Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Via het werk is mijn elektrische wagen besteld en zouden zij ook voorzien in een laadpaal (Alfen) thuis.
Zijn er zaken waar ik op moet letten voor ze hier aan beginnen?

We hebben momenteel nog een analoge teller, geen zonnenpanelen (zou er wel moeten komen op termijn) en een 1F aansluiting (denk ik).
Is het bijvoorbeeld de moeite om een aparte teller te laten installeren voor de laadpaal?
Ik heb een Alfen via het werk en ik kreeg een app waarbij ik mijn laadsessies thuis kan volgen. Er zit al een aparte teller in de laadpaal. Ze plaatsen een SIM kaart zodat je werkgever de teller ook kan zien voor de terugbetaling.

Standaard steken ze geen internetkabel, dit zou ik wel zelf voorzien en vragen aan de installateur om deze ook aan te sluiten. Dan kan je met een app van Alfen zelf ook aan de instellingen. Bij een analoge meter zonder zonnepanelen niet echt nuttig, maar zodra je een digitale meter krijgt wel handig om mee te spelen om je capaciteitstarief te drukken (wordt niet vergoed door werkgever).

Ik heb een Alfen via het werk en ik kreeg een app waarbij ik mijn laadsessies thuis kan volgen. Er zit al een aparte teller in de laadpaal. Ze plaatsen een SIM kaart zodat je werkgever de teller ook kan zien voor de terugbetaling.

Standaard steken ze geen internetkabel, dit zou ik wel zelf voorzien en vragen aan de installateur om deze ook aan te sluiten. Dan kan je met een app van Alfen zelf ook aan de instellingen. Bij een analoge meter zonder zonnepanelen niet echt nuttig, maar zodra je een digitale meter krijgt wel handig om mee te spelen om je capaciteitstarief te drukken (wordt niet vergoed door werkgever).
Bij mij dient de internetkabel om te communiceren met de klemmen voor loadbalancing. Is dat dan niet het geval bij jou?

Bij mij dient de internetkabel om te communiceren met de klemmen voor loadbalancing. Is dat dan niet het geval bij jou?
Dat is nog een aparte kabel en volgens mij ook dunner/kleinere stekker. Loadbalancing is een optie die je werkgever al dan niet neemt. Bij een analoge meter heeft dit geen nut, maar het kan wel al voorzien worden.

Dat is nog een aparte kabel en volgens mij ook dunner/kleinere stekker. Loadbalancing is een optie die je werkgever al dan niet neemt. Bij een analoge meter heeft dit geen nut, maar het kan wel al voorzien worden.
Waarom heeft het geen nut bij een analoge meter? Dat werkt gewoon met klemmen rond de kabels. Onze teller is digitaal maar toch hebben we geen aansluiting ermee. En wel loadbalancing.
En loadbalancing wil je volgens mij echt wel als je graag aan zo snel mogelijke snelheid laadt.

En bij mij is dat effectief een utp kabel.

Waarom heeft het geen nut bij een analoge meter? Dat werkt gewoon met klemmen rond de kabels.
Bij een analoge meter heeft dit geen nut, maar het kan wel al voorzien worden.
Houdt er ook rekening mee dat niet elk merk / type laadbox of laadpaal dit systeem supporteert (via klemmen).
Alfen supporteert dit wel dacht ik? Maar bij een Easee Home Laadbox werkt dit niet.
(Nu goed zo erg is dat nu ook weer niet)

Loadbalancing lukt hier alleen met een digitale meter.

Easee home bruikt hiervoor een eigen apart toestel dat dit allemaal zelf regelt.

Het nadeel is dat load balancing daardoor inderdaad helaas niet mogelijk is met een anologe meter.

Laatst bewerkt:
Houdt er ook rekening mee dat niet elk merk / type laadbox of laadpaal dit systeem supporteert (via klemmen).
Alfen supporteert dit wel dacht ik? Maar bij een Easee Home Laadbox werkt dit niet.
(Nu goed zo erg is dat nu ook weer niet)

Loadbalancing lukt hier alleen met een digitale meter.

Easee home bruikt hiervoor een eigen apart toestel dat dit allemaal zelf regelt.

Het nadeel is dat load balancing daardoor inderdaad helaas niet mogelijk is met een anologe meter.

Ik heb easee gehad en dat was met analoge klemmen

Waarom heeft het geen nut bij een analoge meter? Dat werkt gewoon met klemmen rond de kabels. Onze teller is digitaal maar toch hebben we geen aansluiting ermee. En wel loadbalancing.
En loadbalancing wil je volgens mij echt wel als je graag aan zo snel mogelijke snelheid laadt.

En bij mij is dat effectief een utp kabel.
Of het nut heeft hangt af van de doel. Als het doel bijvoorbeeld is om de zekering niet te doen afspringen heeft het zeker nut. Als het doel is om het capaciteitstarief te beperken heeft het geen nut.

Ik heb easee gehad en dat was met analoge klemmen
Vreemd. Ik had dat aan 3 verschilende electriciens gevraagd .. maar goed de kennis ontbreekt nog bij velen vermoed ik dan ..

Ik heb al meermaals foute antwoorden verkregen ..

Sinds gisteren een Etrel Inch Pro geinstalleerd hier. Nog geen wagen die ervan gebruik kan maken, maar die komt later dit jaar. Kan dan ook ineens auto billing gebruiken zodat ik geen moeite moet steken in het financiele (vennootschap naar privé).

Proper ding, voelt solide. Binnen een paar maand in gebruik nemen :)

Wat is er een beetje een goeie compromis tussen laadverliezen enerzijds en capaciteitstarief anderzijds? Voor zover ik weet heb je meer verliezen hoe trager je oplaadt (maar dat is dan weer goed voor capaciteitstarief), maar ik wil ik hier ook niet aan 11 kW zitten trekken en dat is ook niet nodig. Is er een richtlijn wat een goeie compromis zou zijn?

Wat is er een beetje een goeie compromis tussen laadverliezen enerzijds en capaciteitstarief anderzijds? Voor zover ik weet heb je meer verliezen hoe trager je oplaadt (maar dat is dan weer goed voor capaciteitstarief), maar ik wil ik hier ook niet aan 11 kW zitten trekken en dat is ook niet nodig. Is er een richtlijn wat een goeie compromis zou zijn?

Voor de meeste auto's zal het verlies door laadverliezen minder zijn dan de winst op je capaciteitstarief, tenzij je héél veel thuis laadt:

https://www.egear.be/elektrische-au...vereniging ADAC,beetje verlies heb je altijd”.

Tenzij die Fiat 500e, is het extra laadverlies bij halveren van je laadsnelheid via dezelfde laadpaal in de orde van 0 - 4%.
4% op 2000 kWh laden per jaar (wat me al een deftige hoeveelheid thuisladen lijkt) = 80 kWh waar je injectietarief op verliest. En je wint capaciteitstarief van €40 op 5,5 kW = €220 per jaar

Voor de meeste auto's zal het verlies door laadverliezen minder zijn dan de winst op je capaciteitstarief, tenzij je héél veel thuis laadt:

https://www.egear.be/elektrische-auto-laadverlies/#:~:text=Uit onderzoek van automobielvereniging ADAC,beetje verlies heb je altijd”.

Tenzij die Fiat 500e, is het extra laadverlies bij halveren van je laadsnelheid via dezelfde laadpaal in de orde van 0 - 4%.
4% op 2000 kWh laden per jaar (wat me al een deftige hoeveelheid thuisladen lijkt) = 80 kWh waar je injectietarief op verliest. En je wint capaciteitstarief van €40 op 5,5 kW = €220 per jaar
Bwoa ik denk dat ik daar wel serieus stuk boven ga zitten qua thuisladen (zonder zonnepanelen voorlopig). Nu goed, lijkt dus wel nuttig om het wat te beperken en eens uit te proberen of ik effectief onder bepaalde piek kan blijven.

Eens de pannelen er liggen zal het toch vooral met de zon proberen te doen zijn een groot deel van het jaar, en als daarbuiten er paar grotere maandpieken zijn so be it.

Bwoa ik denk dat ik daar wel serieus stuk boven ga zitten qua thuisladen (zonder zonnepanelen voorlopig). Nu goed, lijkt dus wel nuttig om het wat te beperken en eens uit te proberen of ik effectief onder bepaalde piek kan blijven.

