Ik heb hier nu sinds een ongeveer 2 maanden een Smappee EV Wall (driefasig) en Model Y. Werkt allemaal prima, alleen het "vangen" van zonne-energie werkt toch iets anders dan ik verwachtte.
Omdat het een driefasige setup is, moet je dus minstens 4,1 kW aan vermogen op de laadpaal zetten (minstens 6A per fase). Dit is een beperking van de IEC 61851-1-standaard en daar kan Smappee zelf niks aan doen. Dat is wat ze
hier uitleggen. Ik kan een bepaalde treshold instellen van die 4,1 kW om de laadpaal te activeren voor "smart charging", bijvoorbeeld bij 25% ingesteld, dan wordt de laadpaal geactiveerd vanaf 4,1 kW x 25% = 1,025 kW opbrengst van zonne-energie. Maar de laadpaal trekt vanaf die treshold dus nog altijd ongeveer 3 kW bij van het net om aan de eis van 4,1 kW te voldoen. Het nadeel aan deze setup is dus dat je nog vrij veel het net zit te trekken. Ik kan de treshold ook op 50% zetten bijvoorbeeld, en dan start de laadpaal pas bij 2,05 kW opbrengst van zonne-panelen, maar hoe hoger je die treshold zet, hoe meer van de initiële ramp-up aan opbrengst zonne-energie dat je verliest.
Het piekvermogen van de zonnepanelen is hier by the way 6 kWp en een driefasige omvormer van 5 kW. Op de allerbeste dagen halen we hier van 11u30 tot en met 14u30 een opbrengst van 4 à 4,75 kW van de zonnepanelen.
Wat ik mij nu concreet afvraag: is het voor mij niet interessanter om de laadpaal te configureren als monofasig i.p.v. driefasig? Want in de praktijk heb ik de 11 kW (max wat de Model Y aankan in AC charging) nog nooit nodig gehad... Bij een monofasige laadpaal zou het max. vermogen 7,4 kW zijn, wat voor mij eigenlijk nog altijd voldoende is. Maar een monofasige setup lijkt mij wel beter om zonne-energie te "vangen" of zie ik dat mis? De treshold kan daar immers veel lager zijn dan bij een driefasige setup... Mijn collega heeft een SolarEdge-laadpaal monofasig en daar zie ik op de grafieken dat die laadpaal perfect mee schaalt met de opbrengst van zonne-energie... Dat zou ik met de Smappee EV Wall eigenlijk ook willen bereiken.