Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Nu 14.
In 2021 een airco laten plaatsen op mijn zaak omwille van al het thuiswerk, wat ik op de zolder doe.
Niet perfect geïsoleerd, dus in de zomer bij +25 graden kan het best warm worden (nu nog niet)
Met 10 bleef ik netjes onder de omvormer, nu topt hij af van 11u30 tot 17u. Maar dat is alleen bij volle zon vanaf april tot ongeveer september.
Was toen niet de moeite om grotere omvormer met hoger prosumenten tarief te leggen.
Nu ga ik die airco volle bak laten draaien als de auto niet aan het laden is!

Panelen bijleggen is misschien wel interessant.
Batterij weet ik niet. Die zou meestal slechts 10kWh, dus ivgl met een EV is niets.
Ik heb er eigenlijk niet zoveel plaats voor en de prijzen die ik kreeg van mijn zonnepanelen plaatser zijn nog best hoog (7.000€ voor 10kWh)

Ik neig er toe om het dit jaar zo te laten om eens goed in te kunnen schatten wat de effecten zijn van de digitale meter.
En dan volgend jaar te zien wat een verstandige investering is.
Ik vermoed dat extra zonnepanelen op het westen interessanter zijn dan thuisbatterij (wegens lagere prijs)
Voor die prijs zou ik zeker geen batterij plaatsen neen. Maar ik heb een vaste batterij van 10kWh (9 bruikbaar) voor 3k. Je vindt plug-in batterijen voor gelijkaardige prijzen. Voor die prijs is het wel al interessant om op die manier je avond/nacht gebruik te kunnen afdekken.

In het geval van veel thuiswerk, is de usecase inderdaad wel iets beperkter. Dat moet je zelf afwegen, naargelang beschikbaarheid. Maar zelfs dan zou een kleine batterij interessant kunnen zijn om het avond/nacht gebruik voor een groot stuk af te dekken. Maar sowieso enkel in combinatie met extra zonnepanelen. Met je huidige opbrengst, thuiswerk en EV, dan verwacht ik dat je gewoon al je opgewerkte energie in de meeste situaties zelf al kunt gebruiken.

Het over/ondergedimensioneerd zijn naargelang de seizoenen, dat ligt meer aan de zonnepanelen dan aan de batterij. Uiteindelijk is het vooral een kwestie van naar je verbruik(spatroon) te kijken. En dan zul je inderdaad voor het optimale punt te bepalen wat naar het tussenseizoen moeten kijken. In de winter zal je altijd te weinig opbrengst hebben, in de zomer zul je quasi altijd "teveel" opbrengst hebben (naargelang dimensionering zonnepanelen en gebruik). Als je in het tussenseizoen quasi altijd je gebruik kunt afvangen zit je naar mijn mening goed.

Zonnepanelen kosten nog 60euro/stuk voor 440W. Dus je gaat eigenlijk alle kosten van een nieuwe installatie betalen, minus die 60euro/paneel Je kunt dan beter tegen uw installateur zeggen dat hij een extra PV installatie op uw garage mag leggen.

Is de omvormer in verhouding dat zoveel duurder vergeleken met panelen?

Als ik het nu bv goed begrijp, hier liggen 2 strings (oost en west gok ik) die naar de omvormer lopen. Daar kan gewoon op bij aangesloten worden of moeten er dan nieuwe kabels getrokken worden?

vOWa7fy.png

Welke app is dat?

Is de omvormer in verhouding dat zoveel duurder vergeleken met panelen?

Als ik het nu bv goed begrijp, hier liggen 2 strings (oost en west gok ik) die naar de omvormer lopen. Daar kan gewoon op bij aangesloten worden of moeten er dan nieuwe kabels getrokken worden?

Welke app is dat?
Een omvormer van 5kW zit op 500-900euro als ik een op internet kijk.
Maar je hebt ook nog montage materialen die geld kosten om de panelen op het dak te bevestigen, dan nog de bekabeling, extra zekering, ...
De werkuren van de installateur en natuurlijk zijn rijkelijke marge op al die producten.

Een kameraad is zelf zijn PV aan het doen. Ben hem een tijdje gaan helpen om de stelling te bouwen. Daar stonden 9 panelen van 440W die hij voor 60euro/stuk had gekocht en een SMA omvormer die voor 75euro heeft overgenomen van een koppel die geupgrade was naar een hybride omvormer met batterij.

Kabels enzo heeft hij zelf getrokken en een collega van hem zal het komen aansluiten die PV legt in bijberoep. Zo kun je dus voor weinig geld een PV installatie leggen.