Eens de pannelen er liggen zal het toch vooral met de zon proberen te doen zijn een groot deel van het jaar, en als daarbuiten er paar grotere maandpieken zijn so be it.

Veel hangt af van hoe vaak je kan thuis laden. Mijn 2000 kWh rekent op ongeveer 50% thuis laden, 50% op het werk / op verplaatsing.
Zelfs in het extreme geval dat je 5000 kWh zou thuis laden, is 4% meer verlies nog altijd maar 200 kWh = €18 injectietarief verloren. Dat win je letterlijk al dubbel terug op 1 maand tijd door een lager capaciteitstarief.

En zodra je probeert de opbrengst van je zonnepanelen te maximaliseren, ga je meestal toch de laadsnelheid willen beperken, tenzij op zonnige dagen én als je voor 10 kVA hebt aangesloten.

Veel hangt af van hoe vaak je kan thuis laden. Mijn 2000 kWh rekent op ongeveer 50% thuis laden, 50% op het werk / op verplaatsing.
Zelfs in het extreme geval dat je 5000 kWh zou thuis laden, is 4% meer verlies nog altijd maar 200 kWh = €18 injectietarief verloren. Dat win je letterlijk al dubbel terug op 1 maand tijd door een lager capaciteitstarief.

En zodra je probeert de opbrengst van je zonnepanelen te maximaliseren, ga je meestal toch de laadsnelheid willen beperken, tenzij op zonnige dagen én als je voor 10 kVA hebt aangesloten.
Het zal voor mij 95% thuis laden worden allicht (sinds switch naar Optifix deze maand is het ook effectief goedkoper dan op het werk om hier 's nachts op te laden), dus inderdaad interessant om goed te letten op het capaciteitstarief.

Ik laad ook voor 95% thuis op.

Dus een Cupra Born (identieke batterij tov VW id3) heeft amper 0.2 meer laadverkies aan een snelheid van 5.5 kW tov 11 kW.
Momenteel heb ik nog een analoge meter maar als ze hier de digitale plaatsen dan is het voor mij sowieso dan beter te laden aan de lagere snelheid.

Vanaf welk piekvermogen ga je trouwens meer betalen tov de oude situatie? Ik vind die berekening niet meteen ergens terug.

Ik laad ook voor 95% thuis op.

Dus een Cupra Born (identieke batterij tov VW id3) heeft amper 0.2 meer laadverkies aan een snelheid van 5.5 kW tov 11 kW.
Momenteel heb ik nog een analoge meter maar als ze hier de digitale plaatsen dan is het voor mij sowieso dan beter te laden aan de lagere snelheid.

Vanaf welk piekvermogen ga je trouwens meer betalen tov de oude situatie? Ik vind die berekening niet meteen ergens terug.

Dat hangt niet alleen van je piekvermogen af (capaciteitstarief is gemiddeld €40 per jaar per kWh piekvermogen) maar ook van je totaalverbruik (het nettarief per kWh is €0,059 minder voor wie een digitale meter heeft), zie:

https://www.vreg.be/nl/veelgestelde-vragen/hoeveel-capaciteitstarief-betaalt-u-voor-een-kilowatt

Zolang je geen digitale meter hebt, betaal je capaciteitstarief gerekend met 2,5 kW piekvermogen, maar betaal je per kWh die €0,059 meer aan nettarieven.

Klopt het dat Smappee laadstations nog altijd enkel werkt via hun eigen klemmen om injectie te meten? Ik las de documentatie en ze hebben nergens ondersteuning voor digitale meters.

Ze hebben wel een ander product, Smappee S1/P1, maar dat is enkel om de digitale meter uit te lezen en lijkt niet te integreren met hun laadstations? Of lukt dat via het tussenstation Smappee Infinity (dan wordt het wel een duur grapje)?

Hun documentatie is nog niet up to date met de Smappee S1/P1, je ziet die amper vermeld.

Laatst bewerkt:
Ik heb hier nu sinds een ongeveer 2 maanden een Smappee EV Wall (driefasig) en Model Y. Werkt allemaal prima, alleen het "vangen" van zonne-energie werkt toch iets anders dan ik verwachtte. :)

Omdat het een driefasige setup is, moet je dus minstens 4,1 kW aan vermogen op de laadpaal zetten (minstens 6A per fase). Dit is een beperking van de IEC 61851-1-standaard en daar kan Smappee zelf niks aan doen. Dat is wat ze hier uitleggen. Ik kan een bepaalde treshold instellen van die 4,1 kW om de laadpaal te activeren voor "smart charging", bijvoorbeeld bij 25% ingesteld, dan wordt de laadpaal geactiveerd vanaf 4,1 kW x 25% = 1,025 kW opbrengst van zonne-energie. Maar de laadpaal trekt vanaf die treshold dus nog altijd ongeveer 3 kW bij van het net om aan de eis van 4,1 kW te voldoen. Het nadeel aan deze setup is dus dat je nog vrij veel het net zit te trekken. Ik kan de treshold ook op 50% zetten bijvoorbeeld, en dan start de laadpaal pas bij 2,05 kW opbrengst van zonne-panelen, maar hoe hoger je die treshold zet, hoe meer van de initiële ramp-up aan opbrengst zonne-energie dat je verliest.

Het piekvermogen van de zonnepanelen is hier by the way 6 kWp en een driefasige omvormer van 5 kW. Op de allerbeste dagen halen we hier van 11u30 tot en met 14u30 een opbrengst van 4 à 4,75 kW van de zonnepanelen.

Wat ik mij nu concreet afvraag: is het voor mij niet interessanter om de laadpaal te configureren als monofasig i.p.v. driefasig? Want in de praktijk heb ik de 11 kW (max wat de Model Y aankan in AC charging) nog nooit nodig gehad... Bij een monofasige laadpaal zou het max. vermogen 7,4 kW zijn, wat voor mij eigenlijk nog altijd voldoende is. Maar een monofasige setup lijkt mij wel beter om zonne-energie te "vangen" of zie ik dat mis? De treshold kan daar immers veel lager zijn dan bij een driefasige setup... Mijn collega heeft een SolarEdge-laadpaal monofasig en daar zie ik op de grafieken dat die laadpaal perfect mee schaalt met de opbrengst van zonne-energie... Dat zou ik met de Smappee EV Wall eigenlijk ook willen bereiken. :)
Jouw gedachtegang klopt inderdaad. Nog idealer was dat je een 5kW omvormer op monofase had, 3-fase was in jouw geval eigenlijk nog niet de moeite. Vaak is 3-fase eerder een nadeel dan voordeel (als je kleine zonnepaneleninstallatie hebt zeker)

Jouw gedachtegang klopt inderdaad. Nog idealer was dat je een 5kW omvormer op monofase had, 3-fase was in jouw geval eigenlijk nog niet de moeite. Vaak is 3-fase eerder een nadeel dan voordeel (als je kleine zonnepaneleninstallatie hebt zeker)
Jup, die conclusie heb ik ook getrokken ondertussen. Nu goed, de "hack" die ik beschreven heb (EV instellen op 5A ofwel 3,6 kW laadvermogen) werkt wel goed (genoeg) voor de zonne-opbrengst die we hier typisch in de praktijk halen, dus ik zie voorlopig ook nog geen meerwaarde om eventueel naar 1F laadpaal config te gaan. We zaten verder ook wat tegen de limieten van ons (plat) dak, maar het was hier zeker een twijfelgeval om voor 3F omvormer te gaan...

2 weken geleden hebben ze hier de zonnepanelen gelegd en ik heb gelijk al een laadpaal laten installeren. Een Easee in combinatie met die equalizer. De bedoeling is dus om m'n toekomstige X5 50e enkel te kunnen laden van zonnepanelen overschot.

Der staat dat ge daar een icoontje moet vinden van zo'n elektriciteitsmast. Da's bij mij nergens te vinden. Moet ik dat ergens activeren, want het lijkt een beta functionaliteit? Of verschijnt dat enkel wanneer er effectief een auto aan hangt. Dan moet ik nog wel ff wachten tot het najaar. Ik wil eigenlijk gewoon weten of alles correct is geïnstalleerd.

edit

Die equalizer had geen internet meer blijkbaar ... raar, moet ik in't oog houden.
De equalizer gereboot.
Nu zie ik het icoontje wel.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan