. Iemand 'De bende van de Bokkerijders' van Ton van Reen gelezen? Zaten ook goede stukken in. Het einde was wel rushed.

Of Jan Terlouw. Koning van Katoren en Oorlogswinter. Ook pareltjes.

Edit: Meester van de zwarte molen hiernner ik me ook maar het verhaal ben ik kwijt.
 
Laatst bewerkt:
De Bende van de Bokkerijders en Meester van de Zwarte Molen zijn ook goede. Jan Terlouw nooit gelezen.

Nog aanraders qua kinderboeken zijn de boeken van Paul Kustermans imo, alsook de trilogie van Karel Verleyen over Egypte, Griekenland en Mesopotamische verhalen.

Valt het op dat ik vooral van historische fictie hield als kind? :unsure:
 
Vertedering van Jamal Ouariachi is een persoonlijke favoriet van mij. Binnen kort eens aan zijn boek een honger beginnen.
 
Er werden al een hele hoop goede boeken aangeraden, waarvan ik de recente boeken van Stefan Hertmans en Jeroen Olyslaegers en Bonita Avenue van Peter Buwalda ook nog eens wou aanraden. Nog een paar andere:
Een schitterend Gebrek van Arthur Japin. Historische roman die het verhaal van Casanova brengt door de ogen van een van z'n geliefden.

Publieke Werken van Thomas Rosenboom. Nog een historische roman, deze keer over de bouw van het Amsterdamse Victoria hotel eind 19de eeuw. Een fictieve vertelling van de eigenaars van de huisjes die niet wilden wijken, en waar het hotel (ook in het echt) rond gebouwd werd.
 
Zowat elk schrijfsel van A.F.Th van der Heijden. Nog niets van gelezen dat ook maar enigszins teleurstelde.
Mijn pa was daar groot fan van, heeft elk boek van hem. Ik heb wel een connotatie bij AFTH dat het veel rond seks draait omwille van de cover van Tirza, maar ik weet niet of dat een terechte aanname is. :thinking:

EDIT: laat maar, ik verwar hem met Arnon Grunberg!
 
Terug
Bovenaan