Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Ja ik dacht eerlijkheidshalve dat ik zoiets als dit nodig zou hebben om te laden ( --> Deze is ook van shell)
(Dit is een echte RFID sleutel / pasje, zoals ik er ook ééntje heb voor thuis te laden)

En dat bovenstaande kaart eerder een kaart is om te laden bij laadpunten waar je uw pincode moet invullen. (deze bestaan maar zijn heel erg zeldzaam)

Echter ik zag youtube filmkes waarbij men ook scant met zo'n laadpas in de vorm van een bankkaart, die inwendig ook RFID bevatten. Je houdt deze kaart dan voor de lader en dan krijg je "groen licht". Helaas geen youtube filmkes gevonden die exact mijn kaart tonen.

Maar op de website van shell is het allemaal zeer onduidelijk of de kaart die ik nu heb wel zo'n chip bevat of dat ik een EXTRA RFID pasje van shell, nodig heb (zoals hierboven)

Heb dezelfde kaart. Ik denk dat ik hem best ook eens probeer vooraleer ik hem eens echt nodig ga hebben…
Kan je iets laten weten aub, zodat ik zeker weet of dit wel de juiste kaart is om te laden aan de meeste laadpunten of dat er nog een apart RFID pasje nodig is? Thanks!

Want indien het niet werkt moet de fleetmanager contact opnemen met shell recharge.

De magneetstrip en QR code zijn volgens mij niet relevant. Dat werkt met RFID.
Dat dacht ik dus ook, maar ik begon te twijfelen en melde het dus maar voor de zekerheid.

De magneetstrip en QR code zijn volgens mij niet relevant. Dat werkt met RFID. Het rode lichtje lijkt te bevestigen dat je kaart uitgelezen wordt.
Maar het rode lichtje geeft denk ik ook aan dat je kaart niet werkt. Dus ga je dat bij je fleet manager moeten aangeven.
ik bedoel dus wel rood aan de wagen zelf. Niet aan de laadpaal. Ter verduidelijking.

Laatst bewerkt:
Kan je iets laten weten aub, zodat ik zeker weet of dit wel de juiste kaart is om te laden aan de meeste laadpunten of dat er nog een apart RFID pasje nodig is?

Vrij zeker dat er geen apart pasje is. Alles zit in dezelfde kaart.
* Chip + pincode die je per brief kreeg = om gewoon te tanken (bvb als je een PHEV hebt, of voor vervangwagen)
* Ingewerkte RFID = om te laden, ook voor je eigen Shell Recharge laadpunt (maar dat kan je disablen, wat ik direct gedaan heb, gezien mijn laadpunt in mijn garage hangt).
* QR-code (+overeenkomstige alfanumerieke code) = om in je Shell Recharge account je laadpas aan jouw account te koppelen (en zo bvb ook aan je eigen laadpunt thuis).
* Magneetstrip = geen idee waarvoor die nog gebruikt wordt. Misschien voor legacy tankstations.

EDIT: heb je al een Shell Recharge account ? Gratis aan te maken op account.shellrecharge.com (of via de Shell Recharge app) . Misschien moet je laadpas toch gekoppeld zijn aan een account vooraleer hij actief is. Bij ons hadden ze nochtans wel gezegd dat die kaart gewoon direct werkt van zodra je ze krijgt, maar ze hebben wel meer dingen gezegd die niet bleken te kloppen.

Laatst bewerkt:
Hier dezelfde kaart, ook via Leaseplan, en deze werkt tot nu toe gewoon overal bij snelle en trage laders. Zelfs laders die niet in de Shell recharge app staan.

Meestal plug ik gewoon de wagen in en hou ik de kaart voor de RFID lezer. De paal geeft normaal iets van feedback, lichtje wat begint te pinken of een piepje.

Zoals vermeld door ViperHD, is de magneetstrook en chip met pin enkel om klassiek te tanken met een vervangwagen.

Vrij zeker dat er geen apart pasje is. Alles zit in dezelfde kaart.
* Chip + pincode die je per brief kreeg = om gewoon te tanken (bvb als je een PHEV hebt, of voor vervangwagen)
* Ingewerkte RFID = om te laden, ook voor je eigen Shell Recharge laadpunt (maar dat kan je disablen, wat ik direct gedaan heb, gezien mijn laadpunt in mijn garage hangt).
* QR-code (+overeenkomstige alfanumerieke code) = om in je Shell Recharge account je laadpas aan jouw account te koppelen (en zo bvb ook aan je eigen laadpunt thuis).
* Magneetstrip = geen idee waarvoor die nog gebruikt wordt. Misschien voor legacy tankstations.

EDIT: heb je al een Shell Recharge account ? Gratis aan te maken op account.shellrecharge.com (of via de Shell Recharge app) . Misschien moet je laadpas toch gekoppeld zijn aan een account vooraleer hij actief is. Bij ons hadden ze nochtans wel gezegd dat die kaart gewoon direct werkt van zodra je ze krijgt, maar ze hebben wel meer dingen gezegd die niet bleken te kloppen.
Ja ik heb een shell recharge account en de kaart staat daar als 'actief' (ik heb die daar geactiveerd een maandje geleden).

Vandaag heb ik het nogmaals geprobeerd aan de Albert Heyn. Tot mijn grote verbazing ging het meteen naar 'groen' ipv 'rood'.
Misschien gisteren een technisch probleem? Want nu lukt het dus wel. Gisteren met de beste wil van de wereld lukte het niet.

Opmerking: Wat ik wel gedaan heb. Ondanks dat de kaart al geactiveerd was, heb ik nogmaals op de activatieknop gedrukt (online) gisterenavond Misschien was dat de vorige keer mislukt?

Nu zie ik ook staan: 3,12 Kwh opgeladen

Peter.jpg

Dit is wel een waarschuwing dat ik niet moet beginnen zoeken naar een laadstation ergens in het buitenland wanneer er nog 5% op de batterij zit. :tongue:

Maar dan nog, stel je staat ergens in the middle of nowhere en dmv één of ander technisch probleem krijg je uw wagen nergens opgeladen. -> Wat dan ??? Snel een motelleke zoeken en daar de volgende dag nog eens proberen? :unsure:

Laatst bewerkt:
...
Maar dan nog, stel je staat ergens in the middle of nowhere en dmv één of ander technisch probleem krijg je uw wagen nergens opgeladen. -> Wat dan ??? Snel een motelleke zoeken en daar de volgende dag nog eens proberen? :unsure:

Wat doe je als je in de middle of nowhere staat en niet kan tanken door een technisch probleem?

Wat doe je als je in de middle of nowhere staat en niet kan tanken door een technisch probleem?
Er zijn momenteel wel veel meer tankstations voor oa diesel en benzine he. Je moet een kat een kat noemen.
En de kans op een 'algemeen' technisch probleem (lees daardoor werken mogelijks worst case, gewoon nul laadpalen) is ook groter dan dan dat alle diesel en benzine stations zonder voorraad vallen.

En je kan geen jerrycan met elektricitieit meenemen ;) - Correctie 'NOG NIET'

Dus dit is toch echt wel een 'immens' verschil se.

Update: Maar inderdaad, wat ViperHD hieronder zegt, takeldienst laten komen op kosten, van de Lease (in ons geval)

Laatst bewerkt:
Nu ja, in beide gevallen zou ik hetzelfde doen: pechverhelping van Leaseplan bellen, die dan een takelwagen gaan sturen en mij naar het dichtstbijzijnde alternatieve laad/tank-station zullen brengen :p.

Wel eerst de beheerder van de laadpaal bellen natuurlijk. Die kunnen remote ook hulp bieden en dan is laden misschien nog wel mogelijk.

Kan je iets laten weten aub, zodat ik zeker weet of dit wel de juiste kaart is om te laden aan de meeste laadpunten of dat er nog een apart RFID pasje nodig is?

Ik weet dat je probleem opgelost is, maar vandaag toch ook eens bij wijze van test publiek geladen terwijl ik de boodschappen deed en laadpas deed het zonder problemen.
Ik moet zeggen dat ik toch wel blij ben dat ik thuis een laadpunt heb. Ik vind het en public toch wel een gedoe om je laadkabel (die met 8m dan natuurlijk ook veel te lang is) uit je koffer te moeten halen, te moeten aansluiten en op het einde weer op te rollen.
Maar zal wel kwestie van gewoonte zijn... Net zoals er aan denken van op het einde ook nog je laadklep terug dicht te doen 🤪 . Best dat de auto er ook een melding van geeft in het dashboard.

Maar zal wel kwestie van gewoonte zijn... Net zoals er aan denken van op het einde ook nog je laadklep terug dicht te doen 🤪 . Best dat de auto er ook een melding van geeft in het dashboard.
Haha ivm dat laatste. Toen ik gisteren thuiskwam, was de laadklep dus inderdaad nog open. Ik was die vergeten dicht te doen.
Ik ben zo dus naar huis gereden. :biglaugh: Dus als je het wil weten: Nope mijn dashboard geeft daar alvast, geen melding van.

Niet dat dit zo erg is, maar de bestuurders achter mij die konden hun lach waarschijnlijk niet inhouden ..

Haha ivm dat laatste. Toen ik gisteren thuiskwam, was de laadklep dus inderdaad nog open. Ik was die vergeten dicht te doen.
Ik ben zo dus naar huis gereden. :biglaugh: Dus als je het wil weten: Nope mijn dashboard geeft daar alvast, geen melding van.

Niet dat dit zo erg is, maar de bestuurders achter mij die konden hun lach waarschijnlijk niet inhouden ..
Zie je dat niet in je zijspiegel? (Afhankelijk van de locatie van laadklep natuurlijk)

Ik weet dat je probleem opgelost is, maar vandaag toch ook eens bij wijze van test publiek geladen terwijl ik de boodschappen deed en laadpas deed het zonder problemen.
Ik moet zeggen dat ik toch wel blij ben dat ik thuis een laadpunt heb. Ik vind het en public toch wel een gedoe om je laadkabel (die met 8m dan natuurlijk ook veel te lang is) uit je koffer te moeten halen, te moeten aansluiten en op het einde weer op te rollen.

HAHAHA, Ik ben dus duidelijk niet de enige :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO: Tot nu toe een 10-tal keer publiek gaan halen en ben het ook al meermaals vergeten. Moet er toch eens een reflex van maken van die meteen dicht te doen zodra ik de kabel uit trek.
Zie je dat niet in je zijspiegel? (Afhankelijk van de locatie van laadklep natuurlijk)
Mede door bovenstaande betrap ik mezelf er wel op hoe weinig ik in mijn rechter achteruitkijkspiegel kijk. Één van mijn vorige wagens had zo'n parkeer-functie in de rechterspiegel waarbij die tijdens het achteruitrijden automatisch naar beneden draaide om de stoeprand te zien. Werkte wel niet altijd 100%, en bleef zo nu in die stand staan bij het wegrijden. Vaak merkte ik pas halverwege mijn rit of bij het toekomen op mijn bestemming dat die nog altijd naar beneden stond :LOL:

En je kan geen jerrycan met elektricitieit meenemen ;) - Correctie 'NOG NIET'
Toch wel.
Koop deze modulaire batterij met een output van 230V AC en sluit je stopcontact lader er op aan.

Wat je eigen laadkabel betreft, ik overweeg om mij zoiets aan te schaffen => https://www.reichelt.com/be/nl/kabe...oCB-Oyh7CQzKPrpC7RiGu3-fJyLs2KfhoCmFIQAvD_BwE

Geen ervaring mee, maar een probleem dat ik daarmee zie/verwacht, is dat als de kabel een beetje gedraaid zit, hij vanzelf in een andere richting krult, en daarmee nog moeilijker over zo een haspel gaat te krijgen zijn. ZIe je eigenlijk al met gewone verlengsnoeren op een haspel, die geraken na een tijd ook helemaal getordeerd omdat die wel nog soepel genoeg zijn om die zo op de haspel te winden. Met een dikke Type 2 kabel gaat dat niet lukken, dus gaat volgens mij een hoop gesukkel zijn (lees: meer gesukkel dan zoals je nu je kabel rond je wallbox windt).

Terug
Bovenaan