Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Is wel weer een beetj

Dat lijkt me het gemiddelde voor 'dikke auto's'.

Dit dus. Ik hier ook een kleine benzine met max. 5l verbruik. Maar dat mag je inderdaad niet met een xc40 (elektrisch) vergelijken.
Maar jij bent degene die een klein auto'tje met een dikke EV vergelijkt? Zelfs een Model Y/iX3 komt niet aan 20kWh/100km.
Een BYD Dolphin Surf verbruikt 9.9kWh/100km WLTP. In de praktijk 13kWh/100km.

Als je mijn EV moet vergelijken met een gelijkaardige brandstofwagen, dan zit je aan 13l/100km gemiddeld verbruik. Dat is 23euro/100km vs 6,85euro/100km in verbruik. Om nog maar te zwijgen van het verschil in BIV en jaarlijkse taks.

Op een kleine wagen zijn die verschillen naar maintenance/taks/brandstof in absolute bedragen wel een stuk kleiner dan bij de brandstof versie, terwijl de aankoop prijs hoger is. Dus het zal er wel moeilijker uit te halen zijn. Maar voor een ruime familiewagen wordt het toch wel de moeite om eens naar de EV's te kijken.

Maar jij bent degene die een klein auto'tje met een dikke EV vergelijkt? Zelfs een Model Y/iX3 komt niet aan 20kWh/100km.
Een BYD Dolphin Surf verbruikt 9.9kWh/100km WLTP. In de praktijk 13kWh/100km.

Als je mijn EV moet vergelijken met een gelijkaardige brandstofwagen, dan zit je aan 13l/100km gemiddeld verbruik. Dat is 23euro/100km vs 6,85euro/100km in verbruik. Om nog maar te zwijgen van het verschil in BIV en jaarlijkse taks.
Mja, ook dat valt natuurlijk niet 100% te vergelijken.

Ik heb voldoende aan een Twingo qua grootte/afwerking, maar elektrische wagens in dat segment halen niet het bereik dat ik nodig heb (zeker gezien ik niet thuis kan laden en er amper publieke laadpalen hier in de buurt zijn). Dan moet je qua EV, enkel voor het bereik aspect, al een segment of zelfs meerdere segmenten hoger gaan... Want zo'n kleine en betaalbare elektrische wagens zijn meestal stadswagens met een heel beperkt bereik.

Want met die 220km WLTP van die BYD of bv 263km van de elektrische Twingo kom ik er niet. Zelfs de 400~450km van een segment hoger, zou voor mij geregeld al nipt zijn.

Mja, ook dat valt natuurlijk niet 100% te vergelijken.

Ik heb voldoende aan een Twingo qua grootte/afwerking, maar elektrische wagens in dat segment halen niet het bereik dat ik nodig heb (zeker gezien ik niet thuis kan laden en er amper publieke laadpalen hier in de buurt zijn). Dan moet je qua EV, enkel voor het bereik aspect, al een segment of zelfs meerdere segmenten hoger gaan... Want zo'n kleine en betaalbare elektrische wagens zijn meestal stadswagens met een heel beperkt bereik.

Want met die 220km WLTP van die BYD of bv 263km van de elektrische Twingo kom ik er niet. Zelfs de 400~450km van een segment hoger, zou voor mij geregeld al nipt zijn.
Dus het is niets voor jou. Duidelijk...

Dus het is niets voor jou. Duidelijk...
Maar dat is niet het punt...

Het punt is dat men zegt dat je wagen x niet kunt vergelijken met elektrische wagen y omdat die ettelijke segmenten hoger is. Maar soms heb je geen andere keuze als je rekening houdt met een bepaald aspect. Als dat aspect (in dit geval bereik) perfect haalbaar is met een ICE compacte wagen maar niet met een EV compacte wagen, dan heb je geen keuze dan met hogere segmenten te vergelijken. Ook al komen daar ook andere aspecten bij die eigenlijk voor die persoon niet belangrijk zijn.

Maar dat is niet het punt...

Het punt is dat men zegt dat je wagen x niet kunt vergelijken met elektrische wagen y omdat die ettelijke segmenten hoger is. Maar soms heb je geen andere keuze als je rekening houdt met een bepaald aspect. Als dat aspect (in dit geval bereik) perfect haalbaar is met een ICE compacte wagen maar niet met een EV compacte wagen, dan heb je geen keuze dan met hogere segmenten te vergelijken. Ook al komen daar ook andere aspecten bij die eigenlijk voor die persoon niet belangrijk zijn.
Je hebt gelijk, kan je ook niet vergelijken. Maar om hier (weer) een discussie te gaan opstarten ICE/EV/... lijkt me vrij zinloos in het laadpaaltopic.

Dus ja, je hebt gelijk, neen, aub weer geen 3-4 pagina's vol met waarom voor situatie X het ene beter is dan Y :)

Is er een website waarbij ik kan zien welke laadpassen vaker gebruikt worden in bepaalde landen.
Mogelijks krijg ik mijn wagen voor het verlof nog. We gaan naar Noorwegen en zouden graag op verschillende laadpassen werken (kwestie van veiligheid in te bouwen)

Terug
Bovenaan