Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Daar is totaal nog geen sprake van voor zover ik weet. En er is nu al zo veel te doen rond dat capaciteitstarief, dat volgens mij ze dit niet snel gaan durven doen.
Daarnaast is 4,2kW wel het minimumvermogen, dus voor puur op zonne energie te laden moet je al een goeie dag hebben.

Klopt, maar je weet nooit wat de regels zijn over 5 of 10 jaar.
Er is nagenoeg geen meerkost om een 3 fase station te installeren, buiten een iets duurdere differentieel en automaat.
Ik denk dat 90% zijn 3 fase laadstation op monofase gebruikt, dat is dan ook geen probleem.

3 fase is helemaal niet interessant voor een laadpaal.
De meeste EV's beginnen pas te laden als je 6A hebt. Met 3 fase moet je dus 18A hebben. Dan moet je al veel zonnepanelen hebben liggen!
Als je de die stroom van het net wil halen, ga je dus al 4,2kW trekken.

Sinds ik de digitale meter heb, laad ik eigenlijk niet sneller dan 3kW.
Aan 3 kW heb je toch veel laadverliezen? Ik laad aan 4,5kW om laadverlies te beperken.

Elektrisch laden is niet veel goedkoper dan benzine tanken.

20 kW/100 KM × 0,3= €6× 0,15(leegstandsverlies) = €6,9.

Relatief zuinige benzine is €8,7.

Ofwel een besparing van €1.800 op 100.000km.

Welke benzinewagens verbruiken maar 4.3 liter per 100 km?

Gemiddeld lijkt me dit toch 7 liter te zijn wat een kost is van 13 euro per 100 km. Bijna het dubbele van elektrisch.

Gemiddeld lijkt me dit toch 7 liter te zijn wat een kost is van 13 euro per 100 km. Bijna het dubbele van elektrisch.
Inderdaad.
En na 2,5 jaar zit ik met mijn Model Y aan een verbruik van 16,5kWh/100km.
Met mijn Model 3 na 1 jaar aan 14,5kWh/100km.
Mag je nog wat rekenen voor laadverliezen etc, maar kom ik zeker niet aan 20kWh/100km.

Daarbovenop gaat het me ook niet enkel om besparing op brandstof.
Rijden in dagelijks verkeer is veel comfortabeler in een EV met one-pedal-driving.
Puur op financieel gebied: mijn EV's zijn belastingvrij, amper onderhoud nodig, bij de verzekering krijg ik ook eco korting, ...

Aan 3 kW heb je toch veel laadverliezen? Ik laad aan 4,5kW om laadverlies te beperken.
Als je nu 11kW zou zeggen, ok, maar 4,5kW tegenover 3kW?
4,5kW zal inderdaad wel wat efficiënter zijn, maar er spelen andere factoren.
Mijn omvormer is 3kW, dus daar is mijn laden op afgestemd. In de zomer gooi ik zo weinig mogelijk elektriciteit weg op het net.
Mijn capaciteitspiek is momenteel 3,6kW. Kost ook minder geld.

Ik laad eigenlijk al 3 jaar op niet meer 16A want de zekering van mijn oude meter kon niet meer aan.
Lukt me perfect, wagen is altijd netjes opgeladen wanneer ik hem nodig heb.
Enkel probeer ik nu meer overdag te laden om mijn zonnestroom zoveel mogelijk te gebruiken.

Klopt, maar je weet nooit wat de regels zijn over 5 of 10 jaar.
Er is nagenoeg geen meerkost om een 3 fase station te installeren, buiten een iets duurdere differentieel en automaat.
Ik denk dat 90% zijn 3 fase laadstation op monofase gebruikt, dat is dan ook geen probleem.
Aansluiting vragen bij fluvius en jaarlijkse meerkost is toch redelijk hoog vind ik...

Elektrisch laden is niet veel goedkoper dan benzine tanken.

20 kW/100 KM × 0,3= €6× 0,15(leegstandsverlies) = €6,9.

Relatief zuinige benzine is €8,7.

Ofwel een besparing van €1.800 op 100.000km.
Je moet ook geen elektrische SUV met een Twingo vergelijken he. Zelfs de benzine Twingo van mijn vriendin kom niet onder de 6l/100km.
De Tiguan van mijn ouders zit op 7.5l/100km. Een Model Y zit op 18kWh/100km. Dat is 13euro vs 6euro per 100km indien je 10% laadverlies rekent.

Mijn Model 3 RWD zat trouwens maar op 14.2kWh/100km na exact 2 jaar bollen. Super zuinig ding.

Laadverlies boeit trouwens weinig als het laden op de zon gebeurd of terug betaald wordt van de werkgever.

Je kunt vergelijken hoe je wilt en het verdraaien hoe je wilt natuurlijk. Ik heb een kleine benzinewagen die ik vooral voor langere afstanden gebruik. Gemiddeld kom ik net onder de 5l verbruik als ik rustig rijd.

Het is al een heel andere vergelijking als je niet thuis kunt laden en geen laadpas van het werk hebt om te beginnen. Wat uiteindelijk de eerlijke vergelijking is want als het een wagen van het werk is, had je vroeger met een verbrandingsmotor ook gewoon een tankkaart en dan boeit het helemaal niet.

Je kunt vergelijken hoe je wilt en het verdraaien hoe je wilt natuurlijk. Ik heb een kleine benzinewagen die ik vooral voor langere afstanden gebruik. Gemiddeld kom ik net onder de 5l verbruik als ik rustig rijd.

Het is al een heel andere vergelijking als je niet thuis kunt laden en geen laadpas van het werk hebt om te beginnen. Wat uiteindelijk de eerlijke vergelijking is want als het een wagen van het werk is, had je vroeger met een verbrandingsmotor ook gewoon een tankkaart en dan boeit het helemaal niet.

Iedereen kan maar voor zichzelf rekenen natuurlijk, want jou gebruik is niet iemand anders gebruik.

Natuurlijk moet je thuisladen meerekenen, zo rekent de leasemaatschappij immers ook. Die gaan uit van een gemiddelde prijs a ratio thuisladen, publiek AC laden en snelladen op DC. Het is nooit 100% het 1 of het ander.
Bij ons rekenen ze bvb aan 0,47c/kWh.

Het is al een heel andere vergelijking als je niet thuis kunt laden en geen laadpas van het werk hebt om te beginnen. Wat uiteindelijk de eerlijke vergelijking is
Ja maar zeg dat dan ook om de discussie eerlijk te houden. Je impliceerde thuisladen.

En eerlijke vergelijking is relatief, ik kan thuis laden op zonne energie. Dat is gewoon een feit.
Thuis olie oppompen en in benzine omzetten lukt me niet.

Waar kan je dan publiek laden aan 30 cent per kWh?
Bij lidle, 28c€/kWh voor 22kw laden en 41c€/kWh voor 60kw...

Als je in de buurt wat rondkijkt bij supermarkten kan je nog vaak goedkoop laden 😉

Ik had vroeger eens gezien om te verzwaren en buiten de eenmalige kost had ik toen gezien dat het een kleine 100€/jaar zou zijn. Kan niet direct terugvinden waar ik dit zag. Misschien dit aangepast, want was een goeie 6j geleden.

Laatst bewerkt:
Is wel weer een beetj

Dat lijkt me het gemiddelde voor 'dikke auto's'.

Dit dus. Ik hier ook een kleine benzine met max. 5l verbruik. Maar dat mag je inderdaad niet met een xc40 (elektrisch) vergelijken.

Dit dus. Ik hier ook een kleine benzine met max. 5l verbruik. Maar dat mag je inderdaad niet met een xc40 (elektrisch) vergelijken.

Is wel heel zuinig, mijn vrouw rijdt met een corsa 1.2l van 2024 en die verbruikt gemiddeld 6,4l/100km. Die doet korte en langere afstanden.
Mijn iX3 doet 18,7 kWh/100km gemiddeld, maar dat is al een zware en vierkante EV. Niets zuinig aan.

Ik heb privé een EV dus niet op de zaak en ik kan enkel maar openbaar laden , er staat een AC lader hier in de straat en ze zijn er enen aan het bijplaatsen (staat er al maar werkt nog niet ) .
Ik reed vroeger met een Citroën Xantia diesel en die verstookte gemiddeld 6 l/100km en dan reed ik niet al te zot maar gewoon denk ik (vlotjes en op de autostrade 120a 125 km/u , reed dus niet tussen de vrachtwagens . )
Mijne EV verbruikt gemiddeld over de effectief dezelfde gereden km’s en omgerekend naar liter rond de 2,5 l/100 km met dezelfde rijstijl en die auto weegt dan een dikke 600 kg meer en heeft meer PK onder zijn gat (de citroen had er 90 en de EV heeft er 200 )

Ik laad dus met een privékaart enkel openbaar en zoveel mogelijk AC (dus ik moet geen rekening houdend met piekmomenten . ;) ) en ik betaal nu voor €0,353/kW zonder abonnement maar moest ik een abonnement hebben dan gaat daar nog eens 10% korting af maar je zit dan wel met de maandelijkse kosten van uw abonnement (en ik laad niet genoeg om dat eruit te halen privé )
Snelladen is duurder aan €0,74/kW maar heb ik nog maar 2 keer gedaan om de kaart eens te proberen.

Het verbruik word nog altijd grotendeels bepaald door uwe rechtervoet en soms zit ik met mijne EV ook aan 13,6kWh/100 km met dit warme weer …volgens de app zit ik nu gemiddeld op 15,5 kWh/100 km op 8500 gereden km .
Met de EV van het werk zit ik nu op 15,9 kWh/100 km en daar moet ik inderdaad naar niets kijken op gebied van verbruik of kostprijs voor laden

Terug
Bovenaan