Het LEGO-topic

Hier geeft het juist de verplichting om zelf creatief te zijn.

Als ze komen zagen dat ik hun politiewagen moet maken, krijgen ze nu als antwoord dat ik niets kan maken in die rommel.

Gevolg is niet dat ze opruimen maar een politiewagen maken met de stukken die er hebben. Voor mij is dat meer dan voldoende.

Bijkomend als ik dan iets terug in elkaar heb gestoken, is dat welgeteld 5 min in oorspronkelijke staat, daarna beginnen de mannen er aanpassingen aan te doen omdat dit beter in hun spel past. Als je dan een uur later terug gaat kijken, blijft er niets meer over van hetgeen ik in mekaar heb gestoken.

Hoe oud zijn ze?

Leuk om zoveel Lego-fans te zien hier.

Zelf was ik ook bezeten door Lego, vooral dan Lego Technic. Ik durf zelfs zeggen dat Lego Technic een grote rol heeft gespeeld in mijn passie voor techniek en onrechtstreeks dan ook mijn studiekeuze voor ingenieur. Op het bedrijf van mijn ouders zag ik veel machines, en dan zag ik de gebruikte technieken min of meer terugkeren in Lego Technic waardoor je ook aan den lijve ondervond hoe het in elkaar zat.

Uiteraard bouwde ik eerst het model volgens het boekje, daarna volgde de periode dat je er effectief mee speelde en dan had ik nog een uitgebreide periode waarbij ik zelf dingen in elkaar stak en/of het bestaande design ging tweaken. Uren en uren heb ik op mijn kamer doorgebracht. Ik stond daar toen nog niet bij stil maar nu besef ik ook hoe educatief dat speelgoed is. Hoe het de creativiteit prikkelt. Enzovoort.

Het pronkstuk van mijn collectie is trouwens de Lego Technic 8480 Space Shuttle. Die zit ongelofelijk mooi in elkaar. Bijna elk onderdeeltje is functioneel, kan bewegen, enzovoort.
Ik ben wat beginnen afhaken wanneer de vorm een belangrijkere rol begon te spelen dan de techniek. Dan zag je soms heel specifieke legostukken in het ontwerp die speciaal gemaakt zijn om het mooier/realistischer te maken, maar die je nergens anders kan gebruiken. Dan vervalt het mooie aspect aan een bouwdoos wat voor mij. Ik vond het net altijd een kunst hoe ze met heel generische basisblokken toch erin konden slagen om tot een realistisch ontwerp te komen. Daarom ben ik ook minder fan van de huidige autoreeksen bijvoorbeeld.

On a sidenote: ik was verheugd om te lezen dat het bedrijf het ook bijzonder goed doet en heel goed geboerd heeft de laatste maanden:
Vorig jaar was al heel sterk voor het bedrijf te midden van de pandemie, waarbij steeds meer gezinnen zich wenden tot LEGO stenen om de tijd te vullen tijdens lockdowns over de hele wereld. De omzet steeg met 13% ten opzichte van 2019; consumentenomzet groeide met 21%; en het bedrijfsresultaat zagen een boost van 19% - maar die cijfers verbleken nog steeds naast de vandaag aangekondigde resultaten.

Voor de zes maanden eindigend op 30 juni 2021, LEGO De omzet van de Groep steeg met 46% in vergelijking met de eerste helft van 2020 en bereikte DKK 23 miljard, terwijl de consumentenomzet met 36% groeide en de bedrijfswinst met maar liefst 104% steeg tot DKK XNUMX miljard. Dat zijn ongelooflijke statistieken, zelfs vergeleken met alleen die van het bedrijf resultaten eerste helft 2020, dat het bedrijfsresultaat met 11% zag stijgen ten opzichte van 2019.

Ik ben wat beginnen afhaken wanneer de vorm een belangrijkere rol begon te spelen dan de techniek. Dan zag je soms heel specifieke legostukken in het ontwerp die speciaal gemaakt zijn om het mooier/realistischer te maken, maar die je nergens anders kan gebruiken. Dan vervalt het mooie aspect aan een bouwdoos wat voor mij. Ik vond het net altijd een kunst hoe ze met heel generische basisblokken toch erin konden slagen om tot een realistisch ontwerp te komen. Daarom ben ik ook minder fan van de huidige autoreeksen bijvoorbeeld.
Da's wat dubbel imo. Sommige sets zijn gewoon héél mooi en zit onder de motorkap wel degelijk iets dat (bouw)technisch ook goed in elkaar zit. Ik heb bv de Aston Martin DB5, daar zitten al weinig niet-standaard blokjes in. En qua chasis en mechaniek zit die wel knap in elkaar. Die werkende schietstoel is echt af! En verder: Technic is nog altijd vrij abstract. Niet dat ik zoveel sets doe maar op de doos af te gaan valt dat wel mee.
Trouwens, is het geen uitdaging om die set specifieke stukjes te gebruiken voor iets anders? :p

En goed te lezen dat Lego het goed doet. En dan te bedenken dat het echt niet veel heeft gescheeld het had gewoon niet meer bestaan een aantal jaar terug.

Voor mijn verjaardag vorige maand mezelf getrakteerd op de Jurassic Park set met de T-Rex en de poort. Die poort is echt awesome!
Van de t-rex ontbreek ik een stuk waardoor ik vast zit tot ik het vervangonderdeel van Lego heb ontvangen.

Da's wat dubbel imo. Sommige sets zijn gewoon héél mooi en zit onder de motorkap wel degelijk iets dat (bouw)technisch ook goed in elkaar zit. Ik heb bv de Aston Martin DB5, daar zitten al weinig niet-standaard blokjes in. En qua chasis en mechaniek zit die wel knap in elkaar. Die werkende schietstoel is echt af! En verder: Technic is nog altijd vrij abstract. Niet dat ik zoveel sets doe maar op de doos af te gaan valt dat wel mee.
Trouwens, is het geen uitdaging om die set specifieke stukjes te gebruiken voor iets anders? :p

Het is natuurlijk ook gewoon mijn benadering van Lego: ik zie het in eerste instantie als bouwstukjes waarbij ik zoveel mogelijk zelf aan de slag kan. Ik bouw zelden het standaardmodel om het dan jaren aan een stuk onaangeroerd te laten als pronkstuk. Dan zou ik voor Lego Systems (noemt dat nog steeds zo?) kiezen.

Misschien moet ik het inderdaad zien als een uitdaging. :p

Sowieso komt dit opnieuw in huis later als mijn zoontje groot genoeg is om mee te spelen. Zowel mijn oude collecties als nieuwe stukken die ik ga kopen "voor mijn zoon". ;) Noem mij conservatief of een oude zak maar ik zou toch veel liever hebben dat hij daarmee uren zit te spelen dan uren op een Playstation.

Anyway, om dat te voorkomen wil ik dat aan mekaar lijmen of kleven, zodat het niet om de 5 bot uit mekaar valt in de handen van ne kleine. Wat wordt er geadviseerd. Is er speciale lijn of speciale methodes specifiek op Lego gericht?

kragle.png

On a serious note: tenzij voor exhibities à la Legoland is het doorgaan not done om Lego aan elkaar te lijmen. Heel het punt is dat ge er nieuwe dingen mee kunt maken, dus ik zou -zoals anderen hier al aanhaalden- ze zelf alles terug in elkaar laten steken, of indien het technisch te moeilijk is, zelf eens iets wat random in elkaar zetten. Anders riskeert ge binnen x-aantal maand te horen te krijgen 'Tata, haal da eens uit elkaar'.

kragle.png

On a serious note: tenzij voor exhibities à la Legoland is het doorgaan not done om Lego aan elkaar te lijmen. Heel het punt is dat ge er nieuwe dingen mee kunt maken, dus ik zou -zoals anderen hier al aanhaalden- ze zelf alles terug in elkaar laten steken, of indien het technisch te moeilijk is, zelf eens iets wat random in elkaar zetten. Anders riskeert ge binnen x-aantal maand te horen te krijgen 'Tata, haal da eens uit elkaar'.

Het is enkel de bedoeling om de Ninjago voitures en vliegtuigen vast te lijmen, net omdat hij een beetje OCD op dat vlak is en gaarne het zo perfect mogelijk ziet.
De standaard Lego blokken worden niet aan mekaar gelijmd.

Damn, die is nice!
Toch is zien of ik geen plek vind :D

Of ik moet mijn Falcon verzetten maar ik heb die kast net wat gepimped.
1634116350972.jpeg

Laatst bewerkt:
Godver, hij staat in de gazet. Tzal dus 1/11 op tijd pre-orderen worden.

630 euro voor legodoos, en da's nog goeie investering ook: Titanic is met 9.090 blokjes grootste bouwset ooit

Godver, hij staat in de gazet. Tzal dus 1/11 op tijd pre-orderen worden.

630 euro voor legodoos, en da's nog goeie investering ook: Titanic is met 9.090 blokjes grootste bouwset ooit

Maar dan er niet mogen aan beginnen en voor 10 jaar in uw kast leggen 😩

en ge moet u daar ni teveel van voorstellen hoor van een poolhouse.

Waldek, Aleksy en Ambroży zitten daar op hun gemak.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan