Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Ik ben nu speciaal naar huis gekomen om op te laden maar om daarvoor altijd naar huis te rijden?

Ik laad ook 3-fasig aan 11kW maar mijn zonnepanelen geven max 4 kW dus ook hier zijn we niet goed bezig. Ik zou moeten traag en lang opladen, maar daar heb ik geen tijd voor (ik moet straks door) en traag is geen optie want straks om 17u produceren de zonnepanelen nog amper iets. Eigenlijk zie ik maar 5u opbrengst op een hele dag.

Man man man; wat een klucht. Voor mensen die overdag niet thuis zijn, is dat dus gewoon een waste of money. Want de zonnepanelen leveren op maar ze doen er niets mee.

Ok, je kan de vaatwas en was overdag programmeren maar dat kost nu ook niet zooooveel aan elektriciteit.

Bedoeling is idd lang en traag laden, een slimme laadpaal kan daarbij blijkbaar helpen

Het is allemaal een beetje zoeken. De auto moet ook niet elke dag tot zen max worden opgeladen. Max laadsnelheid zou ik sowieso niet aanraden voor idd capaciteitstarief

Vandaag bv 32kWh opgewekt, om 13u moest ik weg dus maar 12kWh zelf gebruikt waarvan 11 in de auto gestoken en nog 3kWh van het net gehaald
Morgen dus vertrekken met 52% maar geen probleem voor woon-werk. Vrijdag een hele dag thuiswerk en dan kan die op zen gemak laden

Altijd en continu op zonnestroom laden zal niet lukken, maar elke kWh is er één gewonnen en "gratis"

Hoe lang heb je jouw digitale meter?

Want ik zie het volgende probleem al komen, jouw capaciteitstarief gaat stevig zijn als je aan 11kW laadt. Je capaciteitstarief alleen gaat even hoog zijn als je volledige factuur van met je terugdraaiende teller…
Een week, waarom? 😇

Ik hoop dat de factuur dezelfde blijft, wij hebben 7 jaar met die terugdraaiende teller €50 betaald per maand. Dat is niets.

Ik kan niet anders dan snelladen aan 11kW wegens installatie 3fasige teller en domme oude laadpaal van Tesla. Wel leuk dat het dan gedaan is op 5-6u tijd.

Wij zijn ook praktisch nooit langer dan 4u thuis, daarom ook dat ik altijd in de avond wou laden, eventueel ‘s nachts maar ja, dan is er geen zon 😇

In het weekend zijn we altijd op de baan als de zon schijnt, wij zijn geen thuiszitters.

Ik begin mijn grafiek trouwens te snappen, die stijgt ‘s middags naar zijn piek en zakt naar nul vanaf 15u. Gisteren scheen de zon nog goed om 17u en 18u maar dan schijnt deze niet meer op ons dak. De zon moet dus effectief op jouw dak schijnen, anders zakt het rendement naar 0. Dus zelfs al is het lekker warm tot 22 graden in de zomer, dan nog gaan wij vanaf 17u nul opbrengsten hebben dankzij de zonnepanelen.

In onze straat liggen alle zonnepanelen aan de ZO kant, waarbij we allemaal iets meer naar de Oost kant gericht zijn.

Laatst bewerkt:
Ge kunt toch met de app van de wagen het aanpassen naar 4kW ofzo?
Zoek eens capaciteitstarief op. Als je zo snel laadt, zul je daar veel voor betalen. (50euro per kW per jaar)

Een week, waarom? 😇

Ik hoop dat de factuur dezelfde blijft, wij hebben 7 jaar met die terugdraaiende teller €50 betaald per maand. Dat is niets.

Ik kan niet anders dan snelladen aan 11kW wegens installatie 3fasige teller en domme oude laadpaal van Tesla. Wel leuk dat het dan gedaan is op 5-6u tijd.

Wij zijn ook praktisch nooit langer dan 4u thuis, daarom ook dat ik altijd in de avond wou laden, eventueel ‘s nachts maar ja, dan is er geen zon 😇

In het weekend zijn we altijd op de baan als de zon schijnt, wij zijn geen thuiszitters.

Ik begin mijn grafiek trouwens te snappen, die stijgt ‘s middags naar zijn piek en zakt naar nul vanaf 15u. Gisteren scheen de zon nog goed om 17u en 18u maar dan schijnt deze niet meer op ons dak. De zon moet dus effectief op jouw dak schijnen, anders zakt het rendement naar 0. Dus zelfs al is het lekker warm tot 22 graden in de zomer, dan nog gaan wij vanaf 17u nul opbrengsten hebben dankzij de zonnepanelen.

In onze straat liggen alle zonnepanelen aan de ZO kant, waarbij we allemaal iets meer naar de Oost kant gericht zijn.
Met die manier van werken gaat je factuur veel hoger liggen vrees ik.

Je zou echt (snel) moeten overwegen om een aanpassing te doen om trager te laden.

Zoals @MorGo7h zegt kost capaciteitstarief tarief wel wat, zou in Vlaanderen nu gemiddeld iets meer dan €53/kW zijn per jaar.

Even een snelle berekening met volgende veronderstellingen (die veelal in het nadeel zijn van traag laden):

Tarief aankoop stroom dag: €0,35 (is zeer hoog)
Tarief aankoop stroom nacht: €0,32 (ook hoog)
Injectietarief: €0,02 (is laag)
Huidige piek per maand: 13kW (11 auto + 2 elders lijkt me nog conservatief gerekend)
Potentiële piek: 4,5Kw (nachtladen, 4,2 auto, 0,3 sluimer).
Huidig aandeel zonnestroom die in auto gaat: 15% (zware overschatting, dan mag je in de zonnemaanden eigenlijk enkel laden als je pv vol aan het opbrengen is)

Als je blijft doen zoals nu betaal je voor het laden van je auto:
Capaciteitstarief: €689 (13x53)
Stroom: 80kWh (weekverbruik auto volgens jou) x 52 x 0,85 x 0,35 = €1237,6
Totaal: €1926,6

Als je enkel ‘s nachts laadt aan een limiet van 6A in te stellen in je Tesla app:
Capaciteitstarief: €238,5
Stroom: 80 x 52 x 0,32 =1.331,2
Totaal: €1569,7

Door enkel nog ‘traag’ te laden ‘s nachts betaal je ongeveer €346 minder per jaar.

Als je naar een slimmere lader gaat die aan loadbalancing en zonneladen kan doen kan je nog meer besparen.

Je zal dan zeggen dat je snel wilt laden, maar je berichten geven aan dat dat niet nodig is, je verbruikt 80kWh per week. Dat is 20u laden, als je enkel zou laden tussen middernacht en 5 zijn dat 4 nachten. Doe dit gewoon elke nacht en je laadt elke nacht 100km bij.

Ge kunt toch met de app van de wagen het aanpassen naar 4kW ofzo?
Zoek eens capaciteitstarief op. Als je zo snel laadt, zul je daar veel voor betalen. (50euro per kW per jaar)
Maar dat vind ik juist leuk, dat mijn wagen op een paar uur zoveel bijgeladen wordt.
Als ik s" nachts traag kan opladen kan mij dat weinig schelen eerlijk gezegd, maar dan is er geen zon dus geen optie.

Traag laden aan 3kW ipv 11kW zal ervoor zorgen dat ik 16u per week de wagen moet laden.
Ik heb hier al meermaals gezegd dat dat enkel kan tussen 11u30 en 15u30 want alleen dan wekken mijn zonnepanelen energie op.
Dus ik moet maandag, dinsdag, woensdag en donderdag mijn wagen opladen tussen 11u30 en 15u30?

Komaan, dat is toch een grap heel dit verhaal :D
Ik heb trouwens al 1 maal opgeladen met 3 fasige snellader, is het nu sowieso al om zeep dit jaar omdat ik dit 1 maal gedaan heb?

Plan B: ik vergeet de zonnepanelen want ik ben niet thuis overdag en ik laad alleen nog 's nachts traag op, maar dan hebben onze zonnepanelen geen enkel nut, ik kan enkel de was en vaatwas overdag laten draaien, echt mega winsten zijn dat niet hé

Plan C: ik verkoop mijn dure EV (€1000 per maand leasing) en koop mij een benzine VW Golf, meer plezier en 1 maal tanken per maand

Plan D: bestaat er een manier om deze oplaadbeurten in mijn vennootschap te plaatsen, met een slimme laadpaal bv die mij duidelijk zegt wanneer ik de wagen heb opgeladen? op de vennootschap doen deze bedragen minder pijn (maar dan moet ik opnieuw 3k investeren)

Ps: ik rij met een bmw ix3, ik heb geen Tesla, enkel Tesla laadpaal omdat ik ooit een Tesla heb gehad

Laatst bewerkt:
Je zal dan zeggen dat je snel wilt laden, maar je berichten geven aan dat dat niet nodig is, je verbruikt 80kWh per week. Dat is 20u laden, als je enkel zou laden tussen middernacht en 5 zijn dat 4 nachten. Doe dit gewoon elke nacht en je laadt elke nacht 100km bij.
Dat verhaal klopt echt niet, ik moet vrijdag bv 350km rijden en wij zouden graag dit weekend ook naar de zee gaan dus dan moet ik snelladen en zit ik dus terug op 11kW

Iedere maand ga ik wel eens moeten snelladen hoor, of meerdere keren.

Maar dat vind ik juist leuk, dat mijn wagen op een paar uur zoveel bijgeladen wordt.
Als ik s" nachts traag kan opladen kan mij dat weinig schelen eerlijk gezegd, maar dan is er geen zon dus geen optie.

Traag laden aan 3kW ipv 11kW zal ervoor zorgen dat ik 16u per week de wagen moet laden.
Ik heb hier al meermaals gezegd dat dat enkel kan tussen 11u30 en 15u30 want alleen dan wekken mijn zonnepanelen energie op.
Dus ik moet maandag, dinsdag, woensdag en donderdag mijn wagen opladen tussen 11u30 en 15u30?

Ik heb trouwens al 1 maal opgeladen met 3 fasige snellader, is het nu sowieso al om zeep dit jaar omdat ik dit 1 maal gedaan heb?

Plan B: ik vergeet de zonnepanelen want ik ben niet thuis overdag en ik laad alleen nog 's nachts traag op, maar dan hebben onze zonnepanelen geen enkel nut, ik kan enkel de was en vaatwas overdag laten draaien, echt mega winsten zijn dat niet hé

Plan C: ik verkoop mijn dure EV (€1000 per maand leasing) en koop mij een benzine VW Golf, meer plezier en 1 maal tanken per maand

Mja, ofwel lees je je in en pas je je aan. Of niet en betaal je daarvoor, die keuze is vrij.

De meeste onder ons:
- Laden op de zon, gelijk met de overschot door de dag. Ik krijg mijn auto van Maart tot en met half oktober/eind Oktober zo voldoende vol. Kost is 10c/kWh ongeveer (missen injectievergoeding + afschrijving zonnepanelen)
- Laden 's nachts aan 2,5kW (ik doe meestal zelfs 2,2kW zodat capaciteit onder de 2,5kW blijft). Kost is dan ongeveer 10c/kWh, want dat is de naakte kWh-prijs. Capaciteitstarief stijgt in mijn geval niet mee, die 2,5kW halen we zo ook wel ongeveer. Ik doe dit in de winter zo en krijg de wagen voldoende geladen. Indien niet, laad ik traag verder door de dag.

Als je niet op de zon of traag kunt laden thuis is een EV doorgaans geen slimme keuze en koop je beter een golf op benzine. Die keuze kan je maken als je je deftig inleest en informeert, liefst VOOR aankoop.
Mijn wagen hangt 100+ uur per week aan de lader, so what? Toegegeven, die is niet altijd aan het laden omdat ik wacht op zon.

Als je 1 maand naar de botten hebt geholpen met je capaciteitspiek is niet het hele jaar naar de botten, maar slechts 1/12de. Dus bvb 11kW piek kost grofweg 600 euro/jaar, voor de maand dat je dat gedaan hebt is de piekkost dus 50 euro. Tov een piek van 3kW (120 per jaar en dus 10 per maand) is dat een stijging van 40 euro op je energiefactuur voor dat jaar.

De grap is dus dat je onwetend een EV gekocht hebt en u achteraf pas vragen stelt.

Dat verhaal klopt echt niet, ik moet vrijdag bv 350km rijden en wij zouden graag dit weekend ook naar de zee gaan dus dan moet ik snelladen en zit ik dus terug op 11kW

Dat verhaal klopt niet, 350kW is gemiddeld 70kWh. Als je 12 uur kan laden is dat aan 5,85kW, dat is goedkoper dan bvb 6,5h aan 11kW terwijl als de wagen toch voor de deur staat dat voor de rest geen negatieve impact heeft.

- Neen, dat is niet meteen omzeep voor het hele jaar. Capaciteitstarief wordt per maand bekeken. Voor april zal je heel hoog zitten.

- Is het per se nodig dat je wagen altijd 100% heeft? Want de auto van mijn vrouw laad ik op +- anderhalve dag op met zonnestroom, maar meestal staat die op de oprit geparkeerd met een batterij tussen 30 en 60%. Heel occasioneel laden we tot 100% op, dat is dan ofwel met de zonnestroom, ofwel 's nachts als de timing het niet toe laat.

- Je bent toch zelfstandige, heel interessant gaat die benzinewagen niet zijn. Maar ja, een goedkope 2dehandsbenzine kost je meer dan een elektrische wagen van 50 KEUR, dat staat los van uw zonnepanelen.

Die keuze kan je maken als je je deftig inleest en informeert, liefst VOOR aankoop.

De grap is dus dat je onwetend een EV gekocht hebt en u achteraf pas vragen stelt.
Mijn lieve vriend, wij hadden afgelopen 7 jaar een terugdraaiende teller en dit is mijn 2e EV waar ik al 3 jaar gratis energie geniet.
Ik heb deze digitale teller nu 4 dagen.

ik denk vooral dat je moet afstappen dat je zonnepanelen je heel veel gaan besparen (zeker als je in de middag niet thuis bent) En jezelf heel gelukkig prijzen dat je zolang hebt kunnen profiteren van een terugdraaiende teller.
De winst die je hiermee hebt gemaakt tegenover mensen dat dit niet hadden is eigenlijk gewoon enorm en ook niet eerlijk

We snappen uiteraard wel allemaal dat het vroeger hierin veel beter was, wij hebben gewoon al een paar jaar tijd gehad om dat allemaal te laten bezinken.

Mijn lieve vriend, wij hadden afgelopen 7 jaar een terugdraaiende teller en dit is mijn 2e EV waar ik al 3 jaar gratis energie geniet.
Ik heb deze digitale teller nu 4 dagen.

Ja so, hoelang bestaat een digitale teller al denk je, mijn auto is al 3,5 jaar oud en ik had daarvoor al een digitale teller. Je hebt tijd genoeg gehad om erover na te denken. Of je slikt de kost (waarbij je de kost van prosumententarief nog moet halen) of je koopt einde lease een benzine/diesel.
Mijn auto is nu de batterij ipv het net.

Als je een golf maar 1x per maand moet tanken spreek je over 800km/maand. In het slechtste geval dus een 160kWh per maand. Dat kan je ook makkelijk traag laden. Het is imo niet willen ipv niet kunnen. Maar niemand verplicht je natuurlijk traag te laden. Ik steek die 450 euro/jaar extra capaciteitskost liever in mijn zakken dan in die van Fluvius, zolang ik er geen last van heb natuurlijk.

ik denk vooral dat je moet afstappen dat je zonnepanelen je heel veel gaan besparen (zeker als je in de middag niet thuis bent) En jezelf heel gelukkig prijzen dat je zolang hebt kunnen profiteren van een terugdraaiende teller.
De winst die je hiermee hebt gemaakt tegenover mensen dat dit niet hadden is eigenlijk gewoon enorm en ook niet eerlijk

We snappen uiteraard wel allemaal dat het vroeger hierin veel beter was, wij hebben gewoon al een paar jaar tijd gehad om dat allemaal te laten bezinken.

En vooral tijd gehad om jezelf aan te passen. Het is gewoon een mentaliteitswijziging.
Zonnepanelen hebben vandaag geen/weinig nut als je de stroom niet kan opslaan of onmiddelijk verbruiken.

Laatst bewerkt:
- Je bent toch zelfstandige, heel interessant gaat die benzinewagen niet zijn. Maar ja, een goedkope 2dehandsbenzine kost je meer dan een elektrische wagen van 50 KEUR, dat staat los van uw zonnepanelen.
Ik heb juist naar mijn boekhouder gebeld, we gaan die facturen in mijn zaak plaatsen als aftrekpost. Zelfs al betaal ik nu €2000 per jaar, dan doet dat minder pijn als de zaak dat betaalt.

Ik heb juist naar mijn boekhouder gebeld, we gaan die facturen in mijn zaak plaatsen als aftrekpost. Zelfs al betaal ik nu €2000 per jaar, dan doet dat minder pijn als de zaak dat betaalt.

Euh, je hebt standaard de elektriciteitskost van de wagen toch altijd ingebracht. Vermoed dat je niet EN de elektriciteitsfactuur volledig EN een kWh-prijs per geladen kWh kan inbrengen.

Zijn er hier nog mensen die een Easee laadpaal met Easee Equalizer gebruiken icm digitale meter?
Ik heb het gevoel dat wat ze daar bedacht hebben totaal van de pot gerukt is en feitelijk waardeloos.

Ze hebben een feature Surplus Charging: Energy from grid can be restricted to a limit between 1 - 12A. This is supplemented with surplus energy when available.
Ik lees dat dus als:
- als ik dat instel op 6A, dan gaat hij nooit meer dan 6A van het net trekken.
- ingesteld op 6A, geen zonne-energie, dan max laden aan 6A.
- ingesteld op 6A, 3kW zonne-energie (13A), dan kan ik aan 19A laden.
- ingesteld op 6A, 3kW zonne-energie (13A), maar wasmachine start op, dan zal het laden trager gaan dan 19A.

Ik wil eerst en vooral mijn pieken beperken, om capaciteitstarief niet te laten oplopen.
En daarna zoveel mogelijk zelf verbruiken als de zon schijnt door oa mijn auto op te laden.

Het probleem is dat zij de ingestelde limiet naar de laadpaal sturen, die dat dan weer naar de auto doorstuurt.
Dus in mijn Tesla app zie ik maximum laadsnelheid 6A, en ik kan niet hoger gaan.

Hun oplossing: zet dan Surplus Charging af. Maar dan ben ik het load balancen kwijt.
Ze hebben er een hele pagina over gemaakt met uitleg: https://support.easee.com/hc/nl/articles/44729263070225-Surplus-laden-niet-zoals-verwacht
Als ik daar mijn waarden invul klopt er toch iets niet:
- zonnepanelen leveren 15A
- huis verbruikt 3A
dus 12A beschikbaar
- volgens hen kan er slechts 6A naar de auto
En waar is de resterende 6A naartoe?

Een laadpaal gaat eigenlijk niet laden. Het is de auto die laadt via zijn onboard charger.
De laadpaal zorgt eigenlijk gewoon dat de auto stroom vanaf de meterkast krijgt over de kabel. Wanneer een (slimme) laadpaal zijn vermogen gaat beperken, doe de laadpaal dat niet zelf. Die gaat gewoon een PWM signaal sturen naar de auto dat hij maximaal maar 6A mag trekken en de auto volgt.

Je bij jouw Tesla de laad limiet weghalen voor jouw locatie of de laadpaal heel even manueel vollebak zetten en de Tesla in de app ook vollebak zetten. Daarna zet je een beperking op de laadpaal en de Tesla zal niet sneller laden. Als er meer zon is, gaat de Tesla netjes meegaan.

Je bij jouw Tesla de laad limiet weghalen voor jouw locatie of de laadpaal heel even manueel vollebak zetten en de Tesla in de app ook vollebak zetten. Daarna zet je een beperking op de laadpaal en de Tesla zal niet sneller laden. Als er meer zon is, gaat de Tesla netjes meegaan.
Maar dat is het hem net.
Zo gauw ik de Equaliser wil inzetten om het verbruik te beperken, is de max 12A. (de ingestelde waarde)

Van de support zei ze het 1 keer mooi.
Energy from grid can be restricted to a limit between 1 - 12A. This is supplemented with surplus energy when available.
Maar ipv supplemented schreef ze replaced.
Maar dat is niet wat ik wil, en ook niet wat in de app staat.

Terug
Bovenaan