phate_13
Well-known member
Voor die prijs zou ik zeker geen batterij plaatsen neen. Maar ik heb een vaste batterij van 10kWh (9 bruikbaar) voor 3k. Je vindt plug-in batterijen voor gelijkaardige prijzen. Voor die prijs is het wel al interessant om op die manier je avond/nacht gebruik te kunnen afdekken.Nu 14.
In 2021 een airco laten plaatsen op mijn zaak omwille van al het thuiswerk, wat ik op de zolder doe.
Niet perfect geïsoleerd, dus in de zomer bij +25 graden kan het best warm worden (nu nog niet)
Met 10 bleef ik netjes onder de omvormer, nu topt hij af van 11u30 tot 17u. Maar dat is alleen bij volle zon vanaf april tot ongeveer september.
Was toen niet de moeite om grotere omvormer met hoger prosumenten tarief te leggen.
Nu ga ik die airco volle bak laten draaien als de auto niet aan het laden is!
Panelen bijleggen is misschien wel interessant.
Batterij weet ik niet. Die zou meestal slechts 10kWh, dus ivgl met een EV is niets.
Ik heb er eigenlijk niet zoveel plaats voor en de prijzen die ik kreeg van mijn zonnepanelen plaatser zijn nog best hoog (7.000€ voor 10kWh)
Ik neig er toe om het dit jaar zo te laten om eens goed in te kunnen schatten wat de effecten zijn van de digitale meter.
En dan volgend jaar te zien wat een verstandige investering is.
Ik vermoed dat extra zonnepanelen op het westen interessanter zijn dan thuisbatterij (wegens lagere prijs)
In het geval van veel thuiswerk, is de usecase inderdaad wel iets beperkter. Dat moet je zelf afwegen, naargelang beschikbaarheid. Maar zelfs dan zou een kleine batterij interessant kunnen zijn om het avond/nacht gebruik voor een groot stuk af te dekken. Maar sowieso enkel in combinatie met extra zonnepanelen. Met je huidige opbrengst, thuiswerk en EV, dan verwacht ik dat je gewoon al je opgewerkte energie in de meeste situaties zelf al kunt gebruiken.
Het over/ondergedimensioneerd zijn naargelang de seizoenen, dat ligt meer aan de zonnepanelen dan aan de batterij. Uiteindelijk is het vooral een kwestie van naar je verbruik(spatroon) te kijken. En dan zul je inderdaad voor het optimale punt te bepalen wat naar het tussenseizoen moeten kijken. In de winter zal je altijd te weinig opbrengst hebben, in de zomer zul je quasi altijd "teveel" opbrengst hebben (naargelang dimensionering zonnepanelen en gebruik). Als je in het tussenseizoen quasi altijd je gebruik kunt afvangen zit je naar mijn mening goed.

En gisteren had jij ook nog een licht voordeel.