Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Aan 35 cent en 20kWh/100km kost u dat 7 euro/100km.
Het gaat mij over die 35cent, hoe kan ik weten dat het 35 cent is? 35 cent per wat trouwens?

€7 per 100km zou mooi zijn, alhoewel ik al 4 jaar 0 euro heb betaald dankzij terugdraaiende teller :(

aan de andere kant is het verschil dan amper €5 per 100km, laat ons zeggen dat ik 1000km rij per maand -> €50 verschil per maand

echt véél is dat niet he

heb ik daarom een dure EV gekocht denk ik dan?

Het gaat mij over die 35cent, hoe kan ik weten dat het 35 cent is? 35 cent per wat trouwens?

€7 per 100km zou mooi zijn, alhoewel ik al 4 jaar 0 euro heb betaald dankzij terugdraaiende teller :(
Staat in uw energie contract of zichtbaar via de app van uw energieleverancier.

35 cent per kWh

aan de andere kant is het verschil dan amper €5 per 100km, laat ons zeggen dat ik 1000km rij per maand -> €50 verschil per maand

echt véél is dat niet he

Dat kan niet he. Je hebt sowieso prosumenten tarief en met uw installatie ga je volgens mij niet genoeg opwekken om een jaar lang elektrisch te rijden + uw huishouden van elektriciteit te voorzien, dus ik vermoed dat er ook afname was.

Dat kan niet he. Je hebt sowieso prosumenten tarief en met uw installatie ga je volgens mij niet genoeg opwekken om een jaar lang elektrisch te rijden + uw huishouden van elektriciteit te voorzien, dus ik vermoed dat er ook afname was.
Wij hebben de afgelopen 4 jaar €49,3 per maand betaald met terugdraaiende teller.

*edit: even opgezocht totaal verbruik was gemiddeld 970 kWh op jaarbasis

echt véél is dat niet he

Als je zonnepanelen hebt en je doet niet dagelijks lange ritten, kan je hem vanaf maart tot eind oktober laden op opbrengst van de zonnepanelen aan 0 euro/100km.

Wij hebben de afgelopen 4 jaar €49,3 per maand betaald met terugdraaiende teller.

*edit: even opgezocht totaal verbruik was gemiddeld 970 kWh op jaarbasis
Das dan toch ook 600euro/jaar he en niet 0euro.

Ik zat op 1100euro afgelopen jaar met 5100kWh afname, 5000kWh injectie en een digitale meter.
Voor die 600euro per jaar dat je betaalde, kun je wel wat afname in de winter hebben. Gewoon zien dat je in de zomer zoveel mogelijk op de zon laad.

Als je zonnepanelen hebt en je doet niet dagelijks lange ritten, kan je hem vanaf maart tot eind oktober laden op opbrengst van de zonnepanelen aan 0 euro/100km.

De kost is natuurlijk niet 0, je verliest het (beperkte) injectietarief. En als je de kost van je zonnepalenen, omvormer,... mee rekent, kom je toch al snel uit rond de €0,15-0,20/kWh. Blijft een stuk goedkoper dan benzine of diesel maar met een gemiddeld aantal kilometer per jaar spaar je misschien €100 per maand uit aan energiekosten.

Ik doe geen dagelijkse lange ritten, maar korte ritten :)
Of wordt er dan verondersteld dat ik de fiets moet pakken :p

Idem 😄
Huis - kantoor is +- 27km

Maar vandaag is men vrouw vertrokken rond 7u30 en terug sinds 15u
Dus een dag dat je niet veel profijt hebt aan zonnestroom

Idem 😄

Maar je kan dat dan wel eens uitstellen tot een dag dat je wat meer thuis bent.
Kostprijs van de laadpaal valt mee als je het zelf kan. Als je iemand moet betalen is dat gewoon duur...

Idem 😄

Zorgen dat zoveel mogelijk andere toestellen gedraaid zijn zodat je na 15h00 geen huishoudelijke machines meer moet opzetten. Dan kan je de auto nog laden na 15h.

Ik ben vandaag van 8-18h15 weg geweest en toch 9.45kWh in de auto gestoken. 4kWh deze ochtend uit de thuisbatterij geladen en dan nog 5.5kWh deze avond na 18h15. Zo is de helft van mijn verbruikte energie van vandaag al bijgeladen.

Van de 46kWh opgewekte zonne energie, is er maar 22kWh terug naar het net gevloeid. Door zoveel mogelijk overdag toestellen te laten draaien en 's ochtends de 10kWh thuisbatterij leeg te trekken voor vertrek.

Zorgen dat zoveel mogelijk andere toestellen gedraaid zijn zodat je na 15h00 geen huishoudelijke machines meer moet opzetten. Dan kan je de auto nog laden na 15h.

Ik ben vandaag van 8-18h15 weg geweest en toch 9.45kWh in de auto gestoken. 4kWh deze ochtend uit de thuisbatterij geladen en dan nog 5.5kWh deze avond na 18h15. Zo is de helft van mijn verbruikte energie van vandaag al bijgeladen.

Van de 46kWh opgewekte zonne energie, is er maar 22kWh terug naar het net gevloeid. Door zoveel mogelijk overdag toestellen te laten draaien en 's ochtends de 10kWh thuisbatterij leeg te trekken voor vertrek.

Hoeveel toestellen hebben jullie? 😅

Andere dagen lukte het wel om bijna alles zelf op te gebruiken door vaatwasser, wasmachine, droogkast.. mja die moeten ook niet alle dagen draaien
Morgen bv pas weg om 13u, vrijdag overdag thuis dus het laden wat plannen op die dagen

Volgende zal nu een slimme laadpaal zijn die kan schakelen tussen 1 en 3 fasig
En dan binnenkort een warmtepompje op het zwembad

Het is nog wat zoeken, maar komt allemaal goed

Maar je kan dat dan wel eens uitstellen tot een dag dat je wat meer thuis bent.
Kostprijs van de laadpaal valt mee als je het zelf kan. Als je iemand moet betalen is dat gewoon duur...

Zie hierboven, is ook wel het plan. Moet niet elke dag terug tot 80% opgeladen worden natuurlijk

Wat moet je zelf kunnen voor een laadpaal te installeren? Aansluiten op de kast? 😅

Zekering en differentieel bijzetten. Potentieel schakeling voorzien zodanig dat je die zekering kan uitschakelen via een noodknop. de elektriciteit correct plaatsen en daarna die laadpaal met juiste bekabeling aansluiten. Alles deftig tegen de muur vijzen of de paal deftig zetten. Afhankelijk van waar je die gaat zetten nog een sleuf graven en terug deftig oprommelen.
Is geen raketwetenschap. Maar als je er niets van kent kan je zaken misdoen.

Voor de rest nog de keuring laten uitvoeren. Aangezien zo'n paal niet mag gebruikt worden indien deze niet gekeurd is.

Hoeveel toestellen hebben jullie? 😅

Andere dagen lukte het wel om bijna alles zelf op te gebruiken door vaatwasser, wasmachine, droogkast.. mja die moeten ook niet alle dagen draaien
Morgen bv pas weg om 13u, vrijdag overdag thuis dus het laden wat plannen op die dagen

Volgende zal nu een slimme laadpaal zijn die kan schakelen tussen 1 en 3 fasig
En dan binnenkort een warmtepompje op het zwembad

Het is nog wat zoeken, maar komt allemaal goed
Vaatwasser, wasmachine en droogkast hebben gedraaid vandaag.
De warmtepomp heeft deze ochtend een klein beetje verwarmd en dan haar SSW run gedaan rond de middag.

Als ik mijn 2 Marsteks er af trek die geladen hebben vandaag, dan hebben we 14,59kWh rechtstreeks verbruikt.
5.5kWh auto, 3kWh warmtepomp, 0,8kWh wasmachine, 1kWh vaatwasser en dan nog zo'n 4kWh standby verbruik.

Ik heb ook een paar automatisaties in HA zitten die bv een SSW run vervoegt triggert als de thuisbatterij 95% vol is en de auto is niet aan het laden om te vermijden dat dat nog allemaal moet gebeuren als de auto wel thuis is en aan het laden is, want dan is er minder overschot voor de wagen.

Ook omgekeerd als de wagen int weekend thuis staat, moet die 's ochtends voorrang krijgen als we in de namiddag een uitstap doen. Dan moet die alle zonne energie krijgen, de batterijen leegtrekken voor vertrek. Als we de dan weg zijn kunnen de batterijen zich vullen en kan de SSW run draaien.

De wasmachine kan ik ook sturen, maar die draait eigenlijk bijna instant want er deze tijd van het jaar altijd genoeg zon of batterij capaciteit. Alleen in februari/maart staat die wat te wachten tot er voldoende zon of energie in de batterij zit en dan schiet die in gang. En in het weekend wil m'n madam dat het direct klaar is zodat het nog kan ophangen voordat we op uitstap gaan in de namiddag, dus daar hou ik weinig rekening mee.

Vanaf maart?

Mijn wagen -> 80 kWh
--------------------------
Eergisteren -> 17kWh
Gisteren -> 11,9kWh

Deze dient ook nog voor vaatwas + televisie + computer + licht en dergelijke dus ja ...

Terug
Bovenaan