Als ik ooit een nieuw tuinhuis plaats, ga ik ook zelf panelen leggen. Dat houdt eigenlijk 2x niks in als je iemand hebt die de aansluiting wil doen in de kast. Op woning durf ik niet te kruipen (6,5m daklijst en 10,5m nok), maar op een tuinhuis van 2-2.5m hoog met plat dak moet dat nog wel lukken :D

Het grafiekje komt uit Graphana. Die kan data uit Home Assistant visualiseren.

Ik zat ook te kijken naar bvb een grotere omvormer.
Op 2dehands genoeg SolarEdge omvormers te vinden die mogelijk gewoon drop-in vervanging zijn voor een paar honderd euro, nog nieuw in de doos.
Maar zoals je zegt: plaatsing kost veel als je het niet zelf kan doen.
Volgens een elektricien in de familie kan SolarEdge wel een pest zijn om te configureren.

Jij zit dacht ik met 11,4kWp aan panelen. Ter referentie, dit was gisteren met 3,6kWp aan panelen, Z-gericht:
QcuG2hy.png

Das als we je 2kW delen door 3 (normalisatie voor verschil in kWp), dan zit ik op 666W om 8u57 & 19u09.
En januari had ik 133kWh opbrengst.
Klopt. In januari had jij dus dubbel zoveel opbrengst per kWp als mij :-) En gisteren had jij ook nog een licht voordeel.

Met een batterij kun je die latere opkomst in de ochtend en vroegere daling in de avond opvangen met als voordeel dat je toch nog maximale productie hebt in de winter. Onder welke hellingsgraad liggen jouw panelen? Die van mij liggen op 45°.

Onder welke hellingsgraad liggen jouw panelen? Die van mij liggen op 45°.
3600Wp panelen op 3,3kVA omvormer, zo goed als perfect zuid-gericht onder een hellingsgraad van 45° ;)

Wou het gewoon ter referentie geven, want iedereen is natuurlijk afhankelijk van het dak. Rijhuis hier, dus enkel Z en N gericht zadeldak; waarvan het Z gerichtte vol ligt.

3600Wp panelen op 3,3kVA omvormer, zo goed als perfect zuid-gericht onder een hellingsgraad van 45° ;)

Wou het gewoon ter referentie geven, want iedereen is natuurlijk afhankelijk van het dak. Rijhuis hier, dus enkel Z en N gericht zadeldak; waarvan het Z gerichtte vol ligt.
Ja, inderdaad. Had mijn woning 90° gedraaid gestaan, dan kreeg ik er maar 12 (2 veluxen) of 18 panelen op want de noord kant onder 45° helling zal niet veel opbrengen. En dan was mijn opbrengst in de winter wss gelijk aan wat het nu is.

De optimale installatie lastig te plaatsen denk ik. Dan koop ge uw beter een huis met een grote tuin/weide waar ge panelen op zo'n ding zet dat de zon tracked :D

Zijn er hier al mensen die een bidirectionele laadpaal hebben voorzien? Of eentje die het hardwarematig al zou kunnen, maar in de toekomst nog een software update daarvoor moeten krijgen?

Zijn er hier al mensen die een bidirectionele laadpaal hebben voorzien? Of eentje die het hardwarematig al zou kunnen, maar in de toekomst nog een software update daarvoor moeten krijgen?
Voorlopig niet voorzien noch de intentie.

Garantie van de batterij van de wagen valt weg indien je dat gebruikt. En de kostprijs is ook niet mis (4 - 6k€ of zo inclusief installatie en aanpassingen).

Voorlopig niet voorzien noch de intentie.

Garantie van de batterij van de wagen valt weg indien je dat gebruikt. En de kostprijs is ook niet mis (4 - 6k€ of zo inclusief installatie en aanpassingen).
Bij welk merk valt de garantie dan weg? Bij bv Volvo niet, er zijn gewoon extra voorwaarden, wat normaal is. Bij gewoon rijden zijn er ook voorwaarden zoals leeftijd en max aantal km.

Bij welk merk valt de garantie dan weg? Bij bv Volvo niet, er zijn gewoon extra voorwaarden, wat normaal is. Bij gewoon rijden zijn er ook voorwaarden zoals leeftijd en max aantal km.

2 jaar geleden was dat het geval voor KIA. Echter op dit moment vind ik die stipulatie niet meer terug.
Dus lijkt het wel alsof men zoals je zegt voorwaarden heeft voorzien. Dus best de voorwaarden van uw garantie van uw wagen bekijken en misschien zelfs expliciet laten bevestigen door de dealer om zeker te zijn.
Want zo eenvoudig vind je het niet terug voor elk merk. Volvo was er wel open over zoals je stelde.

Zie daar weinig voordelen aan, de kostprijs, verliezen en slijtage van de batterij zitten wat in de weg.
Je kan ook maar een gedeelte reserveren, het heeft geen zin om je batterij tot 20% leeg te trekken als je dan moet (snel)laden om ergens heen te rijden bvb. Je hebt ook 2x laadverliezen door omzetting AC/DC en DC/AC en als dat aan laag vermogen is, dan zijn die verliezen substantieel.

Je gaat echt naar je installatie moeten kijken off een plug-in batterij, hybride omvormer + batterij of deze oplossing de beste is.

Ik kan mijn EV nu net vol krijgen op de zon. Als ik er nog extra energie uithaal, krijg ik hem niet meer vol denk ik.
Ik vooral energie kunnen bufferen als de auto niet thuis is.

Zie daar weinig voordelen aan, de kostprijs, verliezen en slijtage van de batterij zitten wat in de weg.
Je kan ook maar een gedeelte reserveren, het heeft geen zin om je batterij tot 20% leeg te trekken als je dan moet (snel)laden om ergens heen te rijden bvb. Je hebt ook 2x laadverliezen door omzetting AC/DC en DC/AC en als dat aan laag vermogen is, dan zijn die verliezen substantieel.

Je gaat echt naar je installatie moeten kijken off een plug-in batterij, hybride omvormer + batterij of deze oplossing de beste is.
Als je een auto hebt die regelmatig overdag thuis staat, is dat toch ideaal om de nacht te overbruggen? En een huis verbruikt amper iets, dus je houdt dan vaak nog steeds genoeg over voor je ritjes.

Als je een auto hebt die regelmatig overdag thuis staat, is dat toch ideaal om de nacht te overbruggen? En een huis verbruikt amper iets, dus je houdt dan vaak nog steeds genoeg over voor je ritjes.

3-4k extra investeren om 8 maanden op een jaar wat nachtverbruik te overbruggen is wel stevig. Dat kan voor minder dan de helft van de prijs ook met een plug-in batterij. Als je 250W verbruikt aan 8 uur is dat 2kWh per dag, x200 dagen is 400kWh/jaar, momenteel is dat 130 euro oid. Het kan financieel dus niet echt uit. 400kWh/jaar is tegenwoordig ook maar 4-5 keer de batterij capaciteit.

Als je de auto gebruikt als 25-30kWh batterij oid heeft het meer zin, maar zit je nog met slijtage van de batterij en je beperkt je range ermee en die loopt vaak al niet over natuurlijk.

Een Volvo ex90 is voorzien op bidirectioneel laden voor zowel AC als DC. En dan moet je geen superdure laadpaal hebben die de omvorming doet.

Wij gaan een laadpaal plaatsen voor onze nieuwe wagen.
We hebben zonnepanelen liggen en de omvormer en batterij zijn van Huawei.
Hetzelfde bedrijf dat de zonnepanele en batterij heeft geplaatst, raadt aan om een laadpaal van Huawei te nemen.
Integratie met de omvormer en batterij is dan makkelijker.

Heeft iemand al ervaringen met een volledig Huawei landschap?
Zijn er argumenten om net niet voor Huawei te kiezen (behalve de afhankelijkheid van 1 merk).

Huawei is goede prijs/kwaliteit voor omvormers (gebruik ik ook), maar heel brak voor laadpalen.
Zeker geen voordeel om in hetzelfde ecosysteem te blijven.

Beter een A-merk laadpaal plaatsen, die werken qua zonneladen en active load balancing met alle merken zonnepanelen/omvormers.

Huawei is goede prijs/kwaliteit voor omvormers (gebruik ik ook), maar heel brak voor laadpalen.
Zeker geen voordeel om in hetzelfde ecosysteem te blijven.

Beter een A-merk laadpaal plaatsen, die werken qua zonneladen en active load balancing met alle merken zonnepanelen/omvormers.

Mag ik lui zijn en vragen welke je zou aanraden, ipv dat ik hier door gans topic moet scrollen ? 😇
Ik heb net als de vraagsteller, ook Huawei PV + batterij en er komt een Tesla model Y binnenkort

Zijn hier ook aan het kijken voor een laadpaal te installeren. Momenteel heeft de peblar Business de voorkeur aangezien ik deze zou moeten kunnen sturen met de HomeWizard p1 meter. Was momenteel aan het denken deze zelf te installeren en daarna te laten keuren. zijn er bepaalde dingen die ik moet kunnen voorzien bij de keuring hiervan? Wonen in een nieuwbouw en elektriciteit is eigenlijk nog maar pas gekeurd, kabel richting de laadpaal was toen al aanwezig en staat dus ook mee op het plan. Vermoed dat dit voldoende is?

*edit: net even gecheckt wat er effectief voorbereid is
5G6 kabel
C32 automaat
40A/ 30mA diff
Laadpaal is al aangeduid op het eendraadschema

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